Jump to content

MEV Rocket


FilipD

Recommended Posts

Det ska jag kolla på direkt.

Till er som är mer erfarna och hemma på det här forumet, är de det bästa att man frågar i sin egen tråd om man har en fråga om sitt bygge, eller skapar en ny tråd? (om man inte hittar svar i en redan befintlig tråd alltså)

Ja har ju en massa funderingar hela tiden och vet inte om det är rätt att lägga ut massa ny trådar.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt är att köra en byggtråd på bilen. Där växer bygget fram (och en del annat) med info, frågor och svar mm. Sedan kan det finnas nya trådar också.

Men menar du en tråd per fråga känns det lite "överambitöst"

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag hunnit med lite iaf. Sen hamnade jag i min brors kök och fick hjälpa till med nya bänkskivor så tiden rann iväg där.

Har börjat leta efter fälgar. Funderar på 16 fram och 17 bak. Vill ha rätt breda däck bak för stuket. Och helst inte nya då jag ändå kommer lacka om dom till "min" färg.

Kan ju givetvis tänka mig samma tum fram&bak. Kommer vara svårt att hitta något beg. annars.

Skivnavet. Kommer pulverlackas.

bild1.jpg

bild2.jpg

27mm Distans

bild11-1.jpg

Monterat och klart. Baksidan

bild5.jpg

"monterat"

bild32.jpg

Sen dök problem upp. När jag skulle sätta kolla om 15" fälgar gick fritt så märkte jag att det inte gjorde det, p.g.a tjockleken på oken. Har inte tänkt på det. mest trott att diametern skulle bli för lite. (iofs ska jag inte 15")

bild41.jpg

bild31.jpg

bild11-2.jpg

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Coolt med en Mev, har sneglat lite på den också.

Har du gjurt SFRO1 ?

Om ja, gick allt bra?

/john

Ja just nu är jag en av två i Sverige (som jag vet) och den andra tror jag har avstannat helt.

Inte än tyvärr, men efter vad jag förstår så borde det inte var mycket moment kvar. En stor nöt att knäcka tror jag bli bältena.

F

Link to comment
Share on other sites

Ser verkligen ut att bli en fräck bil.

Jag tror inte man ska lacka på skivnaven för det är sk. friktionsband och de brukar man vilja ha plåtrent men du kan ju elförsinka dem.

Link to comment
Share on other sites

Ser verkligen ut att bli en fräck bil.

Jag tror inte man ska lacka på skivnaven för det är sk. friktionsband och de brukar man vilja ha plåtrent men du kan ju elförsinka dem.

okej? det visste jag inte. det är ju bra tips :thumbsup:

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Detta är gjort idag.

La bilen på sidan så jag kom åt växelvajrarna och främre delen till handromsvajern. ska försöka lista ut hur jag fixar handbomsen. Den måste finnas på SFRO1 va?

Någon som har fälgar liggande till salu?

rocket1.jpg

Link to comment
Share on other sites

När den ligger på sidan är den svår att identifiera... :D Vad är det för donator du plockar delar ifrån?

Aj fan. otydlig som vanligt. Det är en Ford focus -99 1.8l.. Eller det som är kavr av den:)

Link to comment
Share on other sites

Gärna någon fler bild på hjullastaren.

--- Den måste finnas på SFRO1 va? --- Är den klar är det såklart bra, på SFRO sidan säger man följande.

Bara "Handbromsreglage."

Gör som vanligt ring din kommande SFRO-besiktare och fråga vad just han vill ha. Då vet du med säkerhet vad som kommer krävas. Personligen har jag besiktat tre bilar utan tillsymmelse till reglage eller något annat. Den fjärde hade handbroms klar. Ingen kommentar heller. Allt fanns dock på plats vid SFRO2 och fungerade som avsett. Ring eller skriv och fråga.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Gärna någon fler bild på hjullastaren.

--- Den måste finnas på SFRO1 va? --- Är den klar är det såklart bra, på SFRO sidansäker man följande.

Bara "Handbromsreglage."

Gör som vanligt ring din kommande SFRO-besiktare och fråga vad just han vill ha. Då vet du med säkerhet vad som kommer krävas. Personligen har jag besiktat tre bilar utan tillsymmelse till reglage eller något annat. Den fjärde hade handbroms klar. Ingen kommentar heller. Allt fanns dock på plats vid SFRO2 och fungerade som avsett. Ring eller skriv och fråga.

Absolut, ville bara slänga upp frågan här med. Här finns ju oändligt med kunnande och erfarenhet.

Visst kan jag fixa mer bilder på den.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och plockar iordning papper inför SFRO1. Skrev ut deras "checklista" från hemsida i morse och går igenom den. Har är även pratat med Stefan Rüdow och bokat in en telefontid i morgon. SFRO hade årsmöte idag.

Men lite skaer jag funderar över redan nu är vad man ska fylla i på vissa punkter.

1) Framvagn - Räcker det att skriva Framvagn med dubbla länkarmar (A-arm)?

2) Styrning - Ja där vet jag inte alls va de söker. Tillverkaren av styraxeln?

3) Rattstång - "Erkänt duktig svettsare" står det i Röda Boken? jag har på gymnasial utb. och från lernia i mig/mag. Räcker det tro? Även erfarenhet då med givetvis

4) Bromsreducering - Har ingen än så länge då jag inte vet om jag behöver reducera bromstrycket

5) Fälgar och däck - Om den står på tillfälliga däck och fälg pga av att de andra inte är bestämt tll 110%. Är det okej?

6) Vilka papper behövs, förutom de gröna som funkar som betalning?

Link to comment
Share on other sites

1) Framvagn - Räcker det att skriva Framvagn med dubbla länkarmar (A-arm)? Ja. Som parentes kan nämnas att spindelbultarna skall vara av "rätt typ".

2) Styrning - Ja där vet jag inte alls vad de söker. Tillverkaren av styraxeln? Tex kortad styrväxel från xxxx, inre styrled yyy yttre styrled zzzz. Vet du detta så tror jag du har svaren på eventuella frågor.

3) Rattstång - "Erkänt duktig svetsare" står det i Röda Boken? jag har på gymnasial utb. och från Lernia i mig/mag. Räcker det tro? Även erfarenhet då med givetvis. Svetsa rätt och följ det sätt som styrleder förlängs eller kortas på så är det inget problem där. Du behöver inte visa upp något certifikat eller betyg på dig och dina svetskunskaper. Gör tex enligt röda SFRO boken och att det ser bra ut så är det normalt sett ok.

4) Bromsreducering - Har ingen än så länge då jag inte vet om jag behöver reducera bromstrycket. Behöver inte anges. Däremot måste retardationskraven enligt VVFS 2003:22 uppfyllas men det provas först vid SFRO2. ref 12 kap. Bromssystem samt 41 kap §19 mfl.

5) Fälgar och däck - Om den står på tillfälliga däck och fälg pga av att de andra inte är bestämt tll 110%. Är det okej? Normalt sett är det SFRO 2 som fastställer vilka däck du skall registrera bilen med om du redan nu vet vad det blir dvs att du har rätt däck på så noteras det annars blir det i SFRO 2 och slutgiltigt fastställs på regbes till fordonsdatabasen.

6) Vilka papper behövs, förutom de gröna som funkar som betalning? Ta det du har. Visa det som SFRO frågar efter. Det är alltid enkelt och bra att ha spec på rör, typ av spindlar och spindelleder mm men som sagt det som han frågar efter behöver du.

Jag har själv inte besiktat hos Rudow men jag har träffat honom i samband med ett bullerprov. Stefan R kan var extra noga med vissa saker som andra SFRO besiktare inte frågar efter eller tvärtom. Någon som läser detta och har gjort SFRO-kontroller hos Stefan R kanske kan PM-a dig "dagens tips".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har pratat med SFRo idag. Mycket givande. Det jag dock måste fixa innan bes 1 är att:

*Byta Uniballsen i styrändarna till P-ändar.

*Intyg på de Uniballsen som håller spindlarna.

*Tillverkare eller bilmodel som styaxeln kommer ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Men!

Nu har jag googlat P-ända för att se vad det var för något mer konkret, och det är ju det jag har. Jag har bara missat vad som var vad så jag kan stryka en sak från lista.

Nackdel är att alla såna grejer kom i en låda av han jag köpte ramen så jag har inte intyg eller kvitto som berättar kvaliteten.

Och nu har jag tagit reda på att staget är från en Sierra;)

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag gjort små framsteg, men ack så viktiga. Jag har pratat med Road Traqck Race (de som säljer ramen) och bett om lite papper och intyg.

På söndag ska jag kolla på fälgar och däck.

Och i morgon ska jag få mitt chassinummer!

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli lite orolig här. Får för mig att mina alu-spindlar kanske inte är godkända?!

Ta det lugnt med fälgar - vad har du för värden på spindlarna. vilket värde på scrub? Blir det för stort så kommer du att få problem med SFRO. Är det cortina geometri så kommer du att få problem, är det sierra geometri så tror jag att det är bättre

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

jupp:S

men ett rent hypotetiskt resonemang då.. om vi säger att detta inte går ihop sig med scrup och sfro etc. då stämmer det ju inte med 50% av de engelska byggena heller? de kör ju med sådana här, var och varannan.

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

jupp:S

men ett rent hypotetiskt resonemang då.. om vi säger att detta inte går ihop sig med scrup och sfro etc. då stämmer det ju inte med 50% av de engelska byggena heller? de kör ju med sådana här, var och varannan.

Tyvärr är det så, i england godkänt men ej i sverige. Det är en sak som vi måste acceptera - SFRO skall vi vara rädd om.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är det så, i england godkänt men ej i sverige. Det är en sak som vi måste acceptera - SFRO skall vi vara rädd om.

kenneth

Ja absolut, och det ifrågasätter jag inte. Men det ska väl handla om funktionen?

Link to comment
Share on other sites

Ta det lugnt med fälgar - vad har du för värden på spindlarna. vilket värde på scrub? Blir det för stort så kommer du att få problem med SFRO. Är det cortina geometri så kommer du att få problem, är det sierra geometri så tror jag att det är bättre

kenneth

Kerngren: Du skriver fel och kan misstolkas.

Jag och flera har Cortina/Taunus geometri utan problem, SFRO omdömet var dessutom "mycket lättkörd" osv.

Men har du dålig setup så kan man få problem, oavsett om det är spindlar, hjul, styrning,....

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Kerngren: Du skriver fel och kan misstolkas.

Jag och flera har Cortina/Taunus geometri utan problem, SFRO omdömet var dessutom "mycket lättkörd" osv.

Men har du dålig setup så kan man få problem, oavsett om det är spindlar, hjul, styrning,....

Det här är ingen enkel fråga - det har diskuterats i flera trådar här på forumet - kolla denna tråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6260 - jag hoppas att allt löser sig på ett bra sätt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

:) Det är ju det jag menade :)

Du skrev "Är det cortina geometri så kommer du att få problem..." och så som det är skrivet så är Cortina lika med problem, vilket det inte behöver vara.

Det finns andra parametrar, t.ex fälgstorlek och inpressningsdjup som spelar roll.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mätt lite och provat med lite fälgar och det kommer nog inte bli gigantiska problem. Men jag åter kommer i denna frågan när jag är "klar" :)

Nu står den ju en braaa biten ovanföra backen.

P1040321.jpg

Nu har jag fått min första del av chassinumret. Ska bara komma på 8 tecken.

Får bältena tas på från "fel håll"? Alltså föraren tar höger -> vänster? Måste på något sätt fästa det här i. Är ju byggd för 4-punkt egentilgen.

P1040319.jpg

Sen står det att tankfästen ska vara klara, är det okej med en tank där framme? Skulle vara väldigt mycket enklare.

P1040326.jpg

P1040325.jpg

P1040324.jpg

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Lite trångt för passageraren med den tankplaceringen!?

Nej inte riktigt. Seer kortare ut på bilden. Passagerar stolen ska va fast monterad lite längre bak, bla för att om man skulle använde 4-punktsbälten på bana eller annars med för den delen ska man inte behöva ha någon/något i synvinkeln i tex korsning.. Var jag otydlig?:)

Link to comment
Share on other sites

Bältena har varit ok att ta från höger till vänster.

Kanon.

Vet inte riktigt hur jag ska lösa det med den övre punkten. Den kommer ju på tok för långt bak om man fäster den i den horisontella delen av ramen där bak.

Skulle ha en sån där hållare som finns i en del minibussar med skjutdörr. Som håller fram bältet.

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna adress på nätet http://www.dafont.com/dot-matrix.font? - bara knappa in chassinummret, bestämma storlek och sedan utskrift - allt görs på sajten - inga typsnitt behöver installeras utan det är klart direkt. Mallen klar för stansning. Jag använde biltemas automatkörnare (ingen kvalitetsgrej men det gick bra)

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna adress på nätet http://www.dafont.com/dot-matrix.font? - bara knappa in chassinummret, bestämma storlek och sedan utskrift - allt görs på sajten - inga typsnitt behöver installeras utan det är klart direkt. Mallen klar för stansning. Jag använde biltemas automatkörnare (ingen kvalitetsgrej men det gick bra)

kenneth

Kanon!

Link to comment
Share on other sites

Det röda jag har målat tid är tanken att bli tvärstag för övre bältesfästet. Det kommer svetsas och jag kommer göra med 4mm gods. Räcker det tro?

SFRO-killen sa att jag skulle använda UNF-gänga (tror). Var hittar jag det? Har redan ringt mekonomen men de hade inget sa dem.

2.jpg

P1040341.jpg

Detta är ungefär var punkterna går i marken. Ser konstgit ut men är ingen mästerfotograf:P

25.jpg

Det var efter frågat av Calle I think;)Plus en bonus på min stora favorit:)

P1040328.jpg

P1040329.jpg

P1040329.jpg

P1040332.jpg

P1040315.jpg

MVH

F

Link to comment
Share on other sites

Det röda jag har målat tid är tanken att bli tvärstag för övre bältesfästet. Det kommer svetsas och jag kommer göra med 4mm gods. Räcker det tro?

SFRO-killen sa att jag skulle använda UNF-gänga (tror). Var hittar jag det? Har redan ringt mekonomen men de hade inget sa dem.

2.jpg

P1040341.jpg

Detta är ungefär var punkterna går i marken. Ser konstgit ut men är ingen mästerfotograf:P

25.jpg

Det var efter frågat av Calle I think;)Plus en bonus på min stora favorit:)

P1040328.jpg

P1040329.jpg

P1040329.jpg

P1040332.jpg

Hallå där. Ja UNF-skruv är ju en skruv med tumgängor och tätare stigning på gängan. (UNF= UN-Fine)

Ett problem är ju att går man till Järnaffären så har dom inte UNF-skruv på lager. Dom kan ta hem åt dig,

men då får du köpa en hel kartong och det kanske man inte har användning för ??

Du kan ju ev. spara på resten och sälja till andra som har behov av fingängad skruv.

Jag har tidigare köpt skruv från Sthlm. Skruvcentral. http://www.skruvcentralen.se/?content=products&type=sexkant

P1040315.jpg

MVH

F

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...