Jump to content

Caterham clone med B230FK, snart med ny motor


Jari

Recommended Posts

Har försökt täta av runt noskonen så mycket det går, men det går säkert att göra det bättre med lite jobb. 

Enda möjligheten att få ut mer luft är att göra gälar på sidorna. Huven vill jag inte modifiera eftersom det är en färdig huv från Caterham. Tycker visserligen att luften borde kunna leta sig ut under bilen, men det kanske blir så pass med vindluft där att luften från motorrummet inte tar sig ut där.

Sedan är inte en Volvo 340 kyl gjord för att kunna kyla bort värmen från en 2,3 liters turbomotor på +200hk.

Har kollat på Caterham alukylare från Radtec. Dom har en standard på 50mm och en extremvariant på 68mm för ganska hyffsade pengar. Båda passar nog ganska bra i min bil.
http://radtec.co.uk/products/227/Caterham-7.htm
http://radtec.co.uk/products/228/Caterham-7-Extreme.htm

 

Ratten funkade kanon, kändes mycket bättre än den gamla!! Lite tjockare grepp och lite mindre diameter gjorde att det helt enkelt kändes bättre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Köp en måttbeställd kina-kylare som är lite tjockare och max storlek. Montera en bra fläkt. Detta gjorde susen för mig.

Kanonbra tillverkare http://www.winnerracing.com/ med mycket bra/snabb dialog via mail. 

http://stores.ebay.com/winnerracingtuning/

Han säljer numera "Westfield kylare till SAAB 2.0 Turbo" sedan jag köpte min :prop: http://www.ebay.com/itm/ALLOY-RADIATOR-LOTUS-SUPER-7-SEVEN-W-WESTFIELD-CHASSIS-SAAB-2-0-TURBO-ENGINE-/111091723527?hash=item19dd952d07

Fläktar skiljer en del i luftflöde - jag köpte en Kenlowe som funkade kanon (fläkten behövde inte gå mycket för att ta ner tempen)

Link to comment
Share on other sites

Caterham kör med fyrpunktsupphängning av kylaren vilket inte helt optimalt, tro mig..... Jag kommer att bygga om min till trepunktupphängning med "tredje punkten" mitt på kylaren underifrån för att komma ifrån det problemet. Vidare är al-kylare känsliga för vibrationer så de måste hängas upp ganska "slappt" för att inte spricka.

Link to comment
Share on other sites

offtopic Jocke ,  kul att se att de "provat" den med 500 HP oxå ?

  • This pair of radiators are heavy duty designed, come with 2 row 1" tubes 56mm thick core, the extreme cooling solution for the car,support engine power up to 500BHP,NEVER worry about overheating problem now.
  •  
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

När jag provkörde min motor i en ställning med kylare placerad ungefär som den senare skulle placeras i bilen, blev motorn väldigt fort för varm så jag fick avbryta.  Jag provade att sätta dit en pappskiva för att styra  varmluften från kylaren uppåt så att den inte värmde upp motorn igen. För min del handlade det förvisso om en obelastad  motor men detta gjorde väldigt stor skillnad och jag kunde köra motorn länge utan värmeproblem .  

Jag har inte haft några värmeproblem nu när motorn sitter i bilen men tänker ändå göra ett liknande arrangemang på bilen och leda luften direkt till gälarna på huven eller eventuellt göra ett luftutsläpp i framkant på huven.

 

Pappskivakylare.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Under vårens första körningar har jag märkt att bilen har betett sig konstigt. Vid varje vänstersväng (typ rondell) har motorn hackat och nästan stannat.
Så i onsdags förra veckan började jag på allvar leta efter felet, hittade inget under huven som verkade fel (har ju haft problem med 4:ans tändkabel som vill bli lite väl varm och glappar). Lyfte upp bakänden istället och kollade på mina bränslepumpar, har en liten pump i tanken som matar en catchtank utanför och sedan huvudpump efter catchtanken.
När jag kopplade bort huvudpumpen och vred om tändningen, så var det helt tyst. Bara att riva i bagaget för att komma åt pumpen i tanken, fick konstaterat att den var död.

IMG_1739_2.thumb.jpg.22b1fcb250465c8d749b882851e87a89.jpg

Igår fick jag äntligen monterat den nya pumpen och bytt en del torra slangar till och från catchtanken (som besiktningen har tyckt att jag bör byta under senaste 3 besiktningarna :icon_oops:). Så nu går bilen som den ska igen! :biggrin:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Efter lite inspirerande snack om T12BF under Kinnekulle, har jag idag varit i kontakt med tekniker på Besikta om hur jag skall gå tillväga för att få detta på min bil också. Det enda jag behövde göra är att få en ny registreringsbesiktning, kallad A2 för att få T12BF.
Så nu är en ny registreringsbesiktning bokad till 13/9!! :banana: 
Kostar visserligen 1599kr, men det kan vara värt att slippa den årliga besiktningen!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Jörgen sade:

är det på besikta vid LL?

Priset var ju överkomligt.

Den borta vid Ö&B, Willys. Det var den närmaste Besikta jag hade hemmavid, hade ju kunnat ta någon annan station också.

Priset jag fick på mail från teknikern var visserligen 1200kr, men det kan ha varit gamla priser. Men det spelar mindre roll, bara jag får koden inskriven i papprena.

Link to comment
Share on other sites

Fråga ut i cyber rymden  

Min bil har blivit lite lättare sedan besiktning och  troligen blir det E85 snart  (tar det 5 min att modifiera) .    detta ger några få kronor  lägre skatt  skall man passa på att få in det 

 

räcker det då med en " A2 "   för att få T12BF.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, LUPUS sade:

Fråga ut i cyber rymden  

Min bil har blivit lite lättare sedan besiktning och  troligen blir det E85 snart  (tar det 5 min att modifiera) .    detta ger några få kronor  lägre skatt  skall man passa på att få in det 

 

räcker det då med en " A2 "   för att få T12BF.

Du måste ha koden T12A eller T12B sedan innan, men T12A har vi ju alla eftersom vi har amatörbyggda fordon. Sedan är det bara att regbesikta för att få T12BF.

Jag är lite orolig att min vikt på bilen har blivit för liten för min effekt.
Sedan får jag väl gå igenom hela bilen, så att det inte finns några konstigheter.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Jörgen sade:

du har väl en orginal 230 motor på 136hk  i din bil 
Jari?;-)

Har du nr till teknikern du ska anlita?

Det sitter en helt original B230FK på 135hk i den :unsure:
Men jag kan kanske få problem med att jag bantat bilen runt 60kg sedan jag köpte den.

Jag mailade bara teknisk support och bokade en tid via vanliga telefontjänsten, så jag vet inte namnet på teknikern.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag kom det ett roligt brev, nya regbeviset med koden T12BF inskriven! Därmed blev bilen besiktningsbefriad (eller nästa är 2099-12-31, får väl se om bilen och jag finns kvar då). :banana:

IMG_2415.thumb.jpg.57b013d4599df52ac77aa67ee4552729.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Förra helgen var jag ner till Skåne och hämtade en ny motor, med en del godis inuti.
Det blev en till B230FK. Nyligen genomgången med nya H-profilstakar, X-honad, nya ACL lager, ARP-bultar till stakar och topp, A-kam och ställbart kamdrev.
Sitter en standard 530 topp på den, tror inte det är gjort något med den.

Idag rev jag isär den lite för att kolla skicket på den, det såg riktigt bra ut.

IMG_4209_2.thumb.jpg.dc49439f808e00ff6a140a1a96459988.jpg

IMG_4218_2.thumb.jpg.babb95f6b962084c4bf7961a498c5b1b.jpg

IMG_4212_2.thumb.jpg.55149d109e9cd2ebef7ac530a23f0f47.jpg

IMG_4216_2.thumb.jpg.3f88ebdf0dc523a1be22b73e8c8e688a.jpg

Planen är att göra i ordning den till en mer säker motor.
Toppen ska bytas mot en annan 530 turbotopp som jag har liggandes. Den ska få starkare fjädrar och min Enem V16 Turbo kam (som sitter i bilen idag).

Sedan skulle jag vilja ta ur stakar, kolvar och kolla/justera vikten på dom, så att allt blir bra balanserat.

Tanken är man ska kunna varva motorn lite mer, vet inte riktigt hur högt man vågar varva. Har idag varvat 7000 med nuvarande motor enligt loggar från bankörningar.

Funderar även på att svarva ett av mina svänghjul, för att ta av lite vikt. Sedan ska det på en starkare tryckplatta (har haft lite problem med kopplingsslir när man har laddat på ordentligt på 3:an, 4:an och 5:an).

Nästa steg efter motorn blir montering av ett Megasquirt. Har haft ett MS med bredbandslambda liggandes i garaget i några år. Igår kom det även ett paket med lite lämpliga sensorer till det.

Sedan får man väl kolla över kylaren, funderar på ett tjockare Caterham kyl från Radtec.
Även intercoolern ska bytas mot ett effektivare, samt att rör/slangar ska göras om.

Edited by Jari
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, vedde sade:

Tror den saknar en kam? Är ju bara en på den?

🤣

Jag får kompensera det med mycket lyft och stora ventiler! ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Efter förra sommarens missöde på Kinnekullekörningen där remhjulet till vattenpumpen lossnade, så är jag nu igång med motorbyte. Kan tyckas lite onödigt att byta hela motorn när det bara var ett remhjul till vattenpumpen som är trasigt, men jag har ju en extra motor ståendes i garaget och ett byte var ju ändå tänkt att göras någon gång.

Började med att riva isär den nya motorn helt för att kolla igenom den mer noggrant samt byta sådant som är i sämre skick.
Passade på att vikta in kolvar och stakar, ligger nu inom 1,5 grams skillnad (vågade inte ta mer på den tyngsta kolven).
Toppen har uppdaterats med aningen kraftigare ventilfjädrar, så att man vågar varva lite mer utan risk för att sopa rent ventiler mm.
Har även bytt kolvringar, lager, alla packningar och packboxar. Även en bättre multilagers topplockspackning blev monterat.
Ett 600g remhjul i aluminium sitter monterat nu också. En viktbesparing på 2,4kg jämfört med original (roterande massa).

IMG_6936_2.thumb.jpg.294f34485c2481c26f1277df8cc402b8.jpg

Vid rivning av den gamla motorn ur bilen såg jag att turbon sjöng på sista versen, så en sprillans ny TD04-19T med Billet innanmäte har inhandlats. Så jag går upp en aning från den gamla TD04-16T som jag har kört med i snart 7 år.
Den nya ska klara av att leverera runt 330-350hk ihop med rödblocket. 🙂

IMG_7024_2.thumb.jpg.30e57b9da85dc01bdfa2a7fd16b63c75.jpg

Just nu väntar jag på att en ny kraftigare tryckplatta ska komma, sedan blir det montering av nya motorn i bilen.

Köpte även i höstas en ny aluminiumkylare från Radtec, en racevariant anpassad för Caterham S3 nos. För väl se hur mycket bolt-on det blir.
Tanken är denna ska kunna kyla bättre än mässingskylaren från Volvo 340 som jag har kört med hittills.

IMG_7028_2.thumb.jpg.d27d326472bcdb3b03463d6da40082d9.jpgIMG_7029_2.thumb.jpg.5445e091a18ecb6e62e867dbe992ec22.jpg

Sedan har jag även en större intercooler liggandes som förhoppningsvis ska monteras och nya tryckrör ska byggas.

Om orken räcker, ska jag även uppdatera till ett Megasquirt som ligger och väntar i garaget. Annars blir det till att köra lugnt i år.

 

För er som funderar på vad turboinstallation lägger på i vikt jämfört med en sugmotor, kommer här lite vikter (Volvo rödblock):
Turbo TD04-16T  6,4kg
Tryckrör  6,4kg
Insug+fuelrail+spridare  3,2kg
Intercooler från en VW Passat 1.8T  2,9kg
Grenrör  5,8kg

IMG_6968_2.jpg

IMG_7002_2.jpg

Edited by Jari
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Mildseven sade:

Tänk om med megasqurt ta ett mordenare

Har allt kollat på moderna prylar också, men då får jag hosta upp minst 10' för något vettigt, typ MaxxECU eller Haltech. Men inget är bestämt just nu...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2022-03-01 at 20:44, Mildseven sade:

Tänk om med megasqurt ta ett mordenare

Jag har kört olika varianter av megasquirt på flera bilar och körde senast microsquirt på min EFI-konverterade Fiat 124 från 71. Jag tycker inte det är något fel på Megasquirt om det uppnår dom krav man har.

Med det sagt så har jag i senaste bygget valt Haltech som är modernare och bra mycket roligare att arbeta med i mjukvaran. Detta för att jag behöver en del funktioner som Megasquirt saknar. Men som du säger Jari så är blir det en bit över 10-tusingen vilket är mycket pengar om man klarar sig på Megasquirt. 

Link to comment
Share on other sites

VEMS funkar ju men är nog som Megasqirt. Lite Yxigt för proffs mappare. Jag har köpt Link men det kostar ju några kr. Ska ha till nya motorn nästa år.
/Vedde

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Man kommer väldigt långt även med en MS1 och har du en högre version ännu längre.

Att byta till en annan styrenhet senare är inte svårare än att stifta om kontakten mot styrenheten o lägga till de extra sensorerna som gjorde att du ville kliva bort från MS.

Bränsle o tändmappen går att översätta med relativt enkel matte vilket borde innebära att du hamnar 95% rätt direkt vid ett byte.

Jag tycker att MS är för dyr för det man får men har man redan en är ju liksom det redan avklarat.

Att MS dessutom lirar med TunderStudio och autotune är ett stort pluss.

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Efter många timmar i garaget under vintern, börjar då äntligen intercooler och kylare komma på plats. Har ju fått lära mig att svetsa aluminium, vilket jag har upptäckt inte är det enklaste. Många timmar har gått åt till att klura ut dragning av rören till intercoolern (för att plats under noskonen).
Men nu är nog det mesta svetsat, har kanske något fäste kvar till fläktkåpan. Behöver även trycktesta både kylaren och intercoolern.
Sedan blir det bara att kolla så att allt verkligen går att montera. Har redan upptäckt att jag måste demontera krängningshämmaren för att kunna montera fläkt, fläktkåpa och kylare på ett vettigt sätt. Ett riktigt tetris med andra ord.

Frigången mot noskonen har inte varit det enklaste, men nu får allt plats med några enstaka millimetrar tillgodo.

Innan jag lyfter i motorn, måste jag måla allt som har modifierats på chassit.
Samt fixa till en bra avskärmning runt hela paketet fram, så att luft inte kan smita runt kylpaketet. Problemet är bara att jag behöver anpassa det till 2 noskoner (som det är en aning skillnad på).

När väl motorn är på plats, kan jag göra färdigt tryckrören mellan turbo-intercooler och intercooler-motor. Men det är en enklare historia.

Jag börjar äntligen se ljuset i tunneln 🙂 Får väl hoppas jag har färdigt bilen innan sommaren kommer.

 

IMG_0038_2.jpg

IMG_0050_2.jpg

IMG_0051_2.jpg

IMG_0053_2.jpg

IMG_0054_2.jpg

IMG_0055_2.jpg

IMG_0056_2.jpg

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...