Jari Posted August 27, 2017 Author Posted August 27, 2017 Har försökt täta av runt noskonen så mycket det går, men det går säkert att göra det bättre med lite jobb. Enda möjligheten att få ut mer luft är att göra gälar på sidorna. Huven vill jag inte modifiera eftersom det är en färdig huv från Caterham. Tycker visserligen att luften borde kunna leta sig ut under bilen, men det kanske blir så pass med vindluft där att luften från motorrummet inte tar sig ut där. Sedan är inte en Volvo 340 kyl gjord för att kunna kyla bort värmen från en 2,3 liters turbomotor på +200hk. Har kollat på Caterham alukylare från Radtec. Dom har en standard på 50mm och en extremvariant på 68mm för ganska hyffsade pengar. Båda passar nog ganska bra i min bil.http://radtec.co.uk/products/227/Caterham-7.htmhttp://radtec.co.uk/products/228/Caterham-7-Extreme.htm Ratten funkade kanon, kändes mycket bättre än den gamla!! Lite tjockare grepp och lite mindre diameter gjorde att det helt enkelt kändes bättre. 1 Quote
Mildseven Posted August 27, 2017 Posted August 27, 2017 Jag har en civic kylare i aluminium och tätt i noskonen och mycket gälar och det funkar fint trots ca 400 hästar //Per Quote
Jocke4U Posted August 27, 2017 Posted August 27, 2017 Köp en måttbeställd kina-kylare som är lite tjockare och max storlek. Montera en bra fläkt. Detta gjorde susen för mig. Kanonbra tillverkare http://www.winnerracing.com/ med mycket bra/snabb dialog via mail. http://stores.ebay.com/winnerracingtuning/ Han säljer numera "Westfield kylare till SAAB 2.0 Turbo" sedan jag köpte min http://www.ebay.com/itm/ALLOY-RADIATOR-LOTUS-SUPER-7-SEVEN-W-WESTFIELD-CHASSIS-SAAB-2-0-TURBO-ENGINE-/111091723527?hash=item19dd952d07 Fläktar skiljer en del i luftflöde - jag köpte en Kenlowe som funkade kanon (fläkten behövde inte gå mycket för att ta ner tempen) Quote
Pac Posted August 27, 2017 Posted August 27, 2017 Caterham kör med fyrpunktsupphängning av kylaren vilket inte helt optimalt, tro mig..... Jag kommer att bygga om min till trepunktupphängning med "tredje punkten" mitt på kylaren underifrån för att komma ifrån det problemet. Vidare är al-kylare känsliga för vibrationer så de måste hängas upp ganska "slappt" för att inte spricka. Quote
LUPUS Posted August 27, 2017 Posted August 27, 2017 offtopic Jocke , kul att se att de "provat" den med 500 HP oxå ? This pair of radiators are heavy duty designed, come with 2 row 1" tubes 56mm thick core, the extreme cooling solution for the car,support engine power up to 500BHP,NEVER worry about overheating problem now. 1 Quote
HovstaSX360 Posted August 28, 2017 Posted August 28, 2017 När jag provkörde min motor i en ställning med kylare placerad ungefär som den senare skulle placeras i bilen, blev motorn väldigt fort för varm så jag fick avbryta. Jag provade att sätta dit en pappskiva för att styra varmluften från kylaren uppåt så att den inte värmde upp motorn igen. För min del handlade det förvisso om en obelastad motor men detta gjorde väldigt stor skillnad och jag kunde köra motorn länge utan värmeproblem . Jag har inte haft några värmeproblem nu när motorn sitter i bilen men tänker ändå göra ett liknande arrangemang på bilen och leda luften direkt till gälarna på huven eller eventuellt göra ett luftutsläpp i framkant på huven. Quote
Jari Posted May 30, 2018 Author Posted May 30, 2018 Under vårens första körningar har jag märkt att bilen har betett sig konstigt. Vid varje vänstersväng (typ rondell) har motorn hackat och nästan stannat. Så i onsdags förra veckan började jag på allvar leta efter felet, hittade inget under huven som verkade fel (har ju haft problem med 4:ans tändkabel som vill bli lite väl varm och glappar). Lyfte upp bakänden istället och kollade på mina bränslepumpar, har en liten pump i tanken som matar en catchtank utanför och sedan huvudpump efter catchtanken. När jag kopplade bort huvudpumpen och vred om tändningen, så var det helt tyst. Bara att riva i bagaget för att komma åt pumpen i tanken, fick konstaterat att den var död. Igår fick jag äntligen monterat den nya pumpen och bytt en del torra slangar till och från catchtanken (som besiktningen har tyckt att jag bör byta under senaste 3 besiktningarna ). Så nu går bilen som den ska igen! 1 Quote
LUPUS Posted May 30, 2018 Posted May 30, 2018 Provkörning och glass i nossebro träffen lördag ? Quote
Jari Posted May 30, 2018 Author Posted May 30, 2018 21 minuter sedan, LUPUS sade: Provkörning och glass i nossebro träffen lördag ? Vad är det för träff? Quote
LUPUS Posted May 30, 2018 Posted May 30, 2018 vet egentligen inte vad det blir http://www.evenemangskalender.se/marknad-swapmeet-veteranmarknad/25383/nossebro-motorlordag/ Men det är ersättnings motor träffen för det numera flyttade Power Meet Så troligen mycket jänk men förhoppningsvis lite annat oxå Quote
Jari Posted August 14, 2018 Author Posted August 14, 2018 Efter lite inspirerande snack om T12BF under Kinnekulle, har jag idag varit i kontakt med tekniker på Besikta om hur jag skall gå tillväga för att få detta på min bil också. Det enda jag behövde göra är att få en ny registreringsbesiktning, kallad A2 för att få T12BF. Så nu är en ny registreringsbesiktning bokad till 13/9!! Kostar visserligen 1599kr, men det kan vara värt att slippa den årliga besiktningen! 3 Quote
Jörgen Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 (edited) är det på besikta vid LL? Priset var ju överkomligt. Edited August 15, 2018 by Jörgen Quote
Jari Posted August 15, 2018 Author Posted August 15, 2018 5 timmar sedan, Jörgen sade: är det på besikta vid LL? Priset var ju överkomligt. Den borta vid Ö&B, Willys. Det var den närmaste Besikta jag hade hemmavid, hade ju kunnat ta någon annan station också. Priset jag fick på mail från teknikern var visserligen 1200kr, men det kan ha varit gamla priser. Men det spelar mindre roll, bara jag får koden inskriven i papprena. Quote
LUPUS Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 Fråga ut i cyber rymden Min bil har blivit lite lättare sedan besiktning och troligen blir det E85 snart (tar det 5 min att modifiera) . detta ger några få kronor lägre skatt skall man passa på att få in det räcker det då med en " A2 " för att få T12BF. Quote
Jari Posted August 15, 2018 Author Posted August 15, 2018 2 timmar sedan, LUPUS sade: Fråga ut i cyber rymden Min bil har blivit lite lättare sedan besiktning och troligen blir det E85 snart (tar det 5 min att modifiera) . detta ger några få kronor lägre skatt skall man passa på att få in det räcker det då med en " A2 " för att få T12BF. Du måste ha koden T12A eller T12B sedan innan, men T12A har vi ju alla eftersom vi har amatörbyggda fordon. Sedan är det bara att regbesikta för att få T12BF. Jag är lite orolig att min vikt på bilen har blivit för liten för min effekt. Sedan får jag väl gå igenom hela bilen, så att det inte finns några konstigheter. Quote
Jörgen Posted August 15, 2018 Posted August 15, 2018 (edited) du har väl en orginal 230 motor på 136hk i din bil Jari?;-) Har du nr till teknikern du ska anlita? Edited August 15, 2018 by Jörgen Quote
Jari Posted August 16, 2018 Author Posted August 16, 2018 6 timmar sedan, Jörgen sade: du har väl en orginal 230 motor på 136hk i din bil Jari?;-) Har du nr till teknikern du ska anlita? Det sitter en helt original B230FK på 135hk i den Men jag kan kanske få problem med att jag bantat bilen runt 60kg sedan jag köpte den. Jag mailade bara teknisk support och bokade en tid via vanliga telefontjänsten, så jag vet inte namnet på teknikern. Quote
Jari Posted September 17, 2018 Author Posted September 17, 2018 Idag kom det ett roligt brev, nya regbeviset med koden T12BF inskriven! Därmed blev bilen besiktningsbefriad (eller nästa är 2099-12-31, får väl se om bilen och jag finns kvar då). 1 Quote
Jörgen Posted September 19, 2018 Posted September 19, 2018 Grattis ,,,mitt papper dök upp igår , Quote
Jari Posted November 30, 2019 Author Posted November 30, 2019 (edited) Förra helgen var jag ner till Skåne och hämtade en ny motor, med en del godis inuti. Det blev en till B230FK. Nyligen genomgången med nya H-profilstakar, X-honad, nya ACL lager, ARP-bultar till stakar och topp, A-kam och ställbart kamdrev. Sitter en standard 530 topp på den, tror inte det är gjort något med den. Idag rev jag isär den lite för att kolla skicket på den, det såg riktigt bra ut. Planen är att göra i ordning den till en mer säker motor. Toppen ska bytas mot en annan 530 turbotopp som jag har liggandes. Den ska få starkare fjädrar och min Enem V16 Turbo kam (som sitter i bilen idag). Sedan skulle jag vilja ta ur stakar, kolvar och kolla/justera vikten på dom, så att allt blir bra balanserat. Tanken är man ska kunna varva motorn lite mer, vet inte riktigt hur högt man vågar varva. Har idag varvat 7000 med nuvarande motor enligt loggar från bankörningar. Funderar även på att svarva ett av mina svänghjul, för att ta av lite vikt. Sedan ska det på en starkare tryckplatta (har haft lite problem med kopplingsslir när man har laddat på ordentligt på 3:an, 4:an och 5:an). Nästa steg efter motorn blir montering av ett Megasquirt. Har haft ett MS med bredbandslambda liggandes i garaget i några år. Igår kom det även ett paket med lite lämpliga sensorer till det. Sedan får man väl kolla över kylaren, funderar på ett tjockare Caterham kyl från Radtec. Även intercoolern ska bytas mot ett effektivare, samt att rör/slangar ska göras om. Edited November 30, 2019 by Jari 3 Quote
vedde Posted December 2, 2019 Posted December 2, 2019 Tror den saknar en kam? Är ju bara en på den? 🤣 1 Quote
Jari Posted December 3, 2019 Author Posted December 3, 2019 14 timmar sedan, vedde sade: Tror den saknar en kam? Är ju bara en på den? 🤣 Jag får kompensera det med mycket lyft och stora ventiler! ;) 1 Quote
Jari Posted March 1, 2022 Author Posted March 1, 2022 (edited) Efter förra sommarens missöde på Kinnekullekörningen där remhjulet till vattenpumpen lossnade, så är jag nu igång med motorbyte. Kan tyckas lite onödigt att byta hela motorn när det bara var ett remhjul till vattenpumpen som är trasigt, men jag har ju en extra motor ståendes i garaget och ett byte var ju ändå tänkt att göras någon gång. Började med att riva isär den nya motorn helt för att kolla igenom den mer noggrant samt byta sådant som är i sämre skick. Passade på att vikta in kolvar och stakar, ligger nu inom 1,5 grams skillnad (vågade inte ta mer på den tyngsta kolven). Toppen har uppdaterats med aningen kraftigare ventilfjädrar, så att man vågar varva lite mer utan risk för att sopa rent ventiler mm. Har även bytt kolvringar, lager, alla packningar och packboxar. Även en bättre multilagers topplockspackning blev monterat. Ett 600g remhjul i aluminium sitter monterat nu också. En viktbesparing på 2,4kg jämfört med original (roterande massa). Vid rivning av den gamla motorn ur bilen såg jag att turbon sjöng på sista versen, så en sprillans ny TD04-19T med Billet innanmäte har inhandlats. Så jag går upp en aning från den gamla TD04-16T som jag har kört med i snart 7 år. Den nya ska klara av att leverera runt 330-350hk ihop med rödblocket. 🙂 Just nu väntar jag på att en ny kraftigare tryckplatta ska komma, sedan blir det montering av nya motorn i bilen. Köpte även i höstas en ny aluminiumkylare från Radtec, en racevariant anpassad för Caterham S3 nos. För väl se hur mycket bolt-on det blir. Tanken är denna ska kunna kyla bättre än mässingskylaren från Volvo 340 som jag har kört med hittills. Sedan har jag även en större intercooler liggandes som förhoppningsvis ska monteras och nya tryckrör ska byggas. Om orken räcker, ska jag även uppdatera till ett Megasquirt som ligger och väntar i garaget. Annars blir det till att köra lugnt i år. För er som funderar på vad turboinstallation lägger på i vikt jämfört med en sugmotor, kommer här lite vikter (Volvo rödblock): Turbo TD04-16T 6,4kg Tryckrör 6,4kg Insug+fuelrail+spridare 3,2kg Intercooler från en VW Passat 1.8T 2,9kg Grenrör 5,8kg Edited March 1, 2022 by Jari 6 Quote
Jari Posted March 2, 2022 Author Posted March 2, 2022 18 timmar sedan, Mildseven sade: Tänk om med megasqurt ta ett mordenare Har allt kollat på moderna prylar också, men då får jag hosta upp minst 10' för något vettigt, typ MaxxECU eller Haltech. Men inget är bestämt just nu... 1 Quote
rug Posted March 3, 2022 Posted March 3, 2022 On 2022-03-01 at 20:44, Mildseven sade: Tänk om med megasqurt ta ett mordenare Jag har kört olika varianter av megasquirt på flera bilar och körde senast microsquirt på min EFI-konverterade Fiat 124 från 71. Jag tycker inte det är något fel på Megasquirt om det uppnår dom krav man har. Med det sagt så har jag i senaste bygget valt Haltech som är modernare och bra mycket roligare att arbeta med i mjukvaran. Detta för att jag behöver en del funktioner som Megasquirt saknar. Men som du säger Jari så är blir det en bit över 10-tusingen vilket är mycket pengar om man klarar sig på Megasquirt. Quote
Kjelland28 Posted March 4, 2022 Posted March 4, 2022 (edited) Speedunio DIY-EFI – Bringing you EFI solutions on a budget 230 $ plus frakt Edited March 4, 2022 by Kjelland28 Quote
vedde Posted March 6, 2022 Posted March 6, 2022 VEMS funkar ju men är nog som Megasqirt. Lite Yxigt för proffs mappare. Jag har köpt Link men det kostar ju några kr. Ska ha till nya motorn nästa år./VeddeSkickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
tpau Posted March 13, 2022 Posted March 13, 2022 (edited) Man kommer väldigt långt även med en MS1 och har du en högre version ännu längre. Att byta till en annan styrenhet senare är inte svårare än att stifta om kontakten mot styrenheten o lägga till de extra sensorerna som gjorde att du ville kliva bort från MS. Bränsle o tändmappen går att översätta med relativt enkel matte vilket borde innebära att du hamnar 95% rätt direkt vid ett byte. Jag tycker att MS är för dyr för det man får men har man redan en är ju liksom det redan avklarat. Att MS dessutom lirar med TunderStudio och autotune är ett stort pluss. /T Edited March 13, 2022 by tpau Quote
Jari Posted March 3 Author Posted March 3 Efter många timmar i garaget under vintern, börjar då äntligen intercooler och kylare komma på plats. Har ju fått lära mig att svetsa aluminium, vilket jag har upptäckt inte är det enklaste. Många timmar har gått åt till att klura ut dragning av rören till intercoolern (för att plats under noskonen). Men nu är nog det mesta svetsat, har kanske något fäste kvar till fläktkåpan. Behöver även trycktesta både kylaren och intercoolern. Sedan blir det bara att kolla så att allt verkligen går att montera. Har redan upptäckt att jag måste demontera krängningshämmaren för att kunna montera fläkt, fläktkåpa och kylare på ett vettigt sätt. Ett riktigt tetris med andra ord. Frigången mot noskonen har inte varit det enklaste, men nu får allt plats med några enstaka millimetrar tillgodo. Innan jag lyfter i motorn, måste jag måla allt som har modifierats på chassit. Samt fixa till en bra avskärmning runt hela paketet fram, så att luft inte kan smita runt kylpaketet. Problemet är bara att jag behöver anpassa det till 2 noskoner (som det är en aning skillnad på). När väl motorn är på plats, kan jag göra färdigt tryckrören mellan turbo-intercooler och intercooler-motor. Men det är en enklare historia. Jag börjar äntligen se ljuset i tunneln 🙂 Får väl hoppas jag har färdigt bilen innan sommaren kommer. 7 1 Quote
Jari Posted Sunday at 08:16 PM Author Posted Sunday at 08:16 PM Efter några intensiva veckor i garaget sitter nu motorn äntligen på plats i bilen igen. Har även tillverkat lite tryckrör mellan turbo-IC och IC-insug. Nu återstår det att tillverka ett nytt avgassystem, en del småpill med kylslangar, kablage, luftfilter mm. innan jag kan göra första provstarten. Sedan ska jag bygga avskärmning innanför noskonen, så att all luft passerar kylarna. Men bilen ska rulla för egen maskin till våren, det har jag bestämt! 6 Quote
LUPUS Posted Wednesday at 09:27 PM Posted Wednesday at 09:27 PM Gott om plats , du hade fått plats med en cylinder till 😜 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.