Jari Posted April 2, 2016 Author Share Posted April 2, 2016 Av bekvämlighetsskäl nyttjar jag ClearCar i Trollhättan, då jag ser dom från kontoret, var väldigt smidiga när jag besiktiga Miatan. (H-styrd, skalstol & bäge) Hade inte dom stängt besiktningen i Trollhättan?! Har varit där 2ggr tidigare med andra bilar, funkade riktigt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Var en eller 2 dagar det var stängt, tror alla ClearCar stängdes tills nått tillstånd/beslut/valritt papper fixades. Besiktigade senast den 21/3, och ska vist dit igen innan 21/4, attans bruksbilar.... :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 2, 2016 Share Posted April 2, 2016 Kass handbroms på fordok? Vad har du för belägg, och du har väl 1 mm spel till stoppet på bromsarmen? Min sierra låste på asfalt i de flesta farter. Ford original belägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 3, 2016 Author Share Posted April 3, 2016 Kass handbroms på fordok? Vad har du för belägg, och du har väl 1 mm spel till stoppet på bromsarmen? Min sierra låste på asfalt i de flesta farter. Ford original belägg. Vet inte vad det är för belägg, men mitt problem med handbromsen berodde inte på beläggen. Fick en 2:a för 2 år sedan p.g.a. handbromsmekanismen hade kärvat ihop helt, så det blev byte av ok. Mekanismen är ganska känslig för fukt o skit som kan ta sig in i oket. Blir kanske mer känsligt på våra bilar som är så öppna och där man inte använder handbromsen dagligen (jag använder i alla fall inte min varje dag). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Ta det på frihamnsvågen nästa gång du är på Vcar. :) Är inte den borta? I alla fall den som låg precis vid järnvägsövergången för kontrollstationen flyttades väl närmare Arendal (typ vid DB Schenker)....tror den har avspärrningar också....men mycket tror/kanske/väl :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Du kanske haft oturen att få UBD bytesok.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 (edited) Är inte den borta? I alla fall den som låg precis vid järnvägsövergången för kontrollstationen flyttades väl närmare Arendal (typ vid DB Schenker)....tror den har avspärrningar också....men mycket tror/kanske/väl :) Ja, det var för mycket tror/kanske/... Den finns allt kvar och inga avspärrningar. I alla fall hade den inte det igår klockan 11.00 då jag var där och kollade att jag inte körde med överlast till tippen. :) Edited April 3, 2016 by Pac 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 11, 2016 Author Share Posted April 11, 2016 Idag har jag gjort en enklare shake-down för att testa vinterns uppdateringar. Oljetråget tycks funka bättre än tidigare, nu får man provocera mycket innan oljetrycket dippar. Men när jag skulle kolla oljenivån hände något som inte kändes bra, oljestickan gick av och en bit trillade ner i motorn. Som tur är hände det precis utanför garaget, så det var bara att rulla in och riva ner tråget. Denna hade inte varit rolig att få in i veven. 1 timme senare var jag ute på vägen igen, utan extra metalldelar i motorn :) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Puh! Där hade du tur i oturen! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 Puh! Där hade du tur i oturen! :) Japp :) Den hade nog gjort mycket skada om den hade fått vispa runt på maxvarv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 24, 2016 Author Share Posted April 24, 2016 Sålde den gamla biltrailern och köpte mig en nyare kåpvagn. Den nya passar bilen perfekt och är lättare att lasta eftersom denna har tipp. Får väl se om man skall lacka om den i "rätta" färger (BRG och Lotusgul) likt bilen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Snyggt! Jag skall nog skaffa kärra igen...efter 6 månader utan...hopplöst krångligt att hitta ett lämpligt 1300 kg släp ...ta utökad B och få dra 2050 kg hjälper föga då Statoil/Preem släpen oftast ligger på 2500 kg....BE kort kostar ganska mycket mer; som jag inte har behov av egentligen; endast för att komma runt knäppa regler. Så har span på ett släp med kåpa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 29, 2016 Author Share Posted April 29, 2016 Jag fick en lite dålig början på säsong. Var iväg till Falkenberg igår för att köra lite, 3 grader i luften och asfalten, snö och hagel 30 minuter innan start och sedan regn gjorde att det var riktigt snorhalt. På dagens sista pass fick jag sladd med ett antal retursladdar och sedan bar det av banan ner i grässlänt med snö på, rätt in i däckbarriären med hela vänstersidan (hade jag träffat 5m tidigare hade det varit ren betong). Hjulupphängning vänster fram, båda skärmarna och lite skrunklad aluminium blev resultatet :( Nu blir det till att skaffa nya prylar. Det blir nog ingen Tjolöholm för min del. Men måste vara klar till våran egen körning på Kullen i augusti. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Lindvall Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Vad trist för dig, men du verkar klarat dig, det är viktigast...... Skrotet går ju alltid att byta Sent from my iPad using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Att leka på bana är alltid roligt men många gånger får man betala ett högt pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Hmm snö , kan inte va lätt att åka r däck då , har flyttat spedstern en gång på vintern i -1 det var lömskt Men det är ju bara bil material , inga brutna ben , snart igång igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 Been there, done that... :( Alltid trist när det händer men det viktigaste är att du är hel! Mitt tips är att hugga tag i reparationen direkt, inte ställa åt sidan för att ta tag i sedan. Kör hårt i garaget så är du snart på hjulen igen! Hojta till om du behöver assistans med något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Att leka på bana är alltid roligt men många gånger får man betala ett högt pris. För min del känns det inte som om jag sett eller varit med om att det blivit dyrt "många gånger". Visst händer det, men det är ganska ovanligt när man är så väl förberedda som vi brukar vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Tråkigt, men bra att du klarade dej. Håller med att ta tag i reparationerna direkt så du kommer ut igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Jag har redan rivit av det mesta trasiga och börjat kolla på nya delar. Vet inte riktigt hur jag skall göra med länkarmarna om jag skall bygga eget eller beställa färdiga (får kolla hur dom passar). Själv var jag lite stel i nacken, så jag var till vårdcentralen igår för att kolla det (mest för att det skall finnas dokumenterat för framtiden ifall det skulle behövas). Men stelheten kan ha berott på kylan och vätan också, det var ju som sagt 3 grader och regn på kvällen. Man har ju alltid riskerna med i beräkningarna när man ger sig ut på banan, speciellt i sådant här väder. Hade man inte vågat vara med om krascher, så hade man nog inte kört på bana alls. Det fanns dom som fick det värre i torsdags, en som gjorde en "fege" ut på rakan med sin nyare Corvette. Tog i stort sett hela vänstersidan inkl. hjulupphängningar fram och bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Tråkigt när det händer, men ska man ha roligt så måste man våga satsa och då sker tråkigheter ibland. Huvudsaken är att du är OK. Kolla ramen extra noga runt bärarmsinfästningar. Våra ramar är rätt veka och de blir lätt böjda kring infästningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 2, 2016 Author Share Posted May 2, 2016 Tråkigt när det händer, men ska man ha roligt så måste man våga satsa och då sker tråkigheter ibland. Huvudsaken är att du är OK. Kolla ramen extra noga runt bärarmsinfästningar. Våra ramar är rätt veka och de blir lätt böjda kring infästningarna. Har inte sett något på ramen, men jag skall kolla noggrant överallt innan jag sätter ihop bilen igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Shit vad tråkigt men tur att du är OK och hoppas inte "stelheten" är något som hänger kvar men bra att du dokumenterar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 3, 2016 Author Share Posted May 3, 2016 Nya delar är nu beställda och rör till länkarmar ligger i garaget redan. Blir en liten modifiering av utseendet :whistling: Hela ramen har klarat sig, har inte hittat något som är skadat eller krokigt :) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Blir en liten modifiering av utseendet :whistling: Dubbla 10' hjul fram läser jag mellan raderna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 3, 2016 Author Share Posted May 3, 2016 Blir en liten modifiering av utseendet :whistling: Dubbla 10' hjul fram läser jag mellan raderna Nja, det blir inte riktigt så STOOR förändring. Hade varit coolt, men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 3, 2016 Author Share Posted May 3, 2016 Så här ser den ut just nu. Har ju fått riva av andra sidan också för att kunna använda högersidans länkarmar till mallar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Bra Jobbat! Kämpa på! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 13, 2016 Author Share Posted May 13, 2016 Alla nya delar har kommit och del har redan hunnit fixas på bilen. Satt 2 kvällar och måttade, ritade och klurade på fixtur till undre länkarmen, var ju tvungen att kopiera högersidans länkarm med spegelvändning. Men igår fick jag svetsat färdigt den och provmonterat. Sedan fick jag riktat aluminiumet vid bakskärmen och monterat en ny skärm. Fint när alla förborrade hål i Caterham skärmen passar perfekt i alla nitmuttrar i bilen, så det var bara att skruva dit den. Borrat hål för stenskottskyddet och baklampan, samt monterat allt. Det som återstår nu är övre länkarmen och framskärmarna, åker på att byta båda skärmarna eftersom Caterham har slutat tillverka den skärmen jag har. Så snart är den nog igång igen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Starkt jobbat! /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Snyggt jobbat Jari! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Kämpa på! Bra jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 18, 2016 Author Share Posted May 18, 2016 Idag fick jag lite fler delar, ett specialtillverkat rör till övre länkarmen. Men när jag skulle loppa ihop det, så var gasen slut i svetsen :banghead: Så det blir till skaffa en ny flaska imorgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ctrl Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Nästan så du är tillräckligt snabb för att vara med på tjolöholm iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 19, 2016 Author Share Posted May 19, 2016 Riktigt så snabb är jag inte, men inte fick jag svetsat klart övre länkarmen idag (efter att ha bytt flaskan till svetsen OCH köpt ny regulator, den gamla pajade). Bytte även en del gamla bussningar till helt nya som kom tillsammans med bakskärmen från England. Nästa steg är väl att lacka länkarmarna och montera dom. Sedan blir det till att bygga nya skärmfästen (byter modell på framskärmarna). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Har äntligen fått tillverkat skärmfästen fram. Så nu är allt lackat, monterat och klart. :) Skall kolla på kolfiberfilm som man kan klä framskärmarna med, men det blir ett senare projekt. Nu återstår bara att tvätta bort all gräs och jord som fortfarande sitter kvar efter kraschen, sedan är den redo för sommaren! :) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Snyggt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Bra jobbat Jari!! Skall kolla på kolfiberfilm som man kan klä framskärmarna med, men det blir ett senare projekt. Eller lacka dem gröna i samma kulör som du har på bilen när du ändå skall rolla släpet... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted March 28, 2017 Author Share Posted March 28, 2017 Jag har fått en del frågor på hur den slutgiltiga lösningen på oljetråget ser ut, så här kommer lite bilder. Så här såg det efter första modifieringen. En liten baffel som stoppar all olja att försvinna från pickupen (framåt/höger). Så här ser det ut idag. Baffel med gångjärnsluckor som öppnar inåt mot pickupen. Har tyvärr inte bild på sista modifieringen, kanterna (vid röda pilarna) stängdes till helt. Sedan flyttade jag hela baffeln en aning närmare pickupen (bakåt/vänster), har tyvärr inte det på bild heller. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeerO Posted March 29, 2017 Share Posted March 29, 2017 Ser fint ut det däringa. tack för att du tog dig tid att kompletera med nya icke publiserade bilder. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 man kan bredda den på sidorna med och en accusump Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 29, 2017 Author Share Posted April 29, 2017 On 2017-04-27 at 21:46, Thomas sade: man kan bredda den på sidorna med och en accusump Jag kollade på att bredda den på sidorna, men kommer inte få plats med det. Har även funderat på Accusump ett tag, men vet inte hur tillförlitlig den är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabaco Posted May 28, 2017 Share Posted May 28, 2017 (edited) On 2016-05-18 at 20:49, Jari sade: Idag fick jag lite fler delar, ett specialtillverkat rör till övre länkarmen. Men när jag skulle loppa ihop det, så var gasen slut i svetsen Så det blir till skaffa en ny flaska imorgon. Hej. Jag vet inte inte om jag lyckades förklara hur jag tänkte när det gäller din övre länkarm,( med sprickan), jämfört med Caterhams länkarm. På din bild här med ritning (ovanstående bild) ser man måttet; 40. Jag menar att på Caterhams länkarm så är det måttet mindre. Om man sätter upp Caterhams länkarm i ett skruvstycke och försöker knäcka eller bryta sönder länkarmen-- så blir det svårare. Den blir starkare på grund av att "högra delen" av länkarmen som det ser ut på din ovanstående bild, ligger närmare kontramuttern. Ett bra material är SS 2225. Ett seghärdat stål. Jag är osäker på om det finns som rör, eller bara som stång-material. Jag citerar Bofors handbok för stålanvändare; SS 2225 har god svetsbarhet samt god hållfasthet, speciellt i klena- dimensioner. Om inte SS 2225 finns som rör. Försök hitta ett annat seghärdat material. Hälsn....Tabaco. Edited May 28, 2017 by Tabaco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 28, 2017 Author Share Posted May 28, 2017 7 timmar sedan, Tabaco sade: Hej. Jag vet inte inte om jag lyckades förklara hur jag tänkte när det gäller din övre länkarm,( med sprickan), jämfört med Caterhams länkarm. På din bild här med ritning (ovanstående bild) ser man måttet; 40. Jag menar att på Caterhams länkarm så är det måttet mindre. Om man sätter upp Caterhams länkarm i ett skruvstycke och försöker knäcka eller bryta sönder länkarmen-- så blir det svårare. Den blir starkare på grund av att "högra delen" av länkarmen som det ser ut på din ovanstående bild, ligger närmare kontramuttern. Ett bra material är SS 2225. Ett seghärdat stål. Jag är osäker på om det finns som rör, eller bara som stång-material. Jag citerar Bofors handbok för stålanvändare; SS 2225 har god svetsbarhet samt god hållfasthet, speciellt i klena- dimensioner. Om inte SS 2225 finns som rör. Försök hitta ett annat seghärdat material. Hälsn....Tabaco. Jo jag såg skillnaden på mina och Caterhams bärmarmar, jag förstod även din förklaring. Nu har jag tyvärr inte byggt bärarmarna på den sidan som det sprack, utan det är herren som byggde bilen som byggt dessa. Eftersom bilen har varit reggad och klar 2007, använts ganska mycket på bandagar (under hög påfrestning) i min ägo, så är jag inte så orolig för dåligt materialval. Just nu är bärarmen lagad igen. Men jag kommer nog kolla över ifall man skall förstärka med en 3-4mm plåtbit inne i klykan eller kanske bygga helt nya. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted August 15, 2017 Author Share Posted August 15, 2017 Under helgens Kinnekullekörning lyckades jag putsa mitt PB lite, från 59,98s till 59,52s!! Virtual best på 59,38s under det varvet, tappade för mycket på att jag fegar under bron. Får väl försöka hålla i mer och inte släppa gasen så mycket efter rakan. Så med lite mer träning, labbande med hjulinställning och däcktryck, så borde jag komma ner till 58 tider. Fick tydligen med mig en Moto-lita ratt från Kinnekulle också så jag fick montera den. Gick riktigt smidigt, tog ca 15 minuter sedan satt den på plats. Centrumhålet var samma som på den gamla och 3 av skruvhålen stämde överens med navet, behövde borra 6 nya skruvhål i navet bara. Känns skönare än den gamla + att den är mindre i diametern, denna är en 11" ratt (hade visserligen velat ha en 10", men dom är väldigt svåra att hitta). Fick även släpat med mig en bromsad 7" Sierra diff med samma utväxling som jag har idag. Men den får nog vänta till vintern innan den åker på. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted August 26, 2017 Author Share Posted August 26, 2017 Nu när bankörningssäsongen troligtvis är över, kan jag summera det så här: Rudskogen 1:40,50 på en kall bana i början av maj. Kinnekulle 59,52 Anderstorp 1:57,53. På dagens första pass och första gången på den banan. Har konstaterat att jag nog behöver uppgradera mitt kylsystem, den går varm vid hård bankörning. Tror inte Volvo 340 kylet är optimalt till en trimmad turbomotor. Jag behöver även fundera på en bättre lösning på vevhusventilationen, med dagens lösning får jag en oljedimma runt motorn om jag pressar motorn riktigt hårt. Får lägga till en liten bild på en racepreppad bil. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Mera luftutsläpp så kanske du inte behöver byta kylare 1 del luft in 2 delar ut //Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Hur funkade nya ratten på bana? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted August 27, 2017 Share Posted August 27, 2017 14 timmar sedan, Mildseven sade: Mera luftutsläpp så kanske du inte behöver byta kylare 1 del luft in 2 delar ut //Per Och täta mellan kylaren och insidan av noskonen så du får in all luft igenom kylaren. Biltemas självhäftande skumplastskivor funkar och klarar värmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.