Jump to content

Krollegs Tiger Supercat XLT


Krolleg

Recommended Posts

Nu när byggstarten för mitt projekt ser ut att vara närmare än någonsin tänkte jag att det är dags för mig att starta en liten tråd om mitt bygge smile.gif

Tänkte börja med lite bakgrund till mitt projekt.

Det hela startade för snart 3 år sedan när en modellflyg vän hemma hos mor å far uppe i östersund började bygga en sjua. Jag fastnade direkt! Inte primärt för utseendet men för att jag dels gillar å bygga/skruva saker samt att man får en bil med bra prestanda för billig peng.

Sagt och gjort en donator införskaffades. Skaffade en gammal sierra ABS för dom har skivbromsar bak och det ser åtminstone bättre ut än trummor bak.

Började att renovera delar innan jag skulle beställa själva byggsatsen. Fastnade för en tiger då återförsäljaren för tiger i sverige finns i östersund. Men nu hände det som fått projektet att ligga på is i 3 år. Jag kom in på skolan och framförallt tid men även pengar för att bygga en sjua fanns inte längre.

Ungefär där stannade hela projektet av. Renoverade upp lite mer delar men i stort sett har det stått helt still. men nu är det snart dags att komma igång igen då jag tog examen i sommras och ekonomin börjar bättre på sig igen smile.gif

Lite fakta om bilen.

Grunden är en Tiger Superat XL, men utsidan kommer att modifieras ganska kraftigt då jag dels ska bygga hardtop men även modifiera karossen till lite mordernare stuk samt bygga den lägre i baken då jag tycker den är för hög där.

Motorn kommer att bli en Zetec 2,0 med typ-9 låda och trottelhus med megasqvirt. Har planer att vässa motorn en aning, vet dock inte hur mycket det blir men siktar på att ha en 170-190 häst iaf.

Useende tycker jag är viktigt på en sån här bil.

Det får gärna kosta lite extra blod, svett, tårar och pengar för att det ska bli som jag vill. Alla gammla donatordelar kommer att renoveras till nyskick.

Det kommer att bli en vit lack, troligen hondas campion white, det blir vita 17" eller 18" fälgar med röd ytterkant (14" eller 15" fälgar till race däcken). Bromsok är rödmålade med svartmålade detaljer.

Inredingen vet jag inte än hur den blir. Troligen blir den mest svart smile.gif

För övrigt kommer det att bli race inspirerade dekaler på utsidan. Här har jag inte tänkt så mycket mer än att jag kommer lämna iväg bilen till någon firma som kan sina grejer.

Kommer även att slå ett slag för bekvämligheten i bilen så troligen kommer jag att installera någon form av MC system vad gäller ljud så att man kan prata med passageraren och kanske lyssna på lite radio.

Just nu står projektet och stampar fötter, jag har alla mina donatordelar kvar hemma hos mor å far i östersund så de måste fraktas ner, sen så har jag för tillfället bara ett kallgarage men det tillsamans med att jag förmodligen kommer ha tillgång tillen bra verkstad snart gör att jag kommer igång med bygget. Skiter det sig med verkstadet så kanske det blir ytterligare några förseningar på projektet. men i värsta falls å kör jag i mitt kallgarage. Hällre fryser jag bara jag kommer igång än att vänta mer smile.gif

Så det kommer nog dröja ytterligare någon månad innan jag kan börja posta uppdateringar med projektet med tät frekvens så tills dess får ni hållar er till godo med några bilder smile.gif

Har tyvärr varit dålig på att ta bilder på de delar jag redan renoverat. Men kommande i bygget skall det bli mer frekvent med bilder.

Här kommer iaf några ynka bilder.

Först en bild på lite bromsdetaljer. Rött å fint smile.gif

PICT0106.jpg

Här en liten bild på diverse donatordelar som dom såg ut just efter att jag plockat av dom.

PICT0011.jpg

I stort kommer det bli en blandning mellan tiger supercat och donkervoort.

DSC_1029.jpg

Ladies.jpg

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 382
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej och välkommen in med byggtråden. Intressant tanke du har med bilen.

En ren vanesak som du säger. --- Hällre fryser jag bara jag kommer igång än att vänta mer --- Jag vet av egen erfarenhet att det går att jobba i minuspeakar på -15 C speciellt när Transportstyrelsen hotar med nya regler som skulle verkställas 29/4 2009. Men så blev det ju inte. "Varmgrader" i verkstaden det var all temp bättre än minus 5 C för då kunde jag jobba utan att behöva knäppa jackan.

Så välkommen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då har jag under denna soliga frostiga morgon suttit och lite snabbt knåpat ihop en skiss på hur hardtopen skall kunna se ut.

Dom vita ränderna är bara där för att man ska kunna se hur taklinjen samt hur dörrarna kan tänkas se ut. Det kommer bli måsvingedörrar för att enkelt kunna ta sit ut/in.

Jag tycker det ser ut som att de kan bli riktigt snyggt :)

I övrigt har det inte hänt något. Har inte varit hemma hos mor å far å hämtat några donatordelar å har inte beställt nån byggsats än. Men byggsatsen kommer beställas ungefär lagomt som en julklapp tror jag så det är på G iaf :)

Garage har årdnats. Kommer att förvara sakerna i mitt kallgarage, men kommer att hyra ett varmgarage de tillfällen jag bygger.

Så jag kommer att skaffa allt för att kunna få ihop bilen tillräckligt mycket att den kan landa på egna hjul och rullas för handkraft då det är 50m mellan garaget jag hyr och kallgaraget.

Så mitt bygge kommer att ske stötvis då ganska mycket händer på kort tid för att sedan vila en stund innan nästa ryck :)

post-1164-125948261491_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Dags för en liten uppdate.

Det har inte hänt något mer sedan sisst rent byggmässigt, kitet är inte beställt men det är bara dagar innan det är bestämt till 100% vad beställningen skall intehålla för delar :)

Men i mitt huvud har det hänt lite. Har fått ner en liten idé ¨på hur bakdelen kan tänkas att se ut efter att jag moddat den. Idén är från början att sänka ner baken en bit samt få något som liknar en diffusor. En snabb och enkel skiss i photoshop med en lånad bild på gregers bil gav detta resultat.

På skissen syns dubbal avgasutblås bak, detta kommer jag att ha så länge inte SFRO har något emot de.

Bifogar både en före och en efterbild

post-1164-126315582455_thumb.jpgpost-1164-126315582998_thumb.jpg

Har även hittat de fälgar jag vill ha. Fälgarna är ju inte helt spikade än. De finns ju så många snygga å välja på men det ska nog mycket till innan jag ändrar mig. Har dregglat över dessa fälgar i över ett år nu :wub:

pro_lite.jpg

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Fina fälgar :wub:

Tänk bara på att du förlorar bagagutrymme med avgaspiporna sådär, men snyggt är det :thumbsup:

(eller du kanske drar dom under)

/Storhandlarn

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Nått bagage förlorar jag ändå inte då tiger använder sig av sierrans hela bakre hjulupphägning som är rätt stor så ligger tanken bakom/åvanpå detta där andra sevens har sitt bagage :)

Nån som vet hur långt de måste vara mellan tank å avgasrör? det borde iaf bli en 15-20 cm tror jag men vad säger besiktningen.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

VVFS 2003:22 är en bra källa till kunskap.

Tex 6 kap §4 och §5 dessa två paragrafet nämns speciellt i kapitlet som enbart handlar om amatörbyggda och ombyggda fordon. Allt finns att läsa om våra billbyggen i den trevliga skriften (eller nästan allt). I många fall är texten väldigt generell, svaret på din fråga finns nog bäst i 5 §.

Avgasröret får inte påverka bränsleledningen formodligen så gäller det tanken också även om jag inte vid en snabbkoll såg ordet tank.

Kort och gott bygg så inget händer då har du gjort rätt.

Det är här som SFRO kommer in för att hjälpa oss byggare att bedöma vad som är "byggt rätt och vad som behöver justeras / göras om". Sedan kommer SBP och bedömer delvis samma sak igen och inte nog med det den slutgiltiga bedömningen och beslutet står Transportstyrelsen för även om vi inte normalt behöver visa våra bilar för dem.

Utdrag ur VVFS 2003:22

2 § Personbil skall

1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 34 (se 3 kap. 1 §) i fråga om skydd mot brand, eller

2. uppfylla kraven i 4 – 7 §§

3 § Övriga fordon skall uppfylla kraven i 4 – 7 §§.

Generella krav

4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarut-rymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrym-me eller motorrum.

5 § Bränsleledning skall vara så utförd att den inte påver-kas av bränslet och de temperaturer som fordonet normalt utsätts för.

Anslutning av bränsleledning skall vara så utförd att till-fredsställande täthet erhålls.

Link to comment
Share on other sites

Som du förmodligen redan sett när du läst VVFS 2003:22 finns inga cm angivelser. På CealmSeven V8 gick det åt lite tankearbete för att få bränsledningen att nå bränslepumpen på ett vettigt sätt. Båda sidorna var kontaminerade med blockhuggare och tillhörande avgasrör som effektivt skar av vägen för en kall bränsleledningen och bränsleförsörjning.

Jag löste det med att dra bränsleledningen klammad på ena sidan av undre ramröret och på ovansidan av samma ramrör tog jag en tunn aluminiumplåt (just det tunn och Al) som värmesköld. Eftersom jag hade lite extra avgasbandage kvar så poppade jag fast en remsa med det också som extra extra skydd. Det hjälper säkert det med men det var nog mest för att få prova att poppa i bandaget.

Dina cm som du redan har (15-20) kan kompletteras med en tunn värmesköld, skulle någon se det i samband med SFRO eller SBP besiktningen kan det resultera i minst "en tyst guldstjärna" i form av -- Den här byggaren har tänkt på allt!. Värmeskölden gör störst nytta under upp men även sidledes ger det en del.

Katalysatorn på Volvo 740 vet jag har en värmesköld ovanför sig.

Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg en sommar för några år sedan, det kom in en Omega med bränsleläckage pga rosthål i bakre ljuddämparen hade blåst mot tanken och smält upp ett hål ca 7 cm dia. De hade husvagn efter och den var helt impregnerad med bensin.. Dom hade lite tur tror jag, det kunde ha blivit mycket mycket varmare.. På de flesta bilar ligger det väl ett par tre cm ifrån, de vill ju utnyttja utrummet maximalt. Ex BMW E21 har ju två tankar med röret och kardan emellan, trångt och nära. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Dina cm som du redan har (15-20) kan kompletteras med en tunn värmesköld, skulle någon se det i samband med SFRO eller SBP besiktningen kan det resultera i minst "en tyst guldstjärna" i form av -- Den här byggaren har tänkt på allt!. Värmeskölden gör störst nytta under upp men även sidledes ger det en del.

Bra tips där!

Kommer nog inte ha nån värmesköld men lär binda avgasbandage eller va det heter. Även de tar ju bort mycket värme.

"en tyst guldstjärna" är ju alltid bra att ha i sånna här saker där olika personer dömmer enligt hur dom anser det ska vara :)

Men tittar man på riktiga bilar så är det ju ofta riktigt tajt mellan avgas å tank. Kommer ihåg på mina 2 honda civics jag hade så var det ju inte mer än 6-8cm till tanken. Å då var det ingen värmesköld heller.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Krolleg: --- men lär binda avgasbandage eller va det heter. Även de tar ju bort mycket värme. ----

Tänk bara på att du kommer få MYCKET rökutveckling kring bandaget så det hinner bränna rent innan SFRO 2 + Regbes. Jag klädde CealmSeven V8s båda sidor i från 2,5 tums rören tittar ut ur chassisidan till första ljuddämparen. Vid SFRO 2 kan lova att det var som ett stort moln runt oss och ändå hade jag kört en hel del med motorn för att "bränna rent". Det var två typer av moln runt bilen, ett "bränna rent" och ett ångmoln, nu gillar jag ångmaskiner och ångpannor så det var väl ok i sig men allt vatten som stänkte upp ångades bort.

Sånt kan dra "onödig uppmärksamhet" till sig vid en SBP regbes om det står som ett moln runt bilen baktill vid tanken. Eller så är det torrt fint och solsken och "bränna bort eller köra in avgasbandaget" är redan gjort så inget märks alls. Undersidan på bilen utsätts för en hel del blöta om det regnar.

Jag kommer ta bort avgasbandagen på V8an, det enda skälet att de fanns där var mitt första bullerprov som gav cirka 91dB. då gör man allt för att få tyst på motorn, tex avgasbandage + totalt 4 ljuddämpare samt dubbla motorhuvar också och det hjälpte så jag kom ett par dB under 84.

Link to comment
Share on other sites

Nopp det blev en tiger ändå. Efter lite mer nogrant räknande hit och dit så visade det sig att skillnaden inte blev så stor som jag först trott.

Båda märkena har sina plus och minus när man jämnför dom mot varandra.

Men den skillnaden som blev tycker jag det helt klart är värt efter all hjälp jag redan fått, å den hjälp jag kommer att få i fortsättningn av killarna i östersund :)

Å tack till er som jag varit i kontakt med angående MK som har hjälpt mig med diverse frågor.

Till er som undrar vad t:et "Supercat T" står för så är det touring och hänvisar till lite mer fokus på utseende och bekvämlighet istället för att lätta 20kg för banrace :)

Link to comment
Share on other sites

Det är en fördel om man har rena händer när man lindar avgasbandage, offtast är det olja och fett som man kladdar med som sedan ryker, min senaste lindning rök inte men det luktade lite konstigt första varmkörningen. Finns en firma i Malmö som är riktigt billiga på detta men jag hittar inte länken nu.

Grattis till touringen, har själv en sådan fast av tysk tillverkning.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska göra mitt yttersta att försöka hålla min byggtråd uppdaterad sen när bygget kommer igång på riktigt.

Det kommer bli mycket bilder på vad som händer hade jag tänkt mig. En bild säger ju ofta mer än 1000 ord och jag personligen gillar byggtrådar med mycket bilder :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den som väntar på nått gott väntar... Ja alldeles för länge.... Kitet kommer när de kommer men de känns som en evighet :icon_oops:

Här kommer iaf bilder på de 2 olika stolarna jag funderar mellan. Men det lutar starkt åt den med gula kanter, dels då det är den stol tiger i england rekomenderar för bilen, men även för att sidostödet verkar bättre och den passar bättre för 4-p bälte :)

Fast min stol kommer ha antingen vita, svarta eller röda kanter.

post-1164-126478889195_thumb.jpgpost-1164-126478890923_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har stolen till höger i helsvart i min Tiger Avon man sitter väldigt gött i dem men det gör man även i den andra det är dessa alla andra Tigrar i Östersund andvänder lycka till med resten av ditt bygge skall skicka in någon bild så du får se hur långt jag hunnit MVH Anders(televinken)

Link to comment
Share on other sites

Jag har stolen till höger i helsvart i min Tiger Avon man sitter väldigt gött i dem men det gör man även i den andra det är dessa alla andra Tigrar i Östersund andvänder lycka till med resten av ditt bygge skall skicka in någon bild så du får se hur långt jag hunnit MVH Anders(televinken)

Ja du får lägga upp en byggtråd på din bil, även om du redan byggt långt så tycker jag du ska göra de ändå :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Inga speciella nyheter än tyvärr. Min bil ligger klar för leverans från england men den andra bilen som skall gå i samma leverans har några sissta detaljer kvar. Ska till england å jobba nästa vecka och kommer befinna mig ca 10mil från mitt kit. Är ju nästan så man skulle vilja åka å ta med den hem i bagaget :)

Men jag har iaf en fråga. Är det några speciella regler för materialet i störtbågen?

Link to comment
Share on other sites

Beror på vad du tänker använda bilen till. Ska du "bara" köra gata och "track days" så finns det inga direkta kvalitetskrav, men om du ska köra något genom Svenska Bilsportsförbundet så gäller kraven enligt tekniska reglementet.

Link to comment
Share on other sites

Bilen kommer inte köras på några SBF grejer utan de blir bara gata och typ klubbens banträffar.

Funderade mest på vart man kan få tag i lämpliga rör samt böjar när jag ska bygga bågen. har ni några tips?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag rekommenderar att du bygger enligt SBF mtrlspec och metod, om du svetsar ihop den med böjar så måste du bygga om den när/om du vill börja åka "på rikigt". Reglerna i SBF tekniskaregler är ju skrivna så som de är av en anledning. Beträffande vilket mtrl man skall använda så står där inte, vad jag kan minnas nämns det inte någon kvalitet (hårdhet) i SBF regler utan bara dim och att det skall vara sömlösa rör, så där bör man nog snegla på SFRO regler.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Kopierat från Tekniska reglementet (SBF):

Min materialkvalité

Min sträckgräns

Min dimension i mm

Används till

…………………………………………………………………………………………………………

Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, Innehållande max 0,3% kol

350 N/mm2

45 alt 1,75” X 2,5 alt 0,095” eller 50 alt 2,0” X 2,0 alt 0,083”

Huvudbågen eller längsgående huvud- båge

…………………………………………………………………………………………………………

Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, innehållande max 0,3% kol

350 N/mm2

38 alt 1,5” X 2,5 alt 0,095” eller 40 alt 1,6” X 2.0 alt 0,083”

För övriga delar på skyddsburen

…………………………………………………………………………………………………………

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte lite på stolarna du vill montera. Tänk på att Tigern har infästningen till bakvagnsbryggan i sittbrunnen.

Infästningen stjäl hela yttre bakre hörnet varför det kan vara svårt att få stolarna i bra position utan att karva bort en del.

Det är inte säkert att du får ner stolarna annat än att du monterar dem på distanser som lyfter stolen en sisådär 10 cm. Jag kör med Tigers dynor som funkar helt OK men som kanske inte är så sexiga.

Jag skulle föreslå att du går in på http://www.tigerownersclub.co.uk/ och frågar om de passar innan du beställer.

Modifieringar som är värda att kika på vid bygget är att montera hårda(röda) bussningar i framvagnens bakre stötta alternativt montera hemmagjorda nylonbussningar. Jag har haft lite strul med flex vid hård inbromsning.

Vidare är det en bra idé att montera lite extra säkringar om du beställt Tigers kabelhärva. Jag fick en präktig kortis när vi var på Kjula och körde förra året. Höll på att kosta mig bilen.

Har du funderingar om grejor som rör Tiger så är länken ovan kanon. Engelsmännen verkar inte göra annat än att bygga bil och surfa på forum:-)

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Jodå det där med stolarna har jag koll på. Enl ägaren av tiger i england så kommer den stol jag beställt va den som passar bäst (bortsett från den dyna du har).

Sen kommer jag göra lite ändringar både på skyddet åvanför infästningen till bakvagnen samt modifiera stol och dess fästen. Men mer om exakt hur detta kommer att ske blir ju när bilen kommit :)

Vart köper man sådana röda bussningar?

Link to comment
Share on other sites

Kolla med killarna på Tiger i Östersund. Jag postade frågan på Tigers forum och fick ett bra svar från Greger om jag inte minns fel

Jag vill minnas att bussningen i den bakre stöttan är från Golv Mk 1.

Röda bussningarna tror jag att du får loss från Rallydesign

Link to comment
Share on other sites

Hur beställer man den? Hittar ingenstans på deras hemsida att man kan beställa den.

Lite synd att jag inte viste dom hade en då jag skickade en order på lite saker därifrån förra veckan :(

Link to comment
Share on other sites

RallyDesign.jpg

Troligen får du med deras katalog i beställningen du gjorde utan att du behöver be om det. Annars är det bara att klicka på länken på deras sida och fylla i namn och adress.

Link to comment
Share on other sites

Så efter lång väntan så börjar det hända saker.

Bilen har lämnat england och är påväg till sverige. Så om allt går som de ska så skall bilen vara i östersund i slutet på nästa vecka :)

Kommer troligen att åka upp å hämta bilen i slutet på månaden. :notworthy:

Väntar även på paket från rallydesign med en quick styrväxel. Dom drog pengar förra fredagen men jag har inte sett att min order uppdaterats något på hemsidan :blink:

Edit: hittade nu där det stog att det är skickat iaf. Ser inte när men de borde dyka upp snart.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Då har det börjat ramla in lite delar :)

1 st quick styrväxel och 2st gummin till denna stog framför min dörr när jag kom hem idag å skulle äta lunch.

Men jag antar att jag får sätta kniven i gummina för dom är helgjutna. Eller hur brukar man göra?

post-1164-127108760043_thumb.gif

Link to comment
Share on other sites

Sådärja. Då är allt klart för att på onsdag börja min färd uppåt landet för att hämta bilen i östersund :)

Så mycket snart kommer det komma upp riktiga byggbilder i min lilla tråd. Känns helt underbart att vara så nära att på riktigt börja med projektet jag drömt om i 4 år nu :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...