Jump to content

Krollegs Tiger Supercat XLT


Krolleg

Recommended Posts

Visst kanske man kan klamma å fixa kablarna ännu bättre än jag gjort. men jag tror detta är fullt tillräckligt bra :)

Har varit ute å provkört bilen mer idag å köra på "riktigt" går riktigt bra å motorn verkar iaf gå bra vad jag kan höra. Dock dummar sig lamdan lite så jag får inget tillförlidligt värde från den, antingen går motorn väldigt konstigt men oftast är lamdavärdet offscale high eller low.

misstänker att det har å göra med att den gängade delen i grenröret är lite kort. Tror den är ca 10mm å jag har lyckats läsa att den ska vara minst 18mm, tror jag får svetsa på en lite längre del å testa. Kan hända det blir för varmt för sonden när den sitter som den är nu.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 382
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Knappast värmeproblem med lambdasonden. Den tål ju att sitta monterad direkt på en turbo, och där är det varmare än på din. Bäst är att göra en fyrgasmätning. Det avslöjar det mesta, som tex misständningar, tjuvluft osv. Viktigt som tusan att avgassystemet är helt tätt för att det ska visa tillförlitliga värden, en liten por i en svets kan ställa till mer oreda än vad man tror.

Link to comment
Share on other sites

Christer J: --- Viktigt som tusan att avgassystemet är helt tätt för att det ska visa tillförlitliga värden, en liten por i en svets kan ställa till mer oreda än vad man tror. -----

Gäller det hela avgasröret eller bara framför lambdasonden och kanske någon decimter efter sonden, eller?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på sonden och dess funktion så är det viktigast före och naturligtvis en bit bakom iom att avgaserna pulserar. Men för en fyrgasmätning som sker längst bak i avgassystemet ska hela systemet vara tätt, och mätröret träs in en bit i avgasröret. Normalt ca 40 cm och ingen utsugsslang, utan en tratt som står en bit bakom. Allt för att minska felvisning.

Link to comment
Share on other sites

Det har löst sig med lamdan. Kom på att jag ska prova göra en omkalibrering av den för å testa. å när jag läste där så insåg jag att jag hade ju igång systemet utan att ha själva sonden inkopplad i kontrollern. Å det i sin tur betyder ju för kontrollern att den nollar sig själv. Så det va bara å koppla in å göra en kalibrering igen så fungerade den :)

Å värdena såg inte så farliga ut heller. låg å pendla mellan 13-16 ungefär.

Var är det för lamdavärden man bör sträva efter egentligen? Under acceleration, tomgång, jämngas o.s.v?

Link to comment
Share on other sites

14,7:1 är Lambda 1 och fullständig förbränning.

vid acc och mer kraft lite fetare 12-13:1 ung Lambda 0,85-0,90 brukar det hamna.

En del med 4 vent/cylinder ger mer effekt vid lite magrare. Som min Opelmölla. De har snabb förbränning och vid fullast sugmotor har jag 20 Graders förtändning. Där går den bäst.

Medan an B20 behöver 36-38 grader.

Link to comment
Share on other sites

Ah just ja lägre lamda värde är fetare blandning. Då tror jag min bil är rätt bra grundmappad med den mapp jag fick av micke här för den låg runt 13 under acceleration. Blev lite orolig att de va mager blandning när det va under 14 men så va det ju alltså inte :)

Link to comment
Share on other sites

14,7:1 är Lambda 1 och fullständig förbränning.

vid acc och mer kraft lite fetare 12-13:1 ung Lambda 0,85-0,90 brukar det hamna.

En del med 4 vent/cylinder ger mer effekt vid lite magrare. Som min Opelmölla. De har snabb förbränning och vid fullast sugmotor har jag 20 Graders förtändning. Där går den bäst.

Medan an B20 behöver 36-38 grader.

Hallå ! Ja att B20 motorn skulle ha 36-40° förtändning, det fick jag reda på genom att fråga Håkan Sandin

på Trend AB i Nykvarn. Problemet var att B20-motorns remskiva bara är graderad till 30°.

Så jag lämnade en hög med remskivor till en verkstad som graverade in gradskalan till 40° grader.

Skulle någon ha behov av en sådan remskiva så har jag några stycken på lager. :)

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite nya bilder. Sen åker jag på semester så då händer de inte nått på några veckor :)

Bilen har som sagt provkörts å allt känns mycket bra, det är snart bara kaross å lack kvar å det känns helt underbart, ja å SFRO 2, buller m.m.

Tyvärr är det bara bilder med mobilen samt att det inte är några bilder på bakändan då den är inlåst i en bekants garage som har semester.

post-1164-0-52209700-1311499505_thumb.jpg

post-1164-0-67521400-1311499509_thumb.jpg

post-1164-0-65719500-1311499514_thumb.jpg

post-1164-0-81782100-1311499519_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då va jag tillbaka från semestern och har köpt på mig lite färg, klarlack å spackel till utsidan på bilen.

Dagen bestod av att spackla, slipa, spackla, slipa mer, spackla igen, slipa ännu mer o.s.v. Nu är dock huven klar och det blev inte så tokigt med bulan nu när den är spacklad å grejad :)

I morgon blir det mer slipande å kanske några bilder om det går bra.

Link to comment
Share on other sites

Tjena.

Stolarna är köpt genom tiger som gjort mitt kit.

Jag vet att jag har sett stolarna på nått annat ställe modellen kallas odyssey, vet inte hur breda dom är men dom är väldigt smala. mäter i morgon om ja kommer ihåg.

Efter lite googlange hittade jag denna på en sida.

https://www.europaspares.com/product/0/15288/INTATRIM_SEAT___ODYSSEY___STANDARD_VINYL.html

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Ännu en dag har jag stått i stekande sol i 25 gradig värme (i skuggan) och slipat. spacklat. slipat å så vidare. Men nu är nästan alla plastdelar klar för lack :) Det är endast lite spackeljobb kvar å sen ska alla delar mattas ner ordentligt.

Några bilder blev det och fast huven numera lider av böldpest eler liknande så ser det faktiskt inte så dumt ut.

Och bakdelen med diffusorn blev jag riktigt nöjd med, betydligt snyggare än tiger orginal :)

post-1164-0-55355800-1313695753_thumb.jpg

post-1164-0-48424200-1313695757_thumb.jpg

post-1164-0-09749300-1313695763_thumb.jpg

post-1164-0-47355700-1313695769_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Krolleg!. Har du tänkt på att din bil ser väldigt glad och trevlig ut. Kolla på bild två i ditt inlägg ovan. Glada "ögon" och en rejält glad "mun" också......

Link to comment
Share on other sites

Blir skitsnyggt! På med färg snart... ;)

EDIT: Särskrivning :)

Det kommer. I morgon skall det handlas aluplåt för sidorna, sen skall de bockas till och fixas nödvändiga hål för bärarmarna fram. Sen rullar grejerna in i lackbåset lämplig helg framöver.

Cealm: ja du har rätt bilen ser glad ut. Men när väl färgen kommer på plats blir det som rött läppstift runt "munnen" :)

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: -- blir det som rött läppstift runt "munnen --- Då får vi hoppas på ett regnummer som PIA123 eller något annat bra "namn" på bilen. Eller så får du SBP123 som hyllning för något.........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lysena bak är på plats. Det vänstra lyset hänger lite på bilden då hållarna inte är åtdragna utan endast provisoriskt ditsatta. Hoppas jag annars får jag ta fram slipen å fixa :)

Sen har jag kommit underfund med att jag måste ändra mitt tänk på lack, eftersom ena skärmen är ca 3cm bredare än den andra fick jag justera hela diffusorn 3cm för det ska se rakt ut. Det gör att har jag en rand längs mitten på hela bilen kommer det på en gång synas att diffusorn inte är i mitten.

post-1164-0-09466500-1314556764_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo jag har funderat på det. Men har efter lite funderande och photoshop'ande kommit fram till att det blir vitt med röda skärmar.

Ja tror nästan de kommer bli ännu bättre än det jag tänkt från början då det lyfter fram fälgarna ännu mer än vita skärmar :)

Bifogar en bild jag gjorde om lite snabbt å enkelt. Och orginalet för jämnförelse.

post-1164-0-97711200-1314566142_thumb.jpg

post-1164-0-13751100-1314566519_thumb.jpg

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Då är bilen klar så långt jag kan för tillfället. Alla sidopaneler är tillverkade å alla karossdelar är nermattade i väntan på lack.

Så nu äre bara å invänta att lackeraren ska få tid så åker delarna in i båset :)

post-1164-0-02398900-1314985392_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren :)

Ny dag nya framsteg. Nu sitter scutteln där den ska å instrumenten är inkopplade och fungerar. Va tvungen å starta motorn också å gu så gött den går/låter. :racesmile:

post-1164-0-34879200-1316114677_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur fick du vinylen runt krökar och kurvor?

Värmde du med varmluftspistol eller.......

Precis så gjorde jag. Varmluft å massa tålamod.

Filmen blir riktigt smidigt när den någ gissningsvis 50-80 grader, sen när man format till allt så gick jag över med varmluften nära så jag snabbt hettade upp ytan mycket för att vinylen inte ska få för sig å dra ihop sig sen. Återstår att se om den sitter kvar men de tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Va bra du övat ! jag har 2 kvadrat av det där jag behöver klä en alu instrument bräda + kardan tunnel med.

De fixar vi busenkelt. Med 4 händer är det ju dubbelt så enkelt som med 2 händer :)

@Stuff

Det är en ebay vinyl jag använder. En NoName alltså 3M ser lite bättre ut och fungerar säkert ännu bättre.

@Cealm

Tror vinylen tål rätt höga grader, ska testa på en spillbit nån dag å kolla hur vamt det blir. Skulle även kunna ta med mig IR termometern å kolla exakt temp :)

Link to comment
Share on other sites

Ny dag nya delar på plats och "to do" listan blir bara kortare och kortare och ja räknar med att bilen är helt klar i morgon eftermiddag :)

Karossens bakdel är färdiglackad och står i lackboxen och härdar.

Men lite bilder från dagen.

post-1164-0-54241700-1316801039_thumb.jpg

post-1164-0-72660100-1316801049_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ny dag nya delar på plats och "to do" listan blir bara kortare och kortare och ja räknar med att bilen är helt klar i morgon eftermiddag :)

Karossens bakdel är färdiglackad och står i lackboxen och härdar.

Men lite bilder från dagen.

Hmm helt klar imorgon .... åk dit NU , jag kan sedan råka......glömma mina reserv skyltar vid postlådan så ses vi i thn hypocrite.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...