Jump to content

Krollegs Tiger Supercat XLT


Krolleg

Recommended Posts

Då är äntligen bilen i princip helt klar :)

Det är dekaler som återstår samt att byta blinkers och fixa en annan slutkrök med några bultar insvetsade för å slå sönder ljudet för jag tror den är lite högljudd nu innan alla besiktningar.

Bilen går helt underbart, snabb som en kanon och stadig, bra styråtergång å bromsar. Dock är förarstolen lite för sladdrig så jag skall fixa ett fäste bak på ryggstödet som stöttar i sidled.

post-1164-0-04011000-1316975864_thumb.jpg

post-1164-0-07579300-1316975880_thumb.jpg

post-1164-0-26783800-1316975897_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 382
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Krolleg: Den är snygg. Förresten har du tänkt på att bakdelen på bild nr 2 i ditt inlägg liknar en stor fet fin grävmaskinskopa. Det är en komplimang tro inget annat Det ser så tufft ut med "tänderna som sticker ner". DEt är väl det alla får se mest av bilen = bakdelen....... eller du kanske kommer köra lugnt och försiktigt och aldrig över 90 km/h eller?

Men du --- några bultar insvetsade för å slå sönder ljudet --- snälla det är en skröna en stor skröna. Glöm det hela du lägger ner jobb på något som ALDRIG fungerat men av någon anledning så tror man det. Det mest vanliga man tror på är två korslagda 3 eller om man tar "jättemodellen" 4 mm. Oj nu blev jag sarkastisk. Det var inte meningen.

Tänk så här täpp för halva avgasröret i utblåset eller varför inte 70 procent. Du kan välja med hel plåt eller med rutnät spelar ingen roll. Ljudet kommer minska 1 dB kanske 1,5 dB. Det som betyder något är när du täpper till hela utblåset eller stoppar in ett rör med hål och fylld med ull eller disksvamp eller både och. Dvs motorn får knappt ur sig avgaserna då får dB-killer eller motor-killer. Trådar eller bultar = skröna.

Att jag vet att det är en skröna är för att jag har en dB mätare av rätt god kvalité och gjorde ett prov. Ett statiskt prov med min första Sevenbil.

Jag mätte från exakt samma avstånd dB utan något ivägen. Så tog jag de klassiska korslagda trådarna = ingen skillnad alls. Möjligen skydd mot vampyrer......

Sedan täppte jag till 50 procent av utblåset ingen större skillnad så jag märkte det men tog jag mina "regbesiktare" då sjönk dB-värdet lite.

En kortversion av ovanstående:

- Snygg bil, jag gillar den.

- korslagda trådar eller bultar skyddar inte mot dB möjligen mot vampyrer.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Snyggt ! var ärligt talat lite osäker när du först sa rött och vitt men det blev ju kanon.

Vad gäller ljud så har jag en 2.5 tums 90graders krök med fäste för min super trapp monterad. Den kommer jag ta av i vinter för ersättning av en 60 graders krök , så du kan ju låna dem om det verkligen behövs för ljud prov etc

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Skitsnyggt, verkligen!

Jag som gillar ränder skulle verkligen gilla 2st röda ränder över din vita bil, men det skäms inte för sig nu heller...

Kommer du på någon lysande idé på tillfällig bullerdämpning är jag idel öra. Jag kommer förhoppningsvis hinna med SFRO2+buller under oktober (om vädergudarna är på min sida...eller föressten, har dom någonsin varit det förut? :banghead: )

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Cealm

Klart jag kör lugnt. Har ju bara råkar göra nååågra lakrisremmar :wub: Å för övrigt tack för infon om bullerdämpare så jag slapp göra jobb i onödan.

Lupus

Jo jag va lite skeptiskt innerst inne men jag litade på min tanke å de blev ju som du sa riktigt bra :) Lånar gärna din dämparkrök å testar med sen. har ju också 2,5 tum så det går ju fort å byta.

Link to comment
Share on other sites

Som ren information kan jag medela att tun vägen med omgivningar mot friel och Grästorp / Ås är godkända provkörnings områden prop.gif

Hade inga problem alls att åka 20 mil där med min innan besiktning, man måste ju bugga av saker och känna på inställningar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dags för en liten midwinter update.

Det har ju inte hänt vidare mycket sedan jag ställde in bilen i garaget, dock har jag fått usprungskontrollen godkänd så det är ett steg frammåt i pappersvärlden.

Har även hunnit med å beställt lite dekaler, suflett och dörrar.

Link to comment
Share on other sites

Den står fortfarande på såtenäs. 100m från där den stog när jag byggde den.

Den kommer flytta in i ett P-hus med 35 platser som ligger strax åvanför högskolan senast sissta april, det är så länge jag har kvar platsen på såtenäs garaget i stan har jag sedan 1 jan.

Men det är bara du slår en pling så kan vi åka ut till såtenäs nån dag.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har jag varit i kontakt med min SFRO kille och bestämt ett datum för SFRO 2an....

Han hade tydligen inte tid fören 29 april så de va ju mindre skoj, och om vädret är dåligt den dagen så vet jag inte hur lång tid det tar till nästa. Å bullerprovet gick det inte att få något datum för men det blev inte före 29 april iaf. Får nog vara glad om jag hinner köra bilen över huvu taget i sommar :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

--- 29 april så de va ju mindre skoj, och om vädret är dåligt den dagen ---

För SFRO 2 skall inte "dåligt väder" hindra. För SBp existerar inte dåligt väder. Däremot bullerprov är styrt av vädret. Ordna ett buller intyg från någon annan instans så det är klart. Bullerprovet är inget krav på att samma SFRO kille skall göra.

Hur som helst, Lycka till med kontrollerna. Ring och kolla det kan ju kommit återbud från någon så din SFRO 2 kläms in istället. Värt att ta det telsamtalet att du är i "hot standby".

Link to comment
Share on other sites

Kan väl bli lite problem med bromstestet om det är blött väglag kan jag tro.

om det är Uno du ska till så vet jag hur den vägen är som han gör provet på

laugh.gif

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Japp det är till Uno jag ska jörgen.

Jag har för övrigt varit lite i garaget idag och småfixat lite, vägde bland annat och vikten blev följande.

Framvagn: 356kg

Bakvagn: 320kg

Totalt: 676kg detta är med bilen full på de vätskor som skall vara och tanken full (32 liter) vilket måste anses som rätt ok slutvikt med tanke på värmepaket och annan "lyx" jag har i bilen. :)

När man räknar ut tjänstevikten äre vikten + 75kg förare och 15kg verktyg?

Det som återstår att göra innan besiktning är montera besiktningsblinkers vilka jag köpte idag. Sen inför bullerprovet skall jag byta till en annan slutkrök samt tejpa luftfiltret med alutejp så jag bara har ett litet hål för luften in.

Jag skall kontakt min sfro kille och säga att bilen är redo för bes om han skulle råka få något återbud, sen ska jag försöka fixa bullerprov hos nån annan innan 29 april, och regbes ska jag ringa å boka första veckan i maj någonstans.

Men jag kunde inte hålla mig idag så jag råkade köra någon mil idag... Åkte gammla vägen mot lidköping och innan jag vet ordet av så va jag nästan hemma hos båging men då tyckte ja de va bäst å vända :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen stor fan av Tiger, men denna har du lyckats få riktigt snygg!

Du får hojta till när du har fått bilen till stan, så att man kan få titta på den IRL.

Kul att det blir en till färdig bil i stan, snart kan vi börja ha lokala träffar :)

Link to comment
Share on other sites

Lokala träffar inkluderar väl Ingared, Alingsås, Göteborg, Grästorp, Lidköping,....etc etc :D :prop:

Jaja, det får väl göra det ;)

Det skulle vara kul att köra igång något sådant när väl vädret börjar tillåta det.

Förlåt Kristoffer om vi stör din tråd med annan info.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, det får väl göra det ;)

Det skulle vara kul att köra igång något sådant när väl vädret börjar tillåta det.

Förlåt Kristoffer om vi stör din tråd med annan info.

Ingen fara, bara att battla på bäst ni vill det är bara skoj :)

För övrigt så kommer snart bilen få sig ett litet annorlunda mer race inspirerat utseende, återkommer i det ämnet om ca 1,5 vecka. Och om ca 2-3 veckor kommer sufflett å dörrar so stay tuned :)

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Då har jag iaf beställt regbes å den kommer ske 3maj, så det är bara å hoppas vädret är bra den 29 april då sfro 2 ska göras annars skiter det sig med regbes :notworthy:

Men för försäkringens skull har jag beställt en "liten" 2kg brandsläckare. men ja tyckte det va fult med en röd vanlig så jag beställde en vit, det gäller å tänka på dom små detaljerna när man bygger bil. :)

Släckaren finns även i svart om nån är sugen på en sån. Köpte på www.fortum.se/shop 400 inkl frakt tyckte jag va rätt bra pris dessutom.

post-1164-0-30654000-1331058858_thumb.jpg

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Alla delar till supertrappen är numera hittade

Perfekt. Kommer och lånar dom nån dag, men får se när det blir för i morgon drar jag till fjällen å är tillbaka söndag kväll (sent?). Måndag förmiddag åker jag kanske till USA å blir borta troligen 1,5-2 veckor :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tror att man inte får ha startnummer på en bil när man kör på gatan! Kanske läge att kolla upp det innan regbesiktningen. Lite tejp fixar iofs detta snabbt.

Mvh /JTZ

Link to comment
Share on other sites

Tror att man inte får ha startnummer på en bil när man kör på gatan! Kanske läge att kolla upp det innan regbesiktningen. Lite tejp fixar iofs detta snabbt.

Mvh /JTZ

Ojj nu fick du något att gräva i Cealm ! ner i vägverkets papper och leta prop.gif

Personligen tvekar jag ? varför inte, skulle det störa någon, designa på en bil måste väl vara fri ...... har du referens på detta ?

EDIT: glömde kommentera thumbsup.gif

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Ojj nu fick du något att gräva i Cealm ! ner i vägverkets papper och leta prop.gif

Personligen tvekar jag ? varför inte, skulle det störa någon, designa på en bil måste väl vara fri ...... har du referens på detta ?

EDIT: glömde kommentera thumbsup.gif

Inte mer än de ständiga tjötet från tävlingsledningen att man inte får köra på allmän väg med startnummer. Gällde givetvis de som har reggade bilar som i övrigt var OK enligt SBP.

Mvh /JTZ

Link to comment
Share on other sites

Var samma sak när jag åkte rally, man fick inte lämna parcfarmen utan att ta bort numret.

en det var väl arangören (SBF) som har det som regel, inte något att det skulle vara otillåtet annars.

Link to comment
Share on other sites

Var samma sak när jag åkte rally, man fick inte lämna parcfarmen utan att ta bort numret.

en det var väl arangören (SBF) som har det som regel, inte något att det skulle vara otillåtet annars.

Att SBF har reglerna låter ju rimligt de vill säkert inte synas i fel sammanhang.

Link to comment
Share on other sites

Jag får ta å kolla upp nummrena innan regbes. Ja tycker det låter konstigt å jag har ju sett både den ena å den andra bilen åka omkring i flera år med siffror utan problem. Men man vet ju aldrig hur petiga dom är. Om inte annat får ja väll bara ta en bit svart tape å dra över i en timme medans jag är inne å besiktar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sådärja nyss hemkommen från bullerprov å de gick ju inte så bra, alldeles för mycket ljud så jag tänker inte enns gå in på hur mycket.

Dock va ju jörgen snäll å kom förbi så han gav mig lite pepp talk å ideer på hur jag ska lösa det hela.

Å det kommer bli en lösning jag egentligen ville ha från redan början men som jag dumpade på grund av lathet, Den nya lösningen blir inte helt lätt att få till men det ska nog gå. det måste gå :)

Dock vare riktigt roligt å höra alla rop och alla blickar som följde bilen när jag körde genom stan, (årdnade tillfällig försäkring) så ett steg bakåt och ett halft frammåt idag.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Sådärja nyss hemkommen från bullerprov å de gick ju inte så bra, alldeles för mycket ljud så jag tänker inte enns gå in på hur mycket.

Dock va ju jörgen snäll å kom förbi så han gav mig lite pepp talk å ideer på hur jag ska lösa det hela.

Å det kommer bli en lösning jag egentligen ville ha från redan början men som jag dumpade på grund av lathet, Den nya lösningen blir inte helt lätt att få till men det ska nog gå. det måste gå :)

Dock vare riktigt roligt å höra alla rop och alla blickar som följde bilen när jag körde genom stan, (årdnade tillfällig försäkring) så ett steg bakåt och ett halft frammåt idag.

Fasen va surt med bullerprovet.

Bygg som jag har ett extra system som slutar bakom bilen med 2-3 ljuddämpare. Så var nog min gjord för att komma igenom provet, jag satte även på den till besiktningen ifjol (tar ca 30min att montera).

Link to comment
Share on other sites

Sådärja nyss hemkommen från bullerprov å de gick ju inte så bra, alldeles för mycket ljud så jag tänker inte enns gå in på hur mycket.

Dock va ju jörgen snäll å kom förbi så han gav mig lite pepp talk å ideer på hur jag ska lösa det hela.

Å det kommer bli en lösning jag egentligen ville ha från redan början men som jag dumpade på grund av lathet, Den nya lösningen blir inte helt lätt att få till men det ska nog gå. det måste gå :)

Dock vare riktigt roligt å höra alla rop och alla blickar som följde bilen när jag körde genom stan, (årdnade tillfällig försäkring) så ett steg bakåt och ett halft frammåt idag.

hade du svetsat dit min supertrapp ? den går ju få bilen jädrigt tyst med , eller var det insuget

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Sådärja nyss hemkommen från bullerprov å de gick ju inte så bra, alldeles för mycket ljud så jag tänker inte enns gå in på hur mycket.

Dock va ju jörgen snäll å kom förbi så han gav mig lite pepp talk å ideer på hur jag ska lösa det hela.

Å det kommer bli en lösning jag egentligen ville ha från redan början men som jag dumpade på grund av lathet, Den nya lösningen blir inte helt lätt att få till men det ska nog gå. det måste gå :)

Dock vare riktigt roligt å höra alla rop och alla blickar som följde bilen när jag körde genom stan, (årdnade tillfällig försäkring) så ett steg bakåt och ett halft frammåt idag.

Jobbigt att det inte funkade första gången, men det där fixar du! :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Tråkigt, blir till att fula ner bilen lite inför nästa prov..

Såg nu att däck from 1/11 2012 ska buller, våtgrepp och ekonomimärkas ungefär på samma sätt som tex vitvaror. Däcket jag kollade stod det 72dB på.

Link to comment
Share on other sites

jag har de som bullerprovat med ett igensvetsat slutrört med 1st 8-10mm hål i och fått godkänt.

Jag har på bilprovningen en insats med en VW bubbla slutrör.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Lupus,

först så gick bilen inte bra med ett visst antal brickor på trappen så krolleg fixade detta för att köra en runda igen,, men jag som stod bredvid uppfattade det som att

det visslade istället denna gången och det gick ju inte denna gången heller.

Men vi har ska nog lösa detta, så krolleg kommer igenom.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Precis som jörgen sa så blev det ett visslande ljud, och varje gång jag växlade under axxeleration lät det nästan som en dumpventil till en turbo. Så det blev nog lite höggt mottryck :)

Men tanken är att jag ska ta bort slutkröken jag har nu, sätta ett rakt rör in i bakskärmen å sedan försöka trassla till något rör mellan däck å länkarmar, sedan en oval dämpare under tanken och ett utblås bak i diffusorn, sen kommer jag fejka ett utblås på andra sidan för utseendet sskull.

Sen får jag se om jag kommer behålla dämparen även efter besiktning eller om jag kör raka rör där bak. Men utblås(en) kommer hamna bak iaf,

Link to comment
Share on other sites

Utblås bak, på båda sidor, pga V6.

Bakre ljuddämparna platta och av dubbelströmningstyp, rören dragna under bärarmarna. Fick dom gratis = Locost.

Krävdes lite snickrande för att få till rören men det gick till slut. Nackdelen är att det blir lite låg frigång.

Har rakt genomblås genom katalysatorer och främre ljuddämpare - ger alldeles för högt ljud, knappast godkänt.

Med bakre ljuddämparna monterade tror jag att ljudnivån blir godkänd.

Kommer nog att ta bort de bakre dämparna och byta ut främre dämparna till dubbelströmningsdämpare - för säkerhets skull, efter ljudprovet!

Antas

Ljudnjutare (om det är egen bil, inte andras!)

Link to comment
Share on other sites

godmorgon antas

jobbar du nattskift? ser på tidpunkten för ditt inlägg 0338? Morgonpigg? Har solen gått upp redan?

kenneth

Ps detta skulle kanske ha skickats som ett PM till Antas eller är det något som vi kan vänta oss när vi blir äldre? År man igång dygnet runt så kan det väl inte vara något problem med tiden som behövs till ett bilbygge Ds

Link to comment
Share on other sites

Precis som jörgen sa så blev det ett visslande ljud, och varje gång jag växlade under axxeleration lät det nästan som en dumpventil till en turbo. Så det blev nog lite höggt mottryck :)

Men tanken är att jag ska ta bort slutkröken jag har nu, sätta ett rakt rör in i bakskärmen å sedan försöka trassla till något rör mellan däck å länkarmar, sedan en oval dämpare under tanken och ett utblås bak i diffusorn, sen kommer jag fejka ett utblås på andra sidan för utseendet sskull.

Sen får jag se om jag kommer behålla dämparen även efter besiktning eller om jag kör raka rör där bak. Men utblås(en) kommer hamna bak iaf,

Knepigt att det vissla ? hade du tagit bort många ?

Orkar du och får plats att dra dem bak , kan det nog vara värt det , jag vill oxå få bak min så ljudet inte kommer vid örat , det är kul första veckan men sen låter det för mycket på fullgas

Link to comment
Share on other sites

godmorgon antas

jobbar du nattskift? ser på tidpunkten för ditt inlägg 0338? Morgonpigg? Har solen gått upp redan?

kenneth

Ps detta skulle kanske ha skickats som ett PM till Antas eller är det något som vi kan vänta oss när vi blir äldre? År man igång dygnet runt så kan det väl inte vara något problem med tiden som behövs till ett bilbygge Ds

Klart som fan att man jobbar nattskift! Man är väl pensionär och direktör, då krävs att dygnet har 24 tim - minst!

Som panschis sitter man och väntar på morgontidningens ankomst

Antas

Glad om jag inte ser mej själv bland dödsannonserna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...