Jump to content

Recommended Posts

Posted

Några vinterbilder från Antas hemmatrakter eller är det vinterbilder med 7 plus?.

DSC01001.jpg

DSC01002.jpg

Det är väl dags att värma upp motorerna?

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Detta inlägg riktas till sign "Peter M" i Skåne (ligger någonstans söder om Dalälven) eftersom det inte går att bifoga bilder i meddelanden.

Nu sitter AFR-mätaren på plats på rörhögen och allt fungerar.

Trots min analoga inställning till livet har jag lyckats programmera mätaren till 14,7 = 1.

Nästa montageobjekt är farthållaren som förväntas anlända till verkstad/garage den 15 okt. Blir nog lite mera konstruerande för att få den anpassad och fungerande för avsett ändamål.

Antas

Montör

post-291-0-75742700-1350227498_thumb.jpg

Edited by Antas
Posted

Idag anlände godiset - farthållare till rörhögen!

Vid en första okulärbedömning ser jag att det nog kommer att krävas en hel del konstruktivt montagearbete.

NEJ,NEJ inte alls besvärligt och trist - bara roligt och intressant.

Antas

Fartböterallergisk.

post-291-0-26929800-1350317494_thumb.jpg

Posted (edited)

Tror att en polare till mig är förste styrman eller om det var förste maskinist på en av båtarna du la upp bilder på. Hälsa från mig nästa gång du är där så kanske du får en guidad tur. Det är mäktiga maskiner det där! Dessutom så har dom skittråkigt säger han, för det finns ju nästan ingen is längre.

Dessutom så var jag närmsta granne med dom på bryggan under sommaren när jag bodde på Fjällgatan i Stockholm. Vi brukade vinka till varandra från fönstret. Tror inte att dom haft någon som bott så nära förut. Bara Nackavägen som skiljde oss åt, 30 meter ner typ.

Edited by Drake
Posted

Antas hade det inte varit gött med AC?

Självklart!

Alla fordon av klass har AC. Min regleras på samma sätt som äldre Land Rover dvs med gaspedalen.

Posted

Nu faller snön i täta byar.

Har för en timme sedan bytt till vinterhjul på vardagsbilen. Tror inte att det blir vinterhjul på rörhögen iofs har jag vinterhjul till den också.

I år skedde hjulbytet den 16 okt, 2011 skedde det den 1 okt och 2010 den 12 okt, 2009 den 18 okt.

I genomsnitt sker byte till vinterhjul den 11,75 okt, den datumangivelsen borde betyda att byte sker kl 18:00 (=0,75 dag) den 11 okt (endast för statistiknördar).

Antas

Gränsgångare el. -körare i skiftet sommar/vinter.

post-291-0-33628800-1350382908_thumb.jpg

Posted

Detta inlägg riktas till sign "Peter M" i Skåne (ligger någonstans söder om Dalälven) eftersom det inte går att bifoga bilder i meddelanden.

Nu sitter AFR-mätaren på plats på rörhögen och allt fungerar.

Trots min analoga inställning till livet har jag lyckats programmera mätaren till 14,7 = 1.

Antas

Montör

Är det inte lite fegt att ställa in mätaren så att du förstår vad den visar.?

Jag kör med AFR för det flimrar fram mystiska siffror på ett så härligt och underhållande sätt. :prop:

Posted

Under min "Eriksgata" genom Konungariket blev jag föremål för två dagstidningars intresse, Sydöstran och TÅ (Tidningen Ångermanland).

Här är länken till TÅ:s artikel MIn Länk

Antas

Sverigefarare.

Posted

Under min "Eriksgata" genom Konungariket blev jag föremål för två dagstidningars intresse, Sydöstran och TÅ (Tidningen Ångermanland).

Här är länken till TÅ:s artikel MIn Länk

Antas

Sverigefarare.

Oj! Plötsligt blev din motor direktinsprutad. :blink:

Posted

Jodå, nog är den direktinsprutad alltid. Förgasare saknas men 6 st insprutare sköter det alldeles förträffligt.

Man är väl modern, även om motorn är från 1988!

Posted

Det är väl skillnad på direktinsprutning och insprutning. I en direktinsprutad motor sprutas bränslet in direkt i förbränningsrummet, medan en med insprutning sprutar bränslet i insugskanalen.

Posted

Dieslar brukar väl vara "direktinsprutade". Har du en dieselsnurra i bilen Antas? Det har du aldrig berättat.

Posted (edited)

Åh fan, alltid lär man sej något nytt!

V6:an borde alltså vara insprutad (insprutningsventilerna sitter på insugningkanalen).

Oavsett vokabulären så går den bra.

Min Pajero-diesel är direktinsprutad (ingen förkammare) och den låter inte alls som Ford V6:an så nog är det skillnad, tills motsatsen har bevisats (mitt yrkessnack).

Antas

Juridik är en baggis jämfört med .........

Edited by Antas
Posted

Tänk om man hade tänkt efter före!

Håller på med monteringen av farthållaren och tänkte använda signalgivarkabeln från vx-lådan.

För att komma åt den och T+ och jordanslutningarna på kontaktstycket måste stora delar av inredningen rivas ut.

Varför i helve... satte jag inte dit mutternitar istället för bult med mutter på baksidan på panelerna!!!!!

Är konstruktionen ogenomtänkt får kroppen och äran lida!

Mutternit är inget under av hållfasthet men de fungerar bra där hållfasthetskraven inte är höga.

Nu ska jag åka ner på stan och ta en latté för att lugna nerverna och kurera blodiga knogar.

Antas

Fd tanklös (OBS! Inte bränsletank!)

post-291-0-55754300-1350722781_thumb.jpg

Posted

-1,9c (30,2 F) kl 10:30, solen skiner från en kristallklar himmel (mycket ovanligt!).

Relativ luftfuktighet inomhus 38%.

Batteriet ska monteras ur trädgårdstraktorn (står utomhus), slarvigt att det inte är gjort ännu!

Motor- och kupévärmare är inkopplade i Pajeron. Sopor ska forslas bort, köra till K-Rauta för inköp av M4 mutternit därefter till Biltema för inköp av skarvhylsor för 0,75 m2 elkabel. Märkligt, jag har hur mycket el-kontaktdon som helst men när jag behöver skarvhylsor då finns inte en endaste en! Måste vara en naturlag eller ett samarbete mellan Herran och Djävulen på vilodagen.

Det blir en stressig dag idag, hur ska man hinna med att läsa DN och Aftonbladet!

Svåra och tunga beslut idag.

Jag tror att jag tar en kopp kaffe till.

post-291-0-56893800-1350809716_thumb.jpg

Posted

Det blir en stressig dag idag, hur ska man hinna med att läsa DN och Aftonbladet!

Svåra och tunga beslut idag.

Jag tror att jag tar en kopp kaffe till.

Du får mig att verkligen längta till pension :prop: /Jonas

Posted

Min blygsamhet och diskretion förbjuder mej att nämna att min rörhög har inspirerat andra till stordåd.

Ytterst diskret rekommenderar jag denna länk MIn Länk

Antas

Blygsam biltillverkare.

Posted

Dagens plåtsnickeri.

Montage och anpassning av farthållaren fortsätter oförtrutet.

Har nu två (!) givaresignaler, en med magnet och pick up på kardan och en via hastighetssignalen från vx-lådan.

Kommer nog att prova båda signalerna.

Konstruktionen av pick up-hållaren kom jag på när jag plågade kroppen på gymmet i förmiddags.

Hade tänkt mej en betydligt mera komplicerad konstruktion men det enkla är det bästa, det blev en enkel aluplåt som veckades lite här och där.

Avståndet mellan magnet (på kardan) och pick up ska vara 3-5 mm. Återigen kom kökets utensilier till användning, skaftet på en smörkniv av trä visade sej vara 4 mm.

Tur att hustrun var på revyn "Glada Hudik" så jag kunde härja fritt i köket! Hon rekommenderar att se den.

Antas

Köksmästare

post-291-0-52393900-1351112564_thumb.jpg

Posted (edited)

Detta inlägg har knappast med bilbygge att göra, snarare av omsorg om er alla fantastiska bilbyggare.

En sådan här dag med extrem halka känns det behagligt att köra en bespottad 4WD "stadsjeep" när man ser alla bak- och framhjulsdrivna småbilar ligga som skräp i dikesrenarna.

Det borde istället för "stadsjeep" betecknas "glesbygdsjeep"!

Nu är det bara att hoppas att så få som möjligt blir skadade längs vägar och trottoarer.

Fordon är materiella ting medan människor har ett reellt värde som är oändligt.

Ta det lugnt när ni är ute och testar er reaktionssnabbhet och koordinationsförmåga på ishalkan!

Betrakta varje mötande bil som framförd av en alkohol- , medicin- och drogpåverkad förare som kör på sommardäck med en oförsäkrad bil.

När jag körde in till centrum (6 km, för två tim sedan) fanns det bilförare som tydligen trodde att extrem ishalka=sommarväglag och därför körde tätt bakom mej!

Var rädda om er och alla andra.

Antas

En som inte slank än hit än dit!

Edited by Antas
Posted

Fyrhjulsdrift är bra, det gäller bara att inte glömma att man fortfarande bara har fyra hjul som bromsar precis som alla andra bilar. Det är nog lätt att känna att bara för att det bär iväg kvickt och stadigt jämfört med en tvåhjulsdriven bil, så är man så mycket säkrare. Men problemet är ju rätt ofta att kunna stanna i tid.

Posted

Jodå, att bromsa 2,5 ton kräver viss framförhållning och fantasi om vad som väntar förut.

Posted

Kunde inte undvika att varmköra i snöläge!

Längtar redan till sommaren igen.

Tänk vad olika livets perioder är. Förr var det hundspann under vintersäsongen som var efterlängtat, nu är det skakiga och bullriga färder på somrarna som är lika efterlängtade.

Kan det vara ett ålderstecken? Tror dock knappast att det är en indikation på mognad.

Antas

Längtande nostalgiker.

post-291-0-08459500-1352300977_thumb.jpg

Posted

I morse rullades rörhögen ut för provkörning av AFR (Air Fuel Ratio) mätaren. Efter lite programmering via datorn fungerade den alldeles utmärkt.

Många kommer säkert att fråga sej om det är nödvändigt att ha så många mätare.

Mjaaa....kanske inte, det är väl en hjärnprogrammering från min flygeriperiod då jag ville ha alla system under kontroll.

Vissa HD-ägare kör med minimalistisk stil på sina ombyggda hojar, jag föredrar maximalistisk stil på instrumentuppsättningar.

Less is more but much is best!

Oljetrycksmätaren fungerar mindre bra. Kan bero på att jag fick flytta givaren för att inte kollidera med rattstången.

Mellan uttaget på blocket och givaren används en bromsslang, jag antar att det är den som förorsakar felaktiga mätvärden.

Sannolikt luft i slangen/givaren (eget antagande!).

Antas

Instrumentör (dock ej musik).

post-291-0-92906000-1352388495_thumb.jpg

Posted

Vad brukar din avgastemp ligga på?

Om du har luft i slangen till givaren påverkar inte trycket men tänk på att jorda givaren riktigt när du har slang.

Posted

Givaren är jordad separat med egen kabel men jag ska kolla jordningen ändå.

Avgastempen brukar vid lugn körning (ca 90 km/tim, jämn fart) ligga på 450-500c.

Om jag ligger på ca 130 km/tim kryper den gärna upp mot 630c, sänker jag till ca 110 km/tim sjunker avgastempen direkt neråt. Vanlig stadskörning (ca 30-50 km/tim) omkring 200-350 c.

Givaren sitter på grenröret ung 30 cm från flänsen mot topplocket.

Avgastempen är oberoende av ytterlufttemp.

Luft i slangen borde vara komprimeringsbar vilket olja inte borde vara.

Mitt antagande är då att luften i slangen borde ge felaktigt tryck i givaren.........rätt eller fel?

Posted

Fel eftersom oljepumpen jobbar på hela tiden så jämnas trycket ut.

Har du provat att läsa av avgastempen vid lite hård körning.

Posted

Låter logiskt med oljepumpen. Ska mäta jordningen.

"Hård körning", menar du som på bana?

Nej det har jag inte gjort.

Med 130 km/tim avser jag jämn fart på motorväg i flera mil, ibland upp emot 140 km/tim (omkörningar).

Posted

Vad brukar din avgastemp ligga på?

Om du har luft i slangen till givaren påverkar inte trycket men tänk på att jorda givaren riktigt när du har slang.

Har kollat jordningen av givaren - den är korrekt jordad.

Ska prova att byta givare.

Posted

Ja, det är samma tryck i slangen oavsett gas eller vätska, men förstår din initiala tanke.

Jag har också slang till oljetrycksensorn och under mina totalt kanske 2 timmars provkörningar har det fungerat utmärkt.

Posted

Ja, det är samma tryck i slangen oavsett gas eller vätska, men förstår din initiala tanke.

Jag har också slang till oljetrycksensorn och under mina totalt kanske 2 timmars provkörningar har det fungerat utmärkt.

Vad har du för slang?

Jag fick informationen att bromsslang skulle fungera utmärkt.

Dock hade jag funderingar på materialet i bromsslangens motståndskraft mot varm olja.

Posted

Åk till Hydroscand och köp en slang av rätt kvalitet med pressade kopplingar. Har sett två gånger på bana när slangen till mekanisk oljetrycksmätare fallerar pga av felaktig kvalitet. Den ena gången klarade sig motorn...

Posted (edited)

Jag köpte en specialgjord slang på Swedol, de pressade efter mina önskemål, kostade knappt 200 tror jag. Banjokoppling till motorblocket och nån M-gängad hona i andra änden. Honan passar till en y-koppling där sensorn för oljetrycksmätaren och varningslampan sitter.

Inte min bild, men liknande

dqr5oj.jpg

Edited by Rikard Larsson
Posted

Jag köpte en specialgjord slang på Swedol, de pressade efter mina önskemål, kostade knappt 200 tror jag. Banjokoppling till motorblocket och nån M-gängad hona i andra änden. Honan passar till en y-koppling där sensorn för oljetrycksmätaren och varningslampan sitter.

Inte min bild, men liknande

dqr5oj.jpg

En sådan Y-koppling har jag på blocket. Slangen sitter på den del som du har tryckkontakten på.

Har idag tittat på olika oljetrycksmätare på några försäljningsställen i Luleå.

Givarna på de dyrare mätarna visar sej vara identiska med Biltemas reservgivare (märkning,utseende,utförande mm.).

Biltema tar 99,90 SEK för sin reservgivare (art.nr. 32263).

Köpte deras givare, får väl se hur länge den fungerar - rapport kommer!

Tryckslang från Swedol ska övervägas - än är det långt till vår, TYVÄRR.

Antas

post-291-0-21845700-1352470103_thumb.jpg

Posted

Frukost med Melodikrysset på Casa Eliasson&Bygdell.

Bistånd från intelligentian dvs Kira.

Denna söndag har Herran inte varit nådig mot oss Norrbottningar. Regnet har blåst och vräkt ner över oss, den lilla snö som fanns försvann som löningen veckan före utbetalningsdagen.

Månne detta är Guds straff för att vi aldrig uppsöker hans helgedom?

Igår fick jag besök av en byggare från "andra sidan av vägen" (ca 1,5 km).

Han har gjort en intressant designförändring jämfört med "bokbilen", förlängt chassit i motorpartiet.

Blir intressant att se uppenbarelsen.

Antas

Blötlagd.

post-291-0-34896800-1352643337_thumb.jpg

Posted

Har igår gjort en hälsokoll med bl.a. arbets-EKG och befunnits vara fullständigt osjuk eller frisk som man säger söder om Dalälven.

Någon test av huvudets innehåll har inte gjorts så där får väl omgivningen leva i tvivelsmål även i fortsättningen, hustrun däremot har sin åsikt klar om mitt förstånd eller om jag förtydligar - oförstånd.

Antas

Fortsatt bilombyggare.

  • 2 weeks later...
Posted

Julpyntningen och köpuppmaningarna börjar dugga tätt bland marknadsekonomins aktörer.

Snart börjar väl de vokala trakasserierna med "I´m dreaming of a white Christmas....." på alla publika ställen.

Lättpåverkad som man är, svårt att erkänna, har jag ikväll tänt julängeln i verkstadsfönstret.

Förhoppningsvis sprider den ett fridens budskap över alla svärande bilbyggare och andra hårt prövade fordonsbesittningshavare uti detta Konungarike.

Hälsar Antas från Tomtens land i norr.

post-291-0-70465200-1353598440_thumb.jpg

Posted (edited)
18701d140af8182d0ff1dc8a79a895ec.jpg_thumb_250x250l.jpg Stod igår och svetsade 10 stycken hållare till justjärnor igår.. Det är inte bara bilen man ska hålla på med i garaget hela tiden. Det drar ihop sig, undrar om jag får ett svänghjul i julklapp iår? Edited by Christer J
Posted

Julpyntningen och köpuppmaningarna börjar dugga tätt bland marknadsekonomins aktörer.

Snart börjar väl de vokala trakasserierna med "I´m dreaming of a white Christmas....." på alla publika ställen.

Lättpåverkad som man är, svårt att erkänna, har jag ikväll tänt julängeln i verkstadsfönstret.

Förhoppningsvis sprider den ett fridens budskap över alla svärande bilbyggare och andra hårt prövade fordonsbesittningshavare uti detta Konungarike.

Hälsar Antas från Tomtens land i norr.

Extra knäcker du som tandläkare? det är väl en borr på bilden?

Posted

Det ser så ut Thomas. Sån hade min farfar och om Antas behöver nya borrmaskiner så har jag nog någon kvar :)

Posted (edited)

Jag fick tandläkarborren gratis (=Locost!)av en grannes dotter (hon och hennes make är tandläkare).

Brukar hota kvarterets ungar med borren om dom inte borstar tänderna ordentligt!!!!!

Den har faktiskt kommit till användning, yngste sonen har använt den när han har trimmat en Daihatsumotor (turbo med 3 cyl).

I min personhistoria ingår att jag har i min ungdom blivit antagen till Tandläkarhögskolan i Umeå.

Dock tyckte jag att det nog var trist att gräva folk i käften resten av livet och tackade nej till utbildningsplatsen.

Tror nog att det var klokt.

Edited by Antas
Posted

Nya blinkers snart på plats.

Lagliga? Mjaaa.....men bättre än original i allafall!

Istället för glödlampa gjorde jag en lysdiodplatta med 20 st orange LED och en spänningsstabilisator för 15 SEK (MIn Länk).

"Armaturen" kommer från ett flygplan - vilket förbjuder min diskretion att ange.

Innan någon "vän av ordning" sätter kaffet i vrångstrupen kan jag meddela att det är kasserade positionsljus.

Häftigt är det!

Antas

Blinkar hit och dit.

post-291-0-02595700-1353769332_thumb.jpg

Posted (edited)

Alldeles nyss gick planerna i lås!

Har haft en ständigt gnagande önskan att byta ut rörhögens motor Ford V6 2,9 till en Cosworth 2,9 V6 24v BOB.

Mera vridmoment och mera hästkrafter, från nuvarande 155 hp till 210 hp (minst!).

"Vad ska det vara bra för, 155 hp borde väl räcka för en så lätt bil" är hustruns kommentar.

Mjaa...... "bara föra att" det är roligt! Motorbytet medför mycket intressanta och spännande ombyggnationer.

http://www.fordscorpio.co.uk/24valve.htm

Antas

Ständig ombyggare av nöjesmaskinen.

Edited by Antas
Posted

Mera vridmoment och mera hästkrafter, från nuvarande 155 hp till 210 hp (minst!).

Grattis! Namnet på din tråd har just fått en annan innebörd :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...