Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

7 fantastiska år tog det!

Håret är lite gråare, "rörhögen" har fått lite flera rör efter 7 år.

NSD (Norrländska SocialDemokraten) har ett stort uppslag med bra bilder idag om besiktningen (första sidan och två hela insidor), jag länkar när de har publicerat på internet.

Antas

Första sidesstoff.

post-291-0-43689200-1338520094_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Schhhh....hustrun sover fortfarande!

"In my mind" finns redan nästa bilprojekt - en kopia på en trehjulig Morgan.

Officiellt dvs inom hörhåll för hustrun ska jag klippa gräsmattan, städa garage/verkstad, byta panel på husets gavlar, fixa till trädgårdstraktorn - det finns inga gränser för alla ointressanta påhitt kvinnor kan räkna upp.

Antas

Numera byggare i tysthet.

Link to comment
Share on other sites

Ok

Raden nedan är skriven med vit text på vit bakgrund och stilstorlek 1just för att hon inte skall ana något.

Du kanske skall köpa min trehjuling?

Vad säger du om ovanstående rad (ja det finns text där), vi kan göra en bra deal för alla parter?

Link to comment
Share on other sites

Om du verkligen skrev något så har du lyckats bra för det kommer inte fram någon text hos. Skall det tolkas som ett nej på min fråga?

Jag skrev faktiskt text, en fråga var det, och den går lätt att läsa om man gör rätt.

Nu är alltså frågn, skrev du något i verkligheten på raden i förra inlägget?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett CE Alms fråga, men misstänker att den handlar om ett halvfärdigt 3hjulingsprojekt som är till salu.

När jag nu läser dina funderingar på ett bygge av en Morgankopia undrar jag om du har några ritningar på ett sådat chassie,

eller har sett nåra på nätet.

Har själv funderingar på ett dylikt bygge baserat på främre delen av Champions bokram med egenkonstruerad bakram

Som donator en Yamaha Bulldog 1100 som får släppa till med motor, sving och bakhjul.

Lars

Link to comment
Share on other sites

Ok, Antas, du skrev inget mellan raderna.

Så här gör du för att läsa min text. Leta upp inlägget, tryck på Ctrl A (markera allt) då plötsligt avslöjar sig frågan. Nå vad säger du? Yes or No.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort min första färd med "rörhögen" - vilken känsla!

Nästan så att jag blir religiös.

Idag har jag även blivit intervjuad på webb-tv:

MIn Länk

OBS! det är två inslag.

Hittar inte länken till tidningsartikeln men ska leta vidare.

Antas

Hittade länken till artikeln:MIn Länk

Fick just nu veta att tidningens dataprogram inte medger att de kan illustrera artiklar med bilder om de samtidigt har webb-tv.

Trist för tidningsupplagan hade många jättebra bilder.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Trevliga filmer och bra artikel.

--- Den enda dramatiken var att godkända reflexer saknades. Men det ordnades med en blixtutryckning med NSD-bilen till den närliggande Biltema-butiken. ---

Då är vi två, kompis. Möjligen med skillnaden att jag hade med mig reflexer utifall om det skulle behövas vid något tillfälle. Både röda, vita och gula från Biltema Jag trodde att baklykterna hade reflex inbyggda men så var inte fallet enligt SBP.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hmmm...påminner mera om Frankensteins monster!

Inom två veckor vill Nordnytt göra ett tv-inslag också.

Ska försöka nämna Locostklubben då också.

Link to comment
Share on other sites

Trevliga filmer och bra artikel.

--- Den enda dramatiken var att godkända reflexer saknades. Men det ordnades med en blixtutryckning med NSD-bilen till den närliggande Biltema-butiken. ---

Då är vi två, kompis. Möjligen med skillnaden att jag hade med mig reflexer utifall om det skulle behövas vid något tillfälle. Både röda, vita och gula från Biltema Jag trodde att baklykterna hade reflex inbyggda men så var inte fallet enligt SBP.

Jag trodde samma, att de hade inbyggd reflex, eftersom de var EU godkända.

Nåja nu fixade NSD det snabbt och effektivt - bra med massmedia!

I mitt yrke är jag kroniskt misstänksam mot journalister men dessa yrkesmän imponerade med sitt hänsynsfulla uppträdande och visade stor yrkesetik vilket hedrar dom.

Antas

Reflexterar.

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde samma, att de hade inbyggd reflex, eftersom de var EU godkända.

Nåja nu fixade NSD det snabbt och effektivt - bra med massmedia!

I mitt yrke är jag kroniskt misstänksam mot journalister men dessa yrkesmän imponerade med sitt hänsynsfulla uppträdande och visade stor yrkesetik vilket hedrar dom.

Antas

Reflexterar.

Ja, det har du faktiskt rätt i.

Hela reportaget var befriande fritt från de vanliga "flosklerna". Reportage om bilar brukar tendera att spåra ur i någon sorts "standardram" som innebär:

-Skitdålig rockmusik så fort man vill höra motorljudet.

-Hysteriska kameravinklar så att man inte har en aning om ifall man tittar på en insekt eller en oljetanker.

-Klipp som är snabbare än en normal människa kan blinka.

All heder åt filmteamet, journalisterna och dig.

Din bil ser riktigt trevlig ut. Det gick inte att se helhetsintrycket på dina garagebilder, men i filmerna ser man att den är hur fin som helst.

GRATTIS (igen).

(Fick ändra i texten då stavningskontrollen råkade spåra ur.) :prop:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett CE Alms fråga, men misstänker att den handlar om ett halvfärdigt 3hjulingsprojekt som är till salu.

När jag nu läser dina funderingar på ett bygge av en Morgankopia undrar jag om du har några ritningar på ett sådat chassie,

eller har sett nåra på nätet.

Har själv funderingar på ett dylikt bygge baserat på främre delen av Champions bokram med egenkonstruerad bakram

Som donator en Yamaha Bulldog 1100 som får släppa till med motor, sving och bakhjul.

Lars

Här är länken till de enda som har ritningar som jag har hittat.

Personligen är jag lockad av designen. Ett problem är att om man väljer CV2 motoriseringsalternativet (vilket ord!) kan det bli problem att få tag på en "prisvärd" donator. Tror dessutom att man får hela kultureliten på sej om man slaktar en CV2!

Honda CX 500/650 kan vara ett alternativ. Fördelen med CV2 är att det mesta kan användas och att man får drivning på båda framhjulen, diffen minskar risken att tippa. Med Honda har man drivning på bakhjulet vilket ökar möjligheterna/risken att köra på två hjul. Ytterligare fördel med CV2 är att man får backväxel "på köpet" medan i Honda alternativet måste fixa till något med en startmotor och ett stort kuggdrev på kardan

Solen skiner - nu ska jag frukostera och sedan ut och köra med Seven-bilen "EGOboy" (reg nr EGO 650).

Här är länken till ritningarna: MIn Länk

Antas

Tillfällig 4-hjulsförare.

Link to comment
Share on other sites

Vilken njutning att köra Seven!

Idag följde hustrun med på 3-mila färden, hon var positivt överraskad av "rörhögen" - i allafall sa hon så.

Det är märkligt hur glada människor blir när dom ser ekipaget, folk tutar, vinkar och gör tummen upp.

När vi stannade i centrala Luleå kom två mörkhyade män fram och frågade om dom fick ta bilder på varandra när dom satt i passagerarsätet. Självklart fick dom det, erbjöd dom att sitta bakom ratten men lite blygt avböjde dom. Det visade sej att de var sjömän från Sri Lanka.

På ett köpcentrum utanför Luleå (Storheden) kom en äldre man (lika gammal som mej?) och gratulerade till bilen, han hade både sett tidningen och webb-tv.

När jag sa att bilen står utanför fick han bråttom, hustrun skulle inte ha tålamod att se den.

Passade också på att ta ut min ständige motorcykelvapendragare på en tur, han njöt i fulla drag. Kompisen drabbades för några år sedan av en stroke och kan nog aldrig mera bestiga en "järnhäst".

Nu kommer regnet - undrar vad hustrun ska hitta på för onödigheter som jag måste utföra när det inte går att Seven-njuta.

Antas

Salig

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Grattis ANTAS

Fina reportage - till och med min hustru tyckte att de var bra. Naturligtvis skall du fortsättas med nästa bil/Mc/morgan/trehjuling - när vi har varit i England så har vi sett flera "trehjulingar" som är uppbyggda av Renauth (osäker på stavningen men jag tror att ni förstår vad jag menar för bilmärke). De har tagit hela framvagnen med motor och växellåda samt vänster (eller höger sidas) bakram - till detta ett "lätt" rörchassi.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det var synd att NSD´s programvara inte kunde hantera bilder och TV samtidigt.

Bilderna var fantastiska tom jag var nöjd trots att jag är en mycket kritisk surgubbe.

Om du vill se bilderna så finns den analoga tidningen på biblioteken.

Idag kände jag hur mycket motor/grenrör värmer, det behövs inget värmeaggregat för fotutrymmet - blir säkert skönt på kalla dagar.

Regnet vräker ner, undrar om man ska linda in kroppen i GladPack eller vulktape.

Den ena besiktningsmannen på SBP hävdade att hade man bara tillräckligt mycket vulktape kunde man linda tapen runt fötterna och göra egna stövlar!

Antas

Längtartillslutpåregnetgubbe.

Link to comment
Share on other sites

Igår fick hustrun sin första tur i "rörhögen".

Hon var positivt överraskad av färden.

Om det inte regnar i morgon tänker hon köra rörhög till jobbet.

Hmmm....undrar hur hennes kollegor reagerar?

(Foto Inger Anundby)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Igår fick hustrun sin första tur i "rörhögen".

Hon var positivt överraskad av färden.

Om det inte regnar i morgon tänker hon köra rörhög till jobbet.

Hmmm....undrar hur hennes kollegor reagerar?

(Foto Inger Anundby)

Min försäkring tillåter inte att man kör till jobbet. :(

Link to comment
Share on other sites

Nu har det regnat sedan i lördags och det lär fortsätta. Funderar på att lagföra SMHI för avsaknad av Seven-väder.

Eftersom det är olägligt att njuta av Seven-kultur passar jag på att förbättra "rörhögen".

En klient bistod mej idag med en Lexanskiva för att tillverka turbulensskydd på störtbågen.

Sågade ut en skiva som bultades fast i bågen med förhoppning att det ska minska turbulensen i sittbrunnen.

Hustrun och jag har beställt var sin läderhuva, röd till henne och svart till mej. De ligger på DHL-terminalen här i Luleå, vi kommer inte åt dom förrän på torsdag - trist!

När man går på stan kommer många fram och grattar eller hejar, många frågar om bygget och är intresserade, det märkliga är att hustrun är utsatt för samma (undrar vad hon svarar dom?). Massmedieexponeringen har fått märkbar effekt.

Bifogar en bild på en näst intill osynlig Lexanskiva på störtbågen.

Antas

Rainman

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

För några dagar sedan föll 20 cm snö i Kiruna.

Det skapar ett härdat och tåligt folk som flyger till Kanarieholmarna för att se hur eländigt semesterfirarna har.

Antas

Snöslungevarmkörare.

Link to comment
Share on other sites

Som information Antas. Torsdag morgon får vi det lite kyligt här jämfört med er men i övrigt rätt lika eller?

Regn.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Mjaaa.....regnet skiljer.

Jag har börjat anfäktas av syndiga och hädiska tankar - det verkar vara bättre söder om Dalälven.

Nej - nu ska jag sätta mej i ett hörn tills jag har kommit på bättre tankar.

Antas

Tvivlaren

Link to comment
Share on other sites

Himmelen börjar bli blå, regnet har upphört.

Tänkte njuta av lite Sevenkultur på vägarna men vad händer - diskmaskinen lägger av!!!!

Nu ut på jakt efter en ny, hoppas att Media Markt eller Elgiganten har öppet.

Antas

Hårt prövad.

Link to comment
Share on other sites

Funderat på att bygga kapell eller hardtop?

Det har jag :icon_oops:/> Kanske för börja med vindruta :blink:/>

//Jesper

Sufflett kommer hustrun att sy, själv kröker jag rören.

På ett tidigt stadium förberedde jag fästen för sufflett (se bilden).

Tonneau är också på gång.

Antas

Diskmaskinsutbytare

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Sådärja, korrekt klädd i tweedkavaj, stickad polotröja och läderhuva för att köra klassisk engelsk sportbil!

Fick läderhuvan idag.

Nu fattas bara att 6 dagars regnet upphör så kan man njuta av Seven-färder i landskapet.

Antas

Blötlagd Sevenförare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Har kört ca 8 mil idag, vilken njutning!

Temperaturen var omkr 8c och det duggade ibland men vad gör det när man kör sin egentillverkade bil.

Folk vinkar, tutar och gör tummen upp.

På Biltemas parkering gick en pappa med två söner förbi, överhörde deras konversation "det där är vad jag kallar sportbil". Egentligen borde jag ha gått tillbaka för att visa vem som är ägare....mjaaa...EGO (t) har nog fått sitt för idag.

Undrar om jag ska sova med ratten i sängen?

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag blivit kommenderad att reparera trädgårdstraktorn och därefter klippa två gräsmattor.

Jag som hade tänkt njuta av körningar med rörhögen!

Antas

Bister förare

Link to comment
Share on other sites

Haha, nu är det ”payback time” efter dom sju goda åren!

Samma sak här hemma, Några renoveringsår på huset kvar tills man får lite riktig kvalitetstid med ormen. Men då jävlar ska en fetrova och en ny låda i.

Gammal är äldst!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...