Thomas Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Ett stort grattis från södra varma breddgraderna. :racesmile: :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Grattis, nu är det bara 1 kvar, men det är mödan väl värt. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted May 23, 2012 Share Posted May 23, 2012 Grattis o lycka till från västkusten :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stadig1 Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 (edited) Grattis! Ring peansweden Per och prata bromsbelägg. För att få ut max. //Jesper Edited May 24, 2012 by Stadig1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 24, 2012 Author Share Posted May 24, 2012 Tack! Ska ringa upp honom. Antas Bromsar med fötterna som Fred Flinta tv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Grattis! Och +1 för Pean Sweden och bromsbeläggen: http://www.peansweden.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 24, 2012 Author Share Posted May 24, 2012 Skrev detta inlägg på Facebook idag men jag riktar det även till er alla fantastiska Locostforummedlemmar. Tack för all inspiration, synpunkter, råd och dåd och kontakter. Ni har underlättat mycket för en ensam bilbyggarnörd i Konungariktets yttersta utpost i norr. Heder över er alla! Vid registreringsbesiktningen kommer massmedia att närvara, jag återkommer om deras skriverier senare. Här är inlägget på Facebook: "Idag är en bra dag! Skinnet som var material till stolarna och lite till är slut. Lädret kom från en begagnad skinnsoffa inköpt för 300 SEK. Kompisen Nisse ringde i morse och förtäljde att ett av hans barn i Göteborg har en röd skinnsoffa som är på väg till destruktion - han fixar så att skinnet tas loss och skickas till mej. Undrar hur många som har bidragit till "rörhögen"? Uppräkningen kan bli lång: -skinn från uttjänta soffor -kasserade reklamskyltar -skrot från soptippar och grannar (skrivbordsben, epoxifärg, furu- och mahognyvirke, plywood, parkettgolv och kartonger till mallar, rörstumpar och säkert mycket mer). -plåt från uttjänta flygplan och båtar -klädhängare från IKEA till skärmstag. Listan kan göras mycket mycket längre! För att inte tala om alla som har hjälpt till med handkraft och råd och dåd. -MA Grävservice som utan tvekan har hjälpt till med allt som har legat över min kompetensnivå. -Grannarna YP som har krökt alla rör, HL som har sprutmålat karossen, L-E L som ställde sina snickerimaskiner till förfogande. Kompisen Lars som bidragit med snickerier och en fullt fungerande skosymaskin från 1919. Lillasyster, Vivi, som har broderat märket i stolarna, yngste sonens kompisar Christoffer och Markus som bidragit med dekaler, ljuddämpare, motordelar, ratt och mycket mer. Jag har inte räknat upp alla som har burit, skjutit på, lyft och baxat, dragit, hållit i förutom all annan handakraft. Ett speciellt tack till NSD´s journalister Nisse Anundby och Ulf Persson med fotografer som har gjort intressanta och bra artiklar om projektet. Tack till er alla, jag har säkert missat mycket och många, ni är inte glömda - ni finns med varma tankar i mitt sinne. Författare brukar rikta ett tack till familj och närstående. Enl mitt förmenande är bilbyggeri en kulturgärning därför riktar jag ett stort tack till min hustru och sönerna Jon och Ola för att ni har stått ut med en make och far med synnerlig nördstatus som ibland inte har varit kontaktbar eftersom han försvunnit in i konstruktioner och byggeri i tankarnas värld. Antas på väg mot slutmålet." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Antas = Reodor Felgen :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 24, 2012 Author Share Posted May 24, 2012 Antas = Reodor Felgen :notworthy: Förlåt min okunnighet, vem är "Reodor Felgen"? Antas Kan allt men oftast inget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Grattis! Reodor Felgen är cykelreparatören som tävlade mot Blodstrupmoen, Ronnie Medelsvensson med flera i Flåklypa Grand Prix :-) Angående bromsbelägg så är min erfarenhet att Mintex som Mekonomen etc. säljer är rätt okej. Slits fort men fungerar rätt bra. Bättre än Biltema. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 24, 2012 Author Share Posted May 24, 2012 Auto Ohjanperä i Luleå säljer Ferodo belägg, vet tyvärr inte typ-nr. Vad har du för synpunkter på Ferodo? Jag får bra pris från dom men ska kolla Mekonomen också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stadig1 Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 (edited) Jag blev rekommenderad Ferodo av PeanSweden Så jag kör på Ferodo D2500 fram eller vad de nu heter. Bak kör jag original för tillfället. Har inte kunnat prova så bra än då min reg-besiktning inte är godkänd än. :banghead: :angry: //Jesper Edited May 24, 2012 by Stadig1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Ferodo brukar också vara bra, snäppet bättre än standard-Mintex till och med kanske. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 24, 2012 Author Share Posted May 24, 2012 (edited) Då blir det Ferodo! Antas Mot nya bromsade mål - hmm....kommer man i mål då? Edited May 24, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Jag vill minnas att jag blev rekommenderad Carbotech XP8, men att det var lite leveranstid på dem och då tog jag Ferodo DS3000 som var lite billigare istället. Gnisslar lite, men de ger mycket mer bett än vad-det-nu-var jag hade innan. Sedan dess har han fått fler märken att välja på, så ring och hör vad han har hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 24, 2012 Author Share Posted May 24, 2012 Jag ringde upp Pean Sweden under fm, bara en telefonsvarare var inkopplad. Ingen har ringt tillbaka ännu - lämnade mitt mobilnr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stadig1 Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 (edited) PeanSweden Pär är pappa ledig vissa dagar och börjar lite senare de dagarna. Han brukar dock oftast kunna nås på e-mail Jag har Carbotech XP8 på min Honda S2000 om du vill höras så köper du sådana eller liknande. Blir ett fruktansvärt gnissel och skrik emellan åt. Jag har allvarliga funderingar på att byta till tystare belägg. //Jesper Edited May 24, 2012 by Stadig1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Jag har Polymatrix A och de som har åkt i närheten av mig vet var jag håller hus.....f*n så dom skriker. Bra bett ja men mjuk-kör man så skriks det nåt så in i bänken...nästan så man inte vill bromsa. Behöver byta till nåt tystare.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 25, 2012 Share Posted May 25, 2012 Ferodo 3000 har bra bett och är tysta, heter FCP408R till Sierra bakok. Jag har också Poly A fram på mina Wilwood ok och de skriker galet mycket vid fegkörning. Vet inte om det hänger ihop med Midilite oken eftersom jag vet andra som kör Poly A med Powerlite ok utan att det skriker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 25, 2012 Share Posted May 25, 2012 jag kör Ferodo DS 2000 och de behöver inte gå upp i samma temp som DS3000. Jag rekommenderar att du byter runt om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 25, 2012 Author Share Posted May 25, 2012 Ferodo DS 2000 finns inte till bakre bromsar från Scorpio. Har köpt Ferodo SL och hoppas att det ger bättre bromsverkan. Läs min varning om Biltemas härdfärg på annat ställe. Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 25, 2012 Author Share Posted May 25, 2012 (edited) Bromsbeläggen bytta på båda sidor bak. Konstaterar att Ferodo SL har maximerat friktionsytorna jämfört med Biltema. Även bredden är större. Blir intressant att se om bromsegenskaperna förbättras. Antas Bromsar sällan men ofta. Edited May 25, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 26, 2012 Share Posted May 26, 2012 Biltemas duger till de som pensionärs kör, men det är väldig skillnad på Ferodo och andra kvalites belägg. Green stuff har jag provat och tyckte det var sopor. Ferodo är kalas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 29, 2012 Share Posted May 29, 2012 Biltemas duger till de som pensionärs kör, men det är väldig skillnad på Ferodo och andra kvalites belägg. Green stuff har jag provat och tyckte det var sopor. Ferodo är kalas. Är det flaggdag imorgon när du skall till SBP - lycka till kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 29, 2012 Author Share Posted May 29, 2012 Man kan ju alltid hoppas att de flaggar på stadshuset på hel- eller halvstång beroende på utgången. Tur för hustrun att hon är i Prag, skulle det bli underkänt är det självklart hennes fel men går det bra är det min förtjänst - enkel logik! Idag ringde Nordnytt och ville vara med vid besiktningen men vi kom överens om att det är bättre att göra reportaget när nummerplåtarna sitter på rätt ställe och framförandet är lagligt. NSD kommer att närvara. Nu fattas CNN, BBC och NBC - de har väl inte mitt mobilnummer eller mail? Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Blir livevideo från SBP? Thomas: ---- Biltemas duger till de som pensionärs kör----- Jag har Biltemas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 30, 2012 Author Share Posted May 30, 2012 (edited) Mjaaa...knappast live video, nån djäv.......diskretion måste gälla inför regeringens avregleringsgalenskap - måste hålla kostnaderna låga vid besiktningen, får inte dra ut på tiden. Jag är pensionär, trots det duger inte Biltemas belägg. Ju långsammare reaktionsförmåga desto bättre bromsar behövs!!!! Panschisar har höga krav på kvalité! Antas Blåtummemannen. Edited May 30, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Cealm. Var det ett erkännande på att du pensionärskör eller att beläggena duger till annan körning? :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 30, 2012 Author Share Posted May 30, 2012 (edited) Äntligen!!!! Examen efter 7 år och 1000-tals arbetstimmar. Rörhögen har blivit godkänd för bruk på allmänna vägar. Inte ens en enda liten anmärkning. På vägen till Bilprovningen kunde jag inte hålla mej - drog på utav helve.....i några rondeller! Vägegenskaperna överträffar mina vildaste fantasier, den går som ett strykjärn genom kurvorna. Den ena bilprovaren tyckte om att den gick så tyst att man kunde höra motorljudet. Nu återstår en lååång väntan tills regplåtarna anländer. Regnummret är "EGO-XXX" ......haha passande kommer många att tycka! Besiktningen kostade 4 000 SEK - just nu känns det som att det är värt den summan. Besiktaren föreslog själv små nummerplåtar. Antas Kör den manligaste av bilar. Edited December 19, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Stort, stort grattis! :notworthy: Rimligt pris känns det som. Kanske hjälpte mediapådraget ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 30, 2012 Author Share Posted May 30, 2012 Jag återkommer med länk till reportaget. Antas Torrkörare en stund till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Ett jätte grattis till dig Antas som nu är i mål. ja mål förresten,en sån här bil blir aldrig färdig. Man gör lite förbättringar allt eftersom. Inga stora men ändock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne E Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 GRATTIS Antas!!!! Hoppas att du får plåtarna snart så att du kommer ut och åka o njuta av allt ditt arbete :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 GGGGGGGGGGGGGRRRRRRRRRRRRRRRAAAAAAAAAAAAATTTTTTTTTTTTTTTTTTIIIIIIIIIIIIIIISSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Grattis! Må EGOmobilen ge dig många sköna mil :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Grattis Antas! Välkommen in i skaran Bilfabrikörer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 30, 2012 Author Share Posted May 30, 2012 Tack alla ni, känslan är fantastisk - nu först förstår jag alla som tidigare har upplevt den! Antas EGOboy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Fan va kul! :eclipsee_steering: Über-grattis. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Hej ! Stort Grattis !! :racesmile: Nu blir det väl Kaffe och tårta i kväll. Minst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 30, 2012 Author Share Posted May 30, 2012 Hustrun kom hem från Prag för en timme sedan, tror nog att jag ska prova hennes hemförda alkoholhaltiga dryck istället för tårta och kaffe. Tårta och kaffe får anstå tills jag får regskyltarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 GRATTIS !!! Hoppas du inte slutar med uppdateringarna.' Christer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 GRATTIS !!! Hoppas du inte slutar med uppdateringarna.' Christer. Grattis antas - nu är du i mål - en mycket härlig känsla - väntar på tidningsrapporten kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 30, 2012 Author Share Posted May 30, 2012 (edited) GRATTIS !!! Hoppas du inte slutar med uppdateringarna.' Christer. Ahh...kul att någon läser uppdateringarna! Antas EGOboy Hmm...Egoboy var visst en snabbfotad travhäst, numera avliden - hoppas att "rörhögen" inte går samma öde till mötes. Edited May 30, 2012 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Grattis :notworthy: Nu har du gått i mål.:racesmile: //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
papabear Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 (edited) Snyggt jobbat! :racesmile: :racesmile: :racesmile: Edited May 30, 2012 by papabear Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassen50 Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Grattis från södra skåne Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stadig1 Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Grattis från en annan till dagen examinerad bilfabrikör! //Jesper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Iakttag försiktighet Antas när du skall ut (obs även hästfordon finns med i tabellerna, hundspann är osäkert om det verkligen finns med). Kod 001 till 183 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 31, 2012 Author Share Posted May 31, 2012 Hahaha....jag har aldrig åkt fast för fortkörning, kanske finns risk nu men då ska jag fan i mej ta det som ett tecken på att jag har blivit vuxen! Du är otrolig att leta rätt på alla möjliga och omöjliga bestämmelser - hedrar dej. Antas Endast hästkraftsägare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts