Jump to content

Uppdatering Av Ett Långsamt Bygge


Recommended Posts

Ett anspråkslöst litet tips.

Inspirerad av cykelslangspackningen mellan motorhuv, scuttle och noskon kom jag på mera användning av cykelslangar.

Ramrören på golvet kommer att slitas av skitiga skor färgen kommer sannolikt att försvinna.

För att förhindra detta tog jag en slitsad slang, limmade den med kontaktlim som en skoning på de rör som utsätts för slitage.

Billigt (=Locost!) och förhoppningsvis effektivt.

Viktigt att tvätta gummit rent (OBS! Talk på insidan!) och slipa med sandpapper före limning.

Antas

Sliten gubbe.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Antas: --- Billigt (=Locost!) och förhoppningsvis effektivt---Inte helt säker att jag delar din åsikt här med ordet Effektivt Det kan bli Effektivt fast som rostgrund. Nu vet jag inte vilken färg du valde, finns säkert info i tråden men för lat. Normalt håller färgen bra i alla fall något år. Man ser även tydligt om och när den slitits ut för mycket. Den eventuella nackdel jag hoppas du tagit höjd för är att kondens- eller regnvatten med ganska stor säkerhet kommer frodas bra under gummit större delen av året. Så längre färgen är intakt spelar det säkert ingen större roll men även grus kommer in och då får du brottanvisningar i färgen och med stor säkerhet även med tiden rödfärgade ramrör.

Link to comment
Share on other sites

Chassit är blästrat och lackat med 2K färg på ett industrimåleri.

Inga skador fanns på färglagret - som är tjockt!

Om jag upptäcker rost är det enkelt att skrapa bort "cykelslangsskoningen".

Kommer tid kommer råd får väl se hur det går, det är bara två rör som är skodda.

Under durkaluminiumen fäste (med dubbelhäftande tape)jag 8 mm distansklossar av gummi. Konstruktionen lär väl knappast tilltala alla som jagar gram på sina byggen. Du och jag kan väl känna ett broderskap i orädsla för lite viktokänslighet! Å andra sidan behöver jag troligen all vikt jag kan applicera eftersom motorn är stor och stark.

Det närmar sej med raska steg SFRO2 och regbesiktning!

Hindret är att EuropaSpares i England inte får fingrarna ur ars....flåt, mjukdelarna, och skickar torkareaggregatet med tbh.

Stolarna ska enl. upg vara färdiga på söndag.

Idag kom fakturan på ursprungskontrollen, hoppas att jag inte betraktas som kriminell i deras "utredning" och påstås ha stulit ihop mtrl till "rörhögen".

Har även begärt in offerter på försäkringar. De enda som har visat intresse hittills är "Bilsport och Mc".

Antas

Känner solidaritet med barn på julafton.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

--- Idag kom fakturan på ursprungskontrollen, hoppas att jag inte betraktas som kriminell i deras "utredning" och påstås ha stulit ihop mtrl till "rörhögen". ----

Kriminell? Hmmm. En bekant som är åklagare (obs ej lastbilslagare) anser att det endast finns två typer av folk, dömda och ännu icke dömda.

--- Känner solidaritet med barn på julafton. ---- För att du får eller inte får julklappar?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Grannen kom över med 4 st kasserade positionsljus från JAS Gripen.

Funderar på att modifiera belysningen (LED) och använda dom som parkeringsljus.

Iofs inte ECE märkta - men vadå!!!!

Häftigt, blir nog den enda i Konungariket med detta!

Antas

Flyger lågt.

Link to comment
Share on other sites

Fick nyss mail från EuropaSpares i England att min beställning äntligen är på väg till Vikingalandet!

Minns mitt tidigare debacle med Posten - hoppas att Posten inte definerar vindrutetorkaraggregatet som "farligt gods"!

Ser fram emot att äntligen montera torkarna med motor och tbh och sedan SFRO2 och reg.besiktning!!!!!!!

Antas

Torkar tårarna.

Link to comment
Share on other sites

Väntar, väntar, väntar på paket från England!

Under tiden designar och konstruerar jag nackskydd till stolarna.

Köket har många användbara utensilier när man bygger egen bil.

Uppläggningsfat har perfekt form när man ska rita kuravturer till nackskydd.

Pappformen överförs sedan till aluminium.

Antas

Otålig.

Link to comment
Share on other sites

Väntar, väntar, väntar på paket från England!

Under tiden designar och konstruerar jag nackskydd till stolarna.

Köket har många användbara utensilier när man bygger egen bil.

Uppläggningsfat har perfekt form när man ska rita kuravturer till nackskydd.

Pappformen överförs sedan till aluminium.

Antas

Otålig.

Ellipser kan också göras med ett snöre och två strategiskt utplacerade spikar.

Bra att veta ifall uppläggningsfaten inte passar Herrns huvudskål. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Recycling är ledordet vid bilbygge, i synnerhet vid Locostbyggen!

En strimlad punkterad cykelslang blir en "skrammelförhindrande packning" mellan motorhuv, scuttle och noskon.

Tunt och smidigt material som går att kontaktlimma.

Punkteringshålet finns med som trofé.

Antas

Ljudprovsmanipulatör.

Smart att tänka på alla smådetaljer.... undrar hur mycket av alla "tillskottsljud" som förstör bullerproven??

Link to comment
Share on other sites

Ellipser kan också göras med ett snöre och två strategiskt utplacerade spikar.

Bra att veta ifall uppläggningsfaten inte passar Herrns huvudskål. :prop:

Jodå, men hustrun har tidigare haft synpunkter på häftstift i köksbordet så jag uteslöt den metoden eftersom hon råkade vara hemma.

Tyvärr undgår hennes hököga inget, speciellt när vissa åtgärder med "rörhögen" utförs i köket.

Antas

Hårt hållen i strama tyglar.

Link to comment
Share on other sites

Smart att tänka på alla smådetaljer.... undrar hur mycket av alla "tillskottsljud" som förstör bullerproven??

Har ingen aning om "tillskottsljudens" betydelse.

Kände att det var bättre att vara på säkrare sidan än att riskera att göra om ljudprovet.

Iofs åtgärderna är enkla att göra i väntan på vindrutetorkaraggregatet från England.

Antas

Tidsmiljonär?

Link to comment
Share on other sites

Ansökan om ursprungskontroll inskickad till Transportstyrelsen idag.

Märkliga frågor på blanketten som inte passar speciellt bra för byggande av egen "rörhög".

Kvitton finns inte många eftersom bygget är utfört efter slogan "man tager vad man haver" och "Locostprincipen" vilket har effekten att allt skrot har varit gratis och "gratis är gott".

Skickade dock med registreringsbeviset på donatorn där det framgår att jag var registrerad ägare.

Eftersom Transportstyrelsen inte verka leva i det "papperslösa samhället" bifogade jag även byggbeskrivningen och tillverkarintyget i analog form.

Väntar med spänning på att få veta om jag har stulit "rörhögen" eller orättmätigt tillförskansat mej godset på annat sätt(den sista formuleringen är en yrkesskada)!

Antas

Numera avdankad byråkrat.

Transportstyrelsen ringde nyss upp mej.

De vill ha SFRO Identitetsbeviset i original.

Än betraktas jag inte som en oförvitlig medborgare!

Antas

Tjuv?

Link to comment
Share on other sites

Kunde inte motstå att lägga ut bilden på "rörhögen"!

Fotografering har skett för försäkringsbolaget. Eftersom det endast finns chassinummer ännu vill dom ha bilder istället.

På bilden saknas vindrutetorkarna med tbh (lär ska vara på väg från England). Eftersom jag är i Fjollträsk i helgen ska hustrun sy klädsel till nackskydden (saknas på bilden).

Antas

Väntare!

Link to comment
Share on other sites

Ok då. Hur mår gräsklipparen då.....? Du vet där uppe i norr hos Antas så var det runt 50 cm snö kvar för en vecka sedan. Fick rapport från arbetskamrater som var i hans trakter då. "Gammelsnön" hinner knappt bort innan nysnön ramlar ner.

Vi har +6C nu.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

JAAAA....klackarna i taket!!!

Jag har fått papper på att jag är okriminell (norrbottniskt uttryck).

Nu är det officiellt bevisat - jag har inte stulit ihop "rörhögen".

Trafikstyrelsens byråkrater har nu nagelfarit mina redogörelser över hur jag har fått tag på skruvar, plåtbitar, halvtomma färgburkar, div köksredskap, skrot från bilar, båtar och flygplan, upphittade rör mm och konstaterat efter noggrann utredning att godset inte har kommit mej till handa på olagligt sätt.

Antas

Oförvitlig medborgare uti Konungariket (äntligen).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det ena kommer efter det andra idag!

Först kom ursprungskontrollen sedan ett efterlängtat paket från England. Paketets innehåll är det sista som ska monteras innan de två sista besiktningarna - innehållet är vindrutetorkaraggregat med tbh.

Antas

Snart tweedkavaj och keps alt. skinnhuva PÅ!

Link to comment
Share on other sites

Transportstyrelsen beviljar din ansökan om ursprungskontroll.

Sakta i backarna! De skriver som att de har givit dig tillåtelse att få göra en ursprungskontroll, inte att ursprungskontrollen i sig är godkänd.

Eller så har de bara trasslat in sig i kanslisvenskan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Sakta i backarna! De skriver som att de har givit dig tillåtelse att få göra en ursprungskontroll, inte att ursprungskontrollen i sig är godkänd.

Eller så har de bara trasslat in sig i kanslisvenskan. ;)

Hoppsan!

Fick lusläsa skrivelsen igen och där framgår, enl mitt förmenande (juristvokabulär!), att jag kan betrakta mej som okriminell.

Jag utgår fn från att jag är en oförvitlig medborgare.

Hmmm......tar inte i beaktande vad Skatteverket anser. De delar upp medborgarna i två grupper - skattefuskare och de som inte har upptäckts ännu.

Antas

Temporärt laglig.

Link to comment
Share on other sites

KLASS med Tweedkavaj!

/Fredrik

Hustrun har tvättat min tjusiga och stilriktiga tweedkavaj i hårschampo enl. rekommendationer.

Kavajen köpte jag på en tjänsteresa till Shetland. Hustruns hökblick noterade att den var sydd på Taiwan - så var det med den originaliteten!

Hon har tidigare stickat en polotröja i Irländsk modell, nu fattas bara att införskaffa engelsk keps alt. skinnhuva.

Antas

Håller på könsrollerna när det passar.

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan!

Fick lusläsa skrivelsen igen och där framgår, enl mitt förmenande (juristvokabulär!), att jag kan betrakta mej som okriminell.

Jag utgår fn från att jag är en oförvitlig medborgare.

Hmmm......tar inte i beaktande vad Skatteverket anser. De delar upp medborgarna i två grupper - skattefuskare och de som inte har upptäckts ännu.

Antas

Temporärt laglig.

Härligt!

Står samma på mitt bevis för ursprungskontroll.

Link to comment
Share on other sites

--- . De delar upp medborgarna i två grupper - skattefuskare och de som inte har upptäckts ännu.---

Och åklagaren jag känner (dock inte via hans fd tjänst, pensionär numera) som skiljer endast på dömda och ännu inte dömda.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hustrun har nu bidragit till färdigställandet av "rörhögen".

Ikväll har nacksskydden färdigställts, hon sydde in en röd passpoal runt kanten av spillbitar från skinnsoffan. Stolarna är ju klädda med skinnet från en skinnsoffa inköpt för 300 SEK (=Locost!).

Antas

Ögon i nacken.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag startat upp V6-an i "rörhögen" för första gången detta år.

Den gick uruselt - fick hjärtat i halsgropen eftersom de två sista besiktningarna står för dörren!!!!!!

Felet visade sej vara bagatellartat - vacumslangen till mätaren för undertrycket i plenumet hade jag glömt att sätta fast.

Efter att ha tryckt på slangen på nippeln till mätaren gick den som Guds fulländade skapelse.

Två saker måste åtgärdas:

-hastighetsmätaren (cykeldator) fungerar ej

-tankmätaren fungerar ej

Allt annat fungerar som det är tänkt.

Vindrutetorkarna fungerar som är tänkt, parkerar korrekt, två hastigheter fungerar. Känner mej nöjd eftersom jag efter mycket funderande och benäget bistånd från engelska Locostforumet lyckades koppla in elen till Scorpions originalvindrutetorkarmanöverarm (32 bokstäver!) - och allt fungerar.

Intervalltorkningen har utelämnats tillsvidare - kräver mera tänkande.

Antas

Kopplare

Link to comment
Share on other sites

Antas: Vilket är största problemet att lösa det elektriskt eller att skapa ett ord längre än originalvindrutetorkarmanöverarm (32 bokstäver!).

Intervalltorkningen plus originalvindrutetorkarmanöverarm = ?

Link to comment
Share on other sites

Intervalltorkare på en Sjua.

Ungefär lika nödvändigt som en ismaskin på Nordpolen.

Jag använde vindrutetorkarna en gång på min förra bil och det var för att jag råkade komma åt knappen när trean åkte i lite häftigt på vår dragracingbana. :eclipsee_steering:

Nöj dig med att de rör sig.

Måste man köra i regn så är det Rain-X som gäller. (Om man har vindruta. :P )

Link to comment
Share on other sites

Pust&stön!

Har idag tvingats till ytterst oinspirerande aktiviteter av hustrun.

Hon har fått för sej att befintlig jordgubbsodlingslåda är för liten och nu ska hon ha en låda på 1X2m.

Jag som hade tänkt ägna dagen åt bränsletank- och hastighetsmätare på "rörhögen"!

Virket kommer från grannens brädfodring på huset.

Tror jag lägger mej i lådan och tar en välbehövlig och välförtjänt tupplur.

Antas

Ovillig snickare

Link to comment
Share on other sites

Nu går det undan!

Har tokskruvat hela dagen och kommer att bli samma i morgon.

Varför detta?

Jo, på onsdag kl 10:00 sker SFRO2.

Utan blygsel kan jag erkänna att det känns pirrigt, ungefär som en delexamen efter 7 år och 1000-tals timmar av jobb.

Antas

Examensstressad.

Link to comment
Share on other sites

Lycka till Antas. Klart att det går bra. "Tokskruva" inte gör som du brukar = Rätt. Det blir mycket bättre och ger avsevärt större chans att SFRO 2 går bra.

Lycka till som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller tummarna! Det kommer säkert att gå bra, ta på dig kostymen på onsdag så du ser prydlig ut när det är dags att kasta upp svetshjälmen i luften.

Fast det blir nog lite ensamt på studentflaket.

Link to comment
Share on other sites

Det är märkligt det här med "sista minuten" fast du har haft 7 år på dig behöver du tokskruva sista dagarna.

Det är det som kallas "planering".

Och det ännu mer märkliga är att det händer nästan alltid.

Hoppas allt går bra.

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Om det vore min planering skulle allt vara perfekt - i motsats till hustruns åsikt förståss.

Att SFRO2 kom så snabbt beror mera på besiktarens möjlighet att ställa upp.

Nåja, snart är jag klar för dopet - nej fan det är ju Estelle som döps idag. Har nog hört för mycket på radion under tokskruvandet.

Trots min oreligiösa inställning till livet kommer jag nog att be en diskret aftonbön ikväll - skulle vara intressant om det har någon påverkan?

Antas

Stressnisse.

Link to comment
Share on other sites

Spänningen har börjat släppa och övergå i eufori!

SFRO2 godkänd utan anmärkning.

Ljudprovet visade 75-77 dB.

Kursstabilitet var mycket bra - korrekt castervinkel.

Ett problem dök upp, bromsverkan på bakbromsarna var för dålig. I mitt huvud skrek det -bromsservo-bygga om-nya tester!!!!!

Felet visade sej när jag kom på att bromskraftsbegränsaren var ställd på max reducering av bakre kretsen, Biltemas bromsbelägg var förmodligen medverkande i den dåliga bromseffekten. Kan någon lämna förslag på vad jag ska byta till för bromsbelägg? Även om det till slut blev godkänt vill jag ändå ha max effekt.

Bilen kördes så hårt att jag hade hjärtat i halsgropen och nerverna på utsidan.

Besiktarens slutomdöme : " en ovanligt välbalanserad och trevlig Super Seven - bland de bättre jag har besiktat".

Mitt omdöme av besiktningen var att den sköttes proffsigt och omsorgsfullt - imponerande!

Nu mot 3:e besiktningen, SBP.

Antas

Luleås Juan Manuel Fangio (Formel 1 världsmästare på 60-talet)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Blev förvarnad av SFRO-besiktaren att det kunde ta minst 1 mån att få besiktningstid hos SBP.

Jag tog "tjuren vid hornen" och for personligen till SBP i Luleå, hör och häpna - regbesiktning sker om en vecka, 30 maj kl 12:30.

Passade på att framföra att jag vill ha små regskyltar, de trodde att det kunde fixas.

Man trodde att två tim var tiden för besiktningen - jag håller snåltummarna!

Antas

Snart laglig framförare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...