Jump to content

Neozeven


Recommended Posts

gka: Det blir film på främre nedre delen av bakskärmen. Men tänkte just som du skriver...det lilla jag har kört så får man grus/sten i ansiktet. Stänklappar blir det :)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Swedol stänkskydd, BS15134 eller någon i den serien om du inte gillar Scania-stänkskydd. Man får mycket stänkskydd lite pengar 150kr.

r Anders har stänkskydd på sina framskärmar gjorda av transportbandsmatta, 6 eller 8mm. Blev riktigt bra på hans bil. Jag vill också göra någon liknande konstruktion.

På min V8a bil har jag gummiduk. totalt värdelöst eller kanske inte totalt men definitivt inget att rekommendera. Den bara fladdrar. Kolla på Swedol för lastbilsstänklapparna är både hårda och mjuka samtidigt.

Om r Anders läser detta kanske det kommer in en bild på hur han gjort? Eller det kanske redan finns i hans tråd?

Link to comment
Share on other sites

Cealm: Tack för tipset men har redan skaffat när jag ändå beställde andra grejer. Dock inte så tjocka...3 mm

Sen har jag troligen identifierat glappet vänster bak till att vara en uniball som är orsaken.

- Den har en lös bussning/rör (stål), är detta standard eller är det för att kompensera måtten?

- Var köper man uniballs bäst?

- Tror det är tum-gänga, någon som vet storlek här?

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Tog bort den...det är en Aurora CM-8 (kunde jag faktiskt sett utan att bort den...men den skulle ju ändå bort). Detta verkar vara lägsta klassens medborgare

http://aurora.thomasnet.com/item/ll-products-commercial-male-rod-ends-english-units/cm-cb-series-male-rod-ends-general-purpose-economy/cm-8-2?

"CM & CB Series Male Rod Ends, General Purpose - Economy", tack för det Westfield :(

Då är frågan vilken man skall beställa nu...lutar åt Aurora AM-8 http://aurora.thomasnet.com/item/ll-products-commercial-male-rod-ends-english-units/gh-strength-alloy-precision-ptfe-liners-availabl-3/am-8-2?&bc=100|1064|1066|1067|1072|3001333|3001348

Modellen som Snowball Racing säljer heter AM-8T http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=uniballs_svetsandar&product=349 vilket innebär extra option "Ptfe Liners"

Link to comment
Share on other sites

Tog bort den...det är en Aurora CM-8 (kunde jag faktiskt sett utan att bort den...men den skulle ju ändå bort). Detta verkar vara lägsta klassens medborgare

http://aurora.thomas...economy/cm-8-2?

"CM & CB Series Male Rod Ends, General Purpose - Economy", tack för det Westfield :(

Då är frågan vilken man skall beställa nu...lutar åt Aurora AM-8 http://aurora.thomas...3001333|3001348

Modellen som Snowball Racing säljer heter AM-8T http://www.snowball....dar&product=349 vilket innebär extra option "Ptfe Liners"

leta upp en momentum handlare är mitt tips , lite dyrare men troligtvis mycket bättre. har vi inte någon rabatt på sådana ställen ?

Link to comment
Share on other sites

Leta upp en handlare som vet vad han talar om. Viktigare än priset. Jag beställde en högkvalitet uniball hos en firma i Örebro som gav bra rabatt, men vid närmare kontroll långt senare så visade det sig att jag betalat för hög kvalitet, men fått låg. banghead.gifbanghead.gifbanghead.gifbanghead.gif

Link to comment
Share on other sites

Kanske det...Tools Momentum finns väl hos vilken järnhandlare som helst. Dock verkar det som de bara har metriska och inte tum http://katalog.se.toolsmomentum.com/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=A013&kat_bid=A013&dokid=5191575&katnr=1&katsektnr=125

Rodobal verkar också bara ha metriskt http://www.mecmove.se/lankhuvud/

Link to comment
Share on other sites

Bombar er med lite nya bilder :)

Skylthållare fram klar och solklart har bilbyggaren byggt för små skyltar ;)

IMG_0878.JPG

Stänklappar monterade och långa som Göran tyckte ;) ...skall dock klippas när bilen kommer på marken igen

IMG_0879.JPG

Vindavvisare, backspeglar och sidoblinkers monterade. Även den fula vadderingen på störtbågen syns ...

IMG_0880.JPG

IMG_0881.JPG

Bagaget har fått lite M3 mutternitar men hade inte dessa små skruvar

IMG_0884.JPG

Luckan fick lås..

IMG_0886.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det är ett snyggt bygge Jocke4U det är bara att konstatera. Bilen ser ut att "racea" fast den står still.

Jag har två synpunkter. Skylthållaren fram samt stänklappen fram.

Du borrar ändå hål i karossen eller hur? Skippa skylthållaren och tillverka två vinklade delrin eller liknande plastkottar så skylten lutas ordentligt framåt. Två skäl:

- det är mindre vindbroms om du gör så. Ja jag vet jag borde inte vara den första som nämner en sådan sak men nu var jag först.......Om du sedan googlar lite så finns det en "sekundäreffekt" med "tillräckligt" vinklad framskylt du hittar säkert lämplig vinkel via googel. Bilen konstruktionen , läs nos är väl vinklad nertill så jag tror ingen kommer bråka om skyltvinkel är lite extra..........

Stänklappen, hur "sladdrig" är den? Jag har Biltemas gummiduk och den är sladdrig och följer med, sugs in mot framhjultet titt som tätt och lägger sig uppåt mellan däck och skärm. Problem två som jag kanske inte har med stålplåtskärmar det är när man backar så finns det en uppenbar risk att klämma stänklappen mellan hjul och någon kant eller backen i allmänhet. För min del med kraftiga grejer i både skärm och skärmfäste så blir det stänklappen som ger sig. Hur du har vet jag inte men en "riskanalys" kan vara värd att göra.

Det var synpunkterna.

Link to comment
Share on other sites

Bra synpunkter...

Skylten, menar du framåt/neråt? Borde väl isåfall bara mer optimalt bakåt uppåt för att styra mer luft till kylaren?

Tror det får bli senare modifikation oavsett...såvida det inte blir fel när den får markkontakt igen

Stänklappen, den är inte superstyv och skall tas av tillräckligt kort så den inte hamnar i kläm mellan däck och mark....för då ger sig sannolikt skärmen. Den är klämd så den är lite U-formad och lite extra styvhet uppnås och risken minskar att den sugs in under skärmen. Dock måste detta utprovas :)

Link to comment
Share on other sites

Eller ännu bättre. släpa skylten i backen å stampa lite på den. Tillverka 2 fästen som du sedan böjer en aning. När du träffar polisen har du skyllten liggande i bilen och säger "den gick nyss sönder har beställt en ny" :prop:

Link to comment
Share on other sites

--- mer luft till kylaren --- DEt fixar du nog på annat sätt.

Bilar som har racefart till och med på pallbockar kan behöva lite hjälp vid fotograferingen. Foto tas normalt 14 meter innan och för att bilden skall bli bra krävs vissa vinklar. Andra vinklar ger sämre resultat vid fotografering kanske till och med odugligt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Glöm inte mittenspegel om det nu inte är så att du inte hunnit montera någon ännu.

Jag har abstinens efter min sjua. Varför är vi åtskilda 12 mil!!!!! Skall prova mina nya racingskor till helgen :racesmile: Blir förhoppningsvis runt 15 mil om vädret tillåter.

Link to comment
Share on other sites

Nej, har inte monterat någon mittspegel, har inte mätt upp det men det känns som 20 m mark-bredd 60 m bakom bilen skall klaras ändå men behöver mäta ordentligt. Har en plan på att traila bilen till Sävelund nån kväll i nästa vecka och göra lite tester och hoppas inte polisen kommer eller i alla fall inte är för stelbent

Link to comment
Share on other sites

--- Glöm inte mittenspegel --- Ta bort inte i förra meningen. Däremot förberd och ha med en om du skulle råka ut för en kinikg registreringsbesiktare. Dessutom om du uppfyller måttkraven i VVFS med dina sidospeglar behöver du inte en mittspegel. Har du däremot registrerat den med mittspegel så är bilen en "mittspegelbil" om du nu skulle ta bort den.......

Så får du turbulens och förlorar 1 eller 3 km på toppfarten, plus att mittspeglen i sort sett bara visar hur bågen ser ut.

Undar om jag uppfattas som "mittspegelnegativ". Nä men jag har kanske inte övertygat dig än så nu drar jag på grovt artilleri. Håll i dig.

Du sparar vikt utan mittspegel...........den argumentet blir svårt att klara eller?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Känner inte igen dina resonemang Calle :prop: ...med mittspegel så....ökar man vikten....minskar topphastighet :D

Har skrivit upp en sådanhär http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Speglar/Innerbackspegel/ "Justerbar spegel med sugfot" sen är det bara att smacka dit den på motorhuven på valfritt ställe.

Tror det skall gå utan...sidospeglarna är ganska stora och konvexa.

Sen med areoscreen'en (utan vindruta) i kombination att man sitter lågt så kommer backspegeln störa sikten framåt tycker jag och jag vill inte heller ha ett periskop bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Flexibel som man är så går det även att resonera som racerförare, att jag sedan är en Seven-lastbilsförare det är en helt annan sak.

Bra då vill du också slippa mittspegel, men hur gör du med solskydd? Keps? Hjälm?

Link to comment
Share on other sites

Det återstår att se och att prova...längre resor och snabbare (bana) ligger den svarta hjälmen med svart visir bra till...även om vitt skulle vara coolt (fast då kan man ju inte ta av sig hjälmen och avslöja sanningen :D :D :D ...)

stig1.jpg

För "finåka" blir det nog bra glasögon (dvs som tål en sten utan att krossas) och kanske keps

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Lite status...

- Har fått tillbaka kontrollern från Davies Craig i Australien, skall koppla in denna imorgon. Hoppas vattenpump/fläkt fungerar som de skall sen.

- Bytte ut länkhuvuded emot ett jag köpte av Thomas, verkar ha löst problemet med glapp

- Hade besök av XTR/Mattias igår och bollade lite idér, skall nog göra en "adapter" och höja strålkastare och blinkers ca 100 mm för att inte hamna i riskzonen för gränsvärden. Annars är jag rätt nöjd med Swedol-blinkers som jag har (ovan)...inte så blaffiga som man kan tro.

- Risk för oljetrycksproblem vid gaspådrag. Vid tomgång ligger trycket på 2 bar eller strax under. Har bytt tryckgivaren emot en 2 bars och denna lyser/blinkar på tomgång. Det lilla jag har kört bilen så "tror" jag lampan har blinkat nån gång. Ev. kan det krävas lite modifieringar innan Kinnekulle, innan SFRO2 lära jga nog inte hinna. Misstänker att det är för stora hål till bakre "facket" samt att man kanske skulle ha en "kepsskärm" framåt över silen.

- Har beställt mittbackspegel från UK så får jag se hur det blir med den. Kostar f*n lika mycket som frakten att leta något halvdant på skroten (skroten i A-sås är stängd så det blir typ Gbg i så fall)

Har plan på att en kväll nästa vecka ta bilen på trailer till ett industriområde och lufta den lite mer och lättare kunna se diverse problem.

Denna vecka är dock med sonen och då skall man ut och fiska etc :)

Link to comment
Share on other sites

Vilket mått har du i ride height till strålkastare och blinkerslampornas undre lysande yta?

På bilden ser det högt ut om man jämför mot skärmkant men man kanske lurar sig när bilen står på pallbock utfjädrad

Link to comment
Share on other sites

Höjden är inte problemet utan kravet på blinkers synbarhet "inåt", dvs vänster blinkers skall ses 45 grader från höger sidan. Där hamnar noskonen i vägen.

Sen kan man fundera på hur detta skall mätas. Antar att det är i horisontal-planet med blinkers men hur många ögon befinner sig i denna nivå på en sjua...en 6 månaders baby om denna kunde stå och förstå vad blinkers är ;)

Läser man SFRO's röda så är ju kravet 5 grader nedåt, 15 uppåt, 80 utåt och 45 inåt...och det blir väl denna "cirkel" som är synfältet.

Kan räcka med en "arm" framåt för blinkers men att få upp den skulle också hjälpa till...kommer se skitkonstigt ut men skall reglerna följas så...

Link to comment
Share on other sites

ca 2 bar på tomgång är som det ska vara, om du sen har en givare som reagerar på ca 2 bar så blinkar den rättså frekvent :prop:

saabens oljetrycksgivare orginal tänds på ca 0.5 bar.

har nu kört med min "nya" oljesump 600mil och inga problem vid kraftig kurvtagning eller acc har inträffat.vi har ju likadana sumpar numer.

jag tittade ju på din sump och den ser som sagt ut som min i det stora hela,, du behöver nog inte oroa dig... annars så kan du ju

sätta dit orginal tryckgivare igen ..;)

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Det börjar närma sig version 1.0. Har inte så mycket kvar på listan och hoppas jag inte har glömt nåt väsentligt.

Har höjt aktern lite, ställde mig i bilen och hoppade och körde in pekfingret i skärmen....Ajjj :) Hoppas det duger (framförallt ang drop)...annars måste jag köpa kortare fjädrar.

IMG_0915.JPG

Kopplade om lamporna.... positionsljus till LED (yttre ringen i de yttersta lamporna) och bromsljus (inre modulen på de inre lamporna). Detta för att måtten inte blev bra för SBP etc

IMG_0916.JPG

Inget nytt direkt på denna sida...stänklappar men svårt att se dock.

IMG_0917.JPG

Här ser man modifieringen jag gjorde igår. Adapters för strålkastare och blinkers. Höjer ca 10 cm och nu skall man nog se blinkers 45 grader från andra sidan. Ser ju inte klokt ut men...

IMG_0920.JPG

Behöver köra bilen lite mer ordentligt för att testa ut bromsarna. Låser utan problem framdäcken men funderar på hur bra bromsverkan det är bak.

Kylsystemet är inte 100% tätt, vissa alu-svetsar "svettas" några droppar men inte så det läcker att det blir en pöl på golvet. Den nya kontrollern från Davies Craig funkar fint.

Nu är frågan om jag har glömt nåt viktigt.....

Link to comment
Share on other sites

Tomas: Här kommer 2 bilder på pedaler och bromsvåg. Detta är inte 100% injusterat än då jag behöver ut och köra men det lilla jag har kört så tycker jag att det fungerar bra. Sen är frågan vad SFRO och SBP säger med deras instrument.

Det är Rallydesign's bromsvåg och 2 st brickor (smälte ihop 2 st rostfria större brickor med TIG'en till en tjockare, svarvade brickor hade ju varit ännu bättre)

IMG_0925.JPG

IMG_0926.JPG

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag precis trailat den och kört lite mer på ett industiområde. Tyvärr lite väl mycket grus. Tycker den går mycket bra och får hoppas att inspektörerna tycker det samma :)

Magoo: Tack. Brickorna är till för att "låsa" bromsvågen om ena kretsen går sönder så den andra funkar. Sen kan det ju vara tajt redan med bromsvågen men så var det inte hos mig.

Thornad: Tack, det känns närma nu och snart kan version 1.0 släppas :) Skall bli kul, skönt, ...at få köra och testa prylarna på riktigt..

Link to comment
Share on other sites

Dock lyser oljetryckslampan väl mycket. Kör man kraftiga svängar (runt-runt) sjunker det till ca 1 bar vid ena hållet och ligger på 2 bar vid andra hållet (kommer nu inte ihåg vilket som var vilket :banghead:

Skall sätta tillbaka original oljetrycksgivare för detta blinkande (falsklarm) är rätt irriterande

Kanske blir att modifiera tråget något...

Link to comment
Share on other sites

Sjunker oljetrycket överhuvudtaget när man svänger så suger pumpen delvis luft,

och en luftblandad olja är inget vidare för motorn.

Trycket måste ligga stabilt oavsett yttre g-krafter.

Vore ju synd om det inte blev köra av med en sån snygg bil.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Gerhard, ett sätt om man inte får rätt på tråget kan vara accusump annars är det torrsump som gäller. Undrar hur jag kommit fram till det :unsure:

Jäkligt snygg Joacim, det ska bli skoj att se den live den 26:e :thumbsup: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är väl nåt som kan förbättras och vill ju inte gärna rasera motorn.

Gerhard/Morty: Tack för synpunkterna.

Om bara SFRO 2 på måndag går bra så kommer bilen vara på kullen annars blir det värre med tiden...

Sen är ju regbes ett sorgligt kapitel...den tidigaste tiden som finns är i Halmstad 15/9...bokade detta i ren desperation. Kommer dock ringa SBP dagligen efter måndag.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara å ringa SBP mest varje dag så kommer det nog dyka upp en tid. Många firmor har ju stående regbes men ibland behövs dom ju inte. Saab ANA borde ju ha lite tider å säga upp för får väll inte så många nybilar för tillfället tyvärr måste man väll ändå säga.

Link to comment
Share on other sites

Kenneth: Skall kolla upp detta, tack

Krolleg: Varken Trollhättan eller Vänersborg gör regbes av amatörbyggda fordon :( ...även om jag har för mig att Jörgen besiktigade i VBG....men kan ju ha ändrats..

Link to comment
Share on other sites

Har ringt Ystad Bilbesiktning, himla trevliga killar. Har satt upp mig på listan så ser vi vad som händer först :) Frågade om vägning och det gör dom också, inkl corner weight. Synd att det är lite långt.

Link to comment
Share on other sites

Kenneth: Skall kolla upp detta, tack

Krolleg: Varken Trollhättan eller Vänersborg gör regbes av amatörbyggda fordon :( ...även om jag har för mig att Jörgen besiktigade i VBG....men kan ju ha ändrats..

Jodå..vänersborg gör detta, ring direkt till stationen och fråga för om du försöker boka den rätta vägen så säger dom att det inte görs i vbg, dom har fortfarande inte

uppdaterat verkar det som.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Synd jag inte tagit foto på min.

Jag har en original plåt längs hela vevaxeln som håller kvar olja.

Olja är tunnare än piss när den är varm så den åker ikring lätt.

Behöver du så lång "sump" oljetank? Det är lite svårare på en längre.

Det som rinner ner ska riktas mot pickupen.

Du behöver sidoplåtar också

Tänk dig att du har en tratt (kon) och gör den lite mer 4kantig så är du långt kommen. alltså plåtar som lutar neråt längs sidorna så oljan rinner ner men hålls kvar underifrån. sedan finns många ideer t.ex. gör en del luckor med gångjärn. men jag har kört trimmat mkt i mitt liv sedan -70 talet och har väl inte direkt haft några problem med skvalpet när jag gjort så här.

Link to comment
Share on other sites

så ser originalplåten ut

http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-OIL-SUMP-BAFFLE-PLATE-GASKET-C20XE-REDTOP-/200599637034?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2eb4ab8c2a#ht_500wt_715

sedan har jag plåtar på denna som går rakt ner för sidokrafter och sneda på sumpens sidor och fram o bakkant

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanske behövs det lite mer bafflar. Sen är det hur stort problem det är. Tryckgivaren som sitter där nu är på 2 bar emot original på 0,5 bar.

En tanke jag har är att tajta till det bakre facket (det finns lite springor lägst ner och på sidorna) och kanske sätta luckor vid "halvcirkel" öppningarna. Då blir det ju ungefär som en tratt.

Link to comment
Share on other sites

jag har en ställbar Mocal tryckkontakt och den ligger nånstans som din och har mätare också men inte sett några dipp än.

Link to comment
Share on other sites

Har inte gjort så mycket med bilen....men några finjusteringar har det blivit.

Sen har jag strulat fram och tillbaka vad det gäller släp. Eftersom jag får dra 1480 kg med min bil och B-kort så är det inte helt enkelt att hitta släp (dom ligger ju oftast på 1500 eller 2000 kg). Hittade ett men då är det 2,5 mil bort.

Efter mycket tänkande fram och tillbaka så köpte jag ett perfekt släp...fast jag egentligen inte borde ;) . Totalvikt 1300 kg, lastvikt 88 kg, lastyta 4000x1850 mm, tippbart, kapell och mycket fint skick (ca 400 mil). Eftersom det inte är ett renodlad biltransport så kan jag lättare använda det för andra ändamål och tror också att det är enklare att sälja om det skulle bli så senare.

Har ställt bilen rätt långt bak så har bra plats framför att ha bensindunkar, domkraft, verktyg...och med bara bilen som det står nedan 60 kg kultryck.

IMG_0931.JPG

IMG_0932.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...