Jocke4U Posted April 14, 2013 Author Posted April 14, 2013 Det är 3" (Sabelt har bara 3" på axelbanden och option på 2" på midjebanden, men jag har 3" hela vägen) Inboxning, japp. Högra uttaget i huven är tanken. Under huven lär det vara övertryck då nosen och scopet trycker in luft och det skall ju ta vägen någonstans. Så visst evakuerar en del luft där och optimalt hade man ju haft filtret längre fram men utan att bygga om för mycket så är detta en kompromiss som enkelt kan testas.
Martin Posted April 14, 2013 Posted April 14, 2013 Eftersom jag ju funderar på samma lösning tycker jag det blir jättebra att du testar det :)
Packalen Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Hej Jocke, Jag fick mina baklampor från Westfield igår. Jag får det inte riktigt att stämma. Vad jag förstår så har du på din bil positions ljuset i den yttre ringen på yttre lamp par. Är det ljuset rött? Sedan så har du väl blinken i mitten i de yttre lamporna. I på de inre lamp paret så sitter bromsljus i mitten och ytter ringen är en reflex. Bredvid skylten har du backljus till höger och en reflex till vänster? Är det så du har och det är så det ska vara så har dom missat en röd lampa för mig. Jag har två reflex brickor men bara en röd lampa. Mvh Patrick
DomiSeven Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 (edited) Hej Jocke, Jag fick mina baklampor från Westfield igår. Jag får det inte riktigt att stämma. Vad jag förstår så har du på din bil positions ljuset i den yttre ringen på yttre lamp par. Är det ljuset rött? Sedan så har du väl blinken i mitten i de yttre lamporna. I på de inre lamp paret så sitter bromsljus i mitten och ytter ringen är en reflex. Bredvid skylten har du backljus till höger och en reflex till vänster? Är det så du har och det är så det ska vara så har dom missat en röd lampa för mig. Jag har två reflex brickor men bara en röd lampa. Mvh Patrick Jag har samma uppsättning och har satt allt lika som Jocke (skulle jag tro). Diodringarna lyser rött ja. Till vänster om skylten är dimljus och till höger backljus, men båda dessa är valfria på ett amatörbygge har jag för mig. I övrigt låter det som du har rätt. http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc1/902383_622789251070381_1166120799_o.jpg Edited April 24, 2013 by DomiSeven
DomiSeven Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 (edited) Jag har lite tråkigt (hemma med sjuka barn) så jag la till lite text på Jockes bild Edited April 24, 2013 by DomiSeven
fege Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Till vänster om skylten är dimljus och till höger backljus, men båda dessa är valfria på ett amatörbygge har jag för mig. Stämmer! Varken backljus eller dimljus är ett krav. Väljer man att ha dem skall dock märkningen vara korrekt.
Packalen Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Stämmer! Varken backljus eller dimljus är ett krav. Väljer man att ha dem skall dock märkningen vara korrekt. Jag får kolla över vad det är jag har fått. Vad jag kommer ihåg från i natt när jag packade upp det så har jag fått två små reflexplattor istället för bromsljus. //Patrick
Martin Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Jag har lite tråkigt (hemma med sjuka barn) så jag la till lite text på Jockes bild Du missade ett par gatulyktor men framförallt lampan i fönstret :)
DomiSeven Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Du missade ett par gatulyktor men framförallt lampan i fönstret
Jocke4U Posted April 24, 2013 Author Posted April 24, 2013 Jag har lite tråkigt (hemma med sjuka barn) så jag la till lite text på Jockes bild Det har förklarats korrekt :) Min diod-ring är dock inte Hellas utan något annat. Är dessa http://www.s-v-c.co.uk/product/ultrabright-outer-s-t/ jag har bara kopplat positionsljus men man kan ha även bromsljuset inkopplat. Backljus och dimljus är mest för att det var hål i karossen för det, annars hade jag inte monterat de. Backljuset kan väl vara ok att visa att man backar
Packalen Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Det har förklarats korrekt :)/> Min diod-ring är dock inte Hellas utan något annat. Är dessa http://www.s-v-c.co.uk/product/ultrabright-outer-s-t/ jag har bara kopplat positionsljus men man kan ha även bromsljuset inkopplat. Backljus och dimljus är mest för att det var hål i karossen för det, annars hade jag inte monterat de. Backljuset kan väl vara ok att visa att man backar Jag beställde mina från Westfield, det är Hella prylar. Är det godkänt att ha positions ljus o bromsljus i samma? I så fall har jag ju det jag behöver. Du råkar inte ha någon bild på hur du har fäst back och dim ljus? Finns ju liksom inget självklart sätt. //Patrick
fege Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Är det godkänt att ha positions ljus o bromsljus i samma? Skall inte vara några problem. Så har jag det på min lådbil.
Jocke4U Posted April 25, 2013 Author Posted April 25, 2013 Du råkar inte ha någon bild på hur du har fäst back och dim ljus? Finns ju liksom inget självklart sätt. Har inga bra bilder tyvärr. Jag gjorde så att tog 3 st längre skruvar (M4?) där jag satte en bricka och mutter längst in emot skruvskallen så det blev en liten tallrik. Satte sedan dessa med 2 muttrar per skruv så lampan låstes fast. På karossen (i hålet) drog jag ett par varv maskeringstejp (som en cylinder) och sen placerade lampan där den skall vara. Skruvskallarna/"tallrikarna" guckades fast med kraftigt montagelim typ PL400 (hade nåt annat som var svart dock). Blev bra och skruvarna flexar lite. Hade tanken på att gegga med epoxy eller polyester....men detta var mycket enklare
Packalen Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 Har inga bra bilder tyvärr. Jag gjorde så att tog 3 st längre skruvar (M4?) där jag satte en bricka och mutter längst in emot skruvskallen så det blev en liten tallrik. Satte sedan dessa med 2 muttrar per skruv så lampan låstes fast. På karossen (i hålet) drog jag ett par varv maskeringstejp (som en cylinder) och sen placerade lampan där den skall vara. Skruvskallarna/"tallrikarna" guckades fast med kraftigt montagelim typ PL400 (hade nåt annat som var svart dock). Blev bra och skruvarna flexar lite. Hade tanken på att gegga med epoxy eller polyester....men detta var mycket enklare Ok, tänkte väl att det får bli ett fäste som guckas fast. /Patrick
Jocke4U Posted May 10, 2013 Author Posted May 10, 2013 Det händer inte så mycket med NeoZeven, mest lite småfixande. Igår fick sig ventilkåpan lite krympfärg, blev en klart trevlig yta :) Nästa grej blir att beställa en högpresterande Kenlowe fläkt till nya kylet och sen om detta går att knö ner utan större modifieringar.
Martin Posted May 10, 2013 Posted May 10, 2013 Det vart ju riktigt snyggt det där. Hur mycket förarbete vart det? Bara att köra över med roterand borste eller?
Jocke4U Posted May 10, 2013 Author Posted May 10, 2013 Jag slipade bort SAAB märket med vinkelslip och lamellskiva, sen stålborste på borrmaskinen och gnodde lite med papper. Lite slipjobb blev det men det var inte en perfekt yta men färgen döljer det mkt bra, ser nästan fabriksgjort ut :) Färgen sprutades 3-4 varv med 5-7 min mellanrum, sen körde jag med värmepistol. Dock stod inte detta på burken men kollade på nätet där dom hade gjort det. Var lite orolig ett tag för det var väldigt blankt och fult. Men efter ett tag med värme så kom det fina :) Färgen är PlastiKote köpt på http://www.rogerscustom.se/ i Göttebörg
Magnus 2074 Posted May 10, 2013 Posted May 10, 2013 Här härmas det ser jag. :prop: Blev riktigt cleant och snyggt med nya färgen! :thumbsup:
Jocke4U Posted May 10, 2013 Author Posted May 10, 2013 Japp, färgen köptes dock för ett år sedan för bl.a. detta ändamål :prop: ....men "copy with pride" är ju välkänt :) Se bara låtskrivarna....bästa låtarna är ju redan skrivna, bara att kopiera och modifiera :)
Magnus 2074 Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Hej Jocke, Måste fråga vad du har använt dig av för gasvajer till ditt bygge och om du är 100% nöjd med den? Har provat med två olika 1,5mm bromsvajrar till cykel, rostfri samt rostfri med teflonbeläggning och ingen av dem fungerar bra. Vid snabba rörelser är känslan hyfsat ok, men försöker man ge försiktig gas så vill pedalen "hacka" fram istället för en mjuk rörelse. Oavsett hur lätt man trycker på gasen så händer först ingenting, sen ingenting för att sedan förflytta sig 5mm. Så mina tankar just nu är en grövre vajer från t.ex moped eller längre hävarm och returfjäder på pedalstället.
Thomas Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Köp till bil. de är teflonbelagda och är mjukare i kardelerna och så bara mjuka långa böjar. Min vajer kommer från Opel Kadett GSI och är mjuk o följsam.
Magnus 2074 Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Tack för tipset Thomas. Hur lång är den vajern? Behöver c:a 1,5m.
Morty Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Sök på Autoexpertens hemsida, det står oftast längder och du kan se på bilden hur ändar m.m. ser ut. http://www.autokatalogen.se/afw/malmo/regno_search.do?showAll=true®No=&freetext=gasvajer
Jocke4U Posted May 24, 2013 Author Posted May 24, 2013 Jag köpte den på CBS (som har massa bra-att-ha-grejer-som-kan-vara-svårt-att-få-tag-i-sverige) :) http://www.cbsonline.co.uk/product/Throttle_Cable_Long_THCAB sen tog jag även ett kit med lite små-pinaler för att få ihop allt http://www.cbsonline.co.uk/product/Cable_Repair_Kit_CRKIT Har inte noterat överhuvudtaget att det går trögt så jag är nöjd.
Magnus 2074 Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Har beställt en mjukare gasvajer för just bilar på Ebay. Skulle gissa att den motsvarar vajern som CBS säljer. Hoppas det löser problemet.
Jocke4U Posted May 25, 2013 Author Posted May 25, 2013 Tog en sväng idag. Att åka sjua med skadade revben är ingen höjdare...f*n varenda "sten" kändes och att tråckla sig ner/ur inte skönt. Så det blev ingen lång tur. Undrar om inte mina nymonterade bakdäck har obalans kvar också...
Martin Posted July 6, 2013 Posted July 6, 2013 Jocke, Hur gjorde du med dina bromsslangar? De man får med passar ju inte mot Wilwood. Bytte du hela rasket eller bara de sista bitarna mot oken? Var skaffade du i så fall dessa?
Jocke4U Posted July 6, 2013 Author Posted July 6, 2013 Nu måste jag tänka....har för mig att jag skaffade en liten adapter som sitter i oket som passar slangarna från westfield men sen fick jag nya slangar fram pressade för att ....kommer inte ihåg om det var längden eller att en var dålig från Westfield och orkade inte "processa" emot dom. Hydroscand i Gbg fixar detta.
Martin Posted July 6, 2013 Posted July 6, 2013 Tackar! Troligen blir det enklare om jag bygger om alla fyra slangarna istället för att leta adapter. Borde ju inte bli en förmögenhet dyrare. Har inte kollat om den längre kopparledningen räcker som jag vill dra den. Annars får jag bygga även en sådan slang. Får kolla Hydroscand vad detta kan gå på. Bonusfråga. Insåg att kitet för bromsvågen jag skaffat från RD inte passar i standard bromspedal (givetvis!). Om jag minns rätt hade du samma kit från RD. Fungerade det med Wesfields pedal för bromsvåg?
Jocke4U Posted July 7, 2013 Author Posted July 7, 2013 Locostsweden medlemmar tror jag fortfarande har rabatt på Hydroscand. Fixade även en del nya bromsledningar i mjuk koppar istället för den skithårda från Westfield. Bromsvågen skulle ju Westfield ha sjukt mycket för, köpte därför RD's bromsvågkit och modifierade pedalen med denna hylsa
Martin Posted July 7, 2013 Posted July 7, 2013 Modifierade pedalen? Kapade du pedalen och svetsade den på hylsan som kommer med RDs kit? Den hylsan är ju grövre än pedalen. Det kanske är så det är tänkt att man skall göra? Tyckte själv att det måste vara en rejäl pedal om man skall få hylsan i den.
Jocke4U Posted July 7, 2013 Author Posted July 7, 2013 Ja, så gjorde jag. Sen kan man ju lägga en förstärkning framför/bakom om man önskar och har funderat på detta och borde nog göra det :)
Martin Posted July 7, 2013 Posted July 7, 2013 Självklart att det är så man skall göra när man vet om det. Jag kliade mig dock i hufvudet en hel del. Får ta pedalen för wirekoppling och bygga om. Kanske blir några millimeter kort men det blir säkert bra.
Jocke4U Posted July 9, 2013 Author Posted July 9, 2013 (edited) Knåpat ihop min första film med RaceRender, finns lite att justera för att få det bättre men ändå hyfsat. Jag är överlag jättenöjd med helgen, tiden från i fjol kapades med ca 4 sek men för att kunna prestera bättre tider så tror jag chassiinställningar är ett måste, framförallt hjulvinklar. Om man sen kan plocka bort några kilo så kan det hjälpa lite. Men viktigast är nog föraren som behöver kunna mer om spårval, körstil och flytta spärren i huvudet. Bilens senaste modifieringar såsom vinterns montering av bromsad diff gav klart bättre fäste även om vridet lägger lakritsremmar men framförallt den nyligen monterade kylaren och fläkt gav temperaturer som var helt perfekta. Dock noterade jag att ena framskärmen har spruckit (brott på ena kanten) i plasten vid fästet. Varv 5 och 6 gick väl sådär :)/>/> Edited July 9, 2013 by Jocke4U
fege Posted July 9, 2013 Posted July 9, 2013 Varv 5 och 6 gick väl sådär :)/>/>/> Friskt vågat, hälften spunnet! :racesmile:
Magnus 2074 Posted July 9, 2013 Posted July 9, 2013 Såg ju inte alls kul ut det där..... :racesmile: Hade du hela banan för dig själv? Såg knappt några andra bilar. Får sätta lite fart med mitt eget bygge så man kan vara med och köra nästa år.
Jocke4U Posted July 10, 2013 Author Posted July 10, 2013 (edited) Hehe, låg väl så lång efter :) Det var fler samtidiga bilar på förmiddagen med pass-indelning, efter lunch var det "open pit lane" så då blev det mindre samtidiga. Ja, nu får du allt bygga klart Magnus :whip: ;) Edited July 10, 2013 by Jocke4U
Jocke4U Posted July 10, 2013 Author Posted July 10, 2013 (edited) Helgens körning på kinnekulle så hade jag lite problem med fästet tyckte jag....borde vara bättre. Hade ca 1,5 bar runt om i däcken men höjde i "halvtid" till 1,8 bar. (225/45R15 bak205/50R15 fram) Kollade idag däcken och mina ganska nya bakdäck är inte vackra :( (visar vänster bak och slitet på yttersidan). Vänster fram visar liknande men inte lika mycket. Så justering behöver ske. Har idag ca 1 grad camber runt om, kanske ett litet uns mer i bak pga att man måste justera helvarv på skruvarna. Toe-in har jag 0,2 grad fram och 0,5 grad bak. Vilken hjulinställning skulle Ni rekommendera? Vilket däcktryck? Edited July 10, 2013 by Jocke4U
LUPUS Posted July 10, 2013 Posted July 10, 2013 Rotera backdäcken efter halva dagen hjälper mot sneslitningen. Körde själv på 1.7 bar varmt och det slet mycket ... men jämt .
Magnus 2074 Posted July 10, 2013 Posted July 10, 2013 Slitage på yttersidan av däcket beror nog på för lite camber. Kör du på R888? Dessa ska enligt uppgift gilla mycket cambervinkel. Hur tycker du det fungerar i övrigt med 225:or bak på din bil? Får du upp temperaturen?
Pac Posted July 10, 2013 Posted July 10, 2013 Slitage på yttersidan av däcket beror nog på för lite camber. Och kanske lite mycket toe in?
Jocke4U Posted July 10, 2013 Author Posted July 10, 2013 Rotera backdäcken efter halva dagen hjälper mot sneslitningen. Körde själv på 1.7 bar varmt och det slet mycket ... men jämt . Absolut, tänkte inte på detta. Men skall definitivt göras inför nästa körning. Slitage på yttersidan av däcket beror nog på för lite camber. Kör du på R888? Dessa ska enligt uppgift gilla mycket cambervinkel. Hur tycker du det fungerar i övrigt med 225:or bak på din bil? Får du upp temperaturen? Japp, det är R888. Nu är jag ingen expert men tycker att jag får upp tempen och kanske lite väl mycket när jag körde på hårt. Kanske kan det vara pga ej optimal hjulinställning. Och kanske lite mycket toe in? Bak, tänker du på? Kollade mitt "referens-dokument" från Westfield som jag hittade på nätet och där står det 25-30 min (0,33 - 0,5 grader), kollade nu på denna sida så anger dom inte mer än 15 min (0,25 grader) http://westfield-world.com/suspension.html
LUPUS Posted July 10, 2013 Posted July 10, 2013 Glömde lägga till att jag borde ligga på 2 grader . (Chimsa från 1 grad dan innan vet inte exact vad ett chims ger)
Morty Posted July 10, 2013 Posted July 10, 2013 Har du kört bilen hem efter bankörningen eller tog du den på släp? Jag tycker inte däcket ser överhettat ut på bilden. För lite camber skulle jag tro. Hur ser höger däcket ut?
Pac Posted July 11, 2013 Posted July 11, 2013 Har du kört bilen hem efter bankörningen eller tog du den på släp? Bilen åkte kärra dit och hem. Bak, tänker du på? Jag tittar på däcket på bilden i inlägg #690. För lite camber och för mycket toe och precis som Morty säger verkar det inte ha överhettat. Kollade mitt "referens-dokument" från Westfield som jag hittade på nätet och där står det 25-30 min (0,33 - 0,5 grader), kollade nu på denna sida så anger dom inte mer än 15 min (0,25 grader)http://westfield-world.com/suspension.html Westfield kommer med rekkomendationer. Varje bil, förare och tillfälle är en unik kombination. Facit för din bil och din körning på Kinnekulle nu senast har du i däcksslitaget.Hur såg däcken på den andra axeln ut?
Jocke4U Posted July 11, 2013 Author Posted July 11, 2013 Har du kört bilen hem efter bankörningen eller tog du den på släp?Jag tycker inte däcket ser överhettat ut på bilden. För lite camber skulle jag tro. Hur ser höger däcket ut? Höger bakdäck ser klart bättre ut, se nedan. Så nu när jag skall justera så jag väldigt tacksam för tips och råd, tack :) Nuvarande Setup Fram Däcktyp: Toyo Proxes R888, 205/50R15 Däcktryck: 1,5 bar kallt(ökade till 1,7 bar kallt, nu mätt i garaget) Camber: 1 grad Toe-in: 0,2 grad Bak Däcktyp: Toyo Proxes R888, 225/45R15 Däcktryck: 1,5 bar kallt(ökade till 1,7 bar kallt, nu mätt i garaget) Camber: 1 grad Toe-in: 0,5 grad Planerad ny Setup Fram Däcktyp: Toyo Proxes R888, 205/50R15 Däcktryck: 1,7 bar kallt (öka/minska?) Camber: 2,5 grader Toe-in: 0,2 grad Bak Däcktyp: Toyo Proxes R888, 225/45R15 Däcktryck: 1,7 bar kallt (öka/minska?) Camber: 2-2,5 grader Toe-in: ~0,2 grad Kommentar: * Däcktryck, man kanske kan se ett ökat slitage på ytterkanten men emot mitten på den tidigare bilden. 1,7 bar kalla kanske är för mycket? Lupus, du hade ju 1,7 bar varma kan man räkna med ungefär +0,5 bar mellan kalla/varma på vår biltyp? Får väl mäta ordentligt när man precis har kört men bra att ha en indikation innan. Lupus kan du mäta ditt kalltryck ? Skall göra justering i veckan för på måndag blir det ett nytt pass på Kinnekulle :D , anmälde mig precis till detta (lägger upp separat tråd). Kommer såklart att rotera däcken innan dess :)
Morty Posted July 11, 2013 Posted July 11, 2013 Riktigt svårt att rekommendera något, det är väldigt beroende på många faktorer och hur mycket jobb man vill lägga ner på det. Min MK har en annan geometri i bakvagnen än Westfielden. Men slitaget ser "bra" ut på höger bak, vilket ger indikation på att du ska göra en asymmetrisk setup. Sikta på 1,8 bar varmtryck, pumpa i 1,6 kalltryck i däcken, kör hårt i fem varv och sänk till 1,8. Upprepa. Min gissning.... Vänster fram -2,5 grader, kalltryck 1,45 bar Höger fram -2,25 grader, kalltryck 1,5 bar Toe out 2 mm Vänster bak -2 grader, kalltryck 1,3 bar Höger bak -1,5 grader, kalltryck 1,4 bar Toe in 1 mm Dessa värde hade jag använt som grundinställning på min innan testkörning på Kinnekulle. Behöver inte stämma med din bil och körstil.
Pac Posted July 12, 2013 Posted July 12, 2013 (edited) Så nu när jag skall justera så jag väldigt tacksam för tips och råd, tack :) Jag hade satsat på mycket mindre toe in! Det är risk att all toe in du har just nu "maskerar" vad som verkligen händer med däcken. Toe-out som Morty rekommenderar är jäkligt spännande och kanske nödvändigt på ditt chassie, men jag hade nog gått på en något mer moderat uppsättning denna gång för att kunna dra lärdomar: Fram, camber: 2-2,5 grader Fram, toe-in: 1mm(summerat bägge sidor, inte per hjul) Fram, tryck: Enl. Morty Bak Camber: 2grader Bak, toe-in: 1mm Bak, Tryck: Enl. Morty P.S. Framdäcken igår skvallrade om att du inte får upp däckstempen på landsväg. Edited July 12, 2013 by Pac
Recommended Posts