Jump to content

Vedde 7 Byggtråd - Duratec


vedde

Recommended Posts

Hej

Igår kom jag till garaget och skulle ställa alla parametrar men möttes av att mitt tändningssystem inte funkade och jag kunde inte slå på tändningen. jag bytte ut alla komponenter men lyckades koppla något fel så huvudsäkringen gick och jag hade ingen reserv så det vart tvärstopp där igår. 

SUCK! när skall detta elände ta slut - Murphys lag verkar det som just nu - allt som kan gå fel går fel.:banghead::sad::wild:

Nya huvudsäkringar och allt lull lull förbikopplat så skall vi nog komma vidare ikväll. :23:

 

Link to comment
Share on other sites

40 A, sen har jag en 50 A till sprutet som huvud säkring.
Hellre bränna säkringar är sprut!

Jag vet att jag gjorde något tokigt som fräste till i säkringen, men allt borde hålla för det var bara batterispänning och A, ingen motor igång.
/Vedde


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan, ramlade in på Rejsa och skulle lägga upp 044 pumpen till salu även där och ramlade på en annons på en Davis Craig EWP150 med controller! Nu är den visst på väg från Skåne, vete fan hur det gick till?

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

@Morty

Visst borde det då bli såhär man ställer in Triggern och sekvensen på de olika kanalerna?

Då om jag sätter Ignition Lock på 0 grader så borde den stoba TDC på ettans cylinder??

Har jag fattat det rätt då?

Tanken med 72 tänder är rutan i botten osm säger att man skall ha det så om  man kör Coil vilket jag nu gör med separata utgångar.(note rutan längst ner till höger.)

Ignition channels.JPG

Trigger settings.JPG

Edited by vedde
rättelse
Link to comment
Share on other sites

Grymt tack@Morty
Jag insåg att COP inställningen inte funkade och satte tillbaka till samma som du men några små skillnader.
Jag fick gnista och strobade men fortsatt 180 grader fel mot min TDC markering som jag gjort.
Jag ska kopiera din och testa i helgen så håller vi tummarns att något litet gör all skillnad för det är bara något litet kvar - Nära nu!!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag hittat felet. Jag har first trigger tooth 0 och Morty har 1, kan det vara så att 0 inte kan vara first trigger tooth och då ger den tändsignal på tand 18 vilket är 180 grader fel?
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@Morty

Ser att du har falling på kamaxelgivaren, på min ser triggern ut att vara rising, d v s på väg mot, givaren vid TDC men det kanske inte vad som menas? Jag satte rising men det är kanske fel då?
Bilden är framifrån vid TDC med kam verktyget isatt- givaren kommer ju rakt ner mot kam nocken du ser på bilden, rotationsriktning är höger.81980ca241a777ea9cb0ace903078d22.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, vedde sade:

Grymt tack@Morty
Jag insåg att COP inställningen inte funkade och satte tillbaka till samma som du men några små skillnader.
Jag fick gnista och strobade men fortsatt 180 grader fel mot min TDC markering som jag gjort.
 

Av det man ser på bilderna har du ganska stora skillnader mellan dina och Magnus inställningar... kopiera dom  låter som en bra plan.

Link to comment
Share on other sites

Det stod ju på nån tidigare bild att du skulle använda verkliga tänder, tand 0 blir svår att hitta då ! tand 1 mycket lättare, samma sak på bilden med reference tooth där borde det nog vara 1 istället för 0 i mitt huvud. Men ta inte det jag säger för givet jag använder regular fördelare till min B18 ! 🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Av det man ser på bilderna har du ganska stora skillnader mellan dina och Magnus inställningar... kopiera dom  låter som en bra plan.
Jo det var, som jag skrev, innan jag ändrade tillbaka från COP till missing tooth.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, Kjelland28 sade:

Det stod ju på nån tidigare bild att du skulle använda verkliga tänder, tand 0 blir svår att hitta då ! tand 1 mycket lättare, samma sak på bilden med reference tooth där borde det nog vara 1 istället för 0 i mitt huvud. Men ta inte det jag säger för givet jag använder regular fördelare till min B18 ! 🙂 

Jo så tänkte jag men det som talar emot det är att om man ser på Mortys bild så är tand 0 den första efter missing tooth, d v s inte den saknade tanden utan en faktisk tand.

??

Detta med styrsystem är något av ett enigma för mig.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Missing tooth och COP har ju inget att göra med varandra igentligen..

 

Missing tooth är ju en benämning på vilket trigg mönster det är på triggskivan tex

60-2 eller 36-1 som är dom mest vanliga finns fler varianter också. Sedan behövs det ju trigg på kammen också

men den kan ju sitta i en fördelare också efter lite moddning.

 

COP är ju Coil on Plug  eller tänker du på något annat här?

 

//Nisse

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nä du tänker rätt. Jag har ju Coil on Plug därav tänkte jag att det kunde gälla för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Får oxå ge lite tips

Min pajja aldrig men har en konstig uppstart funktion , troligen kosta den mig en topplocks packning .( ECU iligger nu i lådan kör full fart hela tiden ) 

Den kör någon slags puls / stäng av funktion timer typ 30 sec av 5 sec på utan återkoppling förutom på en temp givare som inte startar förrän vid högre temp . 

Om man då kliver på i början och med lite o-snäll pjäxan i mattan körning så åker man omkring utan  något bra kylflöde . 

Koka 3 gånger exact 2 km hemifrån ( vulkan koka)  troligen stod vattnet mer eller mindre still i toppen .  

Läste någonstans om at Gt40 folk hade haft samma problem långa rör ( lokalt varmt men sensor tyckte kallt och låg kvar i pulse mode länge )  

deras lösning blev en parallell kopplad låg spänning på 4-5 volt för att alltid ha liiite flöde 

 

Så håll koll under uppstart när den pulsar . 

Själva pumpen ( minsta ) har annars gått snart 1000 mil på full fart så den funkar fint.

Link to comment
Share on other sites

Helgens bravader.
Lördag gjordes inget men idag har jag varit åtsilliga timmar i garaget och jagat strobning på 1:an och TDC. Det gick sådär kan jag meddela, tills jag ringde@Mildseven för lite råd. Prova byt 1:an och 4:an i sprutet och se vad som händer! Sagt och gjort så hoppade den igång på dessa 2 men 2&3 var kalla som is. Bytte 2& 3 likt 1&4 och den hoppade igång och spann som en katt på alla 4.
ÄNTLIGEN!
Sen började det regna så det blev ingen provtur, men nu är jag på gång!
Tusen tack igen@Morty och alla er andra för idéer, tankar eller bara glada tillrop!
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 6
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, LUPUS sade:

Får oxå ge lite tips

Min pajja aldrig men har en konstig uppstart funktion , troligen kosta den mig en topplocks packning .( ECU iligger nu i lådan kör full fart hela tiden ) 

Den kör någon slags puls / stäng av funktion timer typ 30 sec av 5 sec på utan återkoppling förutom på en temp givare som inte startar förrän vid högre temp . 

Om man då kliver på i början och med lite o-snäll pjäxan i mattan körning så åker man omkring utan  något bra kylflöde . 

Koka 3 gånger exact 2 km hemifrån ( vulkan koka)  troligen stod vattnet mer eller mindre still i toppen .  

Läste någonstans om at Gt40 folk hade haft samma problem långa rör ( lokalt varmt men sensor tyckte kallt och låg kvar i pulse mode länge )  

deras lösning blev en parallell kopplad låg spänning på 4-5 volt för att alltid ha liiite flöde 

 

Så håll koll under uppstart när den pulsar . 

Själva pumpen ( minsta ) har annars gått snart 1000 mil på full fart så den funkar fint.

Hej @LUPUS

Kör du med den fullkopplad med ström hela tiden? Går den även under cranking? hur gör du då med termostaten? pumpar den fullt runt runt tills termostaten öppnar?

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, vedde sade:

Hej @LUPUS

Kör du med den fullkopplad med ström hela tiden? Går den även under cranking? hur gör du då med termostaten? pumpar den fullt runt runt tills termostaten öppnar?

/Vedde

min går på ett eget kraftig relä på tändning K15 ,   termostaten sitter i som vanligt , men jag utöka det lilla luft hål som finns i termostaten orginal till kanske ( 6+ mm?  )  för att ge den lite mera  extern flöde då min intern loop har ganska klena slangar och därmed ge den lite mindre motstånd vid kall bil.   Då denna bil bara startas varm är det inga problem ändå med uppvärmning. 

En viktig skillnad är ju oxå att min är mindre än din tror min är runt 100 liter din är nog storebror i  alu och 150 ?   Någon stans kan man nog oxå får problem med för mycket flöde  (turbulens) inbillar ja mig 

Men som sagt ,   det var uppstart som krångla för mig  kanske hade jag för lite motstånd genom toppen ( satt en tom termostat i )  och temp givaren därmed såg kallare vatten än vad det var i andra delen av toppen ,  den sluta aldrig fungera varm , men efter en stund lita jag inte på den.   

Var många år sedan jag googla det nu  ( 7-8 ) men någon stans på davies står nog principen för starten.

 

Men koppla du upp allt men se till att du kan se att funktionen lever, var det inte en LED med oxå  

 

 

 

Skönt med lätta fel föresten  !  nära mappning nu 🙂 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minuter sedan, LUPUS sade:

min går på ett eget kraftig relä på tändning K15 ,   termostaten sitter i som vanligt , men jag utöka det lilla luft hål som finns i termostaten orginal till kanske ( 6+ mm?  )  för att ge den lite mera  extern flöde då min intern loop har ganska klena slangar och därmed ge den lite mindre motstånd vid kall bil.   Då denna bil bara startas varm är det inga problem ändå med uppvärmning. 

En viktig skillnad är ju oxå att min är mindre än din tror min är runt 100 liter din är nog storebror i  alu och 150 ?   Någon stans kan man nog oxå får problem med för mycket flöde  (turbulens) inbillar ja mig 

Men som sagt ,   det var uppstart som krångla för mig  kanske hade jag för lite motstånd genom toppen ( satt en tom termostat i )  och temp givaren därmed såg kallare vatten än vad det var i andra delen av toppen ,  den sluta aldrig fungera varm , men efter en stund lita jag inte på den.   

Var många år sedan jag googla det nu  ( 7-8 ) men någon stans på davies står nog principen för starten.

 

Men koppla du upp allt men se till att du kan se att funktionen lever, var det inte en LED med oxå  

 

 

 

Skönt med lätta fel föresten  !  nära mappning nu 🙂 

Hej @LUPUS

Jo det var en led controller med så jag kan ha den synligt från start så kan jag se hur den funkar. Jag har däremot inget hål i termostaten och svårt att komma åt den men det får bli till vintern.

Jag nu är det närmare än det någonsin varit - provkörning ikväll! 

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, vedde sade:

Hej @LUPUS

Jo det var en led controller med så jag kan ha den synligt från start så kan jag se hur den funkar. Jag har däremot inget hål i termostaten och svårt att komma åt den men det får bli till vintern.

Jag nu är det närmare än det någonsin varit - provkörning ikväll! 

/Vedde

kanske skall förtydliga att jag körde termostatlöst och med single vatten krets när jag använde controllern ,   det innebär ju att man är väldigt bereonde på den gör rätt . 

Nu är det old school och mekanisk termostat 

Link to comment
Share on other sites

Min första ”controller” var trasig och Davies Craig skickade en ny med expressfrakt. Sedan dess har pump och ”controller” fungerar felfritt.

Som Tobias skriver går inte pumpen kontinuerligt vid start med kall motor. Kan tänka mig att placeringen av givaren blir extra viktig då. Min givare sitter direkt på utloppet från toppen. Jag har aldrig haft problem med att motorn vill koka i uppvärmningsfasen, men jag låter oftast min gå lugnt den första stunden för kombinationen av stora spjällhus, vassa kammar, lång etta, sinter koppling och extremt lätt svänghjul gör risken för tjuvstopp stor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej

@Morty Kör du samma som jag har på bilden? "Den Gamla" controllern? 

Låter som man behöver låta den värma först och att den funkar sen, jag har ju 2 givare bak i toppen, en i uttaget och en i Waterrailen som går till kylaren.

Får testa med den först som den är och blir det problem skifta till att alltid köra den. Hur har du gjort med termostaten? större hål i eller som vanligt? och har du plockat ur impellern och pluggat vattenpumpen i fram? i s f var hittar man blanking plates?

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma controller som du har. Kör utan termostat och då behöver man inte ”by pass” kretsen som måste finnas om man har termostat, dvs plugga den. Jag har tillverkat min ”blanking plate” av den gamla vattenpumpen. Jag tog bort impeller, axel m.m. och svarvade ur den samt satte en plugg i hålet. Tillverkade också en anslutning för kylarslangen där termostaten sitter original. Finns delar att köpa på bl.a. SBD motorsport om man inte kan eller vill tillverka själv.

Link to comment
Share on other sites

min givare satt i termostat huset "ut"  ur motorn  , men om det är möjligt att stoppa den  mer i centrum eller i alla fall där det är varmast vore det ultimat.  

 

nu blir detta en pump tråd mer än en motor tråd men här ser du lite av utmaningen ,  ju mera effekt du kan plocka ut snabbt från 20 C  start desto större risk det blir fel 

 

A : Som jag tolkar det så är ju det med exempel=  90 C    och då kommer ju pumpen vara PÅ  10 sec på 50 %  effekt =  väldigt lite flöde  och HELT av i 30 sec oavsett vad som sker till ca 70C  . Skulle man då ligga på 69 C  och trampa absolut fullt i 30 sec ..... UTAN  något kyl flöde alls och   hmmm ..... lite mer än orgial effekt  kan det bli lokalt varmt ( min gissning) 

B 70 -90 C   duttas det av på med 10 sec  , vilket känns bättre men reglering hade kännts mer ok  

Ganska sent 5 C går ju ren reglering in, lite väl för siktigt för en leksaks bil som vi har .    

Frågar du mig skulle man kört PWM reglering hela vägen med en min speed på 3 V ish  

 

image.thumb.png.69765b2083023f9210f701cf91e382d6.png

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, LUPUS sade:

nu blir detta en pump tråd mer än en motor tråd men här ser du lite av utmaningen ,  ju mera effekt du kan plocka ut snabbt från 20 C  start desto större risk det blir fel 

A : Som jag tolkar det så är ju det med exempel=  90 C    och då kommer ju pumpen vara PÅ  10 sec på 50 %  effekt =  väldigt lite flöde  och HELT av i 30 sec oavsett vad som sker till ca 70C  . Skulle man då ligga på 69 C  och trampa absolut fullt i 30 sec ..... UTAN  något kyl flöde alls och   hmmm ..... lite mer än orgial effekt  kan det bli lokalt varmt ( min gissning) 

B 70 -90 C   duttas det av på med 10 sec  , vilket känns bättre men reglering hade kännts mer ok  

Ganska sent 5 C går ju ren reglering in, lite väl för siktigt för en leksaks bil som vi har .    

Frågar du mig skulle man kört PWM reglering hela vägen med en min speed på 3 V ish  

 

Det borde väl gå att skippa "controllern" och stya pumpen via sputet?

Hella har ju fina pwm relän vet dock inte om dom klarar strömmen.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Nu går den mycket bättre och det finns kraft i motorn även utan kompressorn.



Och lite provkörning flr att få logga hur den beter sig.


Föröker nu få ny mappningstid.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Kjelland28 sade:

Lysande ! Ser fram emot att höra den yla förbi på kullen ! 🙂

Inte då den är så tyst med nya avgassystemet så inget som i fjol. Den kommer passera som en tyst sommarbris- fast snabb som en orkan!

Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, super7 sade:

Det borde väl gå att skippa "controllern" och stya pumpen via sputet?

Hella har ju fina pwm relän vet dock inte om dom klarar strömmen.

 

//Nisse

Så här står det i VEMS

image.png.4cac4f508f5e6b95f91d0c8ffbce804b.png
Så det borde funka att styra på temperatur för start i alla fall.

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Ätligen kom dagen då det händer. Lite knepigheter vart det med VEMS:et men Tobias hittade vägar runt det.
Resultatet då?
257.4hk på hjulen och 292 Nm.
Det ger med 13% förluster i drivlina ca: 290 på veven !
Inte illa pinkat.

Tack alla för hjälp och glada tillrop. Nu ska det åkas!
/Vedded4649695fe553e20b7f6fde10a3d3a2a.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skoj, grattis!
Vad var det för knepigheter/symptom som ni fick jobba er runt?
Den ville inte ta värden från tilläggsmappen för övertryck. Vad vi än lade på så hände inget. Vi grundmappade först utan kompressor och skulle sedan mappa övertfycket i tilläggs mappen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag hade överladdat med mitt VEMS från början och det var inga konstigheter. Däremot så kanske Jörgen som mappade min då gjorde på ett annat sätt än vad ni försökte.

Hur känns det med kompressor? Har kört med turbo, men tycker det hör hemma på en bil som man inte behöver maxa kurvhastigheten med.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, vedde sade:

Den ville inte ta värden från tilläggsmappen för övertryck. Vad vi än lade på så hände inget. Vi grundmappade först utan kompressor och skulle sedan mappa övertfycket i tilläggs mappen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Vad kör du mot TPS eller Map sensor?

Link to comment
Share on other sites

Har inte kört den än. Var borta hela fredagen och regn Idag .
Får lämna raport imorgon.
Vi skulle köra hybid TPS/MAP, men då vi inte fick in tilläggs mappen på MAP så fick vi köra TPS hela vägen.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...