vedde Posted March 31, 2020 Author Posted March 31, 2020 V-band? Det har jag valt på mitt system. Det är inte billigt men är enkelt att jobba med.Ok var inhandlar man dylikt?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
longen Posted March 31, 2020 Posted March 31, 2020 https://www.biltema.se/bil---mc/tuning/avgasror/v-band-sats-2000033515?gclid=EAIaIQobChMIlPfssrnE6AIVBoGyCh1qGAq_EAQYASABEgK4o_D_BwE 1 Quote
daromer Posted March 31, 2020 Posted March 31, 2020 Biltema japp, samt alla tuning firmor och avgas idag. Även Ebay. MEN, Är biltemas helt i rostfritt? För det står att klämman är det men inte om det andra är det. Man får ta med sig en magnet och åka in och testa. Kanske lite syra med? 🙂 Jag köpte på jspec eller liknande firma som garanterade helt i rf. Nackdelen med dem är att dom är lite klumpiga kan man tycka men det är smidigt att jobba med. Quote
longen Posted March 31, 2020 Posted March 31, 2020 56 minuter sedan, daromer sade: Biltema japp, samt alla tuning firmor och avgas idag. Även Ebay. MEN, Är biltemas helt i rostfritt? För det står att klämman är det men inte om det andra är det. Man får ta med sig en magnet och åka in och testa. Kanske lite syra med? 🙂 Jag köpte på jspec eller liknande firma som garanterade helt i rf. Nackdelen med dem är att dom är lite klumpiga kan man tycka men det är smidigt att jobba med. Jag kör med ett klammer från biltema och det har inte börjat rosta än så länge 😋 dock så har dom bara 2.5” och 3”, bra pris. 1 Quote
vedde Posted March 31, 2020 Author Posted March 31, 2020 Blev en 2.5" från Biltema. Testade med en magnet och allt var rf så inte bara klämman.Nu skall man bara lyckas tigga allt snyggt och fint så det ser bra ut./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 2 Quote
vedde Posted March 31, 2020 Author Posted March 31, 2020 Brukar det inte vara 3:ans cylinder som går varmast?Tack Kengren, fick det bekräftat av en engelsk grupp med tillslut. 2+3 går varmast så det blir i 3:an på något sätt./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
super7 Posted April 2, 2020 Posted April 2, 2020 Du har inte möjlighet att få tag på flera rörhylsor till avgastempen? I så fall skulle jag svetsa dit en på varje rör och plugga dom som inte används. Det här med vilken cylinder som går varmare är olika från motor till motor. Jag hjälper en rally åkare med insprutningen etc... har kör en Mitsubishi EVO 6:a och på den är det cyl 3 som går något varmare än cyl 2 och det är lagt in i insprutning så att dom cylindrarna får lite mera bränsle. Den här bilen är bromsad hos JRM för x-antal år sedan så det är säkert då kompensering är inlagd. Så här är det gjort på grenröret som skall monteras på M3:n när motorn blir klar nån gång.... //Nisse Quote
vedde Posted April 2, 2020 Author Posted April 2, 2020 Tack Nils- Erik det kom som förslag tidigare också men jag har bara 1 svetsmutter till givaren. Det är för mig inget stort problem att ta av grenröret under säsong om jag får fatt i andra som kan pluggas så jag får ta det pö om pö i så fall men börjar på 3:an inför mappningen så det kan användas för att se om den går fett eller snålt. Tycker du saknar lite i putsen på ditt grenrör dock /Vedde Quote
super7 Posted April 2, 2020 Posted April 2, 2020 M3:n är ingen trailequeen... 😉 Grenröret skall coatas eller lindas med bandage. Nått som skall bli spännande sen är hur mycket tempen varierar mellan cylindrarna, 4 st givare skall kopplas till insprutningen. //Nisse 1 Quote
vedde Posted April 2, 2020 Author Posted April 2, 2020 Har lurat lite med tig:en. Blev sådär men jag lär mig RF./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
daromer Posted April 2, 2020 Posted April 2, 2020 RF är bokstavligen samma som RF. Mina tips är * Visualisera och testa så du kan röra munstycket jämt och med rätt vinkel den sträcka du ska svetsa * Se till att ha bra stöd för handen som håller munstycket * Se till att ha bra stöd och åtkomlighet att mata tillsats * Se till att du ser ordentligt vad du gör * Stressa inte. Låt varje tillsats flyta ut innan du går vidare. (Om du inte kör konstant matning) Det är alltid jobbbigt i början att hålla jämt avstånd och hastighet. Och än svårare är det om man kör runda rörelser om man nu väljer ett 🙂 övning ger färdighet helt klart. Jag är långt från bra och min största nemesis är rengöring.... Bifogar mitt försök till vbands svetsning 🙂 svetar egentlig RF med magen och RF tråd men fick en hel hög tillsats material av farsan så var ju bara att köra 🙂 4 Quote
vedde Posted April 10, 2020 Author Posted April 10, 2020 Nu är det klart och vart helt OK men det syns att man är nybörjare. Nära nu till omstart för året. Lufta bromsar idag för nya hydrauliska handbromsen och nya Wilwood oken fram. Sätta skenor på förarstolen för att tillåta andra förare, min tjej och ev någon dotter som vill testa.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote
Göran Nilsson Posted April 10, 2020 Posted April 10, 2020 Avgasgrenröret ser ju kanonbra ut, jag hade inte kunnat göra det bättre själv 👍🏻🏎🏁 Quote
vedde Posted April 10, 2020 Author Posted April 10, 2020 Får se hur det låter baraSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Mildseven Posted April 10, 2020 Posted April 10, 2020 8 timmar sedan, vedde sade: Nu är det klart och vart helt OK men det syns att man är nybörjare. Nära nu till omstart för året. Lufta bromsar idag för nya hydrauliska handbromsen och nya Wilwood oken fram. Sätta skenor på förarstolen för att tillåta andra förare, min tjej och ev någon dotter som vill testa. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Hoppas du har tagit upp hål i fyrans rör Quote
vedde Posted April 10, 2020 Author Posted April 10, 2020 Hoppas du har tagit upp hål i fyrans rör?? Till vad?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Mildseven Posted April 11, 2020 Posted April 11, 2020 13 timmar sedan, vedde sade: ?? Till vad? Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Släppa ut avgaser från cylinder 1 Quote
vedde Posted April 11, 2020 Author Posted April 11, 2020 Släppa ut avgaser från cylinder 1nej fan jag svetsade bara på det uppepå!Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote
vedde Posted April 16, 2020 Author Posted April 16, 2020 Nu lever den igen.Skönt och tystare än i fjol med skönt dovt ljud. Snart klar för bromsbänken./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 5 Quote
vedde Posted April 20, 2020 Author Posted April 20, 2020 Lite nya stift så går den bra igen, varmkörd och rundsmord, satan vad den bär iväg! Nu har jag kontaktat PBZ i uppsala för mappning och bänkning så får vi se var vi hamnar. Jag hoppas på bra siffror men framförallt en stabil gång och optimerad för snabbåka! Sen lär väl däckkontot ta stryk i sommar./VeddePs. Återkommer med info från mappning när jag får komma dit. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Mildseven Posted April 20, 2020 Posted April 20, 2020 3 timmar sedan, vedde sade: Lite nya stift så går den bra igen, varmkörd och rundsmord, satan vad den bär iväg! Nu har jag kontaktat PBZ i uppsala för mappning och bänkning så får vi se var vi hamnar. Jag hoppas på bra siffror men framförallt en stabil gång och optimerad för snabbåka! Sen lär väl däckkontot ta stryk i sommar. /Vedde Ps. Återkommer med info från mappning när jag får komma dit. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Då blir det bara dom som kan ändra i mappen framöver. Dom brukar koda boxen Quote
vedde Posted April 20, 2020 Author Posted April 20, 2020 Den är ju okodad och inga licenser så jag får tala med dem. Varför skulle de ha rätt att koda min okodade box? De kan ju spara mappen så ser de om jag fipplat med den. Jag betalar för att få det gjort och tror inte de lämnar garantier när de inte byggt motorn så ser ingen anledning att de skulle låsa den. Quote
Mildseven Posted April 20, 2020 Posted April 20, 2020 (edited) Du får se Edited April 20, 2020 by Mildseven Quote
vedde Posted April 20, 2020 Author Posted April 20, 2020 Står på hemsidan att det sker i dialog med varje kund eller om boxen är licensierad från start.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
vedde Posted April 23, 2020 Author Posted April 23, 2020 Du får se Tar en månad innan de kan ta in mig. Per var det ni som hade navdyno i garaget?Har ni någon som är bra på att mappa? Jag kör VEMS och kan trailra till ditt garage när som helst?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
Mildseven Posted April 23, 2020 Posted April 23, 2020 4 timmar sedan, vedde sade: Tar en månad innan de kan ta in mig. Per var det ni som hade navdyno i garaget? Har ni någon som är bra på att mappa? Jag kör VEMS och kan trailra till ditt garage när som helst? Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Stämmer Quote
Mildseven Posted April 23, 2020 Posted April 23, 2020 (edited) Kollar med han och han vet vad han håller på med Edited April 23, 2020 by Mildseven Quote
vedde Posted April 24, 2020 Author Posted April 24, 2020 Blir ändrade planer, mappning i Arboga hos @Mildsevens kompis. Ska få datum satt bara. Han har meriter som får mig att bli ödmjuk inför ett möte.Är peppad att äntligen få bilen i riktig ordning./Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 2 Quote
vedde Posted April 30, 2020 Author Posted April 30, 2020 Nu äntligen händer det, på söndag blir det mappning i Arboga!Blir kul att se vad den ger./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk 2 1 Quote
Mildseven Posted April 30, 2020 Posted April 30, 2020 5 timmar sedan, vedde sade: Nu äntligen händer det, på söndag blir det mappning i Arboga! Blir kul att se vad den ger. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Jag tror på motorras😘 Quote
vedde Posted May 1, 2020 Author Posted May 1, 2020 7 timmar sedan, Mildseven sade: Tror på 275 på naven vad tron du? Hmmm, naven är färre än veven med 15%, så jag tror dessvärre lite färre 250 på naven, vilket ger 294 på veven vilket kan vara en rimligare siffra. Hoppas dock du har rätt😝👍 Quote
LUPUS Posted May 1, 2020 Posted May 1, 2020 Men efter 294 hänger du väl på remmen en kort stund så vi får se potentialen 😉 Quote
vedde Posted May 2, 2020 Author Posted May 2, 2020 Laddtryck är ca: 1 bar vid 6500 men jag vill ta den till 7500 vilket borde ge lite till.Det är spänt nu.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote
longen Posted May 2, 2020 Posted May 2, 2020 Glöm inte bort att filma allt när du bänkar pärlan, lägg sedan upp filmen här så vi alla får se 🙂 Jag tror på 255 på navet 🙂 Quote
vedde Posted May 3, 2020 Author Posted May 3, 2020 Blev lite anti klimax när det inte gick som det skulle på alla burkar. Hem igen och kolla över alla tändinställningar så vi har alla nollor rätt på varje cylinder. 1 cyl var 100 grader de andra 3 var 40 efter lite tomgång så något står lite fel. Dålig kontakt p g a dålig skarvning tll en av spolarna gjorde att vi bröt tidigt och jag får göra om och göra rätt.Jag lagar - kollar och återkommer vid nytt tillfälle./Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 2 Quote
super7 Posted May 3, 2020 Posted May 3, 2020 2 timmar sedan, vedde sade: Hem igen och kolla över alla tändinställningar så vi har alla nollor rätt på varje cylinder. 1 cyl var 100 grader de andra 3 var 40 efter lite tomgång så något står lite fel. Hur har du kollat? Quote
Fredrik Svedjefält Posted May 4, 2020 Posted May 4, 2020 16 timmar sedan, vedde sade: Blev lite anti klimax när det inte gick som det skulle på alla burkar. Hem igen och kolla över alla tändinställningar så vi har alla nollor rätt på varje cylinder. 1 cyl var 100 grader de andra 3 var 40 efter lite tomgång så något står lite fel. Dålig kontakt p g a dålig skarvning tll en av spolarna gjorde att vi bröt tidigt och jag får göra om och göra rätt. Jag lagar - kollar och återkommer vid nytt tillfälle. /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Det var tråkiga nyheter Kämpa på som sagt Quote
Kjelland28 Posted May 4, 2020 Posted May 4, 2020 (edited) Det är ju det jag säger förgasare och hederliga brytarspetsar det är grejer det ! 😋 Kämpa på! Edited May 4, 2020 by Kjelland28 Quote
LUPUS Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 för att boosta diskussionen lite ( gbg ord vits 😄 ) vilken tändning åker du på vid det laddet och det varvet ? nu är det ju mils vid skillnad mellan olika motorer men vad vågar du gå mot och vilken soppa mappar du på Quote
super7 Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 On 2020-05-03 at 17:04, vedde sade: 1 cyl var 100 grader de andra 3 var 40 efter lite tomgång så något står lite fel. Jag tror att det inte är nån fara att det skiljer 60 i temp mellan kallaste och varmaste cyl på tomgången. Vilken cylinder gick kallast den längst ifrån gasspjället? //Nisse Quote
Morty Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 För mig låter det som tre cylindrar inte tänder eller får bränsle och därmed ett fel som måste hittas och åtgärdas. Gick den som den skulle från början? Går det att få liv i resp cylinder igen med ökat effektuttag/belastning/varvtal eller tändstift etc. har slocknat helt? Quote
vedde Posted May 5, 2020 Author Posted May 5, 2020 Jag tror att det inte är nån fara att det skiljer 60 i temp mellan kallaste och varmaste cyl på tomgången. Vilken cylinder gick kallast den längst ifrån gasspjället? //Nisse 2:an var varm, alla andra kalla. Jag kör med individuella spjällhus. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
vedde Posted May 5, 2020 Author Posted May 5, 2020 För mig låter det som tre cylindrar inte tänder eller får bränsle och därmed ett fel som måste hittas och åtgärdas. Gick den som den skulle från början? Går det att få liv i resp cylinder igen med ökat effektuttag/belastning/varvtal eller tändstift etc. har slocknat helt?Nej, den har gått fett som attan och aldrig bra- därav besöket till mappar. Vi avbröt när han inte fick den att funka trots stora skillnader i mappen och den rök som attan ändå. Vi belastade aldrig då vi inte fick den att gå bra under 2500 rpm.Tror att tändningen står fel någonstans. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.