Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Posted

Hittade en Cosworth motorbyggbeskrivning för Duratec med massor med matnyttigt i. Nu skall bara delarna hem.

Posted

Nä , men maila mig så får du den. Jag har I pdf format.

Fredrik@engzell.com

Posted (edited)

Har hittat men inte köpt. Pris?

Är de hög ohm?

Vad har du dem i nu?

/Fredrik

Edited by vedde
Posted
Har hittat men inte köpt. Pris?

Är de hög ohm?

Vad har du dem i nu?

/Fredrik[/

Låg ohm

sitter i bilen

1000 kr för alla 4

Posted

Hej

Låg ohm är problematiskt med VEMS som jag köpt, men tack för erbjudandet.

Av ren nyfikenhet vilken motor sitter dem i som behöver uppgraderas?

/ Fredrik

Posted

Renault motor som skall få separata spjäll och då är dom för tjocka.

Det blir Bosch 1200cc i stället pga av dom var nära att bottna

//Per

Posted

Beställt 4 x 875cc Siemens och 4x 800cc så jag kan köra med dubbla spridare till varje cylinder med den tänkta setupen. kanske lite overkill men kommer se ballt ut och kostade en dryg 1000 lapp per 4.

Kolvar och stakar väntar jag på paypal räkningen för så de är på gång. Sen är det lager och packningar så kan jag börja motorbygget.

/ Fredrik

• Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Får se om denna kan funka på bilen, keyless kan ju vara schysst!

baaae37d38d2fff3494946bbede331c3.jpg

/ Fredrik

• 2 weeks later...
Posted

Posten suger som vanligt, mina spridare från Australien har legat och snurrat hos posten och en ICA i Växjö trots att 74363 är i Björklinge som det står när man söker paketet, men vid samtal har någon ändrat på postnummer på eget bevåg så det gått till Växjö!

Nu hann de skicka tillbaka det till Australien innan jag fick spårningsnumret så leverantören får ta emot det och skicka igen till mig och reklamera hos speditören för Svenska Postens inkompetens.

SUCK!

• 1 month later...
Posted

Efter en sväng tillbaka till Australien kom mina spridare tillslut igår. Nu saknar jag bara kolvar och stakar, lager och bearbeta svänghjul samt krysskila vev, remskiva och drev. Åkef till UK och hämtar en växellåda i jan och hälsar på en kompis.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Mitt nya svänghjul! Billet 3.1 kg som skall få det att snurra på lite snabbare.

3641a830c132ae1c195397ba8f9c0019.jpg

/ Fredrik

Posted

4x875 cc + 4x800 cc = 1675 cc !!! Hur mycket effekt siktar du på?

Jag kör bensin och får ut 200 hk på 440cc med marginal kvar,och då går den ändå bra fett på fullgas,

Posted

Låter som runt 400BHp med etanol kanske?

Nyfiken, vad väntar du på för växellåda?

Ja det där är jag också nyfiken på! Vad är det som skall skruvas dit Vedde?

Posted

Hej

Nä så illa är det inte, kommer kunna köra 8 spridare från VEMSet men 4 blir nog bara för att det ser maffigt ut och jag inte vill hålla på och plugga 4 inspruts hål.

Växellådan blir en 6 vxl från en 231hk RX 8.

Blir nog ganska måttligt med hk till att börja med, men med denna setup finns potentialen för vassare kammar och kompressor längre fram när jag lärt mig köra bil.

/Fredrik

• Like 1
Posted (edited)

Växellådan blir en 6 vxl från en 231hk RX 8.

Det där är ruskigt intressant! Den är väl grövre än Miata-lådorna? Du MÅSTE göra mig tjänsten att skicka upp den på en våg, snälla!!!! :)

Ursäkta en frågvis fråga, men varifrån tar du den? UK eller här hemma? Bildelsbasen kanske?

Edited by Pac
Posted (edited)

De säger att den är det, skall hålla för 500hk.

Jag kommer väga den.

Flög till uk, hyrde bil och hämtade hos en meck, £200. Åkte och lämnade hos en kille som lagar Subaru WRX lådor som skulle skicka tillbaka en denna veckan .

Mecken har fler...

Kostar från 8 000kr i Sverige.

Edited by vedde
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Jasså, du litar inte på dina motorbyggarkunskaper.... ;)

Edited by fege
  • Like 1
Posted

Fege: Jo det gör jag men typ bränslepumpen kan packa in har jag upptäckt.

Magoo: Här t ex: http://www.tradera.com/item/343542/251686030/racing-dragogla-bogserogla-aluminium-guld-fram-bak

eller här: http://www.l-m-r.se/p/universal/exterior-362/bogseroglor/bogser-racingogla-kit.html

Bild Googla på "bogserögla alu race".

/ Vedde

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Snabbt jobbat Aliexpress!

Åhå! Aliexpress??? Funkar det? Jag har mest hört konstigheter om dem. Har du handlat mer saker där?

Edited by Pac
Posted

Massor, billigt men tar lite tid att få hem. Tutknappar, RFID car starter och massa småsaker.

Kommer alltid, skit rädda att få dåligt betyg, skickar hellre en ny än att tjafsa.

Posted

Håller med om att Aliexpress är bra men tar tid. Har märkt att säljare från Aliexpress oftare skickar "rekommenderat" med trackingnummer medan på Ebay ramlar det ner i brevlådan. Kanske ställer högre krav via Aliexpress?!

Har köpt en hel del sensorer och Arduinos

Posted

Den skall ju hålla för 500hk wankel så borde den hålla för mitt ändamål. Men jag håller med - lite för tung egentligen.

Posted

Du får använda kolfiberkardanen från RX8an för för att kompensera vikten på lådan :-)

Posted

Den är ju lite lång bara. Skarva?

Ja det borde inte vara en omöjlighet att göra? Undrar hur bara...?????

Posted (edited)

Nu kom tutknappen från Aliexpress, något mindre än jag tänkt men det blir ingen trängsel på instrumentbrädan!

e18851b73893d8fd41f53684140bb4e8.jpg

/ Vedde

Edited by vedde
Posted

Lite gröna blinkers knappar kom idag.ba6005bcbc6fc2577ca3c4ace8b7ac2e.jpg

Tack Aliexpress.

/ Vedde

Posted (edited)

Det var mängdrabatt 10 för $3 inkl frakt.

Någon som vill köpa så tar jag $3 st , jag står ju risken :doh: :w00t2: :biglaugh2: :lol:

Jag gillade färgen.
/ Vedde

Edited by vedde
Posted

Ytterligare en blinkersknapps variant från Aliexpress. Denna är låsande.

160915aaeaeb8f588a12bd0d9a9a0dcc.jpg

Tycker att de blir snabbare med leveranserna

/ Vedde

• 2 weeks later...
Posted

Tack Stefan för hjälpen med krysskilningen av veven och drev!

0b20450aa457adbb9502905f23da0c0e.jpg

Nu skall det nog hålla!

/ Vedde

Posted

va ere för liten maskin som gör spåret i drevet? Är ju lite trångt där (som fl*ckan sa)

Posted

Köpte det och kilen från USA då drevet är härdat. Men det skall gå att gnista som Morty sa - men vette fan vad det är?