Jump to content

Björns Locostbygge, Emekseven blir till!


Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

bara en liten tanke...kanske skulle ha förstärknings vingar ut på nedre bärarmsrören för att fördela kraften över en större yta.dvs att man går ut med en platta som avslutas i spetsar en på varje rör.... men det e överkurs... kanske.. det blir ju en lokal kraft kant i kanten an stötdämparfästet.... e inte metalurg.. men.

Link to comment
Share on other sites

hmmm, har ju redan vingar (grönt), vart skulle dom sitta då menar du?

kan ju ha vid den röda pilen, där det är en distans på bilden, men stötdämparen fyller ju den funktionen nu.

bil123.jpg[/img]

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

kanske skulle vara en rörbit i mitten brevid stötdämparen.. som stagar upp då det ju inte är något som sammanbinder benen... alt en triangenformad plåt på insidan brevid stötdämparen som sammanbinder ``benen´´

ofta gör man ju en platta mellan benen som man sedan fäster stötdämpar fästet på/i... det blir ju en del brytande krafter i infästningen= ev utmattningsbrott/sprickor..

ja jag e ev bara jätte gnällig.. gör som du vill...

Link to comment
Share on other sites

tycker inte alls att du e gnällig! :D

Bara bra att det är någon som vågar säga vad han tycker, speciellt i detta stadie då det är lätt att fixa, istället för förståsigpåarna som säger nåt i stil med "varför gjorde du inte så" när allt redan är lackat osv... :banghead:

Hur är det med bultarna till bakre dämparna då tror ni? finns det någon här på forumet som har dom som jag har tänkt?

kanske är lika bra att ha dom åt samma håll så att man kan sova lugnt...... :icon_sleep:

Link to comment
Share on other sites

vet inte angående dina bultar...men om det sitter gummibusningar i ändarna tror jag inte det är bekymmer... gummit tar ju upp flex..ofta använder man samma bult som e till övre bärarmen till stötdämparen...men då du har alternativa hål så faller det ju bort.

som sagt tror det kommer fungera...fråga ``din´´ Sfro representant, det e ju han som kommer godkänna eller inte ditt bygge.

Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det så är det mer gummi i bussningen om den får vrida runt bulten. Då borde det vara lämpligt att lägga största rörelsen i den ledden. Jag hade kört båda bussningarna i samma riktning och med bulten tvärs bilens färdriktning e.g. som den övre av dina infästningar.

Å andra sidan så funkar det nog bra som du har gjort, kanske att det sliter mer på dämpare & bussningar.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Gerhard: är helt på din linje, innan helsvetsning så ska jag provfjädra som en galning och se om det funkar som det är nu.

Förövrigt så satte jag farsgubben i arbete så han fick svarva brickor/distanser till stötdämparna samt hjulupphängningen, i mässing givetvis, fint ska det va!

Biten längst till höger slogs i kardanaxeln så att hålet i denna centrerar mot vad som är kvar av tappen som normalt centrerar hardy skivan (som numera ligger i papperskorgen)

DSC00141.jpg

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tänkte det samma, gött att ställa T-röden mellan Coca-Cola och Blandsaft...

Note to self: Bjuder Kilkenny på cocktalparty, tacka nej.

Off topic: Gick på fest en gång med färdigblandad grogg. 50/50 med vodka och sockerdricka plus några droppar röd kramellfärg. Naturligtvis i en gammal T-rödflaska som man halsade ur...

Link to comment
Share on other sites

Thomas: jo då, återkommer med bild så får du se vad jag menar!

och till er övriga tokar så kan man ju alltid dricka vatten ur en vanlig absolutflaska när man kör bil, höjer en del ögonbryn :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Riktigt häftiga grejer!ser ut att passa på en rymdfärja eller nåt :blink:

Börjar nog försiktigt med att kapa tråget, + oljefälla för pumpen, försöker hålla allt så simpelt som möjligt (och billigt)

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tipps.

De flesta dämparna kan man motera upp och ner.

Du får in vikten i chassit och justeringen blir lättare.

Har du GAZ dämpare så är det bara att vända.

Mvh anders

Link to comment
Share on other sites

Atorp: hett tips! ska testa detta, om den kommer på hjul nån gång.....

Sitter som bäst och funderar på framvagnsgeometrin, hjärnspöket just nu är klassikern styrväxelns placering, :icon_blink:

(plus för mycket kaffe alldeles för sent på kvällen)

jag är fullt med på att inre lederna skall tangera en tänkt linje mellan inre ramfästena för bärarmarna, men tänkte inte på att 140 spindlarnas p-ändar monteras nedifrån när växeln nästes dit, följden blir att styrstagen nu pekar "mycket" nedåt, om det är för mycket vet jag inte, men det "känns" inte rätt, är en möjlig lösning att korta växeln ytterligare samt sänka den och sikta på att ha styrstagen parallela med undre bärarm? eller så nära som möjligt?

Sedan så det väl inte möjligt att få noll bumpsteer förutom när hjulet pekar rakt fram?

har inga förlängare till stagen ännu så jag kan inte bekräfta något ännu, men vad tror ni? vad skall man sikta på?

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kuggstångens . teoretiskt, optimala placering är, vid "ride height", med vågräta, ledpunkterna, styrstag med ledpunkterna i en tänkt linje mellan infästningspunkterna för de främre bärarmarna.

Att säga att styrstagen skall vara parallella med undre bärarmen kan vara att göra det lite lätt för sig då det är respektive leds vridningspunkt som är intressant.

Vilken verkan det gör och var gränsen går för att det skall vara acceptabelt har jag ingen aning om, för övrigt ett problem om dyker upp lite överallt vid byggandet, men det känns som om att om du placerat styrväxeln med tanke på att stoppa i de yttre styrlederna uppifrån nu har tänkt att stoppa i dem underifrån bör fundera på att modifiera.

Visst det stämmer att bumpsteer är minst när du kör rakt fram, det mesta är kompromisser.

Link to comment
Share on other sites

Panzer: tackar vi för! låter logiskt det du säger, mycket att tänka på :wacko:

:racesmile:

Det visade sig att mina hjärnspöken talade sanning, kan man lugnt säga!

provade att förbinda spindeln med styrstaget med en L-profil + ett par tvingar så att jag kunde prova bumpsteer.

Det flaxade säkert 30mm i p-änden, så jag slog/bröt/kapade loss styrväxeln och monterade den i höjd med p-änden på spindeln, och vips!!

problemet löst, och jag fick mätt mig till att styrväxeln skall kortas 42mm, detta kommer vara klart imorgon, hoppas jag, så är det bara att slänga dit grejerna igen!

Provade fjädringsvägen bak också, och fick bekräftat det jag egentligen redan visste, att när diffhuset tar i ramen så är det ca 30mm kvar på dämparna, men problem är ju till för att lösas, så imorrn så blir det att bygga en bastard över ramdelen som kapas bort, återkommer om detta när det ser acceptabelt ut :hypocrite:

DSC00142.jpg

DSC00147.jpg

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Sätt på hjul och ställ ner den på golvet innan du kapar sönder ramen.

Om jag kommer ihåg rätt brukar det vara utfjädring och inte infjädringen som är ett problem.

eventuellt behöver du bara två extra extra genomslagsgummin att trä på.

Vid full infjädring vill du inte att ramen tar i backen om det är ojämn väg.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju olika sätt att lösa problem, jag hade försökt att modifiera själva infästningen av dämparna för att därvid kunna nyttja så mycket av stötdämparens rörelse som möjligt.

Hur lång slaglängd har du totalt på dina stötdämpare?

Link to comment
Share on other sites

Panzer: Tror dämparna har 95mm slag, och om jag gör som jag tror att jag gör så nyttjar jag dämparen till 100 procent. återkommer till kvällen

Mr lynx: ska testa detta också :thumbsup:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Jahopp!

Då var styväxeln kortad, ny brygga till denna tillverkad och hela klabbet monterat! återstår att förlänga rattstång samt styrstag. :thumbsup:

DSC00150.jpg

DSC00149.jpg

Och bastarden till ramdelen över diffhuset är också monterad och klar, nu är det cirkus 25 mm tillgodo när dämparna bottnar.

DSC00153.jpg

DSC00155.jpg

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

och när kardanen kunde röra sig ytterliger en bit uppåt så tog den givetvis i spakstället :icon_blink: suck.....

bara att bygga om, men resultated blev iallafall bra.

DSC00157.jpg

imorn skall jag ringa skroten och efterlysa en extra 240 rattstång för förlängningen, samt en kopplingscylinder.....

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tipps.

De flesta dämparna kan man motera upp och ner.

Du får in vikten i chassit och justeringen blir lättare.

Har du GAZ dämpare så är det bara att vända.

Mvh anders

Jag ringde Gaz och frågade om jag kunde montera mina dämpare (GAZ Gold) upp och ned (för att få lite mindre ofjädrar massa). De svarade att om jag vill montera dem upp och ned så skulle jag sagt till innan beställning så att de ser till att få ut all luft ur dämparen då de bygger den. Jag vet väldigt lite om dämpare, men jag imbillar mig att man skulle kunna förvänta sig att de luftar ordentligt alltid och inte bara om man säger till särskilt :thumbsdown:.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Har inte tänkt att montera mina dämpare upponer i detta skedet så det är ingen fara på taket...

Fick helsvetsat bakaxeln idag med lite hjälp av en god vän, tack lars!

Sen så har embryot till ett pedalställ växt fram, bromscylindern är biltemas 240 kopia, och pedalerna är varsamt misshandlade 240 dom osså.

Helt i aluminium såklart, ska försöka få tillgång till en trådsvets med alutråd, kommer nog slå sig något djiefvulskt om jag Tigar allt...

DSC00168.jpg

DSC00167.jpg

Bara en prototyp än så länge!!! :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Pedalstället blev riktigt bra tyckte jag, så jag började pressa ner skrotet i ramen, och..............ja vad ska man säga? ont om plats är det gott om

blev till att kapa bort 40% ungefär, sen så gick det att ha helt utsträckta ben dessutom,

något som jag inte tänkt på förrens idag är att mina tår nästan når upp till rambalken över pedalerna :blink: kanke får köra barfota????

DSC00169.jpg

DSC00171.jpg

Sen så har jag fått tag i rörstumpar till grenröret, "tryckkärlsklassade" och "värmeklassade" enl tidigare ägare, låter ju jättedyrt ifall någon frågar...

Pga utymmesbristen så blir det en löjligt simpel konstruktion, 4st 90gradare, direkt på ett primärrör rakt akterut och in i turbon, lite avgasbandage på så blir det nog stiligt.

DSC00173.jpg

Och är det något det finns åsikter och synpunker på på internet så är det hur ett grenrör skall utformas,

Somliga påstår att rörena måste beräknas i månsken av en sträng abedissa (från ett nunnekloster beläget i sydsluttning i zimbabwe) ,helst iklädd en bastkjol,

samtidigt som en litauisk stråkorkester framför "Warzava konserten" i bakgrunden, annars blir det precis ingen somhelst effekt alls ur motoren.

ska bli kul att höra vad detta seriösa forum tror om denna lösning

:515:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Du lär ju får mer effekt än utan turbo i alla fall ;) Folk plockar ut herrejösses mycket effekt ur original grenrör, och de är ju sälla optimerade för effekt.

Angående pedalutrymmet så tyckte min SRO-kille att jag hade gott om utrymme vid pedalerna. Jag trodde han var ironisk, men han sa att ofta var det balettskor som gällde... Så man ska nog inte stirra sig blind på måtten i SFRO-boken. Jag har mitt pedalställ lite längre fram än du (enligt vad jag kan se på bilderna) så har man stora fötter eller skor kan de sticka upp framför röret man ser på din bild.

Link to comment
Share on other sites

det hade ju varit klart intressant att göra ett grenrör så som dina rör ligger på bilden.

alla i rad som evakuerar och aldrig får strömmar som kommer från annat håll och stör.

Link to comment
Share on other sites

Hade ont om tid idag, men hann iallafall med att prov-nästa grenröret, blir tajt och fint tycker jag, flödet lär väl bli minsta problemet?

sen att det liknar en marinmotor får man på köpet :thumbsup:

DSC00175.jpg

DSC00176.jpg

"Kul" att höra att jag inte är ensam om utrymmesbristen, har några ideer som studsar runt i skallen om hur jag skall lösa det.

Fick bänt loss en ram till ett 740 säte också, tänkte använda den till att få pedalstället justerbart i längsled, vi får väl se om det funkar...

:racesmile: :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Har inte tänkt att montera mina dämpare upponer i detta skedet så det är ingen fara på taket...

Fick helsvetsat bakaxeln idag med lite hjälp av en god vän, tack lars!

Sen så har embryot till ett pedalställ växt fram, bromscylindern är biltemas 240 kopia, och pedalerna är varsamt misshandlade 240 dom osså.

Helt i aluminium såklart, ska försöka få tillgång till en trådsvets med alutråd, kommer nog slå sig något djiefvulskt om jag Tigar allt...

DSC00168.jpg

DSC00167.jpg

Bara en prototyp än så länge!!! :hypocrite:

Tjenixen Challe här!

Ser att ditt pedalställ har växt fram har precis misslyckats med 1 st ställ själv innan jag fick funktionen rättså ok. Första stället var som ditt med 240 cylinder.Jag fick problem med kraften i pedalen för utväxlingen var fel pga av att jag hade för långt avstånd mellan led och ifästning för att uppnå 5:1 som jag har nu .Så jag fick trampa som ett as för att det skulle ta ordentligt. Tännk på detta vid ditt montage! Jag kollade förhållandena på wilwood.Nu har jag bromsvåg med rätt utväxling på pedalerna.Jag har samma slavcylinder som dig och har du inte samma förhållande som orginal ställ så är det tungt vid rödljusena och blir gärna lite ryckigt och kort slag.

En annan sak !Jag fick problem med min fyrlänk kör med 240 axel och turbo940 lite uppgraderad.Tänk på att göra grejerna grova och med polyuretan bussningar mina stag är krökta samt öronen avslitna och gummibussningarna sönderpressade en tanke bara! Jag skall börja göra nya nu. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

hallå Calle!

utväxlingen sett från padalens led upp till tryckstången är samma som 240, sen är ju pedalen kortad så trögare blir den, men samtidigt så väger ju bilen bara hälften, så jag provar såhär, jag är trial and error typen, räknar kallt med att få finjustera ganska mycket, sen så gillar jag inte att räkna för mycket på saker och ting ;)

Men hur lyckades du slita av öronen???? skicka gärna en bild så att jag kan se vart jag kan förstärka mina bitar, innan jag monterar i bakaxeln igen.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag varit på topp!

började valsa rör till insuget för några månader sedan på jobbet, men det sket sig totalt, blev precis sexkantig, det visade sig att valshjulen var hemmgjorda och inte speciellt runda i spåren, men idag så testade jag att sandfylla röret och det gjorde skillnad vill jag lova!

Blev inte perfekt runda, men det är inte rören i originalsuget heller, så det blir nog bättre flöde ändå :thumbsup:

Sen så borrades en topplocksfläns och i denna så nästes rörena, börjar smått likna en Alfa?

och så nästes ett plenum ihop av ett stabilt rör och i denna svetsades konade rörstumpar på för flödets skull, avslutade med att kapa ner bakkanten och slipa till en snygg radie.

sen skall rörena givetvis kapas jättemycket, ska kolla imorrn och syfta till att det hamnar i rätt höjd.

DSC00183.jpg

DSC00193.jpg

Sen gick jag över till grenröret, som blev helt kanon tycker jag,

DSC00185.jpg

Var det inte Cealm som nämnde "Blockhuggare" senast? känns som om denna platsar i den kategorin ;)

DSC00186.jpg

DSC00189.jpg

tyckte den såg lite skum ut i framkant, i övergången för första cylinderns böj

Så jag slängde konan (se tidigare post) , och snittade ut en tårtbit istället, sedan fick skruvstycket bekänna färg, men efter många små pressningar så konar nu hela röret i en snygg vinkel istället. :racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Precis gerhard, rätt ska va rätt :rolleyes:

tänkte ha turbon rätt på kröken , då kommer utgående avgasport (på turbon) snett bakåt och downpipen kommer lämna karosseriet i en snygg vinkel och inte "för långt bak", sen så kommer insugporten peka rakt framåt så då kanske jag kan ha ett snyggt luft filter genom huvet där?

och ja, kanske att jag får ha en bula i huvet, men det e ju bara fränt B)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Och efter ytterliggare några timmar i garaget ser det ut såhär,

DSC00197.jpg

topplocksflänsen är nu beställd, och medans den fraktas skall jag vålda ihop stolarna, och fundera över om man kan ha spridarna på sidan om insugsrörena, eller rent av undertill? för att spara utrymme mot huven då....nån som vet hur noga vinkeln kan vara?

:racesmile:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Var just nere och provade styrstags förlängarna, sitter som en smäck...

tillverkade i 2172, om nån undrar....

DSC00205.jpg

gick sedan lös med saxen och slutade med något som liknar ett halvt säte...

DSC00206.jpg

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Detta ser kanon ut!

Jag gillar designen på undre bärarmen, den ser bekant ut på något sätt. ;-)

Jag har satt ett plattjärn på högkant, mellan de vertikala plåtarna som stötdämparna sitter i, på mina bärarmar.

Plattjärnet sitter dikt an, och är svetsat, mot den horisontella plåten som leden sitter i. Det håller säkert ändå, men "better safe than sorry"...

Min har nu rullat mer än 500 mil ibland på riktigt gropiga vägar och den har även plågats på bana, men inga tecken på problem än. Det är ju Leto som ligger bakom konstruktionen, så jag är inte orolig!

Snart dags för provtur nu då! ;-)

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

det ser skit bra ut. men en liten fundering. varför inte sätta turbon lågt både för vikt och värme. och ev. korta ner insugningsrören så plenum kommer närmre motorn om plats finnes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...