Jocke4U Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 Snyggt bagage :) Håller med föregående talare att det inte känns rätt med generatorn monterad i chassit trots att motorn är stumt monterad. Det lär bli vissa rörelser ändå så min känsla är att det är bättre att generatorn följer motorns rörelse, speciellt nu när du ha en sån fin liten sak :) Jag satte min justering i överkant (en stålbricka med svetsad bult med muttrar för justering, har funkat kanon. Ingen stor justeringsmån så man får svära lite innan remmen är på ... :) Quote
Rikard Larsson Posted December 30, 2013 Author Posted December 30, 2013 Tackar alla för berömmet om bagaget :) Det var faktiskt en av de saker jag saknade mest förra säsongen tro det eller ej. Eftersom jag körde till jobbet nästan varje dag fick man ha väskan med lunchlådan i passagerarsätet. Nu blir det även lätt att ha med sig lånehjälm. Och kanske lite verktyg. Quote
Rikard Larsson Posted December 30, 2013 Author Posted December 30, 2013 (edited) En annan sak jag inte är nöjd med är styrutslaget. Måste ratta friskt i tighta kurvor. Så jag funderade på en billig lösning. Har sett att man kan köpa kortare styrarmar till vissa race-spindlar. Volvo 140 är kanske inte rejs, men att flytta infästningen för styrleden är min idé. Tydligen ska Ackerman ändras av kortare styrarmar, men jag känner inte honom. Min tanke är att klämma styrarmen med M12-bultar och två bitar 6x35 mm plattjärn. Byta styrleden mot ett länklager som monteras på ena bulten samt stor bricka så inte ev. brustet länklager kan hoppa av. Plus låsa konstruktionen med en bult i originalhålet. Tankar och funderingar? Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
kengren Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 (edited) Det lär nog gå bra, men SFRO lär inte tycka om det. På Corvette C3 är det dubbla "hål" för styrstagen, de yttre är för manuell styrning och de yttre för servostyrning. Går det inte att borra ett "nytt" hål på styrstaget och "flytta in" styrstagen? Kenneth Edited December 30, 2013 by kengren Quote
Christer J Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 Ackerman blir väldigt mycket sämre med den lösningen. Det skulle bli bättre om du monterar leden i den yttre bulten. Men jag undrar om du inte borde ha en till fast punkt, tex i okfästet eller nedre spindelleden också? Tänk en linje från styrleden, genom KPI och den ska träffa mitten på bakaxeln. Det är en grund till Ackerman. 140 spindeln är avsedd för en längre bil och dålig redan från början för våra bilar. Jag har tänkt i liknande banor men har tänkt att montera en större platta för att finna den bästa placeringen av leden just på grund av styrutslag och Ackerman. Rulla i spårsnö är ett bra sätt att se om det plogar fel. Det känns väldigt fel att veta att hjulen bara spårar rätt när man kör rakt fram. Quote
Christer J Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 Det lär nog gå bra, men SFRO lär inte tycka om det. På Corvette C3 är det dubbla "hål" för styrstagen, de yttre är för manuell styrning och de yttre för servostyrning. Går det inte att borra ett "nytt" hål på styrstaget och "flytta in" styrstagen? Kenneth Christer Adell har flyttat in sina hål. Ser svetsat ut på hans spindlar. Quote
Rikard Larsson Posted December 30, 2013 Author Posted December 30, 2013 Vill inte svetsa i spindeln. Och tyvärr är armen för smal för att borra. Den har en förstoring där originalhålet är. Får fnula lite. Quote
Rikard Larsson Posted December 30, 2013 Author Posted December 30, 2013 (edited) Faktum är att det blir bättre ackerman med min idé. Vattenpasset pekar på mitten av bakaxeln. Toe in är rätt. Till centrum på undre kulleden (ungefär kpi) är det 19 mm. Den gröna förlängningen av vattenpasset går faktiskt mitt på styrleden (ser inte så ut p.g.a. kameravinkeln). Till centrum på en tänkt bult (röd ring) är det 13 mm. Så nu har jag 19 mm fel och med nya lösningen 6 mm fel. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
LUPUS Posted December 30, 2013 Posted December 30, 2013 Det finns ingen kort växel att köpa ? Personligen känns det som fel ställe för bultförband (även om de blir bra) Quote
Rikard Larsson Posted December 30, 2013 Author Posted December 30, 2013 Jo det finns, men då måste den kapas. Plus att någon köpt torsendiff, turbo, spridare, kamaxlar, ventilfjädrar m.m... Lite tunt på bilkontot :) Quote
Rikard Larsson Posted January 2, 2014 Author Posted January 2, 2014 (edited) Gjorde en aluminiumlist (blå på bilden) som går runt hela öppningen på bagageutrymmet. Hittade en passande gummilist på Swedol. Aluminiumlisten ska limmas dit när jag gjutit bagageluckan. Måste veta tjockleken så listen hamnar rätt. Dock är gummilisten väldigt förlåtande. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Christer J Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Fint bagageutrymme. Men glöm inte hål för avrinning utanför listen. Quote
Rikard Larsson Posted January 2, 2014 Author Posted January 2, 2014 Misstänkte att det skulle komma :) Har en plan för avrinning och samtidigt förstärkning av låset. *Kolla dina PM Christer Quote
Rikard Larsson Posted January 9, 2014 Author Posted January 9, 2014 Erland från Topplocksverkstaden ringde igår och sa att min topp var färdig. Hans dom var: "Den var ju inte bra, och toppackningen har gått" Han fick ta 0,4 mm för att få bort porer som var runt några kanaler. Så jag antar att jag hittat anledningen till att den lekte rökmaskin ibland. Quote
Rikard Larsson Posted January 9, 2014 Author Posted January 9, 2014 Ska flytta min kylare som satt nästan intill motorblocket innan. Kommer samtidigt flytta IC:n. Vilken bör sitta längst fram och få mest kalluft? IC:n eller kylaren? Tror inte det spelar mig någon roll rörmokerimässigt. Allt måste ändå göras om. Quote
daromer Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 ICn då du vill ha luften så kall som möjligt. Motorn vill du ju hålla runt 70-90 grader beroende på ventil så där behöver man inte lika kall grund-luft. Quote
Rikard Larsson Posted January 10, 2014 Author Posted January 10, 2014 Självklart när man tänker på temperaturskillnaderna. Om IC:n hade suttit bakom kylaren hade den ju på sätt och vis suttit bakom en varm värmeväxlare. Tack! Quote
Rikard Larsson Posted January 15, 2014 Author Posted January 15, 2014 (edited) Wohoo. Efter två försök och mycket huvudskakande åt FedEx är den levererad, min torsen-diffbroms Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
steel Posted January 15, 2014 Posted January 15, 2014 Det där blir mumma. Det blir väldigt enhjuligt annars. Börnisarna alltså !! Quote
Magnus 2074 Posted January 16, 2014 Posted January 16, 2014 Trevligt! Beställde du direkt från Quaife? Leveranstid? Lägger nog en order på en diffbroms nästa vecka. :) Quote
Rikard Larsson Posted January 16, 2014 Author Posted January 16, 2014 Nej, detta är en Truetrac köpt via Jegs. Samma som bakaxeldelar.se säljer (912A588). Nu i efterhand skulle jag kanske köpt där istället. La min beställning och betalade till Jegs 28 oktober. Första diffen tappades bort av FedEx i USA någonstans. Den ekononomiska vinningen efter tull och moms blev ca en tusenlapp. Inte fy skam i och för sig. Och jag har ju inte missat körning direkt. Quote
Rikard Larsson Posted January 16, 2014 Author Posted January 16, 2014 (edited) Limmade i 18b20-sensorer i bussningar passande oljepluggshålet och ett vattenhål i toppen. Ruggade och tvättade ytorna innan limning med Araldite. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Martin Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 Jag impulsköpte en generator som ser likadan ut som din. Var fick du tag på remskiva? Den jag kan plocka bort från SAAB-original kommer inte passa. Quote
Rikard Larsson Posted February 4, 2014 Author Posted February 4, 2014 Jag köpte min generator som den är av Christer J. Quote
Rikard Larsson Posted February 5, 2014 Author Posted February 5, 2014 (edited) Funderade och tänkte lite mer igår angående flytt av styrled. Christer var inne på att fästa något i undre spindelleden också, och så får det bli. Plattjärnet är 6x35 mm och jag tror ratten slits ur händerna innan det går av. Länklagret är det bästa McGill Motorsports har. Det heter Ultra High Performance och har teflon och kevlar någonstans i sig, måste ju vara bra :) Ska montera en stor bricka under länklagret så det inte kan hoppa av om det brister. Länklagret sitter exakt mitt emellan originalhålet och undre spindelled, men det går ju att borra fler hål om det blir för trögt. Ska bara göra stopp på styrväxeln också. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Thomas Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Det kan bli bra. Det blir kanske lite väl bra utväxling ca 50€ av nuvarande rattutslag. Quote
Rikard Larsson Posted February 5, 2014 Author Posted February 5, 2014 Med tanke på hur mycket jag fick veva innan är en halvering nog lagom. Kikade lite på en 2:1-dubblare innan. Sånhär. Quote
Rikard Larsson Posted February 5, 2014 Author Posted February 5, 2014 Precis min tanke... Litar mer på min lösning. Plus att jag teoretisk får bättre ackerman. Quote
johanwez Posted February 5, 2014 Posted February 5, 2014 Med tanke på hur mycket jag fick veva innan är en halvering nog lagom. Kikade lite på en 2:1-dubblare innan. Sånhär. vi byggde såna här på jobbet förut som dom använde i rally så de borde funka fint. Quote
PeerO Posted February 6, 2014 Posted February 6, 2014 Att montera en sådan var bland det första jag gjorde och den har fungerat kanon bra tror det är 1,5:1 jag har och det resulterade i ungefär 1,8 fult utslag. Hade dock en upplevelse av att det var lite glappig i styrningen men det visade sig vara jag som glömt att dra en av knutarna eller om skruven lossat men vad vet jag. Man vinner ju även på att man genom att fästa den på rätt ställe och kraftigt så behöver man inte ha något stödlager. Hade det där emot varit idag så kanske jag lagt pengen på en kortad växel istället. Inte för att jag är missnöjt men det fins väl kanske en anledning om varför flertalet av dom kortade växlarna ligger på 2,2 till 2,4 varv fullt utslag. Kan ju ha med kör känslan att göra. Quote
Rikard Larsson Posted February 10, 2014 Author Posted February 10, 2014 Beställde en ny intercooler från USA i måndags. Fick nyss mail om att den låg på Posten! Ska vara en lättviktsvariant och paketet väger enligt Posten 4,85 kg, så jag hoppas på ca 4 kg utan emballage. Quote
Christer J Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Väntar på bilder på den. Min KL Racing intercooler väger 7 kilo. Provade att kapa av gavlarna för att någon påstod att dom var tunga, men cellpaketet är riktigt tungt.. så det ramlade ner i skrotlådan, och jag orkar nog inte lyfta upp det och svetsa ihop det igen.. Quote
Rikard Larsson Posted February 10, 2014 Author Posted February 10, 2014 Hade ditt 7 kg-mått i bakhuvudet. Min nuvarande kommer från en Toyota Supra (typ -95). Räcker egentligen och väger under 5 kg tror jag. Men den nya är snyggare... Quote
LUPUS Posted February 10, 2014 Posted February 10, 2014 Supra ? i mitt huvud är de JÄTTE stora, eller finns det någon med två små Quote
Rikard Larsson Posted February 10, 2014 Author Posted February 10, 2014 Köpte den av en kompis med Supra, så jag är hyfsat säker. Många Supror har väl dubbelturbo? Japp, en sån här: Quote
Rikard Larsson Posted February 10, 2014 Author Posted February 10, 2014 (edited) Nya intercoolern var trevlig. Cellpaketet är 28x30x7 cm. Vikten är 3,2 kg. M8 fäste under och över. 2,5" anslutningar. Inte världens snyggaste svetsar, men helt OK. Delta-fin-design. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Christer J Posted February 11, 2014 Posted February 11, 2014 Ser ju trevligt ut det där, var köpte du den? Det är stor skillnad mot min KL intercooler, den är ju uppbyggd av aluminium profiler i cellpaketet, inte konstigt att den väger bly! Bakåtriktade anslutningar på den där, så passar den perfekt i min bil. Christer J Quote
Rikard Larsson Posted February 11, 2014 Author Posted February 11, 2014 Då har du s.k. bar and plate. Betydligt tyngre, men tåligare mot stenskott och ska kyla något bättre. Vissa hävdar dock att tube and fin kyler bättre, så jag vet inte. Här köpte jag: http://www.ebay.com/itm/2-5-Inlet-Outlet-Universal-Turbo-Intercooler-18x11x3-Mirage-lancer-Esclipse-/181310293264?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2a36ef8510 De verkar inte ha med anslutning bakåt, men du är ju händig med tig-svetsen :) Hittade med anslutningarna uppåt: http://www.ebay.com/itm/TUBE-AND-FIN-16-5-x-11-x-2-5-TOP-MOUNT-CUSTOM-JDM-ALUMINUM-INTERCOOLER-MAZDA-/130829751187?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item1e760f9393&vxp=mtr Kan inte garantera att det är samma dock. Quote
Rikard Larsson Posted February 12, 2014 Author Posted February 12, 2014 Vägde lite saker igår, kan dela med mig om någon är intresserad. Komplett Volvo 140-spindel inkl. lager och allt: 5,0 kg 240 bromsok inkl. belägg: 5,1 kg 240 ventilerad skiva: 5,9 kg 20 mm spacer från Manton: 0,84 kg Fälg Rial Nogaro 17x9" med 255/40R17 Federal RSR: 23,1 kg Fälg Rial Nogaro 17x8" med 215/45R17: 19,3 kg Quote
Rikard Larsson Posted February 13, 2014 Author Posted February 13, 2014 (edited) Vill bara dubbelkolla så jag tänker rätt. Vattnet trycks in i motorblocket vid 3:an. Vattnet går ut vid 1:an, genom turbon och in i anslutningen på toppens kortsida (2). Vattnet går också ut vid 2:an, antingen till kylaren eller via "returledning" från 2 till vattenpumpen. Till toppens kortsida är även expansionskärlet anslutet. Om mina antaganden stämmer kan jag väl likaväl ansluta vattnet från turbon till returledningen mellan 2:an och 3:an? Går ju till samma utrymme i toppen. Edited January 3, 2018 by Rikard Larsson Quote
Magnus 2074 Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Jag har kopplat inloppet på turbon till 3 och returen till 2. Anslutning 1 i motorblocket är väl hål för en frysplugg där man brukar installera en motorvärmare? Quote
Rikard Larsson Posted February 13, 2014 Author Posted February 13, 2014 Nej, ettan är en M14x1,5. Quote
Magnus 2074 Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Var tvungen att gå ut till garaget och titta, och visst satt det en en skruv med M14 gänga där. Men har aldrig sett att det hålet används på någon originalmotor. Gör mig lite nyfiken på vad det är tänkt till från början. Quote
Jörgen Posted February 13, 2014 Posted February 13, 2014 Vattnet till turbon tas ifrån vpumpen (9000) ut från turbo till 2 på toppen. Här kan du se på min bil att vatten ut från turbon går ut under och till höger upp till toppen. In syns inte men den tas ifrån vpumpen och kommer in mittemot utgången, en sak som är mkt viktig (fick reda på detta av motordiagnos killarna på saab) är att diametern på utgående ska vara ca 15-20% större för när motorn stängs av så får man en självcirkulation i turbon ,genom nån fysikalisk lag :prop:/>/> , om inte så får man en sk hotspot och kan därmed skada lagret i snurran. På bilden så syns även olja in som kommer ovanifrån och rinner ut undertill, grovt rör, in i blocket. Här kanske du kan hitta mitt expansionskärl, fungerar hur bra som helst :thumbsup:/>/> Jörgen B Quote
Rikard Larsson Posted February 14, 2014 Author Posted February 14, 2014 Först och främst, fan vad snyggt du har det under huven :notworthy: Men visst är det så att vattnet går andra hållet mot vad du beskriver? Alltså att vattnet går ut från sidan på toppen, genom turbon och in i pumpen? Quote
Christer J Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7584&view=findpost&p=91604 Quote
Magnus 2074 Posted February 14, 2014 Posted February 14, 2014 Vattnet går in från pumpen och ut i toppen. Anslutningen sitter på pumpens trycksida. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.