rollexe Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 Köpte den a Porsche 944 s2 -89 som är Ombyggd till A-traktor. Motorn är utbytt mot en yanmar 2cylindrig diesel motor på 12hk, så inget fartåk. Kommer att bygga om den till elbil och registrera den som ombyggt fordon då det är nästan omöjligt att regga den som orginal personbil. Då planen är följande: Ta bort motor, transaxel och växellåda. Bort med tanken och massa onödiga delar. Då kommer tesla motorn monteras där växellådan satt och då behövs det inte kapas i karossen. Motorn är en Tesla SDU på Max 300hk och har nu inbyggt openiverter kort för att det ska gå styra motorn, har även byggt en test panel för att testa allt innan montering. Batteri kommer sitta fram där motorn suttit och laddaren och 12volt system bak. Gissar att viktfördelningen kommer bli bra. Har svarvat drivaxel adapter men inte svetsat den utan kommer göra det efter att jag provat allt på plats, tanken är att orginal drivaxel ska användas. har fått tag i ett företag som kan sina saker gällande batteri, Bms och laddning. Kommer med mera info om det senare. Har tittat på vad SFRO vill ha för att godkänna ett ombyggt fordon och kommer att få bygga om bromsar eller styrning för att det ska fungera, har inte bestämt vilket det blir. Också lite bilder😃 6 Quote
sorin Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 Vad är de storlek på fälgarna . Tröttnar du på de kanske jag är intresserad 🙂 🙂 . Kul projekt // Sorin Quote
rollexe Posted October 17, 2024 Author Posted October 17, 2024 Kommer ha kvar fälgarna då jag har både till sommar och vinterdäcken på liknande fälgar. Kommer använda bilen som bruksbil och har därför beställt ett bättre batteri så jag kan klara ca25 mil och snabbladdning i framtiden. 1 Quote
rollexe Posted November 2, 2024 Author Posted November 2, 2024 Då är bilen o garaget, bara att börja jobba.😃 2 Quote
rollexe Posted November 8, 2024 Author Posted November 8, 2024 Har börjat att rensa bilen, så nu är motor och växellåda bortmonterad. Ska tömma tanken och ta bort den och sen rensa bort all el som inte behövs. Ska också ta bort mellan axeln men ska kolla om jag behöver ta bort bakvagnen för det. Quote
XTR Posted November 12, 2024 Posted November 12, 2024 Kommer bli en riktigt fin vagn med Tesla motorn👌🏻 Hörde av Mikael att du fått tag på kanon energikälla! Jag kommer flytta min drivlina till bekant fordon här så en del av nuvarande saker kommer ev inte behövas vakuum pump, webasto etc👍 Quote
rollexe Posted November 12, 2024 Author Posted November 12, 2024 (edited) Japp Mikael kan sina saker, bygger allt runt batteri och laddning. Kan verkligen rekommendera honom. Absolut intressant om du har delar över, pm gärna vilka saker du har och ett ca pris.👍 Edited November 12, 2024 by rollexe Quote
steel Posted November 12, 2024 Posted November 12, 2024 Va kul ! Det här ska följas med stort intresse 👍 Quote
rollexe Posted November 13, 2024 Author Posted November 13, 2024 Har nu rensat bort tanken och tagit ner bakvagnen för att kunna passa in motorn. Har hängt upp växellådan igen och tagit fram mätpunkter. Ser ut att kunna passa perfekt utan att påverka chassit. 2 Quote
rollexe Posted November 17, 2024 Author Posted November 17, 2024 Bakvagnen slipad och målad men behöver ta bort den avsågade bulten i bussningen har värma lite och öst på med 5-56 och får se om det går att slå bort i veckan. Har även tittat på ramen för att bulta motorn, har gjort fästen till motorn som ska sitta mot balten. Tänker använda original hål i karossen. 1 Quote
rollexe Posted November 20, 2024 Author Posted November 20, 2024 Motorn är nu inpassad och nu kan jag göra klart ramen för motorn. 3 Quote
rollexe Posted November 29, 2024 Author Posted November 29, 2024 Då är ramen till motorn klar och ny väntar jag bara på 2st nya bussningar till bakvagnen. Sen blir det att montera allt. Har även börjat kolla framme med styrningen, nu är rattstången lös och den nya ska passas in. Quote
rollexe Posted December 1, 2024 Author Posted December 1, 2024 Har måttat och det ska gå att få dit rattstången men det blir inte med mycket. Är nu ute efter en styrväxel som har ca 580mm mellan ledpunkterna. Vet inte om det skulle vara ok att använda en styrväxel utan serva från en Porsche 944 eller 924 för då skulle geometrin kunna vara bra. Det kanske räknas som för lite ombyggt. Tänker att den stora ombyggnaden är rattstången som fått elservo och styrväxel är bytt till en utan servo. Quote
LUPUS Posted December 1, 2024 Posted December 1, 2024 (edited) Lupo 3l fritt från minnet 56cm men är det bakom du ska ha ? Edited December 1, 2024 by LUPUS Quote
therealpinto Posted December 1, 2024 Posted December 1, 2024 Att bara byta till en 944-styrväxel utan servo brukar anses som för liten ändring, samma sak med 924 om den är "likadan" som 944 (kräver den andra infästningar är det lättare att motivera). Quote
rollexe Posted December 1, 2024 Author Posted December 1, 2024 Ok får kolla efter en styrväxel från en annan bil som skulle fungera. några förslag på styrväxlar med den bredden och som sitter framför hjulen? Quote
rollexe Posted December 2, 2024 Author Posted December 2, 2024 Någon som vet bredden på en styrväxel från en Volvo 240 eller 740? Den blir väll rätt eller tänker jag fel. Quote
therealpinto Posted December 2, 2024 Posted December 2, 2024 Mina uppgifter säger 670-680 mm för Volvo 240. 740 är bredare. Har du verkligen 580 mm mellan ledpunkterna skulle jag absolut försöka få fatt på en Escort MkI/II styrväxel, helst en Ford original, att mäta på i alla fall. Alternativt en eftermarknadsstyrväxel som du kortar, det är rätt enkelt på dem. Det måste ju vara en av de styrväxlar som är enklast att hitta som pirat. Opel Ascona/Manta A är också en kandidat, jag saknar mått på dem men eftersom den "fungerar" med 140 framvagn bör den vara smalare än 240 i alla fall. Gustaf Quote
rollexe Posted January 11 Author Posted January 11 Har fått hem styrväxel från en mini, har gjort fäste och monterat den. Ska hitta delar till axeln mellan styrväxel och rattstången. Har fått fram att styrväxel har 9/16 26splines och att Volvo 240 har också denna modell. Ska leta vidare på den andra sidan där jag har 11/16 och 40splines, ska kolla vilka bilar som har den. har snart monterat rattstången med elservo gjorde sista fästet igår och ska montera det idag. Quote
rollexe Posted January 11 Author Posted January 11 Skönt att rattstången är tillbaka och ser att det passar har även gjort klart fästet för gaspedalen. Har inte behövt göra åverkan på karossen utan bara använt befintliga hål. Quote
rollexe Posted January 11 Author Posted January 11 38 minuter sedan, LUPUS sade: Får du till vettig utväxling med den mini växeln ? Ska vara 2.2varv på denna från dalhelms. 39 minuter sedan, LUPUS sade: Får du till vettig utväxling med den mini växeln ? Quote
rollexe Posted January 11 Author Posted January 11 8 minuter sedan, bexander sade: Från vilken bil kommer den gaspedalen du använt? Om jag minns rätt från en modell 3 1 Quote
rollexe Posted 14 hours ago Author Posted 14 hours ago Då är styrningen klar förutom eldragningen till elservon, även bromssystem och gaspedal är klart. Ska nu mäta upp kabel längder för att kunna bygga klart elkablarna till motorn. 1 Quote
Kjelland28 Posted 14 hours ago Posted 14 hours ago On 2025-01-11 at 14:14, rollexe sade: Ska vara 2.2varv på denna från dalhelms. dom har bara +-50mm i slag dock så jag fick korta huset lite extra och då blev det 3,3 rattvarv mellan stoppen ca Quote
super7 Posted 13 hours ago Posted 13 hours ago Det beror ju på hur mycket styrutslag man vill ha, om man skall korta huset eller inte. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.