rollexe Posted October 16 Posted October 16 Köpte den a Porsche 944 s2 -89 som är Ombyggd till A-traktor. Motorn är utbytt mot en yanmar 2cylindrig diesel motor på 12hk, så inget fartåk. Kommer att bygga om den till elbil och registrera den som ombyggt fordon då det är nästan omöjligt att regga den som orginal personbil. Då planen är följande: Ta bort motor, transaxel och växellåda. Bort med tanken och massa onödiga delar. Då kommer tesla motorn monteras där växellådan satt och då behövs det inte kapas i karossen. Motorn är en Tesla SDU på Max 300hk och har nu inbyggt openiverter kort för att det ska gå styra motorn, har även byggt en test panel för att testa allt innan montering. Batteri kommer sitta fram där motorn suttit och laddaren och 12volt system bak. Gissar att viktfördelningen kommer bli bra. Har svarvat drivaxel adapter men inte svetsat den utan kommer göra det efter att jag provat allt på plats, tanken är att orginal drivaxel ska användas. har fått tag i ett företag som kan sina saker gällande batteri, Bms och laddning. Kommer med mera info om det senare. Har tittat på vad SFRO vill ha för att godkänna ett ombyggt fordon och kommer att få bygga om bromsar eller styrning för att det ska fungera, har inte bestämt vilket det blir. Också lite bilder😃 6 Quote
sorin Posted October 17 Posted October 17 Vad är de storlek på fälgarna . Tröttnar du på de kanske jag är intresserad 🙂 🙂 . Kul projekt // Sorin Quote
rollexe Posted October 17 Author Posted October 17 Kommer ha kvar fälgarna då jag har både till sommar och vinterdäcken på liknande fälgar. Kommer använda bilen som bruksbil och har därför beställt ett bättre batteri så jag kan klara ca25 mil och snabbladdning i framtiden. 1 Quote
rollexe Posted November 2 Author Posted November 2 Då är bilen o garaget, bara att börja jobba.😃 2 Quote
rollexe Posted November 8 Author Posted November 8 Har börjat att rensa bilen, så nu är motor och växellåda bortmonterad. Ska tömma tanken och ta bort den och sen rensa bort all el som inte behövs. Ska också ta bort mellan axeln men ska kolla om jag behöver ta bort bakvagnen för det. Quote
XTR Posted November 12 Posted November 12 Kommer bli en riktigt fin vagn med Tesla motorn👌🏻 Hörde av Mikael att du fått tag på kanon energikälla! Jag kommer flytta min drivlina till bekant fordon här så en del av nuvarande saker kommer ev inte behövas vakuum pump, webasto etc👍 Quote
rollexe Posted November 12 Author Posted November 12 (edited) Japp Mikael kan sina saker, bygger allt runt batteri och laddning. Kan verkligen rekommendera honom. Absolut intressant om du har delar över, pm gärna vilka saker du har och ett ca pris.👍 Edited November 12 by rollexe Quote
rollexe Posted November 13 Author Posted November 13 Har nu rensat bort tanken och tagit ner bakvagnen för att kunna passa in motorn. Har hängt upp växellådan igen och tagit fram mätpunkter. Ser ut att kunna passa perfekt utan att påverka chassit. 2 Quote
rollexe Posted November 17 Author Posted November 17 Bakvagnen slipad och målad men behöver ta bort den avsågade bulten i bussningen har värma lite och öst på med 5-56 och får se om det går att slå bort i veckan. Har även tittat på ramen för att bulta motorn, har gjort fästen till motorn som ska sitta mot balten. Tänker använda original hål i karossen. 1 Quote
rollexe Posted November 20 Author Posted November 20 Motorn är nu inpassad och nu kan jag göra klart ramen för motorn. 3 Quote
rollexe Posted Friday at 09:36 AM Author Posted Friday at 09:36 AM Då är ramen till motorn klar och ny väntar jag bara på 2st nya bussningar till bakvagnen. Sen blir det att montera allt. Har även börjat kolla framme med styrningen, nu är rattstången lös och den nya ska passas in. Quote
rollexe Posted Sunday at 03:48 PM Author Posted Sunday at 03:48 PM Har måttat och det ska gå att få dit rattstången men det blir inte med mycket. Är nu ute efter en styrväxel som har ca 580mm mellan ledpunkterna. Vet inte om det skulle vara ok att använda en styrväxel utan serva från en Porsche 944 eller 924 för då skulle geometrin kunna vara bra. Det kanske räknas som för lite ombyggt. Tänker att den stora ombyggnaden är rattstången som fått elservo och styrväxel är bytt till en utan servo. Quote
LUPUS Posted Sunday at 04:43 PM Posted Sunday at 04:43 PM (edited) Lupo 3l fritt från minnet 56cm men är det bakom du ska ha ? Edited Sunday at 04:47 PM by LUPUS Quote
therealpinto Posted Sunday at 04:49 PM Posted Sunday at 04:49 PM Att bara byta till en 944-styrväxel utan servo brukar anses som för liten ändring, samma sak med 924 om den är "likadan" som 944 (kräver den andra infästningar är det lättare att motivera). Quote
rollexe Posted Sunday at 07:38 PM Author Posted Sunday at 07:38 PM Ok får kolla efter en styrväxel från en annan bil som skulle fungera. några förslag på styrväxlar med den bredden och som sitter framför hjulen? Quote
rollexe Posted yesterday at 03:25 PM Author Posted yesterday at 03:25 PM Någon som vet bredden på en styrväxel från en Volvo 240 eller 740? Den blir väll rätt eller tänker jag fel. Quote
therealpinto Posted yesterday at 04:52 PM Posted yesterday at 04:52 PM Mina uppgifter säger 670-680 mm för Volvo 240. 740 är bredare. Har du verkligen 580 mm mellan ledpunkterna skulle jag absolut försöka få fatt på en Escort MkI/II styrväxel, helst en Ford original, att mäta på i alla fall. Alternativt en eftermarknadsstyrväxel som du kortar, det är rätt enkelt på dem. Det måste ju vara en av de styrväxlar som är enklast att hitta som pirat. Opel Ascona/Manta A är också en kandidat, jag saknar mått på dem men eftersom den "fungerar" med 140 framvagn bör den vara smalare än 240 i alla fall. Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.