Chribbe Lundin Posted December 19, 2024 Author Posted December 19, 2024 Nästan klar, måste även kapa ner ventilkåporna lite för frigång mot huven, gott om plats är det ont om med den här motorn.... 3 Quote
Chribbe Lundin Posted December 22, 2024 Author Posted December 22, 2024 Så lyckades man smita iväg från julkaoset en stund, tänkte att jag skulle försöka få ihop motor och låda och helst få i det i chassiet oxå... Quote
Chribbe Lundin Posted December 22, 2024 Author Posted December 22, 2024 Men det sket sig big time, då urtrampningslagret visade sig va dåligt, kollade upp denna mojäng lite snabbt, kostar typ 15 papp SUCK!! Quote
Chribbe Lundin Posted December 22, 2024 Author Posted December 22, 2024 Kollade lite på generatorlösning oxå, original på dessa sitter uppe vid insuget, mellan topparna typ, lirar såklart inte med detta insug. Så med ac kompressor på ena sidan och oljefilter på andra blir det lite probbs, sladdade ner till Hotrod heaven och köpte denna minigenerator på 60ah, minsta laget men storleksmässigt kan den funka, jag testar. Passade även på att torrbryta lite, kändes snabb och tuff...... 2 Quote
Chribbe Lundin Posted December 23, 2024 Author Posted December 23, 2024 Vart en specialare med urtrampningslagret, svarvade om lagerhållaren och lyckades få dit ett nerkapat BMW lager, nöden har ingen lag.... Quote
Chribbe Lundin Posted December 23, 2024 Author Posted December 23, 2024 Så nu gled äntligen maskineriet på plats, förhoppningsvis permanent.... 6 Quote
Chribbe Lundin Posted January 5 Author Posted January 5 Fick bli lite måleri idag, insida takdel och dash sidenmatt.... 3 Quote
Chribbe Lundin Posted January 11 Author Posted January 11 Kucklat lite med att få till något vettigt med remdragningen, inte det lättaste att få till, men tror jag har en lösning nu, vart ett extra löphjul och en annan 120ah BMW generator. monterat på taksektionen och testmonterat dach med instrument... 1 Quote
Chribbe Lundin Posted January 11 Author Posted January 11 Klurat lite på kylsystemet, då termostaten försvunnit med insugsbytet måste jag hitta på något, verkar som det blir problem att köra med en slangtermostat då det inte blir någon cirkulation i motorn när den är stängd, funderar på denna typ av termostat som sitter på äldre BMW, en trevägs historia som jag tänker borde bli klockrent att sätta i fram nånstans, blir du som en shuntventil som bypassar vattnet före kylarn innan vattnet blir varmt, någon som testat någon liknade variant? Quote
Chribbe Lundin Posted January 17 Author Posted January 17 Lite finlir under veckan, monterat bromsrör och bromsslangar, slang till koppling, monterat torkarmotor, tillverkat ett kylrör mellan topparna, piffat lite å målat ventilkåporna. Bara resten kvar dårå.... Quote
Chribbe Lundin Posted January 24 Author Posted January 24 Fixat lite med kylrör och termostat, tror detta kan funka, alltid fullt flöde genom kylrören. Lite konfunderad över layouten på kylet med bägge anslutningarna i underkant och ingen avluftning upptill, hur tänkte dom där?..... Quote
Chribbe Lundin Posted January 26 Author Posted January 26 Fick lite gjort idag med, brände ihop kylrör till motorn, kopplat in växellänkage och började kika lite på handbroms.... Quote
JaBa Posted January 31 Posted January 31 Jag skulle flytta isär vattenrören och ev. isolera dem. Annars funkar det som en värmeväxlare. Kan dessutom bli varmt i kupen. En V8 alstrar en hel del värme. Quote
Chribbe Lundin Posted February 1 Author Posted February 1 17 timmar sedan, JaBa sade: Jag skulle flytta isär vattenrören och ev. isolera dem. Annars funkar det som en värmeväxlare. Kan dessutom bli varmt i kupen. En V8 alstrar en hel del värme. Det där med värmeväxlare har jag inte tänkt på, men du har nog rätt, naturligtvis är det trångt som fan men kan nog få dit något isolerande mellan rören. I övrigt är tanken att isolera tunneln invändigt sen hade jag även en ide om att ha den öppen i fram och bak kant så det blåser rakt igenom den när man kör, borde ventilera lite i alla fall.... Quote
swedishGT40 Posted February 1 Posted February 1 8 minuter sedan, Chribbe Lundin sade: Det där med värmeväxlare har jag inte tänkt på, men du har nog rätt, naturligtvis är det trångt som fan men kan nog få dit något isolerande mellan rören. I övrigt är tanken att isolera tunneln invändigt sen hade jag även en ide om att ha den öppen i fram och bak kant så det blåser rakt igenom den när man kör, borde ventilera lite i alla fall.... Kommer du inte ta ut den varma luften från kylaren genom huven som tanken är med designen? Isf. Kommer du inte ha något nämnvärt luftutbyte i tunneln tyvärr. Quote
Chribbe Lundin Posted February 1 Author Posted February 1 Monterade ihop karossen, kände att det är dags att rikta ihop prylarna och göra sista finliret med gaping å sånt, vill även se hur mkt frigång jag har för headers, skulle vilja få lack på prylarna inom nån månad. Fixade gaslänkage, satt wire direkt på pedalen för att få den så kort och rak som möjligt... Quote
Chribbe Lundin Posted February 1 Author Posted February 1 10 minuter sedan, swedishGT40 sade: Kommer du inte ta ut den varma luften från kylaren genom huven som tanken är med designen? Isf. Kommer du inte ha något nämnvärt luftutbyte i tunneln tyvärr. All luft från kylarn ska jag försöka styra genom huven såklart, men antingen gör jag något litet scoop i framkant under bilen eller drar nån slang till framför kylet, men som sagt bara en tanke just nu, kanske är bra att få lite luftväxling i tunneln då alla rör till värmepaket och ac är tänkt att gå där.... Quote
swedishGT40 Posted February 1 Posted February 1 Minns att jag sett någonstans en byggare som satt en liten 12v fläkt från en dator (typ 120mm) som blåste igenom tunneln. Kanske är en metod som kan vara rimlig? Quote
Chribbe Lundin Posted February 2 Author Posted February 2 Kört hårt med sticksågen idag, sågat upp hål för grill, luftutsläpp i huv, luftintag på sidorna, lamphål för Saab strålkastare samt testmonterat, hål för "boxar i dörrarna mm, monterat duzar för lucka fram, även påbörjat soppasystem med pump och filter. Då jag inte kommit på någon smart lösning med tankarna är planen att köra höger tanken som huvudtank och sedan ha vänster som reservtank men en extra pump som pumpar över soppan vid behov. Även hunnit få på slipgrund på bruksbilen, en bra helg.... 2 Quote
tpau Posted February 3 Posted February 3 Har du sett såna här för att föra över soppa mellan tankarna. vet inte vilken sughöjd den klarar https://bjprace.se/bransle-system/pumpar/universal-in-tank/radium-venturi-jet-pump-kit/ /T Quote
Arto Posted February 14 Posted February 14 Tack Chribbe för det trevliga garagebasöket går, fantastiskt kul! Det finns en hel del olika varianter gjorda på det där med soppan från två tankar. Jag valde att ha en lågtryckspump från respektive tank till catchtanken där högtryckspumpen sitter. Överflödet från catchen går till soppatanken på passagerarsidan, sedan en ledning som går från överkant på passagerarsidan, som flödar över till förarsidan. När soppan börjar ta slut i första tanken slår jag över en vippströmbrytare och tar soppan från passagerarsidan dit även returen går. Lösningen funkar för mig men det finns många sätt att "flå en katt". Quote
Chribbe Lundin Posted 5 hours ago Author Posted 5 hours ago On 2025-02-14 at 08:09, Arto sade: Tack Chribbe för det trevliga garagebasöket går, fantastiskt kul! Det finns en hel del olika varianter gjorda på det där med soppan från två tankar. Jag valde att ha en lågtryckspump från respektive tank till catchtanken där högtryckspumpen sitter. Överflödet från catchen går till soppatanken på passagerarsidan, sedan en ledning som går från överkant på passagerarsidan, som flödar över till förarsidan. När soppan börjar ta slut i första tanken slår jag över en vippströmbrytare och tar soppan från passagerarsidan dit även returen går. Lösningen funkar för mig men det finns många sätt att "flå en katt". Yes de va trevligt med lite besök i tomteverkstan. kanske blir någon sådan lösning på tankprylen, men hade egentligen tänkt försöka slippa ha en catchtank... Quote
swedishGT40 Posted 5 hours ago Posted 5 hours ago (edited) Finns ett enkelt sätt o slippa både catchtank o ventiler. Kör varje tank på egen pump och mata varsin sida av motorn. Dvs. Soppasystemet blir som att mata 2st 4cyl. Men sprutet vet inte om det, så den kommer köra den som vanligt. Nackdelen är högre strömförbrukning och kostnad för dubbla pumpar. Fördelar är att slippa bygga catchtank o ha 3 pumpar, slippa ventiler, slippa brygga ihop tankarna osv. Även om det skulle vara aningens skillnad i förbrukningen mellan motorsidorna så vad gör det att ena tanken skulle ha nån liter mer än den andra när du tankar? 😊 Edited 4 hours ago by swedishGT40 Quote
Chribbe Lundin Posted 4 hours ago Author Posted 4 hours ago Fått lite gjort i veckan, fixat kablage till sprutet, gjort en batterilåda och dragit matarkablar till start å generator, tillverkat tankrör, lite vacum prylar mm, avslutade med att göra en grundmapp och efter det sedvanliga stöket med triggerfel så vart det en snabb provstart utan headers.... 481272391_28722461697399604_8060513333683150273_n.mp4 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.