Jump to content

Corvette C5 bakaxelklump med front motor.


Recommended Posts

Jag skulle behöva använda en Corvette C5 bakaxelklump men utan dess på dockade låda. Det har funnits en adapter, lager med axel att köpa i USA, men det verkar va dåligt med den varan nu förtiden…

Så jag tänkte, det borde gå att tillverka (eller få hjälp med) här hemma 🙂 

Min tank är, ett lock som passar på klumpen där lådan suttit, i detta lock behöver vi en lagring, jag tänkte att det borde fungera med ett hjullager till typ en Volvo eller liknade framhjulsdriven bil. Och sedan en axel med splines som passar in i klumpen i ena elden och splines som passar i hjullagret i andra! 
 

Va tror ni? Finns kanske något bättre förslag? Vad finns det för företag som kan hjälpa mig med att tillverka axeln?

 

Med vänlig hälsning, 

Anders

Link to comment
Share on other sites

46 minuter sedan, tpau sade:

Andra frågan är varför?

Vad skulle det innebära att få dit en delad axel som tål samma effekt typ en 8.8 från modernare Mustang eller fomoco suv?

/T

(Jag visste att den skulle komma…😊)

Jo, jag har redan C5 fram och bakvagn, och jag har adaptrar för att enkelt kunna bulta upp dessa i en 50 x 100 balk, se bilden. 
Detta blir ett bygge med en kaross som exponerar hjulupphängningarna, så en nyare Mustang eller Camaro bakvagn blir helt enkelt ful!

IMG_0423.webp

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ (kanske det som TPau var inne på) är ju att helt enkelt sätta en annan, "vanlig", diffklump i den bakvagnen. Att få nya drivaxlar tillverkade, om det behövs, är på många sätt i mina ögon enklare än att göra en bra adapter till drivningen.

Då kan du ju välja en snygg diffklump också 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju ett alternativ. Original Corvette  drivaxlar har invändiga splines mot diffen, så om man byter klump så blir det till att bygga nya axlar. 
Jag trodde det skulle bli enklare/billigare att låta tillverka en Axel till ingången än två drivaxlar… Men vad vet ja. 

Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Där blev jag mycket nyfiken 👀,  bilder på projektet vore kul 🤩 

Det är i ”insamlings stadiet” just nu, men visst kan jag dela med mig lite😊 (tänkte lägga upp en byggrådgivare här när det är dax)

 

Det hela ska likna en Mercedes W154 från 1939, en gammal räser bil från den gamla goda tiden… Men jag såg en härlig rendering av denna modell fast med vingar och lågprofils däck! Och den gick jag igång på☺️ , men jag kommer nog att hoppa vinge mm. 
Hittade en digital modell av bilen på nätet, så den handlade jag, sedan fick en som jag känner lite i Polen fräsa fram ett gäng formar i något frigolit-aktigt material, som jag håller på att spackla för att kunna laminera en kaross i.  Ja just de! Mina axlar är så mycket bredare än originalet så min formtillverkare skalade om bilen på bredden så förhoppningsvis så blir den två sitsig. 😊
 

Motor blir en Mercedes M120, deras gamla 6 liters V12a med dubbla överliggande kammar❤️. Hjulupphängningar Corvette C5

Så det blir väll egentligen som en lite större Super seven 😇

IMG_0099.png

IMG_4967.jpeg

3.jpeg

IMG_5418.jpeg

IMG_5385.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jäklar vilket projekt det blir en häftig maskin. Tvåsitsig?  Ser fram emot din byggtråd . Blir den besiktningsbefriad och godkänd utan skärmar tack vara förlagan från 1939 ?

Edited by Göran Nilsson
Ny fråga
Link to comment
Share on other sites

Kul projekt!

Grejen med drivaxlar är att det är en ganska enkel produkt, de som gör axlarna behöver bara veta splines och längd. Konstruktionsarbetet är litet jämfört med den andra adaptern, tänker jag mig.

Enklaste M120 verkar ha 290 kW, med dispens "räcker" 1450 kg tjänstevikt. Bara motorn väger väl runt 300 kg så helt omöjligt är det väl kanske inte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Kul projekt!

Grejen med drivaxlar är att det är en ganska enkel produkt, de som gör axlarna behöver bara veta splines och längd. Konstruktionsarbetet är litet jämfört med den andra adaptern, tänker jag mig.

Enklaste M120 verkar ha 290 kW, med dispens "räcker" 1450 kg tjänstevikt. Bara motorn väger väl runt 300 kg så helt omöjligt är det väl kanske inte.

ett sådant enkelt fordon utan täckt kupé och stora tankar har jag svårt o se ska landa norr om 1200kg tjänstevikt, men men.
Går ju som sagt alltid att varaktigt strypa motorn med mildare kam och insug.

Link to comment
Share on other sites

Jag har stått och beundrat / dreglat över en för några år sedan på tekniska museet  i Prag .

Tips är att redan nu starta ett byggtråd och börja bolla lite idéer . Du har säker kol på hur du ska bygga och en bild på hur bilen ska se ut när den är klar men det kan vara också så att man tänker fel ibland 🙂 . Det finns enormt mycket kunskap och hjälpsamt folk här på forumet .

Ser fram emot din byggtråd 

// Sorin   

20151222_105920.jpg

20151222_112847.jpg

20151222_113235.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har ju besiktat några Cobra genom åren, lite tjänstevikter;

1240 kg (Kortad Corvette C4 ram med Corvette hjulupphängningar och bromsar, vanlig 350)

1200 kg (FFR i "rejsskick" med Ford smallblock, dvs ingen inredning)

1245 kg ("Ölandsram" med Jaguar bakvagn, Corvette framvagn, vanlig 350)

Jag ser det inte som omöjligt att man med tyngre motor och växellåda, stora hjul och bromsar lägger på 200 kg i tjänstevikt. Men det beror förstås på hur man bygger också.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack snälla för era tips och idéer i detta tidiga stadium 😊

Jag får väll starta en byggtråd här, jag är bara sådan som person att jag vill veta att projektet går åt rätt håll innan jag lägger ut något. Men som ni säger, jag kan ju få mycket hjälp, och det lär jag nog behöva☺️. Ska bara komma hem från en norrlandstur med husbilen först, kanske blir det köp av en Camaro bakaxel på vägen söder ut😊

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ditt förslag låter rimligt. Ett lock med ett hjullager bör fungera för att ge den nödvändiga lagringen. Du behöver dock se till att dimensionerna på lager passar med dimensionerna på klumpen och axeln.

För att tillverka axeln kan du kontakta ett företag som specialiserar sig på CNC-bearbetning. De kan tillverka axeln enligt dina specifikationer. Eller så kan du också köpa lager online bei https://en.tradebearings.com/

Edited by jannickz
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 2023-08-20 at 10:31, Anders Andersson sade:

(Jag visste att den skulle komma…😊)

Jo, jag har redan C5 fram och bakvagn, och jag har adaptrar för att enkelt kunna bulta upp dessa i en 50 x 100 balk, se bilden. 
Detta blir ett bygge med en kaross som exponerar hjulupphängningarna, så en nyare Mustang eller Camaro bakvagn blir helt enkelt ful!

IMG_0423.webp

Hej, vad är det för bredd på axeln?? Nav till nav

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, HotRodPeter sade:

Hej, vad är det för bredd på axeln?? Nav till nav

Hej Peter, pga kommande flytt så har jag fått ”trycka” ihop projektet en hel del just nu, men jag ska försöka klämma mig fram till bakaxeln och mäta😊👍

Men det är standard Corvette C5 bredd, va den nu är🤣

 

Återkommer👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...