Anders Andersson Posted August 19, 2023 Share Posted August 19, 2023 Jag skulle behöva använda en Corvette C5 bakaxelklump men utan dess på dockade låda. Det har funnits en adapter, lager med axel att köpa i USA, men det verkar va dåligt med den varan nu förtiden… Så jag tänkte, det borde gå att tillverka (eller få hjälp med) här hemma 🙂 Min tank är, ett lock som passar på klumpen där lådan suttit, i detta lock behöver vi en lagring, jag tänkte att det borde fungera med ett hjullager till typ en Volvo eller liknade framhjulsdriven bil. Och sedan en axel med splines som passar in i klumpen i ena elden och splines som passar i hjullagret i andra! Va tror ni? Finns kanske något bättre förslag? Vad finns det för företag som kan hjälpa mig med att tillverka axeln? Med vänlig hälsning, Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 20, 2023 Share Posted August 20, 2023 Har du några bilder på grejerna ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted August 20, 2023 Share Posted August 20, 2023 Andra frågan är varför? Vad skulle det innebära att få dit en delad axel som tål samma effekt typ en 8.8 från modernare Mustang eller fomoco suv? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Andersson Posted August 20, 2023 Author Share Posted August 20, 2023 1 timme sedan, Kjelland28 sade: Har du några bilder på grejerna ? Ja här kommer ett par bilder på den adapter som har funnits att köpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Andersson Posted August 20, 2023 Author Share Posted August 20, 2023 46 minuter sedan, tpau sade: Andra frågan är varför? Vad skulle det innebära att få dit en delad axel som tål samma effekt typ en 8.8 från modernare Mustang eller fomoco suv? /T (Jag visste att den skulle komma…😊) Jo, jag har redan C5 fram och bakvagn, och jag har adaptrar för att enkelt kunna bulta upp dessa i en 50 x 100 balk, se bilden. Detta blir ett bygge med en kaross som exponerar hjulupphängningarna, så en nyare Mustang eller Camaro bakvagn blir helt enkelt ful! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 20, 2023 Share Posted August 20, 2023 Ett alternativ (kanske det som TPau var inne på) är ju att helt enkelt sätta en annan, "vanlig", diffklump i den bakvagnen. Att få nya drivaxlar tillverkade, om det behövs, är på många sätt i mina ögon enklare än att göra en bra adapter till drivningen. Då kan du ju välja en snygg diffklump också 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Andersson Posted August 20, 2023 Author Share Posted August 20, 2023 Ja det är ju ett alternativ. Original Corvette drivaxlar har invändiga splines mot diffen, så om man byter klump så blir det till att bygga nya axlar. Jag trodde det skulle bli enklare/billigare att låta tillverka en Axel till ingången än två drivaxlar… Men vad vet ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 20, 2023 Share Posted August 20, 2023 9 timmar sedan, Anders Andersson sade: Detta blir ett bygge med en kaross som exponerar hjulupphängningarna Där blev jag mycket nyfiken 👀, bilder på projektet vore kul 🤩 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Andersson Posted August 20, 2023 Author Share Posted August 20, 2023 12 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Där blev jag mycket nyfiken 👀, bilder på projektet vore kul 🤩 Det är i ”insamlings stadiet” just nu, men visst kan jag dela med mig lite😊 (tänkte lägga upp en byggrådgivare här när det är dax) Det hela ska likna en Mercedes W154 från 1939, en gammal räser bil från den gamla goda tiden… Men jag såg en härlig rendering av denna modell fast med vingar och lågprofils däck! Och den gick jag igång på☺️ , men jag kommer nog att hoppa vinge mm. Hittade en digital modell av bilen på nätet, så den handlade jag, sedan fick en som jag känner lite i Polen fräsa fram ett gäng formar i något frigolit-aktigt material, som jag håller på att spackla för att kunna laminera en kaross i. Ja just de! Mina axlar är så mycket bredare än originalet så min formtillverkare skalade om bilen på bredden så förhoppningsvis så blir den två sitsig. 😊 Motor blir en Mercedes M120, deras gamla 6 liters V12a med dubbla överliggande kammar❤️. Hjulupphängningar Corvette C5 Så det blir väll egentligen som en lite större Super seven 😇 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 20, 2023 Share Posted August 20, 2023 (edited) Jäklar vilket projekt det blir en häftig maskin. Tvåsitsig? Ser fram emot din byggtråd . Blir den besiktningsbefriad och godkänd utan skärmar tack vara förlagan från 1939 ? Edited August 20, 2023 by Göran Nilsson Ny fråga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 21, 2023 Share Posted August 21, 2023 Riktigt häftigt bygge 🙂 Men du lär strypa den där motorn duktigt för o kunna regga in den med tanke på vart tjänstevikten lär landa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Andersson Posted August 21, 2023 Author Share Posted August 21, 2023 Ingen aning om jag lyckas få den besiktningsbefriad, det får vi se då, men skärmlöst hade varit fräckt😊 Vikt / effekt är ju ett problem… Men jag får väll försöka strypa den, eller bygga tungt☺️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 21, 2023 Share Posted August 21, 2023 Kul projekt! Grejen med drivaxlar är att det är en ganska enkel produkt, de som gör axlarna behöver bara veta splines och längd. Konstruktionsarbetet är litet jämfört med den andra adaptern, tänker jag mig. Enklaste M120 verkar ha 290 kW, med dispens "räcker" 1450 kg tjänstevikt. Bara motorn väger väl runt 300 kg så helt omöjligt är det väl kanske inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 21, 2023 Share Posted August 21, 2023 1 timme sedan, therealpinto sade: Kul projekt! Grejen med drivaxlar är att det är en ganska enkel produkt, de som gör axlarna behöver bara veta splines och längd. Konstruktionsarbetet är litet jämfört med den andra adaptern, tänker jag mig. Enklaste M120 verkar ha 290 kW, med dispens "räcker" 1450 kg tjänstevikt. Bara motorn väger väl runt 300 kg så helt omöjligt är det väl kanske inte. ett sådant enkelt fordon utan täckt kupé och stora tankar har jag svårt o se ska landa norr om 1200kg tjänstevikt, men men. Går ju som sagt alltid att varaktigt strypa motorn med mildare kam och insug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted August 21, 2023 Share Posted August 21, 2023 Jag har stått och beundrat / dreglat över en för några år sedan på tekniska museet i Prag . Tips är att redan nu starta ett byggtråd och börja bolla lite idéer . Du har säker kol på hur du ska bygga och en bild på hur bilen ska se ut när den är klar men det kan vara också så att man tänker fel ibland 🙂 . Det finns enormt mycket kunskap och hjälpsamt folk här på forumet . Ser fram emot din byggtråd // Sorin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 21, 2023 Share Posted August 21, 2023 Jag har ju besiktat några Cobra genom åren, lite tjänstevikter; 1240 kg (Kortad Corvette C4 ram med Corvette hjulupphängningar och bromsar, vanlig 350) 1200 kg (FFR i "rejsskick" med Ford smallblock, dvs ingen inredning) 1245 kg ("Ölandsram" med Jaguar bakvagn, Corvette framvagn, vanlig 350) Jag ser det inte som omöjligt att man med tyngre motor och växellåda, stora hjul och bromsar lägger på 200 kg i tjänstevikt. Men det beror förstås på hur man bygger också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Andersson Posted August 21, 2023 Author Share Posted August 21, 2023 Tack snälla för era tips och idéer i detta tidiga stadium 😊 Jag får väll starta en byggtråd här, jag är bara sådan som person att jag vill veta att projektet går åt rätt håll innan jag lägger ut något. Men som ni säger, jag kan ju få mycket hjälp, och det lär jag nog behöva☺️. Ska bara komma hem från en norrlandstur med husbilen först, kanske blir det köp av en Camaro bakaxel på vägen söder ut😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jannickz Posted January 20 Share Posted January 20 (edited) Ditt förslag låter rimligt. Ett lock med ett hjullager bör fungera för att ge den nödvändiga lagringen. Du behöver dock se till att dimensionerna på lager passar med dimensionerna på klumpen och axeln. För att tillverka axeln kan du kontakta ett företag som specialiserar sig på CNC-bearbetning. De kan tillverka axeln enligt dina specifikationer. Eller så kan du också köpa lager online bei https://en.tradebearings.com/ Edited January 23 by jannickz 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotRodPeter Posted June 19 Share Posted June 19 On 2023-08-20 at 10:31, Anders Andersson sade: (Jag visste att den skulle komma…😊) Jo, jag har redan C5 fram och bakvagn, och jag har adaptrar för att enkelt kunna bulta upp dessa i en 50 x 100 balk, se bilden. Detta blir ett bygge med en kaross som exponerar hjulupphängningarna, så en nyare Mustang eller Camaro bakvagn blir helt enkelt ful! Hej, vad är det för bredd på axeln?? Nav till nav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Andersson Posted June 19 Author Share Posted June 19 9 minuter sedan, HotRodPeter sade: Hej, vad är det för bredd på axeln?? Nav till nav Hej Peter, pga kommande flytt så har jag fått ”trycka” ihop projektet en hel del just nu, men jag ska försöka klämma mig fram till bakaxeln och mäta😊👍 Men det är standard Corvette C5 bredd, va den nu är🤣 Återkommer👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.