olaka Posted May 9, 2023 Posted May 9, 2023 För snart 10 år sedan lade jag upp ett inlägg här som smärtar mig än idag. Bilen har inte rullat många mil sedan dess. 2021 hyrde jag en biltransport och fick ner "rörhögen" till mig. Planen var att jag skulle fixa det som var mest akut, med tanke på att den stått stilla så pass många år, och sedan köra runt lite när lusten trängde sig på. Så blev det såklart inte. Det började med att varvräknaren inte fungerade, så den tog jag lös. Sen var det nån lampa som inte lyste. Batterikablarna för korta. Och den där farthållaren... vem fan har farthållare i en 7:a. Var är säkringarna ens? Vad fan byter kablarna färg för? Först svart-blå skarvad till en gul och sen skarvad till en grön? Men vad i helvete är detta!? Hur fan har han gjort det här!? I affekt kom avbitaren fram och jag klippte av allting. När pappa och jag initierade det här bygget var jag någonstans i tonåren och det fanns mycket annat än detaljer om bilbygge att tänka på. När jag nu står med bilen i mina egna händer undrar jag om det ens fanns en enda tanke på att "det här borde jag memorera, det kan vara bra för framtiden". För idag står jag som ett frågetecken när jag tittar på bilen. Sakteliga kommer detaljerna fram men mest involverad var pappa Antas. Idag har jag suttit och läst igenom pappa Antas inlägg här på forumet och det fyller mig med all slags värme. Hans livsdröm som gick i uppfyllelse, att bygga en egen sportbil. Värmen från alla medlemmar som både stöttat honom och utmanat hans intellekt. Samtidigt som det också fyller mig med en dos av självkritik. Vi var nog inte så olika han och jag ändå. Han var snål, precis som jag. Inte nödvändigtvis ont om pengar, men snål. Inte ekonomisk heller, men snål. Pappa var kanske snäppet snålare än mig, vilket kan förklara varför det skarvades kabelstumpar från tre olika biltillverkares elsystem. Men är inte det top tier Locost å andra sidan. Jag å andra sidan har för avsikt att byta ut övre bromsljuset till LED och för att lösa det var jag såklart tvungen att beställa en 3d-skrivare (som kommer i veckan) för att göra fästet. Och plasten till det fästet kan ju inte kosta mer en ett par kronor. Bra affär! I bifogade bilderna hittar ni dels en bild från vad jag förmodar är en av hans Eriksgator samt status idag. Vem den tjusiga 7:an till höger tillhör vet jag inte. Det som måste göras nu: - Elsystem - Koppla motorstyrningen Ford EEC-IV - Byta vätskor - "Flusha" kylsystemet Önskelista: - Motorbyte (Antas samlade på sig grejer för att byta till Ford 2.9 Cosworth BOB - Megasquirt/Speeduino - Se över kylsystemet, verkar vara onödigt mycket slangar och rör 3 Quote
olaka Posted May 9, 2023 Author Posted May 9, 2023 Sedan jag blev varse om att det finns industriella etikettskrivare för krympslang till en rimlig peng har jag uppnått en ny livskvalitet. HERREGUD vad praktiskt det är! Mitt val föll på en Brother PT-E300VP för att det verkade vara lättare att få tag på billig krympslang, än för Dymos motsvarighet. På det stora hela är jag nöjd med Brothern. Det jag gör just nu är att dra om _all_ el i bygget för att skapa sammanhållna kabelstammar som kan kopplas i och ur vid behov. Jag byter även ut lösa relän och säkringar till fördel för en central säkrings-/reläbox som ska sitta bakom handskfacket. Fort kommer det inte att gå. Men framåt i alla fall. 7 Quote
Jocke4U Posted May 9, 2023 Posted May 9, 2023 Varmt välkommen @olaka och kommer väl ihåg @Antas Hoppas du får liv i bilen på ett värdigt sätt för att hedra din pappa Quote
Mats Karlsson Posted May 10, 2023 Posted May 10, 2023 Välkommen! Det ser ut som att du kommit igång bra, och ordning och reda tar lite mer tid nu men kommer spara tid senare. Quote
PeÅ Posted May 10, 2023 Posted May 10, 2023 Va kul att bilen får liv igen, minns Antas med ett leende, många roliga ord for i luften ! Quote
therealpinto Posted May 10, 2023 Posted May 10, 2023 Kul att se att bilen kommer igen! 2.9 är tacksam att köra med annat sprut och BOB än mer så. Detta trots att EEC-IV var mycket avancerat när det lanserades... Gustaf Quote
super7 Posted May 10, 2023 Posted May 10, 2023 1 timme sedan, PeÅ sade: Va kul att bilen får liv igen, minns Antas med ett leende, många roliga ord for i luften ! Ja kan inte annat än hålla med. När Antas var ute på sin långresa genom Sverige så stannade han till här i Umeå och visade upp 7:an samt tittade på min 🙂 //Nisse Quote
DomiSeven Posted May 11, 2023 Posted May 11, 2023 Vem den tjusiga 7:an till höger tillhör vet jag inte. Välkommen och vad roligt att bilen får leva vidare i familjen.Jag tror bilen till höger tillhör vår ordförande Jari. Quote
Jocke4U Posted May 11, 2023 Posted May 11, 2023 4 timmar sedan, DomiSeven sade: Jag tror bilen till höger tillhör vår ordförande Jari. Kan inte komma ihåg att @Jari har Brookland-rutor men minnet kan svika 😄 1 Quote
heralue Posted May 11, 2023 Posted May 11, 2023 Glädjer mig ! Hade väldigt trevlig besök av Antas ! Han tittar ner och ler 😍 Quote
vedde Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Kul att höra att den återuppstår, Antas var på besök hos mig utanför Uppsala på sin Eriksgata där vi samlade i alla fall 3 eller 4 sjuor när han kom förbi på garegeträff. Ska se om jag kan hitta bilder från den kvällen./VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
stigge Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 Trevligt att bilen vaknar till liv! Stort lycka till med förädlingen. Quote
kengren Posted June 3, 2023 Posted June 3, 2023 (edited) Antas var också till mig på lunch när han gjorde Eriksgatan, trevlig "gubbe" saknar honom, hade mycket via kontakt via vårt forum. Välkommen åter Edited September 21, 2023 by kengren Quote
RSr Posted June 19, 2023 Posted June 19, 2023 Det var roligt att hänga med i Antas alla inlägg och funderingar. Han stannade till här i Skellefteå också på sin Eriksgata. Skrämmande att det var så länge sedan det hände, min bil är fortfarande inte färdig, Ska försöka göra ett ryck i vinter. Kul iaf att du jobbar vidare med bilen. Quote
olaka Posted June 21, 2023 Author Posted June 21, 2023 On 2023-06-19 at 17:07, RSr sade: Det var roligt att hänga med i Antas alla inlägg och funderingar. Han stannade till här i Skellefteå också på sin Eriksgata. Skrämmande att det var så länge sedan det hände, min bil är fortfarande inte färdig, Ska försöka göra ett ryck i vinter. Kul iaf att du jobbar vidare med bilen. I den här takten kanske vi blir färdiga samtidigt. Jag satte ordentlig fart i våras för att få det mesta klart för att åtminstone kunna köra ut bilen ur garaget nu till sommaren för att kunna göra tillfällig plats för annat. Må så vara att det är 21:a juni idag men jag hoppas ändå att årets sommar dröjer, för det är långt kvar innan bilen går att köra ut. Jag hörde en bra definition för att utröna om en hobby är bra eller inte. Den ska ta mycket tid. Den ska kosta pengar. Den ska göra lite nytta. 1 Quote
vedde Posted June 29, 2023 Posted June 29, 2023 Har nu hittat några bilder från 3 september 2012 när Antas kom till Uppsala på sin Eriksgata. Det hann bli mörkt innan han hittade fram men vi var 4 som väntade in hans ankomst och jag fick i alla fall 1 kort på Antas när han skulle lämna oss och åka vidare. /Vedde 1 Quote
gka Posted September 20, 2023 Posted September 20, 2023 Vad roligt att åter få läsa om Rörhögen! Bilden är tagen vid veteranmarknaden i Bräkne-Hoby 2012, och den andra sjuan är min. Året efter när Antas var i Blekinge på besök var han hemma hos mig och hämtade växellåda och startmotor till motorbytet han planerade. Då hade jag just påbörjat en ombyggnad av styrningen på min sjua, som tyvärr inte blivit klar än. Jag fick upp ett minne i Facebook för ett tag sedan, ett inlägg Antas skrev efter han var här. Han skrev något om att jag hade ordning och reda i mitt garage, men jag var ju fortfarande ung så jag hade gott om tid att stöka till det. Så rätt han hade! 😄 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.