gabbes Posted January 16, 2023 Posted January 16, 2023 Här finns det en smidig elcentral med 8st oberoende utgångar där man via en fjärrpanel kan styra olika funktioner ON/OFF växlande (typ tändning, belysning, bränslepump), momentant ON/OFF (typ tuta) etc. Har MosFet reläer etc. Kopplas direkt vid batteriet och en tunn kabel upp till fjärrpanelen. Man kan via appen och en telefon styra alla funktioner via Bluetooth och även bakgrundsbelysningen på knappsatsen. https://www.diodhuset.se/relabox-sakringscentral-med-fjarrkontroll 1 Quote
vedde Posted January 16, 2023 Posted January 16, 2023 Här har du hela bilens elsystem i en box med bluetooth:https://motogadget.com/shop/en/m-unit-blue.htmlSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote
Rockhound Posted October 9, 2024 Posted October 9, 2024 On 2023-01-16 at 21:31, vedde sade: Här har du hela bilens elsystem i en box med bluetooth: https://motogadget.com/shop/en/m-unit-blue.html Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Försöker läsa på gällande Motogadget. Behöver jag inga säkringar, reläer öht? Inget huvudrelä som ger ström till spridarna, inget som styr startmotor? Köpa en motogadget och en panel med knappar så har man allt som behövs för motorstyrning och lampor, tuta, mm? Givetvis kabeldragning mm. Men sjukt smidigt isf. 🙂 Quote
vedde Posted October 15, 2024 Posted October 15, 2024 Allt utom motorstyrning, den får du köra på egna säkringar och reläer, men den halverar mängden el du behöver hålla på med. Du kan dessutom byta motor eller styrning utan att det påverkar all icke motor- el.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote
Göran Nilsson Posted October 15, 2024 Posted October 15, 2024 Jag är lite sugen på någon form av elbox men hittar inte någon som är direkt anpassad direkt till personbil. Jag har MaxECU elsystem till motorn. Quote
Frena Posted October 15, 2024 Posted October 15, 2024 15 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Jag är lite sugen på någon form av elbox men hittar inte någon som är direkt anpassad direkt till personbil. Jag har MaxECU elsystem till motorn. https://www.psimotor.se/product/pmu-16 Quote
Mats Karlsson Posted October 15, 2024 Posted October 15, 2024 https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-el/elcentral-rela/sakringscentral-pdm/leash-pro-street-module.html?_gl=1*82pubc*_up*MQ..&gclid=CjwKCAjwpbi4BhByEiwAMC8JnUB4WCazx6EAdDs3Do7fEKvIq3v6qaf4lWm842Tu0MsdJHRVu_eIuBoCfuQQAvD_BwE Quote
postmanpat Posted October 15, 2024 Posted October 15, 2024 https://www.carbuilder.com/products/cbs-12-circuit-wiring-module?_pos=46&_sid=bb76fb3ee&_ss=r Har den i min sjua kompletterad med täcklock Quote
vedde Posted October 15, 2024 Posted October 15, 2024 Jag är lite sugen på någon form av elbox men hittar inte någon som är direkt anpassad direkt till personbil. Jag har MaxECU elsystem till motorn.Elbox eller elsystem?Boxar finns lite överallt men Motogadget är ju alla säkringar och reläer för bilen(ej motorstyrning) i en liten kompakt enhet.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
super7 Posted October 15, 2024 Posted October 15, 2024 8 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Jag är lite sugen på någon form av elbox men hittar inte någon som är direkt anpassad direkt till personbil. Jag har MaxECU elsystem till motorn. Om 20 st utgångar räcker till. MaxxECU Quote
Göran Nilsson Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 Tack alla för tipsen, nu har jag något att undersöka innan jag bygger elsystem. Quote
Rockhound Posted October 16, 2024 Posted October 16, 2024 Jag har precis fått hem min Motogadget. Ju mer jag kollar på filmer på youtube desto mer blir jag imponerad. Så smart och enkel, med massa funktioner(om man vill) Jag kommer köra T5 till min Saab-motor och resten via Motogadet, t o m startmotorn. Finns även blåtand som känner av telefonen(om man inte vill köra med strömbrytare/nyckel). Ska bli spännande att koppla lite el, får se hur mycket jag får göra om. 🙂 Quote
Göran Nilsson Posted May 25 Posted May 25 Det blev en Motogadget till slut, lite dyr men jag hoppas på ett mervärde i jämförelse med hårdtrådad reläbox. 1 Quote
Göran Nilsson Posted May 27 Posted May 27 On 2024-10-16 at 22:59, Rockhound sade: Så smart och enkel, med massa funktioner(om man vill) Jag skall förmodligen börja med elsystemet om 4-5 veckor, har du några goda råd ang installationen och konfiguration av motogadet ? @vedde, jag har samma fråga till dej . Quote
vedde Posted May 28 Posted May 28 Min är den ursprungliga utan massa funktioner så jag bara kopplade in enligt anvisning och det har funkat felfritt hittills.Jag är hopplös på el så detta var för mig den enkla vägen ut.Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Quote
Rockhound Posted Wednesday at 12:42 PM Posted Wednesday at 12:42 PM Hej. Jag tyckte det var ganska enkel installation an Motogadget. Jag fick testa ett par gånger på inställningar för blinkers mm. Fanns ett par olika motorcykeltyper att välja på. Och plötsligt funkade allt. 😂 Här kommer en bild på hur jag installerat det. Plintarna bredvid har jag köpt på Biltema och har ena som 30+(direkt från batteriet) och andra 15+(tändning). Nästan lättare om du har specifika frågor så svarar jag så gott jag kan. 🙂 1 Quote
Göran Nilsson Posted Wednesday at 06:52 PM Posted Wednesday at 06:52 PM Hur gjorde du med inkoppling av start, kill, ignition? Allt kopplat till biltypisk tändningslås eller diverse strömställare , vipp och knapp. ’Jag funderade på om man skulle ha nyckellås som spänningsätter +plint och sedan vippströmställare som spänningsätter motogadget, sedan tryckströmställare till start och kill. Nu undrar jag själv om det skulle ha några fördelar 🤔 Quote
Christer J Posted Wednesday at 08:07 PM Posted Wednesday at 08:07 PM Tändning och start är en och samma knapp..två tryck för tändning på och håll in för startmotor, sen två tryck för att slå av tändningen. Direktström till den så har du funktion för parkeringsljuset och varningsblinkers Quote
Rockhound Posted Wednesday at 08:22 PM Posted Wednesday at 08:22 PM Såhär har jag gjort. Tyckte det var enklast och ganska billigt. Tändning på på ”flygplansswitchen” och sen start på fjädrande knappen under. När jag ska döda motorn slår jag bara av den röda switchen. Röda lilla knappen till vänster är tuta. Blinkers och helljus har jag kvar på originalspaken vid ratten. Jag ser inga problem om du vill köra tändning på nyckel. Enda fördelen är väl som ett stöldskydd. Jag kommer ha kvar nyckel, men enbart för rattlåsets skull. Quote
super7 Posted 18 hours ago Posted 18 hours ago 16 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Jag funderade på om man skulle ha nyckellås som spänningsätter +plint och sedan vippströmställare som spänningsätter motogadget, sedan tryckströmställare till start och kill. Nu undrar jag själv om det skulle ha några fördelar 🤔 Jag skulle ha monterat ett 100A relä som styrs av nyckellåset och mata motogadget direkt från reläet via lämplig säkring. //Nisse Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.