Jump to content

Monoposto - F1/Indycar Locost


Göran Nilsson

Recommended Posts

Ibland är man mer slarvig/ineffektiv än vanligt. Nu har jag skrivit ut luftkilen för tredje gången, första gången var jag ivrig att använda skrivaren. - pga felinställningar blev det dålig yta, andra gången rättade jag till inställningarna och fick fina ytor, tredje gången hade jag tänkt till hur jag skulle fästa den på bilen så nu fick luftkilen ett antal monteringshål.

Efter tre omgångar med slipgrund och men massa slipande så var jag klar att lägga på topplacken. Jag hittade en burk PPG 2k lack som säkert är mer än 10 år gammal men jag blev förvånad när jag öppnade locket och den såg jättefin ut. Men när jag började spruta så blev det stopp i sprutan efter en stund, fattade inte först vad det var men såg på den lackerade ytan att det var miljontals små korn, letade snabbt upp en andra spruta och kunde med nöd och näppe avsluta lackerandet. Nu i efterhand skulle jag ha silat färgen.

För att va 100% säker på att gjutningen av formar och detaljer ur formarna ska fungera utan strul ska jag göra prover på de material jag planerar att använda.

1. Jag har lackerat en plan provyta  med samma slipgrund och topplack, slipat och polerat.

2. Lägger på släppmedel, gelcoat och glasfiber och polyester, en yta med 300g glasfibermatta och en yta med 450g glasfibermatta.

3. Förhoppningsvis släpper materialet från provytan och då ska jag lägga på släppmedel på de tillverkade delarna , sedan spruta på klarlack som får torka.

4. Så mattar jag ner klarlacken med scotchbrite därefter är det dags att lägga på kolfiberväv och epoxi, gör nog det med vacuum infusion.

09F79329-D662-4778-B294-D994BCFBBFD1.thumb.jpeg.b6c9eb9226acda4c96a51bef267aa5de.jpeg

B2AAED45-43F7-4F52-8D10-CD3F51472C6F.thumb.jpeg.e3bf2a949afd1d9ce16f448929fa46a6.jpeg

0E396273-D9B0-4C1E-9972-B945C84B6665.thumb.jpeg.9a9ad29b58dc054d3b7f42d3b51c5b80.jpeg

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag äntligen klar med den andra luftintaget. Totalt har jag gjort klart pluggar till Luftintag höger och vänster, front ovansida och noskon. Nästa steg är att gjuta formar men det väntar jag med. 
Nu har jag lust att jobba med andra grejer som till exempel några inklädnader av länkarmsinfästningar. Provar första prototypen, den ska skrivas ut i ett bättre material när jag är nöjd med passformen.

D2C0CB3A-BB47-4EC8-815D-048C18DECA8D.thumb.jpeg.b6c6ec8fe077ed276681776e2276a013.jpeg

4033C925-F5DD-4CA1-BEDC-C101613031B4.thumb.jpeg.2c146e4cf5ccc99c2cbc9797354780d3.jpeg
 

41355567-64C6-4E61-B917-618044575CB4.thumb.jpeg.059d6d60541b5d14a1325f7f123cc962.jpeg

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Denna veckas jobb har varit roligare än på länge. Jag höll på länge med styrväxlen i höstas men jag gjorde det aldrig helt färdigt mest pga beslutsångest med att svetsa fast fästena till styrväxlen. Nu dubbelkollade jag positionen mätte bumpsteer mm och kunde konstatera att allt var okej så var det bara att svetsa fästena, denna gången var beslutet enkelt. Nu när styrväxlen var fast i positionen så kunde jag följa upp med att fixera/svetsa fästena till rattstången å plötsligt hade jag en fungerande styrning. Ett och halvt varv på ratten gav ca 45 graders styrutslag. Jag är mycket nöjd 😄.

Nu tog jag tag i handbromsen som inte heller var helt klar men det var inte pga beslutsångest det var pga av att jag väntade på ett par linhjul som skulle svarvas, det tog ett par tre månader innan jag fick dem gjorda men å andra sidan kostade de inget, tid är det priset jag får betala. Så nu kunde jag positionera fästena till linhjulen och fäste till handbromsvajerhöljena och svetsa fast dem. Monterade vajrarna och justerade bromsarna , vi får se hur effektiva de är när bromsklossarna är inslitna.

Nu till det mest spännande - väga bilen. Eftersom mitt verkstadsgolv inte är så plant började jag med att väga av det med riktskivor och vattenpass. Med hjälp av vänner hissade jag ner bilen på vågarna. Vikten i nuvarande status är 494 kg vilket jag är nöjd med. 

Initialt kändes fjädringen väldigt mjuk men efter att justerat fjädrar och dämparna verkar det bli bra. Markfrigång ca 120mm.

Jo, så mätte jag längden på växelvajrar och gasvajern och skickade ritningar för tillverkning, ledtider är 14 dagar efter godkänd ritning.
 

F34CD8C8-FF06-4D21-BA6D-D0CA899E2961.thumb.jpeg.cdddc2bdff2e161a18e4d749191399a4.jpeg

0FCDC574-8AFA-4798-BBE2-9D4654FC78F2.thumb.jpeg.7513a0191220ba71662d3aa081f6e735.jpeg

F99E079C-DE8F-4624-A680-BDA85AEA8633.thumb.jpeg.49e448be120e337319f499bfb4167f3b.jpeg

 

 

Edited by Göran Nilsson
Foto
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, vedde sade:

Har du frågat din SFRO om hydraulisk handbroms? Finns andra som fått det godkänt.
/Vedde

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
 

Nä, jag har inte kollat med SFRO , jag har hela tiden varit inställd på att hydralisk Handbroms inte var acceptabelt å nu har jag en fungerade handbroms så inget jag ändrar på.

Link to comment
Share on other sites

Vi har inte accepterat hydraulisk handbroms de senaste 5-8 åren eller så i alla fall.

Det är visat på flera sätt att de inte håller tryck och inte är ett säkert sätt att hålla kvar fordon. Vi gjorde ett försök under en period när några byggen godkändes men det är inte en bra lösning (jag har provat själv).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag brottandes med hydralrören till kopplingen och bromsarna denna veckan. Det blev en del rör som jag gjorde två gånger 🤪. Jag placerade skavarna ungefär mitt i bilen , då det blir det lättare att montera rören, dock färdigställd jag inte rören vid skarvarna, det blir inte förren vid slutmonteringen. Alla rören är lätta att inspektera vid slutbesiktningen.

Trots att jag var ganska mätt på att jobba med pluggarna har jag ändå tagit tag i pluggen till sittbrunnen. Det var bra att jag skrev ut delarna med en skarv i mitten så jag lätt kunde justera bredden på pluggen efter ramen för att sedan mäta och skriva ut passbitar. 

Jag beställde diverse material från Easy Composite för två veckor sedan och det har strulat med transporten, DHL, och jag har ännu inte fått något nytt leveransdatum. Ska bli kul att öva lite på resin infusion.

Är det någon med erfarenhet av resin infusion och som skulle vilja va bollplank/rådgivare får gärna höra av sig till mej på PM.

Snart är det torra vägar och sommartemperaturer 😀

08E2D60D-55DE-4D8B-A327-7CD89BA06A7E.thumb.jpeg.cb728d49e7a87e89babc19df109ecc51.jpeg

 

21012878-ECC6-43AF-BA4D-E0D54722D98E.thumb.jpeg.12c8cdc02c902971b7b8530be4e8e94c.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag limmat ihop alla delarna till pluggen, spacklat skarvarna och slipat. Som vanligt fick jag gå över allt tre gånger, jag är inte så skicklig på att spackla. 
Till slut så sprutade jag på slipgrund idag, sedan ska den slipas , jippi 😁 .

Jag beställde start kit från Easy Composites för två veckor sedan, tyvärr har transporten strulat men när jag var och skulle hämta ut ett annat paket fick jag reda på att det låg och väntade på mej utan att jag blivit aviserad.

Väl hemma packade jag upp grejorna, så mycket grejer, olika plastfilmer, nät, olika slangar, klämmor, en potta. Nu undrar jag om jag fixar det här med vacuum infusion 🤔🤪😩
 

E9220235-C590-4CAB-81DB-3CF6979833A4.thumb.jpeg.d13778fcb340bdb5c8046b294a6f1131.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu konstaterar jag att byggsäsongen är över och hädanefter blir det bara sporadiska inhopp i verkstaden, oftast när det regnar eller annat eländigt väder. Men innan jag stänger av så tog jag mej en sväng med oralt motorljud, det kommer bli bra det här 😀.

Men jag släpper inte bilar helt, jag bara byter objekt. Lite fix är det alltid med finbilen. Det hade gått hål på två  Drivaxeldamasker, de lagade jag provisoriska i höstas, de hade bara  gått runt 1500 mil vilket inte är särskilt bra. Sedan ska jag tvätta putsa och polera innan jag ger mej ut på vägarna. Men jag har inte så bråttom eftersom temperaturen har knappt stigit över 10 grader och att det fortfarande är mycket grus på vägarna, märks tydligt när man kör om lastbilar då man får tugga grus i en öppen bil.

185C155C-0343-4C1A-B013-F511243F35BE.thumb.jpeg.80264fc65e723d89f5774d491053ac36.jpeg
 

488EBAF3-B1AC-4A0E-8504-402F89E38603.thumb.jpeg.34c69b79dddd9842b399e259eb9ceda7.jpeg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hur kan du hålla dig från att bygga fast det är vår och sommar? 😁 jag vill se lite karosspaneler på ”stegen” Känns som du bygger din egen F1 bil. Så coolt.

 

Edited by dmc12Hank
Link to comment
Share on other sites

On 2023-04-17 at 08:46, dmc12Hank sade:

Hur kan du hålla dig från att bygga fast det är vår och sommar? 😁 jag vill se lite karosspaneler på ”stegen” Känns som du bygger din egen F1 bil. Så coolt.

 

Du får vänta lite med att få se några karosspaneler på järnstegen, det är så mycket annat man kan , måste och vill göra när det är vår och sommar. Jo, alla glada amatörer vid glasskiosken kommer definitivt tycka att det är en F1 bil jag kör i.
Du har en väldig hög fart i ditt bygge nu så du kommer lätt bli klar innan mej 👍🏻.

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Göran Nilsson sade:

Du får vänta lite med att få se några karosspaneler på järnstegen, det är så mycket annat man kan , måste och vill göra när det är vår och sommar. Jo, alla glada amatörer vid glasskiosken kommer definitivt tycka att det är en F1 bil jag kör i.
Du har en väldig hög fart i ditt bygge nu så du kommer lätt bli klar innan mej 👍🏻.

Ja det är mycket annat som distraherar. Jag siktar på att få klart bilen i sommar. I alla fall med nån sorts slipgrund på. Tänkte spara lackeringen till efter den är inreggad. Är planen i alla fall. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte länge att mitt bilbygge är den mest oanvändbara bilmodellen. Jättesmå jobbiga dörrar. Man kan bara åka när det är bra väder då det saknas tak. Inga moderniteter. Men jag tror att ditt bygge slår dom flesta på fingrarna inom det området 😁 jag kan i alla fall ha en passagerare. Du vinner. Så coolt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Idag blev det några timmar i verkstaden tack vare dåligt väder och då plockade jag fram mitt Infusion Starter Kit. Sedan tidigare hade jag gjutit en Gelcoat /polyester/glasfibermatta skiva som representera framtida formar, samma material och tillverkningsmetod. Den skivan vaxade jag 5 ggr med Partall Pasta #2.  På en halvan la jag 2x200g + 2x450g CF och på den andra halvan la jag 2x200g + 1x450g, bara för att känna på skillnaden på styvhet mm.

Så sög jag ut luften från formen och stängde av luften för att kolla läckage, hittade ett lite veck i påsen därefter har vacuumet inte sjunkit något under en timme👍. Jag gjuter inte förren imorgon för jag vill ha lite högre temperatur i verkstaden. Detta är väldigt spännande 🧐 

7B0F735B-4413-4E80-AEC4-37BAADF01C38.thumb.jpeg.61c297e16a39df88b9cf84667c52eb69.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hej en liten sommaruppdatering är på sin plats. Sedan senaste uppdatering har jag bara varit i verkstaden sporadiskt, då jag inte haft annat att göra eller det har varit för varmt ute eller att vägarna varit blöta. 
Jag har fortsatt att gjuta provbitar för att lära mej processen på Resin Infusion men också för att få en känsla  effekten av antal lager kolfiber och skillnaden på om man sprutar klarlack i formen eller efteråt på den gjutna detaljen. 
Just nu håller jag på att testa Wet Layup och därefter vakuumsuga delen.

Jag har gjutit en form och regnar det imorgon lägger jag de sista lagren glasfibermatta på form nummer två och jag har gjort enligt följande.

- Vaxat pluggen

- Penslat på ett tjockt lager gelcoat 

- Ett lager med 300gram glasfibermatta.

- Ett lager med 450gram glasfibermatta 

- Låtit ovanstående härda i minst 3 dygn

- Slipat och tvättat ytan
- Sedan två lager med 450gram

- Väntat 3 dygn

-Slipat och tvättat och sedan de sista två lagren med 450gram.

Färdig tjocklek på formen blev 8mm.  
 

E2CA5EF0-0D6B-46BF-871D-9C3CCC2AE721.thumb.jpeg.b8800cc8673829c064f537de9e476d6d.jpeg

ADF1F283-8123-4842-A2AE-ED39AE0A394A.thumb.jpeg.8dedf64de9c1966a01fda436810b560a.jpeg

11679456-C759-4E8A-A239-B7A5CCC0AA63.thumb.jpeg.37f03c7197302648c9da1308d60d2062.jpeg

D16597F0-D3DD-44A0-8E1A-A0F9733B6E4A.thumb.jpeg.f8f6a1d56a4666d3eb4cde34cc08ee3d.jpeg

445B12B0-BFB9-457A-84EE-CA4380867DF9.thumb.jpeg.9da6de674e27e7ef0ad274264bfca54c.jpeg

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag tog jag av formen från pluggen efter mer än en veckas härdning. Formen ser väldigt fin ut 😀. Jag hade 2 graders släppvinkel på pluggen så jag var tvungen att dra av formen rakt upp annars blev det byrålådeeffekt. 
Vid nästa regnväder ska jag börja på att laminera glasfiber på vänster luftintagspluggen.

55196A6C-3A00-4B6A-A4A6-4B67F14260FF.thumb.jpeg.a798bdb182fe18081bc469a3d68bee5f.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En stund i verkstaden blev det idag å då gjorde jag förberedelse inför  gjutning av noskon. Jag har tagit ut mallar till kolfiberväven och på bilden håller jag på med att drapera formen med avrivingsväv, (peelply). 
Därefter kommer ett plastnät, det ska bli lite mindre i utbredning än avrivningsväven och till sist ska jag förbereda vacuumsäcken med tätningslist. Mycket pyssel är det med alla dessa lager på lager. Hoppas att det blir bra till slut.

EE29B4D4-3243-4C9C-9C36-0D7D2572833F.thumb.jpeg.807afb736593c76b211f5255633a8014.jpeg

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mer blir inte alltid bättre 😑

Jag gjorde denna delen häromdagen, 3D printad kärna klädd med kolfiber. Jag slipade epoxiytskicktet jämnare och sprutade på klarlack då upptäckte jag en del fiskögon. Jag la på extra klarlack tills fiskögonen försvann men resultatet blev att det blev liksom kolsyrabubbel i klarlacken där det var som tjockast. Det var bara att slipa ner och göra om, nu blev det bättre. Man lär sig av misstag å mer blir inte alltid bättre.

Kan ni gissa vad det är för något ?

03F3A700-D3CF-4CD0-9BC0-75FCDBFC6C34.thumb.jpeg.7b7d190a1c3b86815458c79f9674a954.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Svårt att säga. En liten vinge. 

 

12 timmar sedan, tpau sade:

Rullbåge?


Ja, en liten vinge men inte en rullbåge.

’Det ska bli ett kamerahus som sitter ovanpå luftintaget enligt bilden.

B01B99A0-2F75-489B-BF0E-25A6AD1D5515.jpeg.7fa8d0d19097eb96d7cff350e6575ad4.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ikväll så avformade jag den andra ”side podden”, det gick lika lätt som den förra.  Jag var lite orolig för att denna formen skulle strula pga av att gelcoaten härdade lite för snabbt på vissa områden och var därför rädd att gelcoat hade kryllat sig på ytan mot att pluggen men det blev  jättebra ändå.

Nu ska jag bara rensåga kanterna sedan får den vänta till jag har tid och lust att gjuta den första delen.

DC1F0AA7-B579-4052-9A50-DF53276184C4.thumb.jpeg.bf51cff8d603ca6dc34d0cf251f701f6.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hade mycket grubbleri om hur och var jag skulle applicera epoxiinloppet och vacuumsuget på noskonen. Efter diverse diskussioner med mer erfarna i ämnet bestämde jag att sätta en strumpa av peelply på toppen och sätta vacuumsuget där. Epoxiinloppen i basen via en spiralslang runt om, 360 grader. Nöjd med det upplägget gick jag vidare med att applicera vacuumpåsen över alltihopa och började suga ut luften.  Jag märkte direkt att väven ansamlades i långa veck i varje hörn å hur jag än försökte massera ut vecken släta blev det inte bättre, efter 2 timmer gav jag upp för jag insåg att det inte skulle bli bättre även om jag släppte på epoxin. Bättre att rädda kolfibern och göra en klassisk laminering med pensel för att applicera epoxin på väven.  Efteråt förstod jag vad problemet var, väven i 7 lager som komprimerades av vacuumet hade ingenstans att ta vägen förutom att ansamlas i hörnen, det hade kanske fungerat om jag bara klätt formens tre sidor, över två hörn istället. 
4D14AD8E-FD51-4789-86E6-EBF43DEAA176.thumb.jpeg.f25d121d136f46e3f72c6e080e2e6c66.jpeg
 

E8591030-4663-4372-A57A-B81693C8AB5C.thumb.jpeg.852537664d6d0860d8e5b830517a1510.jpeg

 

7C02BEEE-D073-4AEF-BFAF-EF8E60BD38CA.thumb.jpeg.7a233861778ab7290f81d4cb6fb3d04e.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Kanske lägga väven i två steg? Först över botten och 4-5 cm upp på framsida och sidor, sen lägga ovansidan och ner runt med överlapp så den väven slutar på undersidan så det ser ut som en bit från alla håll utom undersidan?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mats Karlsson sade:

Kanske lägga väven i två steg? Först över botten och 4-5 cm upp på framsida och sidor, sen lägga ovansidan och ner runt med överlapp så den väven slutar på undersidan så det ser ut som en bit från alla håll utom undersidan?

Det blir väl ungefär som jag gjorde, la på ovandelen och ner på båda sidorna och ca 5cm på undersidan i ett stycke. Sedan ett lager bara på undersidan. Repeterades 7 ggr.

Link to comment
Share on other sites

Efter den halvt misslyckade vacuum injekteringen så gjorde jag en vanligt laminering med pensel. 
5 lager med 200g kolfiber , jag hade planerat 7 lager vid vacuuminjeseringen men det brukar inte bli lika tunt när man gör en vanlig laminering med pensel. Efter att härdat ett par dygn grovslipade jag ytorna och nu har jag lagt på ett toppskick med epoxi, ska göra det på alla fyra ytorna.

Så har jag tagit fram formen till frontöverdelen och snyggat till ytan med maskinpolering. Nu ska jag vaxa ytan fem gånger.

 

20329129-2FFC-49E0-BB11-69066B2B340F.thumb.jpeg.add5bcff581183799e4acdab11c50854.jpeg

92DB3FCB-3150-4772-8281-492B35BE40F4.thumb.jpeg.90240ae23e92af10d665dc2a984c8bac.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

45 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Att du orkar hålla på med sånt där, jag hade kräkts efter andra formen troligen.
Men kul o se att du faktiskt orkar också, för det blir ju kanonbra 😄

Haha, jag har redan kräkts ett par gånger 🤢men det är bara att bita ihop och fortsätta.
Av någon konstig anledning hamnar jag alltid i arbeten som kräver slipning, konstig. 
 

Tack för uppmuntran, kul att du tycker det blir bra 😊 

Link to comment
Share on other sites

Jag kunde inte låta bli att göra en testgjutning till för att jag vill se hur grövre väv ,450gram, fungerar i ett ytskikt , grövre väv innerhåller mer luft, får se om det blir små luftbubblor i ytskiktet. Tidigare har jag bara haft 200 gram som ytskikt. Dessutom har jag tejpat med maskeringstejp på vävens ytterkanter, lättare att klippa och hela den delen av väven håller formen bättre. Får se hur det påverkar.

11D8826C-F123-437B-BC2F-7747E87A9DF8.thumb.jpeg.e68112d3b72773e9361f4485c93d19f9.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den här noskonen har verkligen frestat mitt tålamod, den blir inte som jag vill - Blank och felfri.

Det är ett område på ovansidan där det i epoxin är slöjor av microbubblor eller något annat skit och hur jag än har försökt att få bort den har jag misslyckas. Nu sist sprutade jag på klarlack i ett desperat försök och hoppades det skulle försvinna, självklart gjorde det inte det. Skiten syns bara i vissa vinklar beroende på skugga eller sol på ca 59 cm eller närmare avstånd - å så kan jag ju inte ha det.
Det blir till att slipa en runda till och lägga på ett nytt lager kolfiber, gör om gör rätt.

B6B618A9-A3DD-4A92-A6B7-264A2349030B.thumb.jpeg.e10004f8d1192c1deab439049728d12a.jpeg

Edited by Göran Nilsson
Felstavat
Link to comment
Share on other sites

Och hur har du tänkt skydda noskonen från allt grus den lär tugga under körning?
Det jag vill ha sagt är att om det bara går att urskilja från så nära avstånd och i vissa vinklar så lär stenskotten synnas betydligt mer efter bara någon enstaka körning.
Släpp det o gå vidare istället tycker jag 😎

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag har fnulat på hur jag ska låsa fast front kåpan och motorkåpan. Jag haft lite olika idéer men det blir låsning med pianotråd. 
Förklaring till bilden. 
Blå - ramrör   
Gul - motorkåpan   
Grå - 3D printad list med gänginsatser. 
Grön - pianogångjärn

Fördelarna är att låsningen inte syns på utsidan och att det är lätt snabb och säker låsning.

8255456F-844A-4E37-A15B-0821FC02C445.jpeg.1494b932f0d0c0858dd2f045b1a154be.jpeg

3449B549-7FCC-4FEE-91EB-2EF26DC5B4AE.thumb.jpeg.177a2705d95577d4167b3d209e7cccab.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter ett och halvt dygns nervös väntan plockade jag ur frontkåpan ur formen och den var jättefin utan några luftbubblor i ytan eller några andra konstigheter vad jag har sett ännu så länge. Men det har varit en kamp mot detaljer, massvis av som saker som har kunnat gå fel. Arbetet med att tillverka denna kåpan i kolfiber har varit extremt mycket mer jobb i jämförelse med att tillverka samma del i gelcoat/glasfiber/polyester. 
Nu får den vila några dygn  i formen å jag kastar mej över nästa del att gjuta 😀

BA63CAEB-73BE-443A-BDCA-680825411811.thumb.jpeg.4cafcbe5032b7ae68677b40a570ad0a9.jpeg

D5FE0A56-C711-4293-8F6E-54F39A45E475.thumb.jpeg.8ffcd893e05376b2db2fa19988031bdb.jpeg

CBAF1B14-4CD7-40E1-93D0-DB51D02A885A.thumb.jpeg.a3941b68a7ef543cfb1b8f05094780ca.jpeg

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Snygga framsteg!

 

En liten nyfiken fundering, vad använder du för produkter på dina pluggar? främst dem 3dprintade, är det spackling och sen typ billack?

Har precis printat färdigt delarna till mina framskärmar och ska börja preppa inför tillverkning av gjutformar därav frågan 🙂

/ Emil

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, emilborg sade:

En liten nyfiken fundering, vad använder du för produkter på dina pluggar? främst dem 3dprintade, är det spackling och sen typ billack?

Tack, Jo det går framåt sakta.

Pluggarna printade i Clas Olson PLA, delarna ihoplimmade med epoxi, spacklade med PP finspackel, slipgrund, 2k billack, lätt slipning av damm mm och till sist maskinpolering.

Om jag skulle göra om något så skulle jag printa med fler väggar och en annan infill . 4 eller 5 perimeter och gyroid infill.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2023-08-21 at 12:30, swedishGT40 sade:

Släpp det o gå vidare istället tycker jag 😎

Jag är lite trög men till slut bestämde jag mej att inte göra om kolfibern eftersom det var minimala visuella defekter.  Jag slipade ner klarlacken som jag hade kladdat på ett begränsat område och la på ny klarlack på hela delen. Det blir bra 😅.

847EF05C-6BF9-4E39-B3AB-4A4A2377D592.thumb.jpeg.2a6bb2b447279f599e874c929bb2b6a9.jpeg

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag började förbereda sidepod formarna för nästan en månad sedan men har inte gjutit första delen förren nu.
Det kom lite andra grejer emellan, bland annat fick jag tag i en annan växellåda som jag har letat efter länge till min Vstorm. En hel del arbete med den , blästra, lackera, bygga om från 4wd till 2WD. Denna lådan är tätstegad och med en annan slutväxel, vill gärna provköra den innan det blir för kallt.

Efter att polerat och vaxat formen sprutade jag klarlack i den. Sedan skulle jag matta ner ytan med 400 papper å upptäckte då att jag hade missat några ställen å där var klarlacken väldigt tunn och lossnade när jag slipade. Jag slet bort all klarlack och vaxade en omgång sedan la jag på nya lager med klarlack. Efter 3dygn slipade jag klarlacken igen.

Till denna formen gjorde jag inga mallar till kolfibern, det var enklare att bara mäta längden och klippa av från rullen lägga in i formen och klippa överskottet när kolfibern låg snyggt i formen. Jag la följande lager

1x200g twill.   
1x450g twill.  
1x390g twill.  
1x450g twill.  
1x200g twill

2100 gram Epoxi enligt kalkyl.

Jag hade svår beslutsångest över vilken vilken sorts flödesnätet jag skulle använda.  
- standard nät som de flesta använder är ganska styv och oflexibel.   
- vävd nät är mycket flexibel och lätt att forma men är tunnare. 

Kommer det vävda nätet transportera epoxin lika bra? Leverantören påstod ”nästan lika bra” å ingen jag var i kontakt med hade provat . Så det var bara att prova och jämföra själv, gjorde en provyta med samma upplägg med kolfiber, ena halvan standard nät och andra halvan vävd nät. Resultatet blev att det vävda nätet var ca 20% ”långsammare” i hastighet, alltså ingen signifikant skillnad.

Nästa fråga, var jag skulle lägga slangarna till vacuum och epoxi, efter mycket om och men blev det till slut inlopp i botten på formen och vacuum på bägge långsidorna. Fixade till vacuumpåsen och tryckte fast den på formen, efter en extra omgång press med tummarna på tejpen var påsen 100% tät.

Nu blev det nervöst, blandade epoxin och öppnade kranen, epoxin flöt på fint och hela ytan var fyllt på några minuter och jag stängde av inloppet. Men va f.., det var ca 500g epoxi kvar i burken. Formeln för hur mycket epoxi som ska gå åt hade varit bra tidigare så då måste det va ett underskott av epoxi i formen nu. Bära eller brista, så jag öppnade kranen igen och sög in nästan allt på en halvtimme. Det syntes ingen skillnad på ytan efteråt. Jag lät vacuum kranen vara öppen.

Efter några timmar såg det ut som att det var luftbubblor i nätet på vissa höga horisontella ytor så jag vände upp och ner på formen. Efter två timmar stängde jag vacuumkranen.

Idag hade delen härdat i två dygn, nervöst och spännande, med iver frigjorde jag delen från formen och den ser jättefin ut 😃😃😃.

Snart dags att gjuta höger sidepod.

6409A308-9441-45F6-BC6B-E03D317D80CC.thumb.jpeg.b2b78bdd5882ce74108c2df3dd0922a3.jpeg

BCA39375-1582-411D-B3CA-FC7395114D69.thumb.jpeg.265cada8c4f7692f256da790b96b740d.jpeg

00632747-C4B0-4819-B495-14200606C76D.thumb.jpeg.191ba0e6ef8c80a1356949a941d62ee2.jpeg

AF2B899A-57B2-496E-A233-38501A09A20F.thumb.jpeg.e86ff78409007982a44b3087a5b03091.jpeg

ECACDEFD-7DBE-4336-A5B4-9E3C69F83EBE.thumb.jpeg.86cccd78ad19b330c07d0f9738f0da4a.jpeg
 

3AAE0F30-0645-4A38-8BBF-EDB4D261BCCB.thumb.jpeg.794d8bf69337b8a62565e22ee60cb613.jpeg

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Senaste veckan har jag gjutit den andra sidepoden. Med fem lager kolfiber, avrivingsväv, nät och påse tar din sin lilla tid att lägga in allt i formen och man måste vara väldigt noggrann i varje moment om allt ska bli bra.  Jag var inte lika nervös när jag öppnade kranen till epoxin denna gången. Efter två dygn i formen tog jag ut delen och den blev lika fin som förra sidepoden. 😀😀😀

Så nu kan jag ge mej på nästa del som är sargen/ramen runt sittbrunnen.

BE140255-6F83-4578-BB8B-C4923212A137.thumb.jpeg.5e0370397697c4b416c2b838136ff8fc.jpeg

B0173BA6-BE9D-4AD9-B437-82EA455988DF.thumb.jpeg.a14b9ccb9377bc67991c4ed922c2b3b3.jpeg

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...