Johan Iwdal Posted December 22, 2021 Author Posted December 22, 2021 On 2021-12-10 at 13:27, swedishGT40 sade: Du kan räkna på batterispänningsfall annars på 24volt https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Detta får du räkna på i samband med vilken effekt startmotorn har. Behöver du hjälp så hör av dig. Korta sträckor och den momentana lasten gör att du kan kliva ner lite i area mot det teoretiskt korrekta. Perfekt! Tack Quote
Johan Iwdal Posted December 22, 2021 Author Posted December 22, 2021 Dags att bygga bränslesystemet i mellandagarna. Quote
Tomas m Posted December 22, 2021 Posted December 22, 2021 (edited) 8 timmar sedan, Johan Iwdal sade: Dags att bygga bränslesystemet i mellandagarna. Blir dåligt tryck i Fuel rail med den inkopplingen. Regulatorn ska sitta på returen.🙂 Eller är allt inbyggt i trottelhuset? Edited December 22, 2021 by Tomas m V Quote
Johan Iwdal Posted December 25, 2021 Author Posted December 25, 2021 Hmmm har inte beställt trattar och insug än. har alltid kört regulator före insprut på tidigare projekt för att få jämnt tryck men jag kanske tänker fel. vad är det som gör att jag skulle få för lågt tryck, utveckla gärna Quote
Hansol Posted December 25, 2021 Posted December 25, 2021 (edited) Sätter du regulatorn som sista utpost innan retur till catch tank så har du inställt stabilt tryck till fuelrailsen, så som du har ritat så vet du inget om trycket efter regulatorn du vet bara att du bygger upp innan. Edited December 25, 2021 by Hansol 1 Quote
Tomas m Posted December 25, 2021 Posted December 25, 2021 (edited) 8 timmar sedan, Johan Iwdal sade: Hmmm har inte beställt trattar och insug än. har alltid kört regulator före insprut på tidigare projekt för att få jämnt tryck men jag kanske tänker fel. vad är det som gör att jag skulle få för lågt tryck, utveckla gärna Brukar var enligt bilden. Sätter du regulatorn(15) innan så får spridarna(13) bara retur trycket som är lågt. Rail(14) vill du ha mellan pump och regulator. Eller ska du bygga med förgasare? Edited December 25, 2021 by Tomas m Justerat Quote
Johan Iwdal Posted December 26, 2021 Author Posted December 26, 2021 Tack för all information och hjälp 🙏🏻 Är lite i valet och kvalet om jag ska använda förgasare till besiktningen för att göra det enkelt för mig eller gå på insprut direkt. kommer i vilket fall försöka sätta regulatorn så att man enkelt kan koppla om beroende på vad jag väljer. Någon här som vet hur tätt man måste klamra bränslerör? Är det samma som bromsrör? Quote
Johan Iwdal Posted December 26, 2021 Author Posted December 26, 2021 (edited) Dags att börja med den del av bränslesystemet som ska byggas in i sparklådor mm och även i motorrummet t.o.m catchtanken. Vill att det ska se lite oldschool ut och även lite slitet och åldrat. Det är nästan omöjligt att hitta aluminiumfärgade AN kopplingar så dagen får ägnas åt lite aveloxering….. Har införskaffat svarta kopplingar som behandlas. Efter lite tvätt så försvinner den svarta färgen och man får ett matt lite slitet utseende Edited December 26, 2021 by Johan Iwdal 1 Quote
Arto Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 (edited) On 2021-12-22 at 10:18, Johan Iwdal sade: Det känns som en "dubbelexponering" med ventiler på returen. som jag inte hänger med på. Antar att idén är att retur-soppan ska gå till samma tank som bränslet kommer från? Då behövs bara en enklare 3-vägsventil istället för Pollak-ventilen. Dom andra två ventilerna behövs inte som jag ser det. Pollak-ventilen är gjord för att sköta både fram och retur från två tankar. Och så finns möjligheten att koppla in och se nivån i tanken man kör på om man bara har en tankmätare på instrumentpanelen. Eller har du någon annan Pollak-modell? EDIT: Det går ju en avstängningsventil på varje sida som du ritat men då ha en T-anslutning istf. Pollak-ventilen. Edited December 26, 2021 by Arto Quote
Johan Iwdal Posted December 26, 2021 Author Posted December 26, 2021 Varför jag valt Pollaken är just som du skriver Arto att bara ha en tankmätare som visar aktuell tank. Bara bra om jag slipper övriga ventiler. Quote
Tomas m Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 (edited) Annars kan du använda ejektorverkan från returbränslet. Så slipper du extra pumpar och ventiler. Sätt en slang mellan tankarna så kan överflödet rinna tillbaka innan den första tanken är helt tom. Edited December 26, 2021 by Tomas m Bytt bild. Quote
super7 Posted December 26, 2021 Posted December 26, 2021 (edited) 8 timmar sedan, Johan Iwdal sade: Dags att börja med den del av bränslesystemet som ska byggas in i sparklådor mm och även i motorrummet t.o.m catchtanken. I stället för att som du ritat med dubbla bränslepumpar efter catchtanken, så finns det ju catchtankar med inbyggd bränslepump. SPD Catchtank för interna bränslepumpar (speeding.nu) Edited December 26, 2021 by super7 Quote
Arto Posted December 27, 2021 Posted December 27, 2021 15 timmar sedan, Johan Iwdal sade: Varför jag valt Pollaken är just som du skriver Arto att bara ha en tankmätare som visar aktuell tank. Bara bra om jag slipper övriga ventiler. Ok, då förstår jag. Tankmätare går ju även om man vill att lösa med ett relä som som tar samma signal som ventilen. Jag tycker att det här med dubbla tankar inte är sådär jätteenkelt och det har skapat en del huvudbry, för mig iaf. Lösningarna blir gärna olika, även förutsättningarna skiljer mellan bilar med egna/köpta tankar, insprutning eller förgasare byggares önskemål etc. Jag letade efter en separat tråd för dubbla bränsletankar men gick bet. Den varianten som@Tomas m tipsar om verkar f.ö. intressant. Quote
Johan Iwdal Posted December 27, 2021 Author Posted December 27, 2021 13 timmar sedan, super7 sade: I stället för att som du ritat med dubbla bränslepumpar efter catchtanken, så finns det ju catchtankar med inbyggd bränslepump. SPD Catchtank för interna bränslepumpar (speeding.nu) Valde externa pumpar för att få ”rätt” utseende i motorrummet Quote
Hansol Posted December 27, 2021 Posted December 27, 2021 46 minuter sedan, Arto sade: Ok, då förstår jag. Tankmätare går ju även om man vill att lösa med ett relä som som tar samma signal som ventilen. Jag tycker att det här med dubbla tankar inte är sådär jätteenkelt och det har skapat en del huvudbry, för mig iaf. Lösningarna blir gärna olika, även förutsättningarna skiljer mellan bilar med egna/köpta tankar, insprutning eller förgasare byggares önskemål etc. Jag letade efter en separat tråd för dubbla bränsletankar men gick bet. Den varianten som@Tomas m tipsar om verkar f.ö. intressant. En väg att gå är väl kanke att nyttja Ohm:en från tankgivarna och göra en krets som utvärderar och i sin tur styr en ventil som antingen styr bränsle åter til tank höger eller tank vänster. Quote
Tomas m Posted December 27, 2021 Posted December 27, 2021 22 timmar sedan, Tomas m sade: Annars kan du använda ejektorverkan från returbränslet. Så slipper du extra pumpar och ventiler. Sätt en slang mellan tankarna så kan överflödet rinna tillbaka innan den första tanken är helt tom. Original brukar det sitta dubbla nivågivare som sitter i serie, då mäts den totala nivån (A+B) oberoende vilken tank som är full eller tom. Sen ser det lite farligt om man råkar köra pump 1 och returen till tank 2 enligt första skissen. Då finns det risk för fontän när tank 2 blir överfull. Så någon slang mellan tankarna bör nog finnas som kan leda över vid ev fel. Quote
Johan Iwdal Posted December 28, 2021 Author Posted December 28, 2021 (edited) Blev lite gjort i garaget idag. fäst ledningar ordentligt och fäst vibrationsdämpning mellan tankar och ram. Monterat undre plåtar och börjat montera pumpar och filter till bränslesystemet. Edited January 3, 2022 by Johan Iwdal Quote
Johan Iwdal Posted January 2, 2022 Author Posted January 2, 2022 Bockning av rör för bränslesystemet i full gång. vart har ni andra monterat era filter och pumpar och hur ser era system ut. Lite lite om bränslesystem på GT40 här på forumet. 2 Quote
Hansol Posted January 2, 2022 Posted January 2, 2022 Ja bocka rör kan vara roligt , ser ut att bli bra det där 1 Quote
Johan Iwdal Posted January 3, 2022 Author Posted January 3, 2022 Man kan inte ha för många inspektion/service luckor……. 1 Quote
Johan Iwdal Posted January 4, 2022 Author Posted January 4, 2022 Anpassning och försänkning av airjacks i golvet…… 3 Quote
Johan Iwdal Posted January 6, 2022 Author Posted January 6, 2022 On 2021-12-25 at 23:21, Tomas m sade: Såhär. Har ni justerat bränslesystemet med regulatorn efter fuelrailsen. Funderar nu på om det räcker med AN6 på matningen fram till catchtanken. Borde räcka med råge ändå och sedan fortsätta med AN8 till primärpumparna. vill gärna höra era åsikter. Quote
Hansol Posted January 6, 2022 Posted January 6, 2022 (edited) Har du två lyftpumpar * AN-6 till Catchen så borde det ju räcka . Utgår att du har lyftpumpar med helt okej kapacitet såklart. Edited January 6, 2022 by Hansol Quote
Johan Iwdal Posted January 6, 2022 Author Posted January 6, 2022 18 minuter sedan, Hansol sade: Har du två lyftpumpar * AN-6 till Catchen så borde det ju räcka . Utgår att du har lyftpumpar med helt okej kapacitet såklart. använder dessa två pumpar innan catchtanken och två Bosch 044 pumpar efter Quote
Hansol Posted January 6, 2022 Posted January 6, 2022 Är inte dessa Walbro högtryckspumpar , fungerar dom som lyftpumpar till catchtank ? Quote
Christer J Posted January 6, 2022 Posted January 6, 2022 De drar rätt mycket ström om inte annat, min 044 drog över 10 A om jag inte minns fel och räcker till mycket effekt.. Walbron drar väl ännu mer? Det borde ju egentligen räcka med två matarpumpar som klarar flödet till en catchtank med mindre ström och en 044 till 600 hk. Quote
Johan Iwdal Posted January 6, 2022 Author Posted January 6, 2022 (edited) 40 minuter sedan, Hansol sade: Är inte dessa Walbro högtryckspumpar , fungerar dom som lyftpumpar till catchtank ? Enl. Mathias på Speeding så ska Walbro pumparna funka fint som förpumpar. Det kommer bara vara en pump i taget som fyller catchtanken beroende på vilken tank man valt. Boschpumparna kommer kopplas så att det är en som matar och den andra används bara vid extremt pådrag. Boschen drar 17A vid 5 bar häHittade ingen uppgift på walbro Edited January 6, 2022 by Johan Iwdal Quote
Hansol Posted January 6, 2022 Posted January 6, 2022 Då så blir säkert bra , ser bara inte funktionen med att köra en högtryckspump som lyftpump , som Christer skriver ovanför du kommer ha pumpar som förbrukar rejält med amp . DeatschWerks In-Tank lyft/för Pump 210 L/HR (bjprace.se) är ju annars en pump som är ämnad för jobbet och två sådana drar minde amp än 1 Walbro . Quote
Johan Iwdal Posted January 6, 2022 Author Posted January 6, 2022 6 minuter sedan, Hansol sade: Då så blir säkert bra , ser bara inte funktionen med att köra en högtryckspump som lyftpump , som Christer skriver ovanför du kommer ha pumpar som förbrukar rejält med amp . DeatschWerks In-Tank lyft/för Pump 210 L/HR (bjprace.se) är ju annars en pump som är ämnad för jobbet och två sådana drar minde amp än 1 Walbro . Låter intressant. Klarar den att fylla tanken till 480-500hk Quote
Hansol Posted January 6, 2022 Posted January 6, 2022 23 minuter sedan, Johan Iwdal sade: Enl. Mathias på Speeding så ska Walbro pumparna funka fint som förpumpar. Det kommer bara vara en pump i taget som fyller catchtanken beroende på vilken tank man valt. Boschpumparna kommer kopplas så att det är en som matar och den andra används bara vid extremt pådrag. Boschen drar 17A vid 5 bar häHittade ingen uppgift på walbro Walbro universal fuel pump GSL392 is one of the most popular fuel pumps made by Walbro. is an ideal upgrades for: GSL392 fuel pump is used in vehicles for racing or performance purposes where higher pressure fuel is necessary. Turbocharged, Supercharged.- with faulty inline fuel pumps, expensive or hard to replace in-tank fuel pumps. For example, at 80 PSI the standard 255 lph pump will flow around 132 liters (35 gallons) per hour. At that same 80 PSI the equivalent HP (high pressure) fuel pump will flow over 210 liters (50 gallons) per hour. Walbro GSL392 255LPH High Pressure Inline Fuel Pump are extremely popular upgrades to vehicles with engine and performance modifications, supporting up to 650 horse power. - Pressure: 255 (LPH) Liters Per Hour- AMP: 20 - OE-proven second generation. - Fits most EFI applications including turbo and supercharged. - Variety of pressures and flows available, including high pressure performance.- All metal shell including inlet and outlet. - 10mm x 1mm threaded inlet and outlet accept a variety of fittings. - The 400-939 kit include two standard universal fittings which can connect to any 5/16 inch hose.- Lightweight, compact design. - QS9000 certified. - Made in USA Quote
Christer J Posted January 6, 2022 Posted January 6, 2022 210 liter i timmen räcker till mer än 300 hk kontinuerligt. Håller man fullt med 600 hk så länge att en catch blir tom? 2 Quote
Arto Posted January 17, 2022 Posted January 17, 2022 Det ser väldigt fint ut det där, urtjusigt! Fint tempo på bygget, som vanligt Quote
Johan Iwdal Posted January 20, 2022 Author Posted January 20, 2022 (edited) Efter alla bra synpunkter så har jag funderat ett varv till och justerat bränslesystemet något. Förpumparna är nu utbytta mot mindre micropumpar placerade internt i catchtanken. Regulatorn flyttad till efter fuelrailsen. Edited January 20, 2022 by Johan Iwdal Quote
Hansol Posted January 21, 2022 Posted January 21, 2022 Ser bra ut men för att skydda dina högtryckspumpar borde man kanske satt 100 micron filter mellan catch-tank och Bosch-pumparna och innan fuelrailsen 10 micron filter för att skydda spridare. 1 Quote
Johan Iwdal Posted February 2, 2022 Author Posted February 2, 2022 (edited) Inspektionsluckor klara. Dags att vända tillbaka chassit igen Edited February 2, 2022 by Johan Iwdal Quote
Johan Iwdal Posted February 2, 2022 Author Posted February 2, 2022 On 2022-01-21 at 15:21, Hansol sade: Ser bra ut men för att skydda dina högtryckspumpar borde man kanske satt 100 micron filter mellan catch-tank och Bosch-pumparna och innan fuelrailsen 10 micron filter för att skydda spridare. Bra tanke, får jobba in fler filter när det är dags att montera Quote
Mats Karlsson Posted February 2, 2022 Posted February 2, 2022 Så du har inga pumpar i huvudtankarna utan två sugpumpar i catchtanken? Jag har inte sett den lösningen förut. Quote
Johan Iwdal Posted February 13, 2022 Author Posted February 13, 2022 On 2022-02-02 at 14:35, Mats Karlsson sade: Så du har inga pumpar i huvudtankarna utan två sugpumpar i catchtanken? Jag har inte sett den lösningen förut. Tänkte testa det Quote
Johan Iwdal Posted February 13, 2022 Author Posted February 13, 2022 (edited) Uppbyggnad och infästning för batteri och airjacks klart. Edited February 13, 2022 by Johan Iwdal 3 Quote
Hansol Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 Blir hur stiligt och snyggt som helst detta . Quote
Johan Iwdal Posted February 19, 2022 Author Posted February 19, 2022 Luckor klara, dags att koppla in A/C Quote
Johan Iwdal Posted February 24, 2022 Author Posted February 24, 2022 (edited) On 2021-12-22 at 10:17, Johan Iwdal sade: Edited February 24, 2022 by Johan Iwdal Quote
Johan Iwdal Posted February 24, 2022 Author Posted February 24, 2022 Ni som bygger Southern GT och använder micks handbromslösning. Har jag monterat staget rätt? Hittar inga bilder där man ser hur den ska sitta Quote
Arto Posted February 25, 2022 Posted February 25, 2022 Jag tror jag skrev tidigare att min har gått till återvinning. Det finns ingen möjlighet att ha den där på min bil då den har ett oljetråg med sumpen fram. Så tyvärr, har inga bilder. Nu när jag tittar på ramen och hästskon i bilden: 😨 Oroar mig lite över avsaknaden av en balk som håller ihop sidorna i botten. Ska det sitta någonting där så småningom som gått mig förbi? Quote
Johan Iwdal Posted February 25, 2022 Author Posted February 25, 2022 (edited) 5 timmar sedan, Arto sade: Jag tror jag skrev tidigare att min har gått till återvinning. Det finns ingen möjlighet att ha den där på min bil då den har ett oljetråg med sumpen fram. Så tyvärr, har inga bilder. Nu när jag tittar på ramen och hästskon i bilden: 😨 Oroar mig lite över avsaknaden av en balk som håller ihop sidorna i botten. Ska det sitta någonting där så småningom som gått mig förbi? Har svårt att få tag på Mick nu när dom sålt företaget. Hoppades på att någon här använder staget och vet åt vilket håll det ska sitta. gällande hästskon så kapade jag bort balken och byggt en separat ram som monteras när växellådan är på plats. Blev mycket enklare att hantera motor och låda på det sättet Edited February 25, 2022 by Johan Iwdal 1 Quote
Johan Iwdal Posted March 3, 2022 Author Posted March 3, 2022 Inte hänt så mycket sista veckan men nu är kylaren på plats. Lite finjustering och snygga till det så blir det nog bra. tack till Jocke för en smidig affär 2 Quote
Johan Iwdal Posted March 7, 2022 Author Posted March 7, 2022 Har börjat lite lätt att känna på karossen...... kommer ta en stund det här. Quote
swedishGT40 Posted March 7, 2022 Posted March 7, 2022 När främre delen av spindels tak är lägre än dörrens blad så är det en indikation på att spindeln ska tryckas ihop för att skjuta upp på höjden. Det lär sannolikt resultera i att du får slita av dörrarnas bakkant för att passa i dörrhålet, men är o räkna med tyvärr. Det svettiga är o försöka lista ut när man justerat så långt det går, och det är dags att faktiskt kapa lite försiktigt för att kunna justera vidare. Lycka till 🙂 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.