BeLo Posted November 20, 2023 Posted November 20, 2023 Problemet med bara två stag är att det uppstår en linje där de båda stagen övergår i skärm. Genom denna tänkta linje kommer skärmen att vibrera och vrida sig, vilket ofta leder till utmattning i materialet. Jag kör med tre massiva 10 mm stag, vilket vibrerar mindre, men i stället leder till tryck och drag i stängerna.(vilket också leder till utmattning 🙂) Fördelen är att även när ett stag gått av så sitter skärmen kvar och man kan åka vidare. När jag bytte till Wilwood ok så hamnade det horisontella staget, som går rakt bakåt precis där bromsslangen sitter, vilket är orsaken till den skumma bågen på bilden. /Bengt 2 Quote
Mats Karlsson Posted February 14 Author Posted February 14 (edited) Dags att uppdatera lite här igen. Stång är alldeles för oeffektivt viktmässigt för min smak så jag körde på med min plan med 16x2 rör och binder ihop dom med ett par 15x3 plattjärn. 3D printade ett par distanser för att hålla rören på rätt avstånd från däcken innan jag näste fast rören i de gamla 20x1,5 rören som jag tidigare kapat av. Igår kväll helsvetsades allt och nu återstår bara att tillverka 8 st "muttrar2 som ska pluggsvetsats fast i rören för att kunna skruva skärmen mot. Skönt att snart kunna bocka av detta jobbet i listan och få lite energi för att köra andra mindre jobb. 🙂 Edited February 19 by Mats Karlsson 2 Quote
Mats Karlsson Posted February 20 Author Posted February 20 Jag har stört mig på denna onödiga 180 graders sväng på slangen pga att orginal vattenröret pekar frammåt när expansionskärlet sitter bakåt. I går blev det tömning av kylsystemet och bort med värmesköldar och grenrör för att fixa detta. Lite vinkelslip och lite svets löste problemet. Väntar in en ny packning innan det kan återmonteras och för att lyxa lite extra tog jag med det till jobbet och fick svetsen penetrantprovad bara för att vara på säkra sidan. Den fick godkänt på täthet men utseendet var väl bara 3 av 10. 🙂 3 Quote
MikaelG Posted February 20 Posted February 20 Original röret är endast hård lödat ihop, så fick ta fram svetsen och löda om det på mitt projekt gick bra. Med lite hjälp ifrån en snäll fru som fick agera rör hållare hmm! 1 Quote
Mats Karlsson Posted February 25 Author Posted February 25 Skärmstagen är nu helt klara och vilken skillnad den blev. Nu skallrar dom inte så fort man kör över ett litet gupp. 🙂 De gamle hålen är igensvetsade och de yttre ändarna på rören har fått 3D printade pluggar. Ett annat vinterprojekt var att få denna loggan jag ritat målad av Robert på Magic Line pinstriping. 2 Quote
Mats Karlsson Posted March 1 Author Posted March 1 Idag vart det premiärtur på riktigt, ett par mil och lite färsk soppa i tanken gjorde starten på helgen härlig trots att det bara var 8 grader varmt. De nya skärmstagen funkar kanon, så skönt när det inte skramlar vid vägskarvar och liknande. 7 Quote
Mats Karlsson Posted March 3 Author Posted March 3 Idag löstes ett gammalt men lågprioriterat problem med att bränslepumpsrelät ligger och drar tjuvström bara batteriet är inkopplat. Jag vet inte riktigt varför det gör så men nån feltolkning nånstans när jag gjorde om elsystemet till motorn troligtvis. 2 Quote
Mats Karlsson Posted March 17 Author Posted March 17 Med vinterjacka, mössa, luva och handskar så funkar det även med +1° C bara vägen är torr. 🙂 4 Quote
LUPUS Posted March 18 Posted March 18 det ser kallt ut , jag åker omkring med läckande rut lister i min och tycker det är illa Quote
Mats Karlsson Posted March 18 Author Posted March 18 Faktiskt inte farligt kallt men så var jag ju bara ute 20 minuter. Skidhandskarna håller händerna varma och mössa+luvan på jackan gör att vinddraget stoppas lite som en mopedstrut. Tänkte köra idag med men åka till tippen och hugga ved hade högre prioritet. Quote
Mats Karlsson Posted April 14 Author Posted April 14 Det kvittrar från kopplingen när man kör och det försvinner när man trycker ner kopplingspedalen. Lamell och urtrampningslager var nytt för 250 mil sedan så antingen är det mismatch av delar eller nåt annat som är problemet. Det har ju funkat i 250 mil så jag vet dock inte riktigt var jag ska börja felsöka. Quote
tpau Posted April 15 Posted April 15 På Ford typ 9 lådor finns det en liten gummi/plast bussning till kopplingsgaffeln när den är utsliten börjar den kopplingen skallra /T 1 1 Quote
Mats Karlsson Posted April 15 Author Posted April 15 Om nån vet var jag kan köpa en av nedanstående så är jag tacksam. Fordonsdelen och Skandix har den restnoterad utan info om när den kommer in igen. Quote
DomiSeven Posted April 17 Posted April 17 On 2024-04-15 at 08:24, tpau sade: På Ford typ 9 lådor finns det en liten gummi/plast bussning till kopplingsgaffeln när den är utsliten börjar den kopplingen skallra /T Det var intressant. Quote
DomiSeven Posted April 17 Posted April 17 https://www.burtonpower.com/saddle-gearlever-to-selector-shaft-type-e-9-gearboxes-gbt9540.html ? Den är inte till kopplingen. Quote
tpau Posted April 17 Posted April 17 Det är den svarta rörstumpen här, håller fast kopplingsgaffeln. https://www.retroford.co.uk/product/rs2000-type9-release-arm-pivot-pin-and-anti-rattle-sleeve-drt030/ Min kopplingsgaffel skallrar, blir tyst när jag antingen ansätter kopplingen lätt eller lyfter pedalen med foten, och jag hoppas det är den som är boven. /T 1 Quote
Mildseven Posted April 17 Posted April 17 Har för mig att det finns ett urtrampningslager typ som finna även på Saab Quote
Mats Karlsson Posted April 28 Author Posted April 28 Förra helgen monterades en ny (bättre begagnad) stödhylsa till urtramningslagret, nytt lager, kopplingsarm och stödkula på plats och sen lyftes motor och låda tillbaka på plats (tog i princip hela lördagen av få motor och låda på plats och kardanen fastskruvad igen. Söndagen ägnades åt alla kringdelar och en kort provtur gjordes och nu var kopplingen tyst igen. Ett annat litet problem upptäcktes dock och det var att med växel i och kopplingen nertryckt så fanns det en tendens till kryp i bilen, dvs den kopplar inte ur till 100% Lite forskande har gjorts men till slut blev lösningen att helt ta bort den skruv och mutter jag haft som pedalstopp för kopplingen och även kapa av 5 mm av pedalplåten. Detta ökade slaget på slavcylindern från 15 till 20 mm och det räckte för att lösa problemet. 3 Quote
Mats Karlsson Posted May 3 Author Posted May 3 I går blev det en tur till Uddevalla för årets första Fjordträff. Mycket bilar men jag fotade inte så mycket men denna samlingen med Non-stop färgade bilar var lite rolig. Specialtema med gamla Volvos denna kväll så många amazoner lite blandat annat. 🙂 4 Quote
Mats Karlsson Posted June 24 Author Posted June 24 Svensk midsommar när den är som bäst. Varma vindar och tomma vägar i öppna landskap. 9 Quote
Mats Karlsson Posted June 30 Author Posted June 30 Förra veckans sommarväder gjorde att det blev bilträffar både tisdag, onsdag och torsdag. På onsdagen blev det slussarna i Trollhättan där lite andra lokala sevens infann sig med. På torsdagen åkte vi till Gräfsnäs och där var det verkligen mycket bilar och folk. Måste ha varit minst 200 bilar och nåt hundratal motorcyklar/mopeder. Vid infarten så blev det 10-15 minuter kökörning vilket gav kylsystemet en genomkörare men Spalfläkten gjorde sitt jobb och höll tempen under kontroll. På vägen hem var det en sån där perfekt svensk sommarkväll. Bilen bara skar genom den varma luften och man känner dofter, både goda och mindre goda. Varje gång man kommer in i skuggan så känner man hur temperaturen minskar ett par grader och alla sinnen får sin belöning för alla garagetimmar. 10 Quote
Mats Karlsson Posted July 12 Author Posted July 12 Äntligen lite solsken idag igen så bilen kunde luftas lite. 3 Quote
Mats Karlsson Posted July 20 Author Posted July 20 Ytterligare en sån där perfekt sommarkväll igår. Ren njutning att ta en tur innan solen försvann. 2 Quote
Mats Karlsson Posted July 20 Author Posted July 20 Idag blev det en timmes körning ner till Göteborg för lite pop the hood meet på Bäckebol. Riksväg 45 mellan Trollhättan och Göteborg är inte riktigt där den här bilen kommer till sin rätt men det är effektiv förflyttning och runt 2000 varv på femmans växel trivs bilen riktigt bra i ca 95 km/h. Det bara tuggar på och blåser inte farligt mycket även om det brusar lite i vänster örat. Många uppskattande kommentarer och ett par tummar upp från passerande bilar gör körningen lite roligare. 🙂 8 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.