Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Share Posted October 10, 2019 (edited) En del prylar på plats i alla fall! Det ska fram lite mer remskivor fästen och så vidare, grenrör och turbinhus ska coatas, tändspolar mm innan den ska i 🙂 Vägde in den så som på bilden och det landade på 128 Kilo. Är nöjd då std motorn vägde in på 115 Kilo med det mesta på. Så den har tjockat till sig med 13 Kilo. Ok med tanke på turbo, torrsump intercooler osv, även om jag hade hoppats på mindre. Edited October 10, 2019 by Andreas Engström 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted October 10, 2019 Share Posted October 10, 2019 Mycket fina leksaker ( maskiner ) om man kan göra sådant hemma . eller är det mer än bara hemma ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Share Posted October 10, 2019 6 minuter sedan, LUPUS sade: Mycket fina leksaker ( maskiner ) om man kan göra sådant hemma . eller är det mer än bara hemma ? Nja, hade eget för några år sen och byggde lite toppar och motorer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cat7even Posted October 29, 2019 Share Posted October 29, 2019 Wow Har en elise s1 i Uppsala får mankomma förbi i sommar på garagebesök? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted November 1, 2019 Author Share Posted November 1, 2019 On 2019-10-29 at 21:10, cat7even sade: Wow Har en elise s1 i Uppsala får mankomma förbi i sommar på garagebesök? Absolut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 Här har vi gjort ett nedre motorfäste, har gjutit det med tvåkomponent polyurethan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted November 5, 2019 Author Share Posted November 5, 2019 Maskinen är nu på plats! Fick tyvärr ta ur lite i torpedväggen, får lappa i en bit... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted November 8, 2019 Share Posted November 8, 2019 Snyggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted January 5, 2020 Author Share Posted January 5, 2020 Har här fått dit alla remhjul och fästen för vevgivare generator torrsumpspump mm. Hasse "the man" fräser så skären glöder! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted January 5, 2020 Author Share Posted January 5, 2020 (edited) Avgasbygge. Snickrar ihop nåt i 3,5" + 2.15" RF, sågar ringarna i bandsåg och tiggar ihop sen. Ljuddämpare är från Jones Exhaust, blev lättare än orginalet, dock bara ett halvkilo 🙂 Grenrören och turbo/turbinhus är keramiskt coatade ochså, hoppas det gör lite skillnad... Edited January 5, 2020 by Andreas Engström 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted January 5, 2020 Author Share Posted January 5, 2020 Här har det blivit lite soppagrejjer mm, bränsletrycksmätaren kommer att bytas mot givare, kopplas mot sprutet och till panel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted January 5, 2020 Author Share Posted January 5, 2020 (edited) Tillverkning av tank för torrsumptank, hamnar framför höger bakhjul, ca 12.5 liter total volym, dock 6-7 liter olja i den. provkörde den i duschen innan jag svetsade på locket för att se hur vattnet skruvade sig ner... Detta för att eventuell luft i oljan ska få en till chans att separera. Pumpen är en Dailey med separator, skall visst vara väldigt bra! Dailey visar skillnaden nedan Edited January 5, 2020 by Andreas Engström 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted January 5, 2020 Author Share Posted January 5, 2020 (edited) Den galne proffessorn Hans har mästerligt gjort nya rotorhattar då jag nu ska köra flytande skivor och lite andra ok... Bromsarna blir 10.5 kilo lättare än std, fast de är större! Dock förlorar jag den besparingen pga större och bredare hjul... Kastar in en bild hur den ser ut just nu ochså Edited January 5, 2020 by Andreas Engström 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
method Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 Wow, vilket bygge! Önskar jag hade kunskap, energi, kontakter och resurser att göra något liknande - misstänker du inte behöver oroa dig för att bli frånkörd av GT3:or framöver... Vad blir det av det här registreringsmässigt, ombyggt fordon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted January 10, 2020 Author Share Posted January 10, 2020 On 2020-01-06 at 11:55, method sade: Wow, vilket bygge! Önskar jag hade kunskap, energi, kontakter och resurser att göra något liknande - misstänker du inte behöver oroa dig för att bli frånkörd av GT3:or framöver... Vad blir det av det här registreringsmässigt, ombyggt fordon? Tack! Ja jag är oerhört tacksam för all hjälp jag fått från Hasse och Lvov, det är grymt! Ja precis, ombyggt fordon blir det. Motor är på 148Hk std, och jag kör med flexifuel givare så jag får då köra eftermarknadssprut och även turbokonvertera, Effekten räknas dock upp 50% dvs den blir på 222 Hk. Jag blir även "tvungen" att byta hela bromssystemet för att den skall räknas som ombyggd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted January 10, 2020 Author Share Posted January 10, 2020 Har gjort ett tillägg med en extra mätare som är programmerbar och kan även styra en utgång. Det är en utcomp 3 från Reveltronics, kan i stort sett visa allt, går att bläddra i olika visnings vyer som man kan konfigurera fritt. Jag valde denna då jag vill komplettera med växellådstemp, bränsletryck, intercooler vattentemp, insugstemp mm Sitter i innertaket längst fram 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted September 12, 2020 Share Posted September 12, 2020 Finns det några uppdateringar ang detta mycket smakfulla bygget ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_J Posted March 30, 2021 Share Posted March 30, 2021 WOW, vilket bygge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 10, 2021 Author Share Posted August 10, 2021 Har vart förbannat dålig vad det gäller uppdateringar. Men , men lägger upp denna då jag startade motorn, smattrar lite då det var luft kvar i tryckarna. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 10, 2021 Author Share Posted August 10, 2021 Designade egna stakar och kolvar som mäster Hans Blom svarvade och fräste i sin fleraxliga svarv 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 10, 2021 Author Share Posted August 10, 2021 Tillverkning insugsdelar cnc och kolfiber 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 10, 2021 Author Share Posted August 10, 2021 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 Så in i h-e fräckt @Andreas Engström !!!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 Jäklar vad det bubblar i expansionskärlet? Är det normalt att det ser ut så? Har aldrig tänkt på det förut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 (edited) 5 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Jäklar vad det bubblar i expansionskärlet? Är det normalt att det ser ut så? Har aldrig tänkt på det förut. noterade också det, ett dåligt tecken har man fått lära sig, tyder på läckande topplockspackning så det blir cylindertryck i kylkretsen... Hoppas innerligen jag har fel. Ett annat alternativ är ju att expansionskärlet är felkopplat och ligger på trycksidan av kylkretsen, men du hade väl inte dragit om kylslangarna väl? Edited August 11, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 Jäklar va gott den låter!! 😍 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 Den bilen är brutal fräckt 😍 . Finns det nånting som inte är custom på den ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 11, 2021 Author Share Posted August 11, 2021 (edited) 12 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Jäklar vad det bubblar i expansionskärlet? Är det normalt att det ser ut så? Har aldrig tänkt på det förut. Nja det ska nog inte bubbla alls. Det är vattenstrålen från avluftningen som gör så att det ser ut så. (går in i höger överkant på expantionskärlet), är bara vatten och inge luft. Tar ut vatten från högsta punkten i topparna som sedan går in i turbons lagerhus och sedan in i höger överkant på expantionskärlet. 🙂 Edited August 11, 2021 by Andreas Engström 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 11, 2021 Author Share Posted August 11, 2021 12 timmar sedan, swedishGT40 sade: noterade också det, ett dåligt tecken har man fått lära sig, tyder på läckande topplockspackning så det blir cylindertryck i kylkretsen... Hoppas innerligen jag har fel. Ett annat alternativ är ju att expansionskärlet är felkopplat och ligger på trycksidan av kylkretsen, men du hade väl inte dragit om kylslangarna väl? Jag har dragit om alla slangar 😂! Nejdå, kärlet är på sugsidan, men avluftningen kommer ju från trycksida. Den måste man ha, annars blir det gasbildning i topparna! Nja det ska nog inte bubbla alls. Det är vattenstrålen från avluftningen som gör så att det ser ut så. (går in i höger överkant på expantionskärlet), är bara vatten och inge luft. Tar ut vatten från högsta punkten i topparna som sedan går in i turbons lagerhus och sedan in i höger överkant på expantionskärlet. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 11, 2021 Author Share Posted August 11, 2021 11 timmar sedan, sorin sade: Den bilen är brutal fräckt 😍 . Finns det nånting som inte är custom på den ? Japp! Aluminiumchassiet och kolfiber frontboxen 😂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 11, 2021 Author Share Posted August 11, 2021 (edited) Bytte styrsystem och kör nu EMU black, samt en ADU-7 dashlogger. Har petat i paddelväxlings system från MME-Motorsport ochså. All kommunikation mellan enheterna med Canbus Edited August 11, 2021 by Andreas Engström 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 31 minuter sedan, Andreas Engström sade: Jag har dragit om alla slangar 😂! Nejdå, kärlet är på sugsidan, men avluftningen kommer ju från trycksida. Den måste man ha, annars blir det gasbildning i topparna! Nja det ska nog inte bubbla alls. Det är vattenstrålen från avluftningen som gör så att det ser ut så. (går in i höger överkant på expantionskärlet), är bara vatten och inge luft. Tar ut vatten från högsta punkten i topparna som sedan går in i turbons lagerhus och sedan in i höger överkant på expantionskärlet. 🙂 Aha, då kör du ett recirculerande system med andra ord, då är allt i sin ordning 👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 11, 2021 Author Share Posted August 11, 2021 (edited) Gjorde nya bärarmar fram som breddar 40mm per siada, och nya bak som förlänger hjulbasen 55mm. Tillverkade i kalldragna hydraulrör i ST52 (E355+N 1.0580) 25x2.5 och 20x2. Lite kraftigare än std. Ritade upp en bromsvåg som en jäkla trevlig kille skar upp i vattenskärmaskin! Edited August 17, 2021 by Andreas Engström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 11, 2021 Author Share Posted August 11, 2021 (edited) Jobbar just nu med karossen, då bakändan är förlängd 14cm och så ska den breddas. Är klar med "pluggarna" och ska gjuta av dem innan de plastas ihop med karossdelarna. Slutmålet är en GT3 replica med lite egen twist på. Slänger med ett par bilder på några trevliga sådana 🙂 Edited August 11, 2021 by Andreas Engström 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 12, 2021 Share Posted August 12, 2021 Du fick till linjerna bra vid breddningen tycker jag, tummen upp på det! Vad är det för media för rörelsen i MME systemet då, tryck o pys så du får driva en kompressor, eller linjärenheter på el, eller hydraulik? Oavsett är ett sådant system svindyrt, har länge sneglat på att installera det i GT40 bygget, men det är inte motiverat pga. priset och förlusten av mer ponnys (ACn snor tillräckligt redan, även om den kommer kopplas ifrån vid tyngre gaspåslag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 12, 2021 Share Posted August 12, 2021 (edited) Verkar vara Luftdrivet http://www.mme-motorsport.com/en/products/bmw-air-paddle-shift-for-h-pattern-gearboxes Edited August 12, 2021 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 12, 2021 Share Posted August 12, 2021 1 timme sedan, Kjelland28 sade: Verkar vara Luftdrivet http://www.mme-motorsport.com/en/products/bmw-air-paddle-shift-for-h-pattern-gearboxes Den kompressorn jobbar på ström iaf, det är bra då det inte belastar remsidan konstant. Skulle tro att den går ganska lite då luften (om det är bra designat) bara skyfflas runt, och inte dumpas ut så mycket till atmosfär. Nu blir man ju sugen igen 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 13, 2021 Author Share Posted August 13, 2021 On 2021-08-12 at 07:56, swedishGT40 sade: Du fick till linjerna bra vid breddningen tycker jag, tummen upp på det! Vad är det för media för rörelsen i MME systemet då, tryck o pys så du får driva en kompressor, eller linjärenheter på el, eller hydraulik? Oavsett är ett sådant system svindyrt, har länge sneglat på att installera det i GT40 bygget, men det är inte motiverat pga. priset och förlusten av mer ponnys (ACn snor tillräckligt redan, även om den kommer kopplas ifrån vid tyngre gaspåslag) Tack! Tycker det blev helt ok. Det är ju ett pneumatikdrivet system. Jobbar ju intermittent och drar ca 0.13hk vid 50% dutycycle. Jag har råd med den effektförlusten. Att kunna ha båda händerna på ratten är värt mer tycker jag. Ja det kostar ju en liten peng, men man får prioritera 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted August 14, 2021 Share Posted August 14, 2021 IMPONERANDE, STRÅLANDE. Fantastiskt fint du får till det Kämpa på i garaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 14, 2021 Author Share Posted August 14, 2021 (edited) On 2021-08-14 at 09:04, Magnus. Viktorsson sade: IMPONERANDE, STRÅLANDE. Fantastiskt fint du får till det Kämpa på i garaget. Nämen tjenare! Jag har sett din röda! Blev jäkligt fin den du! Är ju ett tag sen jag sålde gt40in 🙂 Byggde min gula 08-09 har jag för mig! Tror de flesta som höll på då har färdiga bilar i dag! Ser Christers och Mickes lite då och då på FB med, riktigt fina de ochså! Hur gjorde du, tog du fram nya formar på din kaross? Vill minnas att du korrigerade en hel del på den och funderade i kring detta 🙂 Edited August 19, 2021 by Andreas Engström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 14, 2021 Author Share Posted August 14, 2021 Har idag satt formarna, fin blå spabadsfärgad gelcoat ska det vara! 😅 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 21, 2021 Author Share Posted August 21, 2021 (edited) Sprättade ur bitarna ur formarna i går kväll och har i dag kapat ur de gamla skärmarna ur karossdelarna, och sedan limmat dem nya med epoxi, samt plastat fast dem med väv och lamineringsepoxi. Är ju någon konstig typ av glasfiber i orginaldelarna. Dock fäster polyester sådär i det, så därför fogar jag ihop med epoxi. 🙂 Edited August 21, 2021 by Andreas Engström 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 Strålande och genomarbetat bygge ,detaljnivån är på toppen som alltid 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 23, 2021 Author Share Posted August 23, 2021 On 2021-08-22 at 09:30, Hansol sade: Strålande och genomarbetat bygge ,detaljnivån är på toppen som alltid Tack! Nja man försöker så gott det går i alla fall! 😅 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted August 28, 2021 Author Share Posted August 28, 2021 Har äntligen fått fart på växlingssystemet från MME Motorsport. Har till slut fått en firmware som fungerar! Blir en del intrimning sen för att få snabbare växlingar, men det fungerar nu och det är huvudsaken! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted September 7, 2021 Author Share Posted September 7, 2021 Har nu "spacklat klart" och fått på sprutspackel som skall slipas. Blev en del porer där jag slipat igenom in i glasfibern som måste skrapas i, och någon liten miss som behöver lite mer fyllning... Sen är det slipgrund och färg som gäller. Bara att köra på medans vädret tillåter! 🙂 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Engström Posted November 15, 2021 Author Share Posted November 15, 2021 Har ju nu fått på garagelacken, ja den blev väl så där. Men det får bli våtslipning med efterföljande polering så ska det nog bli fint. Passade på att få i en cert-bur, plastrutor mm. Plastrutorna är polykarbonat med saphir beläggning. Känns riktigt reptåliga och bra. Testade lite på spillbitarna. Gjorde en ny "mittkonsol" ja eller kåpa kanske man kallar den. Spakstället behövs ju inte längre med rattpaddlar. Den huserar huvudströmbrytare och knappar för växling och ett cigarett tändaruttag, samt att lite kablar wire mm går igenom där. Inte för att jag röker eller så. Men är rätt bra till laptop när man mappar och grejjar, och får fungera som anslutning för batteriladdaren. Har med hjälp av min plåtslagarkompis Fredrik bockat till en ny diffusor där bak. Den gamla passar ju inte längre då bakändan blev 14cm längre 🙂 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KarlV Posted December 7, 2021 Share Posted December 7, 2021 Otroligt bygge! Häftigt med egendesignade stakar och kolvar. Mycket imponerande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M748 Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 Grymt bygge, imponerande! Vad är status nu? Finns det något filmklipp på bilen i sin rätta miljö? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.