steel Posted September 23, 2021 Share Posted September 23, 2021 On 2021-09-07 at 10:03, LUPUS sade: Pär ! en väldigt off topic är ju energi delen och i går fick jag äntligen tummen ur och gjort det sista på taket för sol elen så energi bolaget godkände mig för utleverans. 3.6KW teoretiskt i princip 2 mil "gratis" per timme :- ) Hej, va kul! Härligt att se kWh skördas, helst när spotpriset är på dessa nivåer. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 29, 2022 Author Share Posted January 29, 2022 Långsam omsättning på garage tid just nu . Tråkig kabel dragning för ladd portar ( typ 2 + chademo) och HV hållare mm för SFRO , verkligen dax att boka om tiden nu när det mesta är klart Även ny torped vägg och ej synliga broms behållare är klara. en hel del svets kvar men tror man måste få lite feedback från barone först på bälte och körställningar , tror det är helt ok men få det på papper är bra innan mycket ström och grundfärg vilken färg skall man ha på topp kåpan ? polerad alu , silver , tok orange eller bil färgen ( troligen grå eller vit) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted January 29, 2022 Share Posted January 29, 2022 Tokorange låter spännande 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 29, 2022 Share Posted January 29, 2022 Säkrast måste väl grön-gul vara ? 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted January 30, 2022 Share Posted January 30, 2022 Tok orange wrinkle paint såklart ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted January 30, 2022 Share Posted January 30, 2022 svart eller röd wrinkle paint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 30, 2022 Author Share Posted January 30, 2022 Wrinkle är ju snyggt men tror kåpan är för stor för vanliga ugnar , tror inte den lokala pizzerian lånar ut sin 🤪 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted January 30, 2022 Share Posted January 30, 2022 Funkar det inte med värmepistol? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 30, 2022 Share Posted January 30, 2022 (edited) 1 timme sedan, LUPUS sade: Wrinkle är ju snyggt men tror kåpan är för stor för vanliga ugnar , tror inte den lokala pizzerian lånar ut sin 🤪 Wrinkle paint behöver inte värmas. Jag har inte värmt VHT i alla fall. Edited January 30, 2022 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 30, 2022 Author Share Posted January 30, 2022 Aha inte krav på att värma nuförtiden 🤔. Då kanske man skall köpa en burk och bara ställ allt under en gammal ”greselampa” 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Det står olika på anvisningen på etiketten, mot det som är tryckt på burken. Jag har alltid gjort som det står på burken och det har funkat på ventilkåpor och oljetråg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 31, 2022 Author Share Posted January 31, 2022 Då var SFRO beställd 😳 Bara öka en månad kvar 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted January 31, 2022 Share Posted January 31, 2022 Jag körde VHT wrinkle paint med bara varmluftpistol, funkade kanon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 16, 2022 Author Share Posted February 16, 2022 Förbereder för SFRO och dubbel kollar lite fjädrings väg, frigång och bumpsteer. Inga fjädrar i dämparna och ride height är inställt, lyftbordet fejkar in/utfjädring Killar med bakvänd keps tror jag kallar det "stance" 😁 oc Men blir nu lite orolig då jag bara har ca 8 cm in och ca 7 cm ut fjädring fram (Mcpherson). Något mera bak och där kan jag fortfarande flytta ett fäste. Är det lite ? Hade för mig jag byggde in lite mera och det går ju alltid att byta dämpare men på en glass bil med högprofil däck kanske det är ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 17, 2022 Share Posted February 17, 2022 150mm fjädringsväg är väl inte så dåligt tror kravet är plus minus 60 alltså 120 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 17, 2022 Author Share Posted February 17, 2022 2 timmar sedan, Kjelland28 sade: 150mm fjädringsväg är väl inte så dåligt tror kravet är plus minus 60 alltså 120 mm Då kanske det är rimligt ändå , hade tidigare alltid mätt till kaross kanter men nu mättes det i skärm kanten och blev lite orolig. Bilen kommer troligen vara ganska normalt "bil" mjukt fjädrad så framför allt infjädring kan ju bli lite mer än på en sjua. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted February 17, 2022 Share Posted February 17, 2022 Det finns ju progressiva fjädrar också som mjuk gång men tar hårdare smällar bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 17, 2022 Share Posted February 17, 2022 Det låter OK med de siffrorna. Det är inte "mycket" men brukar fungera. Den rekommendation som säger minst 60 mm åt båda hållen bak och minst 60 mm in / 30 mm ut fram ger en bil med kort fjädringsväg, oftast ger det bra funktion på till exempel en Locost som inte har så stor skillnad mellan tjänstevikt och totalvikt och som oftast är relativt hårt avfjädrad. En "personbil" som ska klara mer last och ha mer komfort (mjukare fjädrar) bör man konstruera med mer fjädringsväg. Det är ju också värt att reflektera över att man normalt sett ändrar ride height inom angiven fjädringsväg, dvs en bil som startar med 60/60 mm som man sedan sänker 20 mm har plötsligt bara 40 mm infjädring. Har man möjlighet att bygga infästningarna för fjäder/dämpare så man kan ändra höjd utan att ändra fjädringsvägen är det alltså klokt. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 17, 2022 Author Share Posted February 17, 2022 Främre mc-party benen är justerbara i infästningen och på fjädern så en höjdjustering håller sig alltid inom valt område, misstänkte att man aldrig hamnar helt rätt i konstruktionen eller framtida däck val så detta är nog framtids säkert så det räcker. bak blir det nog en utbytbar undre infästning som jag tror du tipsa om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 13, 2022 Author Share Posted March 13, 2022 SFRO 1 klar 😀 Nu skall allt rivas isär och plåtar som gömmer endel saker svetsas dit och en del tråk rost oxå. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyberdennis Posted March 13, 2022 Share Posted March 13, 2022 Gratulerar! Det är ju en bra milstolpe! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 13, 2022 Author Share Posted March 13, 2022 (edited) Just det den har fått ett officiellt namn oxå SAABEL och typ beteckning 92E göteborgs varning på det namnet Edited March 14, 2022 by LUPUS 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 17, 2022 Author Share Posted March 17, 2022 Fick lite backning i sfro1 på brist på kolllapsbarhet i rattstången , själv tyckte jag nog original upphängningen i platt järn var klen nog för att kollapsa men det är kanske på gränsen så vi bygger om Min första idé är ett vinkel järn bakom original plattjärnet med hål i ena vinkeln och u spår i andra . Sedan ett nytt svetsat vinkel järn lätt försänkt i huset. Då borde man kunna ha U slitsar i övre järnet och bara använda plast brickor och skruvar under ifrån . Vad tror ni ? Och i såfall var hittar man lämplig plast brickor, lämplig bil med allt klart ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 plastbrickor finns på ahlsell Rundbricka RB Polyamid 6.6, DIN 125A RUNDBRICKA RB 8,4X17X1,6 POLYAMID DIN 125 A Artikelnummer: 190181 Lev. artikelnr: 001256019084000 | Mer info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 20, 2022 Author Share Posted March 20, 2022 (edited) Kvällsskiftet drar de sista HV kablarna med fästpunkter i motor rummet , naturligtvis har vi korrekt dryck för dessa arbete ( safety first) Rattstången är löst och jag fick en banbrytande idé och återanvänder en iskrapa som glid plast , tving just nu men svetsning får bli lite senare när sätet är i igen och absolut bästa körställning infaller . Nytillverkningen innebär att 2cm upp/ner och i sidan byggdes in , är nog bra att ha , vet jag reta mig på detta i första sjua rattstången versionen som satt liiiite offset nästa steg batteri och drivlina UR kan tycka det är smått när det står på golvet men detta är småbilar frontlös gör urlyft enkelt Edited March 21, 2022 by LUPUS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IngemarGävle Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 On 2022-03-17 at 20:58, LUPUS sade: Fick lite backning i sfro1 på brist på kolllapsbarhet i rattstången , själv tyckte jag nog original upphängningen i platt järn var klen nog för att kollapsa men det är kanske på gränsen så vi bygger om Min första idé är ett vinkel järn bakom original plattjärnet med hål i ena vinkeln och u spår i andra . Sedan ett nytt svetsat vinkel järn lätt försänkt i huset. Då borde man kunna ha U slitsar i övre järnet och bara använda plast brickor och skruvar under ifrån . Vad tror ni ? Och i såfall var hittar man lämplig plast brickor, lämplig bil med allt klart ? Förstår inte riktigt var det är tänkt att rattstången ska kollapsa. Trodde att övre fästet skulle vara stumt och stången skulle kollapsa nere vid knutarna när man frontar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 Dom vill inte ha fästen enligt bilden? Dom tillåter att stången trycks fram om föraren träffar ratten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 23, 2022 Author Share Posted March 23, 2022 11 timmar sedan, Tomas m sade: Dom vill inte ha fästen enligt bilden? Dom tillåter att stången trycks fram om föraren träffar ratten. Tror jag gick omvägen och försökte tillverka en variant av precis det där. Med en glid plast mellan mina plåtar och plast brickor borde det bli liknande. Är det där ett corsa rattställ ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 23, 2022 Author Share Posted March 23, 2022 14 timmar sedan, IngemarGävle sade: Förstår inte riktigt var det är tänkt att rattstången ska kollapsa. Trodde att övre fästet skulle vara stumt och stången skulle kollapsa nere vid knutarna när man frontar... Man vill att ratten skall kunna försvinna neråt när din kropp landar på ratten. samtidigt kan ju faktiskt undre delen komma uppåt utan att de lossar , men helst skall nog vinklar på knut kors mm vara så att den risken är minimal ( typ EJ som en vw bubbla som har ett spett rakt till 5 cm bakom kofångaren 🙂 ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted March 23, 2022 Share Posted March 23, 2022 10 timmar sedan, LUPUS sade: Tror jag gick omvägen och försökte tillverka en variant av precis det där. Med en glid plast mellan mina plåtar och plast brickor borde det bli liknande. Är det där ett corsa rattställ ? Vet inte hittade en bild för att visa på Bildelsbasen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 24, 2022 Share Posted March 24, 2022 "Alla" någorlunda moderna rattaxlar har den typen av infästning. På Bildelsbasen kan man söka oberoende av fabrikat och få upp bilder, med nån timmes letande brukar man kunna hitta något som funkar - i detta fall kanske en rattaxel med ett fäste som är enkelt demonterbart som du kan anpassa till din bil/rattstång. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 11, 2022 Author Share Posted April 11, 2022 (edited) Då är det dax för tredje versionen av rattstång 🙂 threalpinto erbjöd mig lite saker från hans skrot låda och hemma gjorda glid skivor med isskrapor kanske är bra men …..utprovade grejer är bättre. donatorn är en MGF infästnings plåt som blev över , denna kapades snabbt ut i själva kläm/glid delen , monterades på min redan svetsade rattstång, linjerades absolut parallellt och sedan svetsades det vääääldigt försiktigt och med mycket kylning emellan , det ser nämligen ut att vara plast "spikar" som är med och låser de stora brickorna från att glida ur. Kanske inte jätte snyggt än , men skall väl få sig lite mera korrekt färg senare Så nu är det by the book , tack Gustaf Edited April 12, 2022 by LUPUS 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 11, 2022 Author Share Posted April 11, 2022 För övrigt är det svets maraton efter SFRO 1, små saker , plåtar, punktade saker , ja precis allt som nu kan dölja saker som kommer målas och i princip gömmas dras dit för sista gången , i påskhelgen kommer hagmans pippi gula exopi färg fram och saker går från plåt rent till skyddat. Sedan är ju oxå denna bild lite skön att få gjord . första och sista SAABel:n är nu chassi nummer körnad. Undra hur loggan skall se ut 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 14, 2022 Author Share Posted April 14, 2022 Hel svetsar som en tok , inser att ingen fattar vad jag egentligen gör 😆 snart grundfärg 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyberdennis Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 2 minuter sedan, LUPUS sade: Hel svetsar som en tok , inser att ingen fattar vad jag egentligen gör 😆 snart grundfärg Vi fattar inget men hejar på ändå! Go Tobias!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 14, 2022 Author Share Posted April 14, 2022 Hel svetsar som en tok , inser att ingen fattar vad jag egentligen gör 😆 snart grundfärg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 14, 2022 Author Share Posted April 14, 2022 (edited) Forumet verkar ha ett eget liv just nu ???? repeterar sig själv Edited April 14, 2022 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyberdennis Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 Äh, kör på bara! Det är alltid kul med dina uppdateringar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Ser gööör bra ut ! 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 25, 2022 Author Share Posted April 25, 2022 Thinner !! fin fina grejer 🤪 liten pensel, lång tid , dålig ventilation och gasmask . Lägger en epoxi primer som skall bita i inte helt perfekta underlag , mipa’s motsvarighet till hagmans gula. fick rådet att späda extra av säljaren vid ej sprutning , i princip som att måla lättmjölk 🤔 tycker det blev hyfsat som pensel målad grund, sista lagret sprutas nog efter lite mellan slip. Men först skall bilen slutmonteras en gång så lång väg kvar 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 30, 2022 Author Share Posted April 30, 2022 Efter tips från realpinto svetsa jag fast en grov gängad platta i bakaxeln och sedan tillverkas enkla bultade stötdämpar fäste ( tog 15 min att göra) Har lärt mig att först försöket av rideheight ihop med dämpar slag aldrig blir helt rätt , speciellt om man får för sig att ändra däck eller markfrigång. nu finns ett enkelt ställe att grovjustera på. Blir perfekt 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 20, 2022 Author Share Posted June 20, 2022 (edited) Sista bilderna på ett tag nästa kommer bli film skurit upp orginal härvorna och slängt lite överflödiga kablar till p-spärr och AC mm provmåttar att längderna räcker och försöker hitta lämpliga vägar in genom torpeden. Hålet är ännu inte färdigt byggt pågrund av en sista rattstångs justering skall göra med ALLT monterat några timmar senare nästan allt utrett mycket lött och kanske 10 kablar kvar att koppla som inte är spännings matningar det är mindre grejer än på ett insprut 😳 Edited June 20, 2022 by LUPUS 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 6, 2022 Author Share Posted July 6, 2022 (edited) Nära nu Spinn test snart Edited July 6, 2022 by LUPUS 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 7, 2022 Author Share Posted July 7, 2022 Äntigen ! Efter att ha fel sökt i 4 kvällar , pingat varenda kabel förti elva gånger och läst can frames så ögon korsas visar det sig att man inte skall blanda årsmodeller utan att kontroll mäta även motståndet över pinnarna. För att vara lite mera framtids säker uppdaterar jag från typ1 till typ2 i ladd kablar. De skall vara ganska nära varandra i komunikation med CP och PP Men Typ1 uttaget som sitter orginal 2014 har ett motstånd gömt i sladden för kodning/kommunikation och i 2018 typ2 ( som jag bytt till) sitter detta någon annanstans. Så troligen trodde bilen den ladda eller på något vis vänta på korrekta signaler . Så efter att skruvat dit det gamla laddutaget ( som jag inte har någon laddare till 😞) så snurrar allt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 7, 2022 Author Share Posted July 7, 2022 (edited) IMG_0544.MOV IMG_0543.MOV Än så länge kan den börna på gräs och grus 😁 Edited July 7, 2022 by LUPUS 12 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SimonC Posted July 11, 2022 Share Posted July 11, 2022 This is epic - amazing to see it's up and running! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted July 11, 2022 Share Posted July 11, 2022 Fräckt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 11, 2022 Share Posted July 11, 2022 Riktigt Coolt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 11, 2022 Author Share Posted July 11, 2022 (edited) Var tvungen att sminka upp grisen lite och köra lite på väg ( naturligtvis helt avstängd 🙄) skall sätta sista justeringen innan rattstång och stolar svetsas fast. Alla bilar man möter ( på den avstängda vägen ) ger tummen upp Har även verifierat att AC laddningen fungerar med en gammal 8 amp en fas laddare En mil i timmen 🙈 , reservdunks laddning Edited July 11, 2022 by LUPUS 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 Hej, va kul att se den rulla!! Bra med avstängda vägar så man kan testa.... Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.