Jump to content

SAABEL 92 E 2.0 uppgradering startad


LUPUS

Recommended Posts

On 2021-09-07 at 10:03, LUPUS sade:

Pär !  

 

en väldigt off topic är ju energi delen och i går fick jag äntligen tummen ur och gjort det sista på taket för sol elen så energi bolaget godkände mig för utleverans.  

outputpower.jpg.4a679d35b56650f4da8b6cf61b937287.jpg

3.6KW   teoretiskt 

i princip 2 mil  "gratis" per timme :- )  

 

 

Hej, va kul! Härligt att se kWh skördas, helst när spotpriset är på dessa nivåer. 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Långsam omsättning på garage tid just nu . 
Tråkig kabel dragning för ladd  portar ( typ 2 + chademo) och  HV hållare mm för SFRO , verkligen dax att boka om tiden nu när det mesta är klart 

Även ny torped vägg och ej synliga broms behållare är klara. 
 

en hel del svets kvar men tror man måste få lite feedback från barone först på bälte och körställningar , tror det är helt ok men få det på papper är bra innan mycket ström och grundfärg 59EF213E-744E-4314-ACCD-D48A00ADF1FF.thumb.jpeg.8532a52a130e912ab337e4c9cc8f1087.jpeg

 

vilken färg skall man ha på topp kåpan ? 
polerad alu , silver , tok orange eller bil färgen  ( troligen grå eller vit) 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, LUPUS sade:

Wrinkle är ju snyggt men tror kåpan är för stor för vanliga ugnar , tror inte den lokala pizzerian lånar ut sin 🤪

Wrinkle paint behöver inte värmas. Jag har inte värmt VHT i alla fall.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Förbereder för SFRO och dubbel kollar lite fjädrings väg,  frigång och bumpsteer.   Inga fjädrar i dämparna och ride height är inställt,  lyftbordet fejkar in/utfjädring

Killar med bakvänd keps tror jag kallar det "stance"   😁

 ocBeskrivning saknas.

 

Men blir nu lite orolig då jag bara har ca 8 cm in och ca 7 cm ut fjädring  fram (Mcpherson). 

Något mera bak och där kan jag fortfarande flytta ett fäste.  Är det lite ?  

Hade för mig jag byggde in  lite mera  :huh:  och det går ju alltid att byta dämpare men på en glass bil med högprofil däck kanske det är ok 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Kjelland28 sade:

150mm fjädringsväg är väl inte så dåligt tror kravet är plus minus 60 alltså 120 mm

Då kanske det är rimligt ändå ,  hade tidigare alltid mätt till kaross kanter men nu mättes det i skärm kanten och blev lite orolig.   Bilen kommer troligen vara ganska normalt "bil" mjukt fjädrad så framför allt infjädring kan ju bli lite mer än på en sjua. 

Link to comment
Share on other sites

Det låter OK med de siffrorna. Det är inte "mycket" men brukar fungera. Den rekommendation som säger minst 60 mm åt båda hållen bak och minst 60 mm in / 30 mm ut fram ger en bil med kort fjädringsväg, oftast ger det bra funktion på till exempel en Locost som inte har så stor skillnad mellan tjänstevikt och totalvikt och som oftast är relativt hårt avfjädrad.

En "personbil" som ska klara mer last och ha mer komfort (mjukare fjädrar) bör man konstruera med mer fjädringsväg. Det är ju också värt att reflektera över att man normalt sett ändrar ride height inom angiven fjädringsväg, dvs en bil som startar med 60/60 mm som man sedan sänker 20 mm har plötsligt bara 40 mm infjädring. Har man möjlighet att bygga infästningarna för fjäder/dämpare så man kan ändra höjd utan att ändra fjädringsvägen är det alltså klokt.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Främre  mc-party benen är justerbara i infästningen och på fjädern så en höjdjustering håller sig alltid inom valt område, misstänkte att man aldrig hamnar helt rätt i konstruktionen eller framtida däck val så detta är nog framtids säkert så det räcker. 
 

bak blir det nog en utbytbar undre infästning som jag tror du tipsa om. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

  • LUPUS changed the title to SAABEL 92 E

Just det den har fått ett officiellt namn oxå   SAABEL    och typ beteckning 92E 

 

göteborgs varning på det namnet 

Sabel och ögonlapp i plast för pirat, köp Tillbehör på Vegaoo.se

Edited by LUPUS
  • Like 4
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Fick lite backning i sfro1 på brist på kolllapsbarhet  i rattstången , själv tyckte jag nog original upphängningen i platt järn var klen nog för att kollapsa men det är kanske på gränsen så vi bygger om

2F276E67-7E92-4EFB-BFA1-DC613449844D.thumb.jpeg.f52334a16feb5e048a9eed4dd7f12f40.jpegMin första idé är ett  vinkel järn bakom original plattjärnet med hål i ena vinkeln och u spår i andra .
Sedan ett nytt svetsat vinkel järn lätt försänkt i huset.

Då borde man kunna ha U slitsar i övre  järnet och bara använda plast brickor och  skruvar under ifrån . 
 

Vad tror ni ?
 

Och i såfall var hittar man lämplig plast brickor, lämplig bil med allt klart ? 

Link to comment
Share on other sites

Kvällsskiftet drar de sista HV kablarna med fästpunkter i motor rummet , naturligtvis har vi korrekt dryck för dessa arbete ( safety first) 

D0FDF55A-E01B-400D-AB9E-EB6BF7FAC29D.thumb.jpeg.658b822e122806be4c65b13afa5e371a.jpeg

 

Rattstången är löst och jag fick en banbrytande idé och återanvänder en iskrapa som glid plast , tving just nu men svetsning får bli lite senare när sätet är i igen och absolut  bästa körställning infaller .
Nytillverkningen innebär att 2cm upp/ner och i sidan byggdes in , är nog bra att ha , vet jag reta mig på detta i första sjua rattstången versionen som satt liiiite offset 

6750E039-ED52-40C2-BAAC-590E9D28482A.thumb.jpeg.bc5330e017637233c353f8984e78708c.jpeg

 

image.thumb.png.d286771843bd18a0a00999e5bcc29ae4.png

nästa steg batteri och drivlina UR 

kan tycka det är smått när det står på golvet men detta är småbilar 

 

630B4A93-88CD-411E-8F0F-FAFDB846D465.thumb.jpeg.5bfc3845dba92739a8eaeddb3ea09ff6.jpegfrontlös gör urlyft enkelt 

 

Edited by LUPUS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2022-03-17 at 20:58, LUPUS sade:

Fick lite backning i sfro1 på brist på kolllapsbarhet  i rattstången , själv tyckte jag nog original upphängningen i platt järn var klen nog för att kollapsa men det är kanske på gränsen så vi bygger om

2F276E67-7E92-4EFB-BFA1-DC613449844D.thumb.jpeg.f52334a16feb5e048a9eed4dd7f12f40.jpegMin första idé är ett  vinkel järn bakom original plattjärnet med hål i ena vinkeln och u spår i andra .
Sedan ett nytt svetsat vinkel järn lätt försänkt i huset.

Då borde man kunna ha U slitsar i övre  järnet och bara använda plast brickor och  skruvar under ifrån . 
 

Vad tror ni ?
 

Och i såfall var hittar man lämplig plast brickor, lämplig bil med allt klart ? 

Förstår inte riktigt var det är tänkt att rattstången ska kollapsa. Trodde att övre fästet skulle vara stumt och stången skulle kollapsa nere vid knutarna när man frontar...

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Tomas m sade:

Dom vill inte ha fästen enligt bilden?

Dom tillåter att stången trycks fram om föraren träffar ratten.

 

Tror jag gick omvägen och försökte  tillverka en variant av precis det där.  Med en glid plast mellan mina plåtar och plast brickor borde det bli liknande.   

Är det där ett corsa rattställ ? 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, IngemarGävle sade:

Förstår inte riktigt var det är tänkt att rattstången ska kollapsa. Trodde att övre fästet skulle vara stumt och stången skulle kollapsa nere vid knutarna när man frontar...

Man vill att ratten skall kunna försvinna neråt när din kropp landar på ratten.   

samtidigt kan ju faktiskt undre delen komma uppåt utan att de lossar  , men helst skall nog vinklar på knut kors mm vara så att den risken är minimal  (  typ EJ som en vw bubbla som har ett spett rakt till 5 cm bakom kofångaren 🙂  ) 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, LUPUS sade:

Tror jag gick omvägen och försökte  tillverka en variant av precis det där.  Med en glid plast mellan mina plåtar och plast brickor borde det bli liknande.   

Är det där ett corsa rattställ ? 

Vet inte hittade en bild för att visa på Bildelsbasen.

 

Link to comment
Share on other sites

"Alla" någorlunda moderna rattaxlar har den typen av infästning.

På Bildelsbasen kan man söka oberoende av fabrikat och få upp bilder, med nån timmes letande brukar man kunna hitta något som funkar - i detta fall kanske en rattaxel med ett fäste som är enkelt demonterbart som du kan anpassa till din bil/rattstång.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då är det dax för tredje versionen av rattstång  🙂

 threalpinto erbjöd mig lite saker från hans skrot låda och hemma gjorda glid skivor med isskrapor kanske är bra men …..utprovade grejer  är bättre. 

donatorn är en MGF infästnings plåt som blev över , denna kapades snabbt ut i själva kläm/glid delen , monterades på min redan  svetsade rattstång,  linjerades absolut parallellt och sedan svetsades det vääääldigt försiktigt och med mycket kylning emellan , det ser nämligen ut att vara plast "spikar" som är med och låser de stora brickorna från att glida ur.  

Kanske inte jätte snyggt än , men skall väl få sig lite mera korrekt  färg senare  

Så nu är det by the book ,  tack Gustaf 

 

bild.thumb.jpg.8f51d97e7237b4ff464e6b7fb56f3405.jpg

Edited by LUPUS
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

För övrigt är det svets maraton efter SFRO 1,  små saker , plåtar, punktade saker , ja precis allt som nu kan dölja saker som kommer målas och i princip gömmas dras dit för sista gången ,  i påskhelgen kommer hagmans  pippi gula exopi färg fram och saker går från plåt rent till skyddat. 

 

Sedan är ju oxå denna bild lite skön att få gjord .   första och sista SAABel:n  är nu chassi nummer körnad. 

 

image.png.452c882a92d31a2497a183dbecd513bb.png

 

Undra hur loggan skall se ut  buffalo-sabres-nhl-decals.jpg

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Thinner !!   fin fina grejer 🤪 

liten pensel, lång tid ,  dålig ventilation och gasmask .

Lägger en epoxi primer som skall bita i inte helt perfekta underlag , mipa’s motsvarighet till hagmans gula.

fick rådet att späda extra av säljaren vid ej sprutning  , i princip som att måla lättmjölk 🤔

tycker det blev hyfsat som pensel målad grund, sista lagret sprutas nog efter lite mellan slip. Men först skall bilen slutmonteras en gång så lång väg kvar 

 

DE0118AB-C5D7-4973-9B0A-55A6FFABF627.thumb.jpeg.6d8f52fc9d714857435fd36b47917416.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Efter tips från realpinto svetsa jag fast en  grov gängad platta i bakaxeln och sedan tillverkas enkla bultade stötdämpar fäste ( tog 15 min att göra) 

Har lärt mig att först försöket av rideheight ihop med dämpar slag aldrig blir helt rätt , speciellt om man får för sig att ändra däck eller markfrigång. 
nu finns ett enkelt ställe att grovjustera på.  Blir perfekt 

 

054B8122-90E2-4703-A11F-32D86FFF0394.thumb.jpeg.bfa3fd1984d5944a0a9e97a4122f1cd8.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sista bilderna på ett tag nästa kommer bli film 
 

0C91258F-D638-4425-974C-C2FF4A105081.thumb.jpeg.16f6d1d91f1dd8f7bc95e3a93db21517.jpegskurit upp orginal härvorna och slängt lite överflödiga kablar till p-spärr och AC mm 

provmåttar att längderna räcker och försöker hitta lämpliga vägar in genom torpeden. 
 

Hålet är ännu inte färdigt byggt pågrund av en sista rattstångs justering skall göra med ALLT monterat 


352D92DC-86E5-4590-9876-1505E20C76B2.thumb.jpeg.5275228c48950d7a1edb1a43a138d731.jpeg

 

några timmar senare nästan allt utrett mycket lött och kanske 10 kablar kvar att koppla som inte är spännings matningar 

det är mindre grejer än på ett insprut 😳

Edited by LUPUS
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Äntigen !    

Efter att ha fel sökt i 4 kvällar , pingat varenda kabel förti elva gånger och läst can frames så ögon korsas  visar det sig att man inte skall blanda årsmodeller  utan att kontroll mäta även motståndet över pinnarna.

 

För att vara lite mera framtids säker uppdaterar jag från typ1 till typ2  i ladd kablar.   De skall vara ganska nära varandra i komunikation  med CP och PP 

Which Electric Cars Are Compatible With Type 1 To Type 2 EV Charging  Cables?: The Complete Guide - Ezoomed

 

 

Men Typ1 uttaget som sitter orginal 2014  har ett motstånd gömt i sladden för kodning/kommunikation och i 2018 typ2 ( som jag bytt till)  sitter detta någon annanstans.  Så troligen trodde bilen den ladda eller på något vis vänta på korrekta signaler .

Så efter att skruvat dit det gamla laddutaget ( som jag inte har någon laddare till 😞)  så  snurrar allt !   

 

 

Link to comment
Share on other sites

Var tvungen att sminka upp grisen lite och köra lite på väg ( naturligtvis helt avstängd 🙄) skall sätta sista justeringen innan rattstång och stolar svetsas fast. 
Alla bilar man möter ( på den avstängda vägen ) ger tummen upp 

 

D7D7728F-0577-4855-B48D-E6B3C625EF5F.thumb.jpeg.2449c7ddc87775decbeb83a10902c2a3.jpeg

 

Har även verifierat att AC laddningen fungerar med en gammal 8 amp en fas laddare 3C3B6D80-4E8C-486F-85DC-1FA905D1D4CD.thumb.jpeg.342562dcc5f4c5b890b71a4806cc5675.jpeg

 

En mil i timmen 🙈 , reservdunks laddning 

Edited by LUPUS
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...