LUPUS Posted March 4, 2019 Posted March 4, 2019 (edited) So it begins .......... som de sa i någon film. Blir definitivt amatör byggt. Edited October 27 by LUPUS 5 Quote
LUPUS Posted March 10, 2019 Author Posted March 10, 2019 (edited) Då har den sprit drivna bilen tillfälligt fått flytta ut ur varmgaraget. Lite delar börjar hitta in och sättas i trä rigg för lite el test ( kanske onödigt men bättre än att hålla stål lyft bordet när kabeln halkar ur ) Edited March 10, 2019 by LUPUS Quote
LUPUS Posted March 10, 2019 Author Posted March 10, 2019 (edited) En skrotad 9-3 SS har oxå fått donera en komplett framvagn. Tror spårvidden kommer tvinga mig hitta en styrväxel med ca 45-50 mm mellan kulorna. Då detta oxå blir styr växel bakom hjulen och kravet är EJ servo är det inte helt lätt . På sjuan korta jag en golf mk1 och rally växel i den. Det kanske är sista utvägen här med men vill gärna ha något lite nyare . Vw Lupo verkar ha en ganska bra med små mått men hittar unga ritningar på den , utan bara på växel inklusive leder. Så är det någon med svart bälte i Google sökning eller har en i garaget 👍 Edited March 10, 2019 by LUPUS Quote
Wankelsport Posted March 10, 2019 Posted March 10, 2019 Ska bli mycket intressant att se hur du får ihop det här Vad är det för årsmodell på motor och batteri? Ungefär hur stor är batteripacken? Längd och bredd i alla fall.... Quote
LUPUS Posted March 10, 2019 Author Posted March 10, 2019 Tror motor var 2015 och batteri 2016 men det ser samma ut 2014 till 2018 batteriet kräver ca 110x155cm hål i golvet. 24kwh så lite av de mindre batterierna , finns ett 30kwh som har samma yttre skal , dock lite dyrare Det var tyvärr där som möjligheten till ombyggt fordon och 1955 årsmodell försvann. Tydligen är ett hål av det ”lilla’ slaget mer än ” liten” på verkan på bärande kaross Quote
Jocke4U Posted March 10, 2019 Posted March 10, 2019 Snyggt @LUPUS var det denna festival den skulle vara klar till 😄 https://www.facebook.com/events/1894281287297697/ Hejja hejja Ingen press ....gott om tid!! Quote
LUPUS Posted March 10, 2019 Author Posted March 10, 2019 du ser ju att det nästan är klart ! undre bärarmar klara och saker på lyftbord , det tog ju tre år att ta sig dit med sjuan. Nä tidsplanen är galen OCH det finns egentligen inte en chans, men festifalen är bara vartannat eller var tredje år så missar jag tiden blir det enkelt :-) Man skall oxå inte glömma att får jag detta att lira är HELA drivlinan mer eller mindre klar. Bara skarva drivaxlar kvar Quote
Jocke4U Posted March 10, 2019 Posted March 10, 2019 Hade ju varit bra och coolt att få nåt av byggena publicerade i Bilsport 🙂 Va ju en annan 92'a nyss...... Likaså att byggen från @steel ...väcker en del utom-intresse till klubben tror jag. Gör era röster hörda 🙂 Quote
LUPUS Posted March 10, 2019 Author Posted March 10, 2019 Med Paint cad och pixel räknande ser denna inte omöjlig ut , hitta infästnings måttet 41cm så det gav --> ca 56 cm Har oxå M14x1,5 i gänga och finns både i hel Alu och med i tryck stål rör , mao ganska enkel att korta . Och nja , bilsport är inte för mig däremot chocka någon vid slussarna i thn vore kul. Quote
zorce Posted March 11, 2019 Posted March 11, 2019 Härligt med fler el trådar!! hoppas på att komma igång med min volvo snart också 😕 Kommer följas!! Quote
LUPUS Posted March 11, 2019 Author Posted March 11, 2019 3 timmar sedan, Kjelland28 sade: Den var placerad bakom sa du ? saab har den bakom , och de mesta FWD bilar oxå , det är utan servo som är det knepiga. Quote
bexander Posted March 11, 2019 Posted March 11, 2019 Jag tror de flesta moderna bilar som har elektriskt servo har styrväxel utan servo då servot sitter på rattaxeln. Ex Peugeot 107/Toyota Aygo. Dock är de då växlade för servo så kanske blir lite tungstyrt utan servo. Quote
LUPUS Posted March 11, 2019 Author Posted March 11, 2019 (edited) Ja just det Opel Corsa har du elektriskt Servo på får leta genom internet kväll Kraften är nog inget problem det är en jätte ratt i original bilen Edited March 11, 2019 by LUPUS Quote
LUPUS Posted March 12, 2019 Author Posted March 12, 2019 (edited) Blev en Lupo växel , får chansa lite , svår slagna priser på ebay tyskand 70€ MED frakt till dörren för nya saker . Dock är svenska kronan fullständigt KASS 10.56 till € !!!!! komplett växel NY Edited March 12, 2019 by LUPUS Quote
Jocke4U Posted March 12, 2019 Posted March 12, 2019 22 timmar sedan, LUPUS sade: Ja just det Opel Corsa har du elektriskt Servo på får leta genom internet kväll Kraften är nog inget problem det är en jätte ratt i original bilen Jag har skaffat en Opel Corsa rattstång och många GT40 har denna tror jag. @heralue har nog tips på styrning av kraften också (jag är också intresserad 😄 ) Quote
Hansol Posted March 12, 2019 Posted March 12, 2019 52 minuter sedan, Jocke4U sade: Jag har skaffat en Opel Corsa rattstång och många GT40 har denna tror jag. @heralue har nog tips på styrning av kraften också (jag är också intresserad 😄 ) Jag har investerat i en Corsa stång och även i en styrbox likt denna (den jobbar utan potentiometer styrning) Länk Quote
heralue Posted March 12, 2019 Posted March 12, 2019 Jag har nog samma styrning, vid ansättning har man servoverkan i 5 eller 10 sekunder (kommer inte ihåg vilket) Sedan har jag just nå en styrväxel som INTE är kort så mina armmuskler klarar det hyfsat ändå .... Quote
LUPUS Posted March 12, 2019 Author Posted March 12, 2019 Hoppas Klara mig utan servo , troligen kommer den aldrig se mer än max 195 däck troligen smalare och som nödlösning är ju el corsa möjlig eller den vanliga lupon med hydral servo ( ej 3l lupo) . Quote
LUPUS Posted March 14, 2019 Author Posted March 14, 2019 (edited) Har grävt lite i verkstads hand böcker och försökt få lite bilder och mått. Sedan har det än en gång räknats pixlar och avancerad matte ( procent 🤣 ) 1:10 skala i PAINT pixlar dock lite osäker på om motorn blev rätt får mäta i garaget , ser lite för liten ut, kan ha varit knepig vinkel på bilden Ser inte helt omöjligt ut , troligen skall oxå inte hela motor paketet användas utan toppen skall tas bort i andra delnings plan. En annan laddare skall troligen användas. Batteriet kan gå att sänka lite till ? och med mina långa ben hamnar nästan sätets infästning i bakre hålet . Nu får jag leta vidare och se om jag kan hitta en framvagn oxå . Sedan får det bli någon slags ram . Binky grabbarna har Cardboard Added Design CAD , jag har PAINTCAD Edited March 16, 2019 by LUPUS 2 Quote
LUPUS Posted March 15, 2019 Author Posted March 15, 2019 Den lever ! Högspänning kopplad och spunnit motor 👍 Nu är det dax att börja svetsa bil , fort som bara den 5 Quote
gka Posted March 17, 2019 Posted March 17, 2019 Inte trodde jag att du hade en 92a till på lut. Detta blir kul!Vad behöver man för att motorpaketet ska tro att det fortfarande sitter i en Leaf? För det är väl inte så enkelt att man kopplar en sladd till batteriet och så startar den? Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk Quote
LUPUS Posted March 17, 2019 Author Posted March 17, 2019 (edited) 9 timmar sedan, gka sade: Vad behöver man för att motorpaketet ska tro att det fortfarande sitter i en Leaf? För det är väl inte så enkelt att man kopplar en sladd till batteriet och så startar den? Det krävs en annan låda som fejkar ett gäng CAN medelande. ( bilens VCU) Går faktisktt att köpa klar nu för massor med pengar , men vi pillar ihop en egen Aurdino. Sedan är det en hel del mer än bara ivertern, ser lite lättare ut än det är. Laddaren mot nätet skall fixas ( ingen reverse engineering gjord för leafen än) , DC DC till 12 volt skall fixas, BMS systemet till batteriet skall i gång . Relän till batteriet skall luras i gång på ett "säkert" sätt , inte som nu med en galning med strömbrytare . Men det är ju därför jag gör det , ny utmaning. vil man köra elbil hade det nog vart billigare att köpa en ....... Edited March 17, 2019 by LUPUS Quote
LUPUS Posted March 17, 2019 Author Posted March 17, 2019 - Framvagn grovt inritad och ser möjlig ut även med lite bredare däck ( ca 185/xxR15 ), ca 500mm mellan bärarmarna, stämmer ganska bra med motor bred och inom de gamla innerskärmarna. -Bakvagn ! Lite utanför min comfort zon här , vad gör man för bakvagn på en FWD bil ? Första tanken var en stel axel i saab 9000 stil , upphängd med en 4 länk och panhard. Lite för att inget 100% chassi bärande kommer finnas bakom batteriet. Men hur jag än drar streck får jag 4 länken att bara bli 340mm lång. Det känns åtninstone 150mm för kort 😞 Finns det något annat man kan bygga av enbart hjullager med 4 bult Quote
tpau Posted March 17, 2019 Posted March 17, 2019 Vad sägs om en halvstel axel från en gammal 900? Verkar inte vara så långt ifrån 34 cm http://photo.platonoff.com/Auto/20060408.Saab_900_Convertible/20060509.Suspension/?i=20060513d.Rear_suspension.jpg /T Quote
gka Posted March 17, 2019 Posted March 17, 2019 Ja, varför måste det vara 4-länk? Bilden tpau länkar till är ng900, men principen är väl snarlik på 99/og900. Angående laddning, jag träffade en kille härom året som elkonverterat en DKW AU1000. Vill minnas att han var på god väg att lyckas reverse-engineera kommunikationen med laddstolparna. Om det vore till någon hjälp så kan jag nog luska fram kontaktinformation. Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk Quote
LUPUS Posted March 18, 2019 Author Posted March 18, 2019 11 timmar sedan, tpau sade: Vad sägs om en halvstel axel från en gammal 900? Verkar inte vara så långt ifrån 34 cm http://photo.platonoff.com/Auto/20060408.Saab_900_Convertible/20060509.Suspension/?i=20060513d.Rear_suspension.jpg /T tro jag tidigt kom fram till att den inte fick plats . Men kanske skulle mäta lite nogare, i princip kan man ju korta den på mitten och hoppas man inte pajjar krängnings hämmar iden men konstruktionen. Hatar dock handbromsen i de axlarna. funkar ALDRIG opel lösning Quote
LUPUS Posted March 18, 2019 Author Posted March 18, 2019 10 timmar sedan, gka sade: Ja, varför måste det vara 4-länk? Bilden tpau länkar till är ng900, men principen är väl snarlik på 99/og900. Angående laddning, jag träffade en kille härom året som elkonverterat en DKW AU1000. Vill minnas att han var på god väg att lyckas reverse-engineera kommunikationen med laddstolparna. Om det vore till någon hjälp så kan jag nog luska fram kontaktinformation. Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk prata med stolpen är hyfsat enkelt , är ju en standard som finns väl specad. Mitt problem är att lura i gång själva onboard chargern , den vill prata med massa andra burkar i bilen först innan det ges OK att ösa på AMP. Så planen nu är en stand alone Brusa laddare som är programerbar till att supporta det mesta ( och stödjer stolpar) , tyvärr lite dyr så jag trålar alla världens ebay efter fynd nlg513 Quote
bexander Posted March 18, 2019 Posted March 18, 2019 Det är väl rätt många mindre FWD bilar som har en halvstel bakaxel liknande den tpau länkade till. Du kanske kan hitta en bil med lämplig spårvidd och sedan anpassa den för de hjullager du vill använda? Vilken spårvidd vill du ha? Quote
LUPUS Posted March 18, 2019 Author Posted March 18, 2019 24 minuter sedan, bexander sade: Det är väl rätt många mindre FWD bilar som har en halvstel bakaxel liknande den tpau länkade till. Du kanske kan hitta en bil med lämplig spårvidd och sedan anpassa den för de hjullager du vill använda? Vilken spårvidd vill du ha? orginalet har 120cm :-) jag hoppas jag kan ta det till ca 130cm , men behöver karossen för att mäta nogare . Den är inte hemma än Quote
bexander Posted March 18, 2019 Posted March 18, 2019 Ja, det var besvärligt då många bilar ligger runt 1400mm bak. Opel Corsa B har strax över 1300mm bak men kanske lite för klen för bilen du bygger. Gällande fyrlänk, locost bokramen har 305mm långa länkarmar till bakaxeln. Quote
LUPUS Posted March 18, 2019 Author Posted March 18, 2019 (edited) Har hittat en bakaxel bild , tyvärr utan skala och vinkel , så jag hoppas den är lite för stor , korta den 20cm som en start Batteriet åker fram en del och frågan om det verkligen finns plats för fötterna nu, vågar nog inte sänka bilen och batteriet mera (den är sänkt nästan 6cm ) Om en locost orginal är 30 cm kanske det finns lite hopp ändå , tror jag gjorde längre på min ? Det vore riktigt bra att ha en plan och kanske tilloch med rullande ram innan man kapar i bilen. Edited March 18, 2019 by LUPUS Quote
LUPUS Posted March 18, 2019 Author Posted March 18, 2019 44 minuter sedan, bexander sade: Ja, det var besvärligt då många bilar ligger runt 1400mm bak. Opel Corsa B har strax över 1300mm bak men kanske lite för klen för bilen du bygger. Gällande fyrlänk, locost bokramen har 305mm långa länkarmar till bakaxeln. jag är lite dum då jag vill ha 5x110 bult mönster, har en del sådana fälgar liggande , corsan är vad jag vet 4 bult Quote
tpau Posted March 18, 2019 Posted March 18, 2019 En annan vild idé: Vad sägs om macpherson? Undre länkarmar som en supersjua, byggd spindel, bultat på ett macpherson fjäderben. Skruva på ditt föreslagna lagerhus på spindeln. Det verkar duga åt grabbarna på Retropower när de bygger Gordons Escort. Annars, vad var det för en bakaxel på en 92 original? Ser ut som en halvstel axel i bakgrunden på dina bilder? Kan du bygga likartat fast med mindre rost och egna hjullager? /T Quote
LUPUS Posted March 18, 2019 Author Posted March 18, 2019 (edited) 10 minuter sedan, tpau sade: Vad sägs om macpherson? Undre länkarmar som en supersjua, byggd spindel, bultat på ett macpherson fjäderben. Skruva på ditt föreslagna lagerhus på spindeln. Annars, vad var det för en bakaxel på en 92 original? Ser ut som en halvstel axel i bakgrunden på dina bilder? Kan du bygga likartat fast med mindre rost och egna hjullager? En standard sjua bakvagn skulle nog fungera perfekt , men lite mer jobb , grejen här var tänkt att vara EL inte uppfinna "hjulet" igen på upphägningar. Men kanske blir tvunget 92 har en skum torisions fjädring , naturligtvis induviduell redan 1955 . När jag blev tvungen att gå amatör bygge är det nog bäst att byta ut allt mot moderna grejer. Edited March 18, 2019 by LUPUS 1 Quote
bexander Posted March 19, 2019 Posted March 19, 2019 8 timmar sedan, LUPUS sade: jag är lite dum då jag vill ha 5x110 bult mönster, har en del sådana fälgar liggande , corsan är vad jag vet 4 bult Det ser ut som att det är skruvade lager på Corsa-axeln så jag tänkte du skulle använda det bultade lagret du hade en bild på tidigare och på så viss få den bultdelning du önskar. Om du inte vill uppfinna hjulet igen och om befintlig bakaxel fungerar, varför byta ut den? Vill du kunna justera fjädrarna så kanske det räcker att ta bort torisionsfjädrarna och ersätta med coilovers. Bara för att den är gammal är den väl inte dålig, jag menar stel axel är väl ännu äldre... Quote
Norlin Posted March 19, 2019 Posted March 19, 2019 Går att få dit 5-bult på Corsa C http://www.opelsportclub.com/forums/showpost.php?p=538137&postcount=43 Quote
Mats Karlsson Posted March 19, 2019 Posted March 19, 2019 Bara som tips så finns det en bubbla byggtråd på Boxervilleforumet som precis godkännts som elfordon med Leaf motor. Kanske finns idéer där att låna. Quote
LUPUS Posted March 19, 2019 Author Posted March 19, 2019 2 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Bara som tips så finns det en bubbla byggtråd på Boxervilleforumet som precis godkännts som elfordon med Leaf motor. Kanske finns idéer där att låna. Har läst den , han använder ett DIY styr kort om jag kommer ihåg rätt , det kanske blir en framtida grej , går nämligen att kortvarigt klämma ut MYCKET mera effekt kortvarigt om man inte är feg på hw begränsningar. Nissan är ju fega då det skall fungera kontinuerligt timme efter timme och massa år Quote
LUPUS Posted March 19, 2019 Author Posted March 19, 2019 8 timmar sedan, Norlin sade: Går att få dit 5-bult på Corsa C http://www.opelsportclub.com/forums/showpost.php?p=538137&postcount=43 hehe jo allt går men , skall man både svetsa dit en ny plåt + broms hållare är det nästan en ny axel ändå. Quote
LUPUS Posted March 23, 2019 Author Posted March 23, 2019 Nästa steg i processen anlände ståndsmässigt idag . Rost är tråkigt 😕 , tur det mest är i golvet 6 Quote
LUPUS Posted April 14, 2019 Author Posted April 14, 2019 Framvagnen , motor och lite järnbitar är uppe på lyft bordet och försöker få paintcadd att stämma med verkligheten , går så där 😕 Ändrar man på verklighet eller cadden då detta händer 😗. Just nu är motor 10 cm för högt upp på grund av att två saker vill va på samma ställe Quote
steel Posted April 15, 2019 Posted April 15, 2019 Just det där är ett dilemma...som ALLTID inträffar av någon konstig anledning. Men bara att vrida och vända på saker, till slut så...... Mvh Pär Quote
LUPUS Posted April 15, 2019 Author Posted April 15, 2019 2 timmar sedan, steel sade: Just det där är ett dilemma...som ALLTID inträffar av någon konstig anledning. Men bara att vrida och vända på saker, till slut så...... Mvh Pär Just denna brain storming skedde utan ACDC på stereon och en IPA , så egentligen var det ju hopplöst från början 1 Quote
LUPUS Posted April 15, 2019 Author Posted April 15, 2019 (edited) 1 timme sedan, zorce sade: Ställa motorn bak? nix skall in i fram, saabar är ju FWD eller AWD , aldrig RWD ( tyvärr) se bild 14mars Edited April 15, 2019 by LUPUS Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.