Fredrik Svedjefält Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Nu har jag fått fingrarna ur och börjat en liten tråd om mitt bygge. Eftersom man har valt arbetssituation som man har gjort så har det varit lite si och så med att få timmarna att räcka till för garaget. Jag är imponerad av er alla som bygger helt själva från början, så jag har tagit mig mod till att presentera mitt bygge som är väldigt enkelt i jämförelse. Jag har därför valt att börja med en byggsats från Westfield som jag köpte från Swedish sportscar solution 2016. Till våren sommaren är det nu tänkt att få denna skapelse godkänd för gatan, byggbesiktning 1 är utförd för ganska exakt ett år sedan. Lite fakta om bilen: Westfield byggsats med plant golv V8 huv FW bakdel motor från Mazda 6 Duratec 2,0L (står just nu på Trendab i Nykvarn) 😁 Vxl. Ford typ-9 Bakaxel 7" LSD bromsar Hi-spec runt om, ventilerade skivor fram och solida bak bromsvåg hjulupphängning widetrack och std. dämpare och fjädrar så här såg det ut förra vintern innan byggbesiktning 1 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Välkommen. Ser rent och snyggt ut! Vad händer på Trendab? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Snyggt 👍 Det är så många som bara snackar så du behöver absolut inte vara blygsam utan stolt och glad att du bygger samt att visar bygget i detta eminenta forum där du garanterat får glada tillrop, råd och peppning när det behövs. Välkommen, bygg på och ladda bilder. Många läser och blir inspirerade även om det inte kommer kommentarer efter varje inlägg. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted February 27, 2019 Author Share Posted February 27, 2019 Tackar för välkomnandet Steel och Rickard. Tanken från början med motor va att jag inte ska röra underdelen bara montera sprut och byta kammar, det tog ungefär 2 min i första samtalet med Micke på Trendab när han säger "ska du inte ha Cosworth kolvar jag har 4st ligger" 😏 , så det blir stålstakar balanserad underdel ja ni förstår det spårar ur😁. Övrigt som var planerat från början med motorn är: motorstyrning från Maxx torrsump Raceline grenrör Raceline måste justeras lite vid generator (bifogar bild) Water rail Dunnell generator inkl fästen Dunnell lägger upp bilder som det ser ut idag och när motorn satt i bilen, har även gjort ett försök till kardanfångare, en sak jag inte har hittat är damask till handbromsen, jag köpte en samtidigt som jag köpte damask till vxl.spaken men den passade inte alls kom gärna med förslag. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 Välkommen, kul med en Mazda Lf till! Jag kör samma men med våtsump och smidda K1 stakar och smidda Wiseco kolvar. Dock kör jag nu överladd med en Rotrex kompressor och Mazda Rx 8 6 vxl låda./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted February 28, 2019 Author Share Posted February 28, 2019 Tack Vedde, passar Rx8:ns direkt på? hur tycker du den fungerar, behöver du använda alla vxl på gatan el. kan du hoppa över några? antar att 6:an är övervxl. är den gjord i aluminium? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Hej Nä jag fick vattenskära en adapterplatta och en liten rör förlängare men splinesen var samma. Nu har jag bara kört den en halv sommar med en dåligt inställd motor men med mer pulver i motorn kommer jag inte behöva alla växlar tror jag. Lådan är helaluminium och väger lite mer än typ 9 men håller för upp till 500hk och är lika lång som typ 9 och har hydraulisk koppling. Jag är mycket nöjd med lådan och tycker den är tyst, kortstegad, skarp i lägena och bra överväxel för att finåka på. /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 1, 2019 Author Share Posted March 1, 2019 Hoppas du får ordning på motorn nu. Önskemålet är sekventiell låda i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Självklart men priserna avskräcker, 60 - 100 000 lägger jag inte på en låda.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 3, 2019 Author Share Posted March 3, 2019 Fick ett par timmar över till garaget ikväll. Alltid lika nervöst att borra i karossen😣, men det gick vägen. Båge, bälten och tanklock på plats. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 Snyggt bygge! Alltid lika roligt att läsa byggtrådar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 7, 2019 Author Share Posted March 7, 2019 (edited) Tack Tomas! Senaste dagarna har jag tillverkat en relä och ecu hylla och monterat, skruvat fast instrumentbrädan som jag tidigare knackade till från en 1,5mm aluplåt och sedan folierat med Biltemas kolfiberfolie Jag hittade en braha sak i gömmorna från tidigare rallybilsbyggen batterikabel av aluminium = mycket lätt vidare har jag fäst karossdelarna mot chassit, när jag ändå ligger och krälar på garagegolvet så tar jag lite bilder och delar med mig av. Nu börjar man sakna motorn Edited March 11, 2019 by Fredrik Svedjefält 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 11, 2019 Author Share Posted March 11, 2019 Det blir lite gjort då och då! Just nu håller jag på med lite inredning, isolermatta och utomhusklassad tunn nålfilt från Bauhaus. jag tänkte slippa borra och skruva fast mattorna hur har ni andra löst det matt tejp eller kardborre tejp eller någon annan fiffig lösning? Plåtarna på tunneln ligger bara löst än så länge sitter bara 2st skruv på den bakre plåten, tänkte behålla plåtrena och nitade sidor på tunneln. Elen fungerar jag skulle vilja tipsa om en väldigt bra sak att ha i garaget. Butylband som man kan köpa hos glasmästerier som byter vindrutor. perfekt att ha till att täta springor limma sånt som kan skramla bara att klippa en bit och trycka dit med fingrarna mycket smidigare än att kladda med fogmassor! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 Har du lagt isoleringsmaterial i golvet också ? jag är osäker på hur jag skall göra, vill ha ljudisolering men kommer isoleringsmaterialet binda fukt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 11, 2019 Author Share Posted March 11, 2019 inte under stolarna bara den främre delen, det är därför jag vill ha en bra lösning för hur jag ska fästa mattorna så man ganska lätt kan plocka ut dom för tork om man skulle vara tvungen att vara ute och köra en regnig dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 Ljudisolering i golvet är nog ganska meningslöst, det jag tycker var jobbigast är helt klart vindbrus. Nu hade jag bara en vindavisare (dock en bra) och körde därför oftast med hjälm eller kortare sträckor med glasögon + öronpluggar. Matta kan ju vara för ombonad miljö och som du säger @Fredrik Svedjefält - den kommer bli blöt och behöva torkas 🙂 Att täta överallt så man försiktigt kan tvätta kan nog gå fast jag gav upp det och borrade dräneringshål i golvdurken 😄 och sen torka med trasa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 Ljudisolering i golvet för mindre "kupéljud" skulle jag säga är totalt meningslöst. Däremot så kanske det kan vara en poäng för att få stummare känsla i golvet? Men man vill man inte ha skramlande plåtar i alla fall, så ljuddämpning i form av någon fogmassa mellan plåtar och ram är viktigt, men det har du säkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 13, 2019 Author Share Posted March 13, 2019 Det kan jag ju tänka mig att någon ljudisolering inte behövs för ljudets skull. Men jag söker nog en mer ombonad kupé. Men det blir nog svärsonen som får sparka igång 3D skrivaren och göra några clips som jag tejpar i golvet och sedan borrar jag dräneringshål som jag pluggar och går att lossa vid behov. Jag återkommer med bilder på den lösningen när det är färdigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 Tycker att ett större problem är alla stenar och grus som har en förmåga att komma in i bilen och lägga sig på golvet. För mig är dammsugaren ett måste (har 300 meter grusväg till asfaltvägen). Toyo däcken drar upp allt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 13, 2019 Author Share Posted March 13, 2019 Ja då får man ta fram snabeldraken eller ta bort mattan och sedan pluggen sopa ner gruset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 19, 2019 Author Share Posted March 19, 2019 Det händer inte särskilt mycket i garaget just nu. har varit lite barnvakt, haft magsjuka🤢 och väntar på motorn. Har frågat Trend idag hur det går och han väntar på några delar fortfarande för att slutmontera den jag fick några bilder på motorn hur det ser ut idag som jag måste frästa med lite. ! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Har du någon aning om vilken effekt motorn kommer att leverera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Nej ingen aning. Vi har bara sagt att den i första hand ska ha så brett register som möjligt och börja dra tidigt, så det får vi se vad det slutar på. Nackdelen är att jag har 4:1 extraktor och ganska korta insug, jag vill helst inte ta upp hål i huven för insuget, så det mesta talar emot mina önskemål men får göra så gott det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted April 5, 2019 Author Share Posted April 5, 2019 Nu när man har ett litet uppehåll från bygget i väntan på motorn som för övrigt "kan" bli klar nästa vecka så kommer lite tankar. Ni som har färdiga bilar och kör på gatan är det i stort behov med krängningshämmare så det är ett måste, jag förstår ju att det blir en annan upplevelse med hämmare, men man kan kanske klarar sig långt innan det behövs en. är det någon i så fall som är bättre än andra, jag har tittat på en från Kitcar direct http://www.kitcardirect.co.uk/westfield-front-anti-roll-bar-kit.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted April 16, 2019 Author Share Posted April 16, 2019 (edited) Bromsvätskebehållaren från ap-racing har börjat fukta, dom följer med bromsvågen från Westfield, jag vet andra som har haft problem med dom tidigare men jag ville göra ett försök iaf. Inget jag rekomenderar. Det känns inte tillförlitlig så det är bara att beställa bättre behållare. Byter packboxarna ingående och utgående axel på vxl. Lite udda mått på utgående 49,5mm, tum förmodar jag. Bytt kontaktstycke till backljuskontakten till en original typ9 Går lite segt på motorfronten tyvärr men den sitter i bänken saknar tydligen signal från lägesgivaren på vevaxeln, borde gå att mappa under morgondagen. Edited April 16, 2019 by Fredrik Svedjefält Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted April 17, 2019 Share Posted April 17, 2019 Härligt med stiliga byggen! Den motorn blir bra i en sjua. Jag har själv gått länge och funderat på att byta Volvo motorn mot en Duratec, för att kunna spara ordentligt med vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted April 17, 2019 Author Share Posted April 17, 2019 Ja det blir nog bra, det verkar lovande den har blivit startad idag i bänken och vid 7500rpm 251hk innan någon justering har gjorts, sen tappa den vattentryck med följd att det slutade med övervarv och 2st krökta ventiler så det blir ingen motor till helgen f_n. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted April 26, 2019 Author Share Posted April 26, 2019 Fredagar är alltid bra! Men den här fredagen är bland de bästa 🤣 motorn står nu hemma i garaget och vill i bilen . 255hk vid 7400rpm 250nm Är det någon som behöver kolvar och stakar? Nu ska här skruvas jag har inte fått packboxarna till vxl.lådan än tyvärr. På återhörande. 😁 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted April 29, 2019 Author Share Posted April 29, 2019 idag fick jag packboxarna så nu sitter motorn i bilen, verkar kunna fungera med längden på insugen så jag slipper ta upp hål i huven monterat dom nya bromsvätskebehållarna känns mycket bättre och stabilare. Är det någon som har någon luftbox liggandes kan jag vara spekulant på den? Luftfiltret som jag har blir för trångt mot huven det blir trångt mellan torped och motor. får tillverka en vinkel profil som täcker springan mellan tråget och svepet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 Kör du 8 spridare?Vilket sprut?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted May 2, 2019 Author Share Posted May 2, 2019 Haha va skarpsynt du är, nä det finns ingen bra retur på original fuelrail så vi satte dit ett nytt och en riktig regulator och spridarhålen i toppen skall pluggas. Spjälhusen vet jag inte vad det är det står inget på dom men jag kan tänka mig Janvey i övrigt är det Maxx street. I kväll har jag försökt få dit oljetryck kontakten men det är trångt som satan där nere måste byta oljefilter till ett som har max 85mm i diameter sen har jag skruvat dit ECU under instrumentbrädan och så har jag fortsatt med att få till något slags kylsystem. Kör du något med din bil nu, fungerar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 7, 2019 Share Posted May 7, 2019 Nä jag måste mappa den för att våga köra. Jag tror risken är stor att den går för snålt och mår illa. Den startar och kompressorn trycker på även vid låga varv vilket känns kul.Blir nog bra när jag får tid av min mappare, sen blir det åka av. Hoppas på runt 280 hk med std kammar. Vad är gjort med din motor annars för att få 255hk?Jag har 8 spridare i min och stöd för det i sprutet så man kanske kan köra E85 i 4 för lite extra skjuts. Alla är inte inkopplade ännu dock./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted May 8, 2019 Author Share Posted May 8, 2019 Ja det är inte värt att gå händelserna i förväg. Det var ju inte riktigt tanken att det skulle börja så här, inte riktigt locost. Specialslipade kammar efter spec. från Micke på Trendab, stålstakar, smidda Cosworth kolvar, balanserat vevparti, lätt portad topp, Mira frästa race säten specialstål från Trendab, Jennvey insug, KMS 45mm spjällhus, Maxx styrsystem. Nu är allt kopplat, behöver lite hjälp med inkoppling av ECU bara, har inte kunskap för att veta riktigt vad jag gör när det kommer till det. som tur är har jag bra kontakter som kan hjälpa mig. annars är det bara vätskorna som ska i och vrida på nyckeln. Tänkte jag lägger upp en film vid första start, ska bli jätte spännande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted May 14, 2019 Author Share Posted May 14, 2019 jäklar va kul! https://www.youtube.com/watch?v=2G4q--aD_E8 Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp video, hoppas detta fungerar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 Nice!!! Är det Håkan Prytz som skymtas i filmsnutten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted May 14, 2019 Author Share Posted May 14, 2019 ja han fastnade vist på bild lite. Utan honom hade jag inte fixat ihop detta, han har varit till väldigt stor hjälp i tre kvällar nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 Håkan är en trevlig kille. Jag hade förmånen att få jobba med honom under nästan tre år. Du får inte snåla med motorfilmerna 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted July 12, 2019 Author Share Posted July 12, 2019 (edited) Nu har jag försökt hållit på i garaget så mycket jag har kunnat en tid, har bara inte orkat följa upp med rapporteringen. väldigt mycket småpill med saker som har tagit tid så som integrerat kabelstammen till motorn med bilens kabelpiska med andra ord lindat upp hela piskan från Westfield rensat sånt som jag inte behöver och kopplat in ecu med säkringar och relä och sedan lindat ihop alla kablar igen. Har fixat en catch tank till vevhusventilationen, monterat ljuddämparen och fått tillverkat en liten mellanbit från kollektorn till ljuddämparen. Fått alla slangar och kopplingar täta (dom som har fuktat och läckt lite gran). Jag hade som mål att hinna med att få bilen registrerad till Sportbilens dag i Västervik 17-18/8 men tar nu semester i två hela veckor. har iallafall kunnat provköra och den går som en peng, lite låg bara, har fel dämpare fram kommer nya Protech. Trevlig sommar på er! Edited July 30, 2019 by Fredrik Svedjefält försöker länka till filmer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted July 30, 2019 Author Share Posted July 30, 2019 (edited) Så ja, tillbaka till vardag och inte minst till garaget. Grejorna från England skickades idag fick jag mejl om. måste byta dämparna innan jag bokar SFRO2 och kan gå vidare med besiktning. Bilder på det jag gjorde innan semestern monterat catchtank till vevhusventilation Liten habrovink mellan kollektor och ljuddämpare Tillverkat ett fäste till ljuddäparen Pluggat orginal spridar hål Tillverkat en plåt som ser klen ut men det är en 1.5mm RF plåt, den blev fullt tillräckligt stabil Den här veckan tog jag mod till mig att börja såga upp hål för luftfiltret, det var ju det jag ville slippa hade jag tänkt . men efter mycket små steg öka hålet med sågen så blev det så här. Blir kanske inte så dumt ändå. Edited August 1, 2019 by Fredrik Svedjefält 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted August 11, 2019 Author Share Posted August 11, 2019 (edited) Nu har jag bytt dämpare och fjädrar fram, ser lite bättre ut nu med höjden jag fick hem mina sidoblinkers också från Diodhuset Ev. blir det sfro2 och ljudprov i veckan. Edited August 11, 2019 by Fredrik Svedjefält 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted August 12, 2019 Author Share Posted August 12, 2019 Imorgon bär det av till Västerås för sfro2 och ljudprov, hoppas det går bra och inte allt för mycket att fixa till regbes. Det är lite nervöst faktiskt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 12, 2019 Share Posted August 12, 2019 @Fredrik Svedjefält Stort lycka till - det är en stor dag för Dig" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted August 13, 2019 Share Posted August 13, 2019 Lycka till . Du kommer köra hem med ett stort smile på läpparna idag 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 13, 2019 Share Posted August 13, 2019 Inte för att vara den som saltar på löken men det känns som ditt bakre ljuddämparfäste kommer ha begränsad livslängd. Värmen från avgassystemet kommer få den övre gängade biten att släppa från gummit. Kan vara bra att ha en reserv med i bilen. Annars är det ett kalasbygge. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted August 14, 2019 Author Share Posted August 14, 2019 Jaha då var SFRO2 gjord torskade på ljudet och viktförhållandet tyvärr. Tjänstevikt borde hamna på ca 690kg. Ljudet sa Gustaf R (i Västerås) direkt när han provade bilen första gången att jag skulle få problem med ljudet (insugningsljudet) senare, så jag funderade lite och frågade om han hade en 25L oljedunk som jag kunde skära sönder och det hade han så jag skar ut en sida på den och tog isolermattan i golvet på passargerar sidan och vek ihop den 3 gånger la den utanför filtret och plastlocket över det som stack ut ur motorhuven, fick ner ljudet väldigt mycket med det, men bara till 90dB så det sprack . Lite problem med viktförhållandet nu men med väldigt bra hjälp från Gustaf så kanske jag löser det med dispens på 20kW/100kg och ett bromsintyg på motorn. han tyckte förövrigt att det var en väldigt rolig bil att köra och ett fint bygge, det känns ju bra. Nu ska jag försöka tillverka en en luftbox med filter en bit ifrån och ljuddämpad låda. Vikten på tom bil (ca10-15L soppa) måste vara bra för en Seven med bilmotor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 14, 2019 Share Posted August 14, 2019 Snart så! 255 hk på 575 kg blir giftigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted August 24, 2019 Author Share Posted August 24, 2019 har börjat fått till en luftburk för att klara ljudprovet lite glasfiber och polyester imorgon efter en tripp till Fel... förlåt Biltema 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zwenzzon Posted August 31, 2019 Share Posted August 31, 2019 Grym bil!hur har du sytt ihop oljesystemet rent schematiskt med Raceline sumpen?Kör du med std oljefilterhus/ placering utan slang anslutningar eller hur fungerar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Svedjefält Posted August 31, 2019 Author Share Posted August 31, 2019 Slangarna ansluts till sumpen en ingång och en utgång oljepump levereras med kitet som sitter på orginal platsen och drivs med orginal kedje driften filtret sitter på en adapter med en anslutning för en oljetryckgivare på original plats. Torr sumps kitet är ju väldigt prisvärt och enkel lösning jag köpte tanken från obp även catch tanken till vevhusvetilationen sen beställde jag special stålspunnen teflon slang som är mycket mer böjbar utan att tappa flöde den kan jag rekomendera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zwenzzon Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 Slangarna ansluts till sumpen en ingång och en utgång oljepump levereras med kitet som sitter på orginal platsen och drivs med orginal kedje driften filtret sitter på en adapter med en anslutning för en oljetryckgivare på original plats. Torr sumps kitet är ju väldigt prisvärt och enkel lösning jag köpte tanken från obp även catch tanken till vevhusvetilationen sen beställde jag special stålspunnen teflon slang som är mycket mer böjbar utan att tappa flöde den kan jag rekomendera Har du oljekylaren mellan utgången på sumpen och tanken då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.