swedishGT40 Posted July 6, 2017 Posted July 6, 2017 Hej Thomas, hur går det med svänghjul/adapterplatta som du ritat själv, hunnit fått något utskuret och provat? Jag är nämligen personligt intresserad av att se någon göra sitt eget kit för detta då det skulle innebära att jag kan avvakta med att beställa ett adapterkit från samma kille som levererar rörramen(för att spara fraktkostnader) Ursäkta OT lite Thomas. Quote
catskalle Posted July 7, 2017 Author Posted July 7, 2017 Det är ju lite lättare att göra ett svänghjul till min motor (internbalanserad)! Inget klart ännu väntar på svarvning av svänghjul! Jag ser att efter den bilden som är här på forumet så är det omritat då jag upptäckte några tankevurpor! När det är klart och testat så ska jag visa / dela /Thomas Quote
Starhonk Posted July 7, 2017 Posted July 7, 2017 Jag vet inte ifall detta är till någon hjälp. Det är adaptern för pilotlagret som jag gjorde till min kärra. Det är dock till ett kit från BEC där adaptern är betydligt tjockare än 10mm. Mvh Henrik Quote
ingvar Posted July 10, 2017 Posted July 10, 2017 För att göra adapter kit konstruerandet komplicerat är det faktum att det förekommer minst tre olika höjd på ingående axeln i förhållande till lådans anliggningsyta mot motorn. Viktigt att man vet till VILKEN Audi 01e växellåda man gjort adaptern. Det förekommer faktiskt beroende på lådans ursprungliga installation i original en distans i aluminium mellan motor och låda, ur minnet 3 och 5 mm tjocka finns. För min del kommer jag använda lösningen där centrumlager är monterat direkt i svänghjulet, ett 6002 2rs lager såsom gox svänghjulet är gjort för men jag har svarvat låsringssår på båda sidor om lagret. Ska man tillverka svänghjulet vore det klokt att istället göra det för Audis egna centrumlager som är ett nållager som har en botten så det inte kan vandra. Tänk också på att Audis startkrans finns både i 10 mm och 12mm bredd vilket påverkar svänghjulskonstruerandet Beträffande externbalansering verkar det för mig enklast att bulta balansvikten på ett "noll" balanserat svänghjul och bearbeta denna istället för svänghjulet. Flexplattorna har motsvarande balansvikt svetsad. Quote
catskalle Posted July 11, 2017 Author Posted July 11, 2017 Här kommer bilder från caden hur jag har tänkt mig adapterplatta och svänghjul! Som Ingvar skriver så kommer jag att köra på Audi nållager. Sen blir det Ford startkrans på detta svänghjul så startmotorn kommer längre ut från centrum. Tryckplatta blir Sachs 707! /Thomas Quote
swedishGT40 Posted July 11, 2017 Posted July 11, 2017 Kikade lite på tryckplattor. Vad är det som skiljer savhs 707 vs t.ex. 754 förutom att 754 trycker hårdare? 754 är nästan en tusing billigare o ger mer tryck. Quote
catskalle Posted July 11, 2017 Author Posted July 11, 2017 Jag har jämfört 707 och 765, Och 707 är mycket mer slimmad och får plats i 01E kopplingskåpan! det får inte 765 jag förmodar att det är samma problem med 754! /Thomas Quote
swedishGT40 Posted July 12, 2017 Posted July 12, 2017 Thomas wrote: Jag har jämfört 707 och 765, Och 707 är mycket mer slimmad och får plats i 01E kopplingskåpan! det får inte 765 jag förmodar att det är samma problem med 754! /Thomas Att 765 är för stor köper jag direkt, men frågan är hur 754 är då det är den rekommenderade plattan av sachs för uppgradering av koppling till audi A6 97-05 2,5 tdi. Dvs. samma bil som lådan kommer ifrån. Quote
catskalle Posted July 18, 2017 Author Posted July 18, 2017 Hittade denna text på bakaxel.se Tryckplatta Sachs 3082 999 707, 240mm. För Audi S2 91-92 (S4 98-01) m.fl. Klarar 580Nm med organiska lameller och 25-30% mer med sinterlameller. Det är vanligt att man använder dessa tryckplattor till Volvo vitmotor. Man måste då använda ett enkelmassesvänghjul som stiftas om. för dig som kör AUDI passar den INTE på dubbelmasse utan bara på plana svänghjul då ska du ha 754 Quote
catskalle Posted April 5, 2018 Author Posted April 5, 2018 ÄNTLIGEN!! Så har jag fått mitt svänghjul! 😃 Testade bultdelningen. Startkrans monterad. /Thomas Quote
catskalle Posted February 7, 2019 Author Posted February 7, 2019 Inte så mycket inlägg på ett tag! Mest jobb med kaross och inpassning av dörrar nu, Örjan hjälper mig mycket med bilen och framförallt karosseriet så det underlättar ju. Kollade lite på bränsletanken och hur jag ska behålla bränsle vid pumpen! Hittade en trap door på nätet och den såg ju bra ut, men hur roligt är det att köpa grejor så jag ritade upp en och brände ihop. Vi får se hur den funkar! /Thomas 3 Quote
Arto Posted February 10, 2019 Posted February 10, 2019 Intressant: Varför gör man den ihålig, neutral flytkraft eller? Har du testat hur den bär sig åt i soppa? Quote
catskalle Posted February 11, 2019 Author Posted February 11, 2019 Nä den är som ett skal! så den kommer inte att flyta. /Thomas Quote
Arto Posted February 11, 2019 Posted February 11, 2019 He-he, där ser man vad man kan lura sig på ett fotografi, Tack för bilden, då e ja me! 🙂 Quote
Kjelland28 Posted February 11, 2019 Posted February 11, 2019 (edited) Perfekt tröja både 7:a och GT40 :-) Den på sidan 5 alltså ! Edited February 11, 2019 by Kjelland28 Quote
catskalle Posted February 12, 2019 Author Posted February 12, 2019 HA HA Låg mycket tanke bakom den :-) /Thomas Quote
catskalle Posted February 25, 2019 Author Posted February 25, 2019 Har haft svänghjulet på balansering och fick hem det i veckan, Så det blev lite skruva i helgen! Svänghjul, koppling, adapterplatta, startmotor på plats. Sen måttades det lite på nya plåtar till dörrgångjärn, så snart kanske det blir lite ordning på karosseriet. /Thomas 2 Quote
Arto Posted February 25, 2019 Posted February 25, 2019 Nästan lite synd att gömma den där konstruktionen i en kopplingskåpa, snyggt jobbat! Quote
catskalle Posted October 11, 2019 Author Posted October 11, 2019 Dåligt med uppdateringar men jobbar en del på bilen😃 Fixade med stolfästen och monterade stol igår. Stolarna är egen design och tillverkning, de är gjorda i ett stycke men de blev alldeles för breda! så jag fick ta bort 50mm i centrum om jag skulle få plats med någon tunnel Motorfästen klara, ska försöka lägga i motorpaketet nästa vecka när Örjan är hemma och kan hjälpa till och brotta ner grejorna! Annars jobbas det på karosseriet och försöker passa ihop det hela. Trevlig helg /Thomas 1 Quote
catskalle Posted October 19, 2019 Author Posted October 19, 2019 Brottades med motor idag! Lite fix och trix kvar. Tack till Örjan för hjälpen. /Thomas 2 Quote
catskalle Posted October 25, 2019 Author Posted October 25, 2019 Såg att det skulle bli trångt för vxl, så monterade ihop paketet idag och ställde det i ramen! Och japp bara att bygga om, 01E lådan är större än 016 /Thomas 1 Quote
catskalle Posted October 30, 2019 Author Posted October 30, 2019 Var inte så farligt som det verkade från början, låg lite onödigt lågt med motorn! Lyfte upp och kollade på drivaxel vinklar istället och då ska det passa utan ombygg! Ska försöka få grejorna på plats till helgen! /Thomas 1 Quote
Arto Posted October 30, 2019 Posted October 30, 2019 (edited) 👍 Vad skönt, grattis, då är det förhoppningsvis bara att kötta på. Edited October 30, 2019 by Arto stavning Quote
swedishGT40 Posted October 30, 2019 Posted October 30, 2019 1 timme sedan, catskalle sade: Var inte så farligt som det verkade från början, låg lite onödigt lågt med motorn! Lyfte upp och kollade på drivaxel vinklar istället och då ska det passa utan ombygg! Ska försöka få grejorna på plats till helgen! /Thomas Då vi utgått från samma grund så har jag noterat samma "problem" Men som du säger så MÅSTE inte tråget ligga i underkant chassi. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men tror den ligger 2cm ovanför underkant eller så, och då ligger lådan bra bakåt 🙂 Quote
catskalle Posted October 31, 2019 Author Posted October 31, 2019 Precis och då får man ganska bra drivaxel vinkel också! /Thomas Quote
swedishGT40 Posted October 31, 2019 Posted October 31, 2019 1 timme sedan, catskalle sade: Precis och då får man ganska bra drivaxel vinkel också! /Thomas Vill minnas att det vart helt perfekt t.om. 😁 Quote
catskalle Posted November 2, 2019 Author Posted November 2, 2019 motorfästen på plats! fästen till växellåda nästa Tack för hjälpen Örjan! /Thomas 2 Quote
catskalle Posted November 11, 2019 Author Posted November 11, 2019 Växelådsfästen provmonterade! /Thomas 3 Quote
catskalle Posted November 16, 2019 Author Posted November 16, 2019 Färdigställde växelådsfästena idag! Slut på gas i tigen så fick bli mig svets idag /Thomas 2 Quote
catskalle Posted November 22, 2019 Author Posted November 22, 2019 Fick hem ratt idag, får se hur den passar! 255mm har jag för mig att den ska vara! Quote
catskalle Posted December 6, 2019 Author Posted December 6, 2019 Örjan fick sin julklapp idag, lite tidigt jag vet men han behöver lite tid att jobba så det är klart till sommaren! Det blev ett par till mig också 3 Quote
catskalle Posted December 10, 2019 Author Posted December 10, 2019 Idag fick jag delar från min maskinbearbetnings kille! Snart ska det torrväxlas /Thomas 2 Quote
Arto Posted December 10, 2019 Posted December 10, 2019 (edited) Det där hör till dom vackraste jag sett på den lådan. Slit inte ut synkringarna bara Edited December 10, 2019 by Arto 1 Quote
catskalle Posted December 19, 2019 Author Posted December 19, 2019 Jultomten kom tidigt i år Handbromsok hade han med sig /Thomas 1 Quote
Jocke4U Posted December 19, 2019 Posted December 19, 2019 Väntar jag med men misstänker han inte kommer till mig innan jul 😞 Quote
vedde Posted January 3, 2020 Posted January 3, 2020 Fick hem ratt idag, får se hur den passar! 255mm har jag för mig att den ska vara!Hej, snygg ratt.Var kommer den ifrån och får man fråga hur mycket den kostade?/VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote
sorin Posted January 3, 2020 Posted January 3, 2020 8 minuter sedan, vedde sade: Hej, snygg ratt. Var kommer den ifrån och får man fråga hur mycket den kostade? /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk @vedde https://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=82_1887_1899&products_id=13925 1 Quote
catskalle Posted January 29, 2020 Author Posted January 29, 2020 Flyttade om lite bland bakre bromsoken igår! Handbromsoken kom på plats men fick byta plats på oken för att få till en bra dragning av handbromsvajern senare! Det behövs en distans till dessa ok då de bara tar 21,6 mm skivor samt längre glidbultar, väntar på distans så det fick bli en 3D skrivet distans så länge! Ska försöka komma ihåg och ta lite detaljbilder idag /Thomas Quote
swedishGT40 Posted January 29, 2020 Posted January 29, 2020 Ser att du har samma adaptrar som mig. Hade du problem med felaktig hålbild/ej centrerad? Mina är åt skogen fel, och dom är på omborrning nu efter igensvetsning av hål och avplaning i svarven... Quote
catskalle Posted January 29, 2020 Author Posted January 29, 2020 De funkade men medbringar hålen i fälgen var tighta så de har jag tagit upp lite! /Thomas Quote
catskalle Posted January 29, 2020 Author Posted January 29, 2020 Var till verkstan idag och fixade bromsoken på andra sidan! Bild på okfäste. Och den andra är den tillverkade glidbulten! sen tyckte jag att jag såg ryggen på tomten, väldigt konstigt, otroligt sen eller väldigt tidig ja ja hoppas han lämnade något kul 3 Quote
Arto Posted January 31, 2020 Posted January 31, 2020 Har läst lite om Max ECU:n vilken modell valde du och varför? Quote
catskalle Posted February 1, 2020 Author Posted February 1, 2020 Jag valde mellan Street och Race, och valet föll på race för att kunna köra bränsle och tändning sekventiellt på 8cyl! Sen finns det ju avgastemp för 8cyl klart mm mm Jag har ju ett Megasquirt 2 v3.57 klart för wastedspark, med kabelhärva och spolar! men när jag började fundera lite på support och så, ja då såg Maxxecu ut att vara mer för mig (jag har fått uppfattningen att deras support är bra) ! Har funderat ett tag och lekt en del med deras Mtune och bara man kommer igång å läser lite så känns det som att det ska gå bra att få till en startmapp och kunna köra lite, sen blir det ju mappning hos något proffs! /Thomas Quote
Göran Nilsson Posted February 1, 2020 Posted February 1, 2020 4 timmar sedan, catskalle sade: (jag har fått uppfattningen att deras support är bra) ! Min erfarenhet från MaxxECU support både från tillverkaren och återförsäljaren har varit perfekt å mer än vad jag förväntade mig. Jag hade en massa strul med att min motor inte ville gå rent, å båda hjälpe mig både med råd vid felsökning och utbyte av komponenter jag köpt nya. Allt löste sig till slut å jag själv var felkällan å jag tänker inte berätta mer om det. 🤬 1 Quote
catskalle Posted February 2, 2020 Author Posted February 2, 2020 tack för bekräftelse av min känsla👍 /Thomas Quote
Arto Posted February 2, 2020 Posted February 2, 2020 On 2020-02-01 at 14:43, catskalle sade: .....................avgastemp för 8cyl klart mm mm......................... Jag såg det och blev lite sugen, känns tryggt med EGT på varje cylinder och mäta individuellt. Har en mappare i krokarna också vilket kan vara behändigt Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.