Jump to content

Thomas GT40


catskalle

Recommended Posts

Äntligen har jag flyttat tillbaka till verkstan där jag började bygget!
Så nu blir det lättare att tillverka och jobba med bilen.
Hyfsat med utrymme 😃


Följer alla trådar och är grymt impad av kvaliten på byggena!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas wrote:
Äntligen har jag flyttat tillbaka till verkstan där jag började bygget!
Så nu blir det lättare att tillverka och jobba med bilen.
Hyfsat med utrymme 😃


Följer alla trådar och är grymt impad av kvaliten på byggena!

/Thomas


Utrymmen får man inte nog av.
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas, kul att se av dej igen!
Och brist på utrymme har du inte heller 🙂
Ser bra ut med huvgångjärnen, kommer du använda gastuber för att hålla upp den?
Fortsätt posta, vi är många som läser 🙂

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Japp det blir gasdämpare, har sett ett par lämpliga på en ny skogsmaskin jag ritat på ett tag nu! så det blir att köpa lös ett par från jobbet 😃

Nu väntar dörrarna på att få någon typ av infästning! ska skära fram några plåtbitar, (har ritat två olika infästningar) så vi får se vilken typ det blir.

Glad Påsk!
Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ok, har sett några på våra röda masiner också 😉kanske de passar, gäller bara att de är lagom styva.
Det där med dörrarna är lite klurigt, speciellt när man inte har något att utgå ifrån, fint att cadda där.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte Örjans andra bränsletank och när vi testade hur det passade bakom sillen så tog det i lite i en av knäckarna (dålig konstruktör) 🙄 så bara att justera!
Så efter justeringen av knäcken så passade inte bafflarna/skotten! så dagens jobb blev att fixa till dom, glömde ta förekort men här är några erfterkort!




prov montering


/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Började fipppla med dörrar på söndags eftermiddagen, och tänkte att detta kommer att gå smutt bara montera och stänga dörren, men det borde jag ju ha lärt mig att så inte är fallet! Så på söndags eftermiddagen började jag att testa dörrgångjärn 😃
Återstår en del justeringar och förstärkning av gångjärnet!
Cad versionen


Och prov monterat på bilen


/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas,

MDA har en lösning som är mycket lik din. Tyvärr har jag ingen bild där jag sitter nu men jag skall rota hemma. Det ser ut som om du använder kullager? MDA har ledlager och det är nog inte så dumt med fler "frihetsgrader". MDA kursade ju och jag fick inte alla delar jag beställt, däribland dörrgångjärn så jag är mycket intresserad av att höra dina erfarenheter/tips.

Hälsar
Mattias

Link to comment
Share on other sites

har kollat på dessa från RCR och problemet med ledlager är att mina dörrar har rostfria tappar inplastad så det var nog därför jag valde kullager!

RCR gångjärn från ett Austrlien bygge


Link to comment
Share on other sites

-Jag trodde ju att jag hade bättre bilder men detta är vad jag kunde hitta. (Från andras MDA-byggen) MDA/Jag har också en inplastad stång.
Ledlagret sitter i en "kopp med gänga på baksidan"



Link to comment
Share on other sites

De bilderna funkar, Jag ser hur det är byggt och kan nog stjäla lite tänk ang förstärkningsplåtarna!
Jag har inte sett ett ledlager som detta, jag trodde du menade som en uniball! någon som vet vart man hittar sådana ledlager? vore roligt att studera dessa lite mer.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Japp det gör det 😃 när man kollar efter sådana ledlager så fanns det ju hur mycket som helst!
Infästningen blir ju lika som kullagret (svarvad hållare) men lite mer förlåtande! Stöter jag på patrull med kullagret så får jag kolla på en sådan lösning.
(Thomas

Link to comment
Share on other sites

Min variant.



Röd/grön del är justerbara ut/in.
Fäste i övrigt går skjuta i framåt/bakåt uppåt/nedåt.
Platta med bultar sitter på insida.
Rostfri axel med bussningar i dörr.

Link to comment
Share on other sites

Snygg lösning ser stabilt ut, mitt problem som jag har sett vid inprovningen är att det flexar, men jag har inte satt in några stödplåtar ännu så det ordnar nog till sig!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha då var plasten provmonterad så nu är det bara att klura ut vad som behöver åtgärdas på detta,det jag sett är hö dörrens takblad som sticker upp lite konstigt och det är lite stora glipor på hö sidan mellan fronthuv och dörr, ska försöka komma ihåg att ta bilder på det!
Nästa steg tänkte jag testa hjulupphängningen så jag ser vart jag är i förhållande till karossen, tar ju en del tid att fippla ihop dessa grejor, men jag fick ihop en sida igår kväll!




Ska göra stötdämparfästen så jag slipper stötta upp med profilrör!
😃

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Blir lite avis när man ser din plast, trots att det kanske behöver justeras så verkar du vara i rätt komun i alla fall 😃
Hoppas att den är lika bra som den ser ut, ska bli intressant att följa fortsättningen.
/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
:sad: Väntar på ledlager till fram och bakvagn, att det ska ta sådan tid!
Ser att det blir tråkigt väder i hälsingeskogarna, så jag och familjen drar till Turkiet en vecka och badar och tränar lite! 😃 kanske tar ett glas öl/vin bara för att svalka lite, hoppas man fått lite delar när jag kommer hem.

Glad Midsommar
/Thomas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lång sommar med lite jobb i verkstan 😕 Men nu finns det lite material att jobba med så nu siktar jag på en produktiv höst, inte som Örjan men kommer man till halva den produktiviteten så får man vara glad!

Igår blev det lite bromsoksrenovering!


Link to comment
Share on other sites

Efter cykeltur med familjen så blir det nog lugnt i garaget ett tag! Sonen fick för sig att vi skulle svänga och vek in framför mig 🙄 Så! som en god far så drog man på en grisnit (hydrauliska skivbromsar funkar grymt bra) och fick syna asfalten ganska snabbt! Resultat: bruten armbåge 8 veckor i gips :sad:
Det får bli cad och funderingar ett tag framöver!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja då var man tillbaka efter marksyningen 🙂
Har förlängt framhuven ca 15mm mot dörrarna samt bytt plats på torkar uttaget (huven var gjord för högerstyrd) och jobbar vidare med främre hjulupphängning, ska försöka komma ihåg att fota ikväll 🙄

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm efter att ha jobbat lite försiktigt I någon vecka på jobbet så tyckte jag att det kändes lite konstigt fortfarande I min högra handled (som jag klagat över hos läkarna sedan vurpan), när de (läkarna) tillslut tog tag I det hela och skicktröntgade så var det ju ett brutet båtben som gjorde lite ont, så här sitter jag med nästa gipspacket och surar :sad:
Jag kan göra lite små grejor på bilen men är ganska begränsad! styrning och bakvagn pysslas det med bilder kommer senare!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I väntan på rör till bakre hjulupphängningen så fixade jag lite med rattaxel och styrningen!






Rattaxel från en golf 4:a så om någon sitter på ett nav till en sådan eller vet något bra ställa att köpa från så är jag intresserad!
Justerbar I höjd och längd! ikväll blir det styrvxl justering och geometri funderingar!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Thomas!
Var noga när du fixar med styrväxeln, millimetrar upp/ner/fram/bak gör stor skillnad på bumpsteer! Kom ihåg att staga upp fästet för styrväxeln i sidled också, det är stora krafter, SFRO poängterade det vid senaste besöket hos mig.

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Tack Markus,

Jag var ner I verkstan igår och funderade lite över just bump! Och vi kan väll säga att jag hade haft lite otur när jag tänkte igenom detta första gången 😃 fick sänka styrvxl infästningen 50mm så nu ser det ganska bra ut med tanke på bump!



Fästena är bara punktat nu, det händer ju att man får ändra någon gång 🙂 de kommer att knytas ihop mellan varandra och ut till sidorna!

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Väntar på lite delar till bakre hjulupphängningen! så det har blivit lite cad och funderande över rattaxel, så nu är jag nog på modell 3.0 😃 lite smidigare fäste än det tidigare med rör och plåtar.







/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan läsa hur många böcker man vill men det slutar alltid med att prova sig fram när det gäller bump steer 😃
Om du måste skarva rattaxeln, kom ihåg att följa anvisningen om pluggsvetsning i bygghandboken noga, det är kinkigt det där. Det är också knepigt med hur korsen ska ställas mot varandra för att inte få ojämn hastighet i knutarna. Ta i ett hjul och vrid, kolla så att ratten håller jämn hastighet.
Kul att du ångar på och postar bilder 🙂

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Jag ska kolla hur det ser ut med hastighet på ratten, just detta med svetsningen av rattaxeln letade jag igår kväll. Jag hittade inte den nyaste sfro boken dock där jag tror att det tas upp, får leta lite till!
Hoppas på att jag får mina rör idag till hjulupphängningen.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Var och svarvade lite stoser och borrade lite hål idag!




Nu väntar jag bara på att lasermaskinerna kommer igång igen så jag kan göra klart det sista och kan börja måtta in de längsgående stagen.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...