Jump to content

ingvar

Forumdeltagare
  • Posts

    25
  • Joined

  • Last visited

Reputation

1 Neutral

Contact Methods

  • Website URL
    www.gt40.se

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Ingvar Ölund
  • Ort
    Boden
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

1,615 profile views
  1. Vad bra, testar detta. Tack för hjälpen
  2. Hej Är det någon som kopplat Audi 01e fart sensor till en Vdo cockpit vision hastighetsmätare? Har inte lyckats googla fram vilken typ av givare det är. Sitter endast två stift på sensorn vilket tyder på induktiv givare? Verkar, enligt det jag hittat via google, som att det skapas 8 pulser per varv, nån som vet om det är rätt?
  3. Troligast är det 3mm material du ska gå på, åtminstone min Sfro kontakt har ansett detta. I övrigt är mina "hemgjorda" bakre uprights i stort rätt lika dina och de väger "tomma" 4160 gram. Mindre än tänkt bromsskiva...
  4. Ok bra, ville bara bidra till att undvika problem.
  5. Hej Ett tips Ser ut som du tänkt använda en övre kulleden från jagga såsom undre ...? Jag hade själv tänkt samma då dessa klarar klart mest vinkeländring, men fick inte ett klart godkännande för det ur hållbarhetssynpunkt. Undre kulleden från jagga funkar inte heller då den är typ "baklänges" genom att sitta bultad på spindeln och fästes i en konanslutning på bärarmen. Få nedre kulleder från produktionsbilar med A-armsframvagn klarar den vinkelförändring som behövs på en Gt40 vid fulla styrutslag samtidigt som man också har vettig fjädringsväg och reserv för rörelse som tolerans till bottning av kulleden. Exempelvis den vanligt använda (som även jag tänkt använda) nedre kulleden till Volvo 140 har jag insett ger stora problem med tidig bottning om man inte är extremt noggrann med designen hur kulleden installeras vinkelmässigt på bärarmen i förhållande till styrspindeln. Tyvärr har jag kommit fram till att den vid fulla styrutslag inte klarar den fjädringsväg på 100mm som jag planerat plus krävd rörelsereserv så jag är inne på att hitta annan lösning....
  6. För att göra adapter kit konstruerandet komplicerat är det faktum att det förekommer minst tre olika höjd på ingående axeln i förhållande till lådans anliggningsyta mot motorn. Viktigt att man vet till VILKEN Audi 01e växellåda man gjort adaptern. Det förekommer faktiskt beroende på lådans ursprungliga installation i original en distans i aluminium mellan motor och låda, ur minnet 3 och 5 mm tjocka finns. För min del kommer jag använda lösningen där centrumlager är monterat direkt i svänghjulet, ett 6002 2rs lager såsom gox svänghjulet är gjort för men jag har svarvat låsringssår på båda sidor om lagret. Ska man tillverka svänghjulet vore det klokt att istället göra det för Audis egna centrumlager som är ett nållager som har en botten så det inte kan vandra. Tänk också på att Audis startkrans finns både i 10 mm och 12mm bredd vilket påverkar svänghjulskonstruerandet Beträffande externbalansering verkar det för mig enklast att bulta balansvikten på ett "noll" balanserat svänghjul och bearbeta denna istället för svänghjulet. Flexplattorna har motsvarande balansvikt svetsad.
  7. Biltema har ett sortiment med bra att ha tumbult och muttrar. Dock inte just den dimensionen, men jag brukar använda topplocksbultar ev.vis passar ford sb eller gamla Volvo B18/b20 topplocksbultar med lite brickor/rör. Tum bultar är billigast att köpa hos de som reparerar traktorer, de har oftast sortimentfack ur vilka man kan köpa enstaka bultar till bra priser, både 8.8 och 12.9 kvalitet.
  8. Kan du kanske hitta här i Sverige. http://www.wiberger.se/templates/lettermutter-letterskruv.htm
  9. Går sakta även för mig, samlar och söker delar och lösningar snarare än att konstruera sakerna själv. Jag har haft en formsvacka snart ett år som gjort att energin att bygga saknats. Tänkte dock i alla fall sikta på en Gällivare tripp i närtid om det är ok för dig.
  10. God fortsättning Christer. Händer det nått med Gt:n ?
  11. Kommer bli kanonsnyggt och bli fin sång från motorn. Ljudet är otroligt då en 8 liters v8 varvar 9500 mot mål på strippen. Vi hade 8-1 på vår dragster på 80-90 talet med en Ford motorsport A460 på 500 cui och redline på 9500 rpm. Problemet med 8 - 1 är främst effektmässigt, för långa primärrör stjäl toppeffekt, dessutom är det inte utan arbete och planering att få primärrören LIKA långa. Vi tillverkade kollektorn med ett rör i mitten samt utanför detta sju rör lika det Peter tillverkar. Primärrören sandbockades för att de skulle följa varandra så tight som möjligt för att bibehålla/få lika temp i alla rör. Kommer definitivt ha 8-1 på mitt bygge men det är inte prioriterat i dagsläget.
  12. Startkrans borde jag kunna ordna. Ring 0929-70000 då firman är öppen.
  13. Hej Henrik. Rekommenderar inte mjukare motorfästen, det ger andra problem. Det är viktigt att alla mororfästen är ungefär lika hårda, enklast att uppnå genom att använda lika hårda eller rent av samma gummikuddar / bussningar till alla fästpunkter. Är dina fästen till motorn och de i adapterplattan uppenbart olika hårda kan det vara orsak till problemet. Att vibrationerna tillkommit efter motormodifiering/balansering verkar ändå underligt, har du provat justera tändningen inom problemvarven? Jag har haft stumt monterad motor/låda i mina tävlingsbilar och då vibrerar det inte så det är också ett alternativ, nackdelen är att ljud från motor och låda kan bli störande.
  14. Hej Din adapter ser ut som min utom på en punkt, övre hålet för startmotorn(där strecket är på bilden) finns inte på min då det inte ska användas. Numret på startmotorn ska nog vara 075 911 023. Det är den startmotorn jag föreslog, kommer från många VAG modeller, bland annat audi 100 2,8e. Sök på detta nummer på google hittar du dem i baserna. Den som designat adapterplattan var nog fast vid att växellådan måsta sitta monterat i original position ur drixaxelperspektiv. Den lösningen som meddelades mig var att startmotormonteringen sker genom att denna vrids för frigång mot motorblocket. Det gängade hålet (M10) finns färdigt för fästa lådan i adaptern(vid sidan av nedre original startmotorhål), sätter du en "för lång" bult från växellådssidan så den sticker ut cirka 30-35mm. Då kan du använda denna för att "muttra" fast startmotorn. Övre startmotorhål saknas då och och måste borras och gängas. Lämpligen för M10 då detta hål i denna startmotor har en M12 gänga. Personligen har jag svarvat en passhylsa/styrhylsa i nedre hålet på startmotorn som passar exakt i hålet och mot bulten för att undvika att startmotorn vrider sig. Som jänkarna säger "Bolt on with minor adjustments..." . Glöm inte kolla svänghjulet och frigången mot startkransen samt gör vid behov den ändringen jag nämnde i PM:et till dig.
×
×
  • Create New...