Niclas Börjeson Posted January 24 Posted January 24 On 2025-01-21 at 16:18, swedishGT40 sade: Efterlyser byggare och bilder på det fina handbromsbalans"oket" i aluminium som någon postade för ett tag sedan. Har letat igenom några trådar men inte hittat den. Tänkte göra något liknande för mitt eget bygge med anpassning för min handbromslösning o rita upp o skära ut, men då jag inte hittar ursprunget så har jag inget att inspireras av framför mig... Hjälp? Edit: tänker mig något i denna stil. Gaffellänk och länkskruv finns o köpa färdigt. Gaffellänkarna borras ur och slitsas för att acceptera vajerändarna. Och ska i slutändan bli en smäckrare o bättre lösning än det på bild jag satt ihop provisoriskt för att kunna bromsa inför SFRO1 😆 Skulle man klara sig med 6mm aluplatta tro? Då kan man köra m6 gaffellänk till vardera bromsok, och m8 i centrum för ställdonet som drar (är M8 uppströms o är starkt nog, är mest tjockleken på plattan jag funderar på vad man kan banta ner till) Skulle kunna vara mim handbromslösning, det låter bekant på efterlysningen.🙂 Jag har M8 på mina gaffellänkar, det fungerar i både 10mm eller 8mm. Tror även 6mm går bra med lite högre kvalitet på aluminiumet. Jag kan skicka ritningarna på DM 👍 Quote
swedishGT40 Posted January 25 Author Posted January 25 Ja det var den jag tänkte på Niclas, men nu har jag ritat ihop min redan, även om jag ska göra ytterligare en version under dagen för att optimera måtten. Fipplade ihop luftningsledning från kylartoppen till expansionskärlet idag. Vart bra lösning trots efterkonstruktion som det är med 3/16 bromsledning. 1 Quote
swedishGT40 Posted January 25 Author Posted January 25 Nu är jag nöjd med designen, vart o tillverka egen del för justeringsbulten i mitten på balansoket. Skickar filerna på skärning o anskaffar skruv samt gaffellänkar så går det o sy ihop lösningen sen med lite svetsning o annan bearbetning. Nu är justeringen mellan 25-60mm offset mellan vajrarna. så kommer kunna montera och justera in med god marginal. 1 Quote
swedishGT40 Posted January 26 Author Posted January 26 För er som har samma ac paket som mig från cbs så behöver jag nog rekommendera denna mod pga. Den dåliga infästningen av paketet i boxen. Varning! Borrar du för långt in så pajjar du rören! Så gör detta på egen risk. Anledningen att jag var tvungen o fixa detta är att paketet lossnade när värmeslangarna monterades pga. Den dåliga infästningen. Jag nitade istället för gamla skruven, och adderade en till nit 25mm från delningsplanet. Placeringen av nitarna är viktig för att inte borra i rören. Nackdelen med dubbla uppsättningar nitar är att jag inte längre kan dela halvorna utan att borra ur ena sidans nitar, men den dagen den sorgen tänker jag. Quote
swedishGT40 Posted January 26 Author Posted January 26 Dagen avslutades med att färdigställa ac systemet. Härnäst vankas nog o få dit sista givarna på motorn och koppla in dem så man kan börja testa av elsystemet inom kort. Monterade skyddsspiral på ändarna där radierna är tighta för att motverka att slangarna skall vilja vecka sig. Visade sig vara ett smärre h-vete att montera, men efter en del svordomar och misslyckade försök med smörjmedel så fick jag in snitsen och kunde göra klart. 2 Quote
swedishGT40 Posted January 27 Author Posted January 27 Nån som provat o köra med sluttade spacer på spjällhuset? Tänkte mäta o se om det reder ut dom frigångsproblem jag kommer få mot rutan, eller om det bara skapar nya 😅 (Exempel nedan) Man blir dock fundersam hur bra skruv passar o hur jämnt muttern klämmer med 5° lutning (motsvarar 13mm på flänsens längd) Quote
ulwe Posted January 28 Posted January 28 I cobran, med Ford 5.0 fick jag fräst ner insuget på en firma (dualplane) eftersom jag satte motorn i våg, för att också få gasaren i våg. Hade ändå problem eftersom jag hade en Edelbrock 600, även med offroadnålar på flottören så gick det inte att svänga med den på bana, gick fett i kurvorna.... Bytte till insprut tillslut, problem solved. Om du gör brickor med samma vinkel under muttrarna så blir det bättre trovärdighet på åtdragningen. Quote
swedishGT40 Posted January 28 Author Posted January 28 34 minuter sedan, ulwe sade: I cobran, med Ford 5.0 fick jag fräst ner insuget på en firma (dualplane) eftersom jag satte motorn i våg, för att också få gasaren i våg. Hade ändå problem eftersom jag hade en Edelbrock 600, även med offroadnålar på flottören så gick det inte att svänga med den på bana, gick fett i kurvorna.... Bytte till insprut tillslut, problem solved. Om du gör brickor med samma vinkel under muttrarna så blir det bättre trovärdighet på åtdragningen. Tack Ulwe, fräsa brickor låter vettigt. Så får det nog bli även om det "bara" blir ca 5 grader. Jag vill inte snedställda pga förknasare dock, utan för att få frigång mot rutan 😅 Hade jag inte limmat in insuget redan så hade jag starkt funderat på att även ta ner det 5-10mm, skulle vara behövligt faktiskt. (Hade fått problem med 1/8 anslutningen i insuget dock) Bild nedan med 2mm shims på bakkant och 15mm shims framkant. Då hamnar bakre överkant filter preci i linje med dummiebalken som referens för rutan. Sen fräser jag ner dom onödigt höga ribborna på filterhållaren för minimum 5mm frigång o håller tummarna... Quote
ulwe Posted January 28 Posted January 28 OK. Är det mindre jobb att vrida filtret 90 grader, eller är det helt omöjligt? Hindrar bakåtsikten helt då?? Quote
swedishGT40 Posted January 28 Author Posted January 28 11 minuter sedan, ulwe sade: OK. Är det mindre jobb att vrida filtret 90 grader, eller är det helt omöjligt? Hindrar bakåtsikten helt då?? Vilken bakåtsikt? 😆 Den är i det närmaste obefintlig ändå. Handlar mer om att det ska se rätt ut och att inte vilja kapa ur hyllan. Annars hade det vart enklare o köra runda filtret jag hade innan. Quote
Christer J Posted January 28 Posted January 28 On 2025-01-27 at 21:50, swedishGT40 sade: Nån som provat o köra med sluttade spacer på spjällhuset? Tänkte mäta o se om det reder ut dom frigångsproblem jag kommer få mot rutan, eller om det bara skapar nya 😅 (Exempel nedan) Man blir dock fundersam hur bra skruv passar o hur jämnt muttern klämmer med 5° lutning (motsvarar 13mm på flänsens längd) Det är ju tvådelade brickor med ena konvex och den andra konkav, så de går i varandra och borde väl funka vid en liten vinkel. Det är ju inga stora krafter för att hålla fast en förgasare Quote
swedishGT40 Posted January 30 Author Posted January 30 Jag har inte det kitet på bild, men ja jag kan ju tänka likadant o köra med ihålig kula o konisk bricka. Bra fångat där 😊 Idag har det inte skruvats något, men vart nöjd att jag tillslut hittade en bra leverantör i Tyskland som har bra pris på både gänginsatser o frakten. Så för er som önskar köpa för vettiga priser så länkar jag nedan: https://www.profishop.se/search?sSearch=baerfix+skär Nu ska jag bara bestämma mig för om hålskär eller slotskär är bäst lämpat 😆 Finns i mässing, stål o rostfritt i stort utbud på gängor också 😁 Quote
swedishGT40 Posted February 6 Author Posted February 6 Fått in sista givarna nu. Dags o färdigställa kabelhärvan så kan man spänningssätta o testa av elsystemet 😅 3 Quote
Arto Posted February 6 Posted February 6 On 2025-01-30 at 19:26, swedishGT40 sade: ....ihålig kula o konisk bricka...... Här finns brickor att tjöpa om lösnings-behov skulle uppstå.🙂 https://www.wiberger.se/produkt/din6319 2 Quote
swedishGT40 Posted February 9 Author Posted February 9 Stötte på patrull med startmotorn som gör att jag måste ur med lådan igen för o lösa det... Bara o ta tag i det, men i brist på inspiration så vände jag mig till andra uppgifter o skulle fixa frigång för vindrutan trodde jag. Tid, pengar o svett o resultatet är ändå inte frigång. Hur är detta möjligt när jag fick samma mätresultat utan bearbetning??? Undrar om bakre huven kan ha satt sig möjligen, då jag hade svårt o stänga den o tyckte gliporna var åt fanders (stått bra länge med öppen huv) Ska testa o lyfta upp o få till gliporna när den monteras tillbaka efter lådan ska ur. Quote
Chribbe Lundin Posted February 9 Posted February 9 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Stötte på patrull med startmotorn som gör att jag måste ur med lådan igen för o lösa det... Bara o ta tag i det, men i brist på inspiration så vände jag mig till andra uppgifter o skulle fixa frigång för vindrutan trodde jag. Tid, pengar o svett o resultatet är ändå inte frigång. Hur är detta möjligt när jag fick samma mätresultat utan bearbetning??? Undrar om bakre huven kan ha satt sig möjligen, då jag hade svårt o stänga den o tyckte gliporna var åt fanders (stått bra länge med öppen huv) Ska testa o lyfta upp o få till gliporna när den monteras tillbaka efter lådan ska ur. Har du en helt plan ruta? har för mig att glasrutan jag har till min är lite kupad, en sådan torde lösa dit frigångsproblem i så fall..... Quote
swedishGT40 Posted February 10 Author Posted February 10 Ja, den är plan tyvärr 😆 Nu när lådan ändå ska ur för att fixa problemet med startmotorn så tänkte jag se till o få rent den på riktigt o inte skjuta på jobbet. Jag är inne på att blästring är vad som behövs, men vågar man verkligen blästra en växellådan utan att få in media i innanmätet??? Tips på alternativ metod om blästring inte är aktuellt mottages tacksamt för att få den ren o fin igen. Quote
Jocke4U Posted February 10 Posted February 10 9 timmar sedan, swedishGT40 sade: Ja, den är plan tyvärr 😆 Nu när lådan ändå ska ur för att fixa problemet med startmotorn så tänkte jag se till o få rent den på riktigt o inte skjuta på jobbet. Jag är inne på att blästring är vad som behövs, men vågar man verkligen blästra en växellådan utan att få in media i innanmätet??? Tips på alternativ metod om blästring inte är aktuellt mottages tacksamt för att få den ren o fin igen. Är inte isblästring skonsamt? Quote
swedishGT40 Posted February 10 Author Posted February 10 2 timmar sedan, Jocke4U sade: Är inte isblästring skonsamt? Kollar läget på den fronten. Verkar vara svårt o hitta någon lokalt som kör med is 🤔 Tanken är att få rent lådan o sen lacka med por15 aluminium o svart. Tänkte passa på o borra o gänga in temp o termostat i diffhusets fläns, är enklaste stället tror jag då den är borttagbar så jag slipper få spån i lådan. Idag svetsades ena sidans avgas ihop. Vart inte vackert direkt med dom stora spalterna som skulle ihop, men är tätt iaf. 😅 Quote
Göran Nilsson Posted February 10 Posted February 10 (edited) 13 timmar sedan, swedishGT40 sade: vågar man verkligen blästra en växellådan utan att få in media i innanmätet??? Jag har blästrat flera växellådor och motorer inför lackering och då har jag använt mej av denna sprutan. Använt aluminiumoxid som blästermedia. Jag har inte haft några problem med det. https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/sandblastring/sandblastringspistol-2000030932 Edited February 10 by Göran Nilsson Länk Quote
swedishGT40 Posted February 11 Author Posted February 11 7 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Jag har blästrat flera växellådor och motorer inför lackering och då har jag använt mej av denna sprutan. Använt aluminiumoxid som blästermedia. Jag har inte haft några problem med det. https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/sandblastring/sandblastringspistol-2000030932 Jag har sånt hemma faktiskt. Har du stått ute o blåst på då? Quote
Göran Nilsson Posted February 11 Posted February 11 (edited) 2 timmar sedan, swedishGT40 sade: Har du stått ute o blåst på då? Ja, jag stod ute och blästrade. Jag lutade ett par långa reglar mot en vägg och la ut byggplast till en ”ficka” så att jag kunde samla upp blästermedian och återanvända den. En plywood skiva i botten som jag ställde motor/vxllåda på. Edited February 11 by Göran Nilsson Komplettering Quote
Mats Hemmingsson Posted February 11 Posted February 11 (edited) Jag använder bra avfettning, roterande stålborstar i borrmaskin och sedan "Sodabläster" (Finns på bl.a Jula. eventuella rester skjöljs bort med vatten. Det är ju vanligt bikarbonat. Det är inte skadligt även om det skulle tränga in i lådan. Isblästring kan ge sprickor i aluminiumgjutningar eftersom det ger en "termisk chock" i materialet. Förbjudet inom aviation. Personligen skulle jag aldrig våga använda varken aluminiumoxid, glas eller sand heller. Det ger fruktansvärda skador om det kommer in i lådan. Jag har sett resultat.... Det lömska är att skadorna visar sig efter en längre tid. Edited February 11 by Mats Hemmingsson Quote
swedishGT40 Posted February 11 Author Posted February 11 (edited) 2 timmar sedan, Mats Hemmingsson sade: Jag använder bra avfettning, roterande stålborstar i borrmaskin och sedan "Sodabläster" (Finns på bl.a Jula. eventuella rester skjöljs bort med vatten. Det är ju vanligt bikarbonat. Det är inte skadligt även om det skulle tränga in i lådan. Isblästring kan ge sprickor i aluminiumgjutningar eftersom det ger en "termisk chock" i materialet. Förbjudet inom aviation. Personligen skulle jag aldrig våga använda varken aluminiumoxid, glas eller sand heller. Det ger fruktansvärda skador om det kommer in i lådan. Jag har sett resultat.... Det lömska är att skadorna visar sig efter en längre tid. Detta är intressant. Vart tränger det in tro mest rimligt? Tänker att lådan är ju tät för oljan, men trycksatt är den inte, så blåser man in mediat via packboxar o ventilationen tro? Förresten, hur pass bra biter sodablästern? Tänker om den biter på ärj t.ex. Eller det är kanske därför du först stålborstar lådorna? Edited February 11 by swedishGT40 Quote
Mats Hemmingsson Posted February 11 Posted February 11 Det tränger in mest via packboxarna. Hur bra det tar med sodablästern beror på hur mycket olja/fett/skit det är. Men det är lite samma med alla medium, det "studsar" på skiten. Avfettar man bra och åtminstone får bort det tjocka så tar sodan bra. Det tar bra på ärj också. Det blir en väldigt fin sidenmatt yta också. Aluminiumoxid ger en grov matt yta. Kan iof vara bra om man ska måla, men om inte så fastnar skiten bättre också! När man ska måla aluminium så bör man ha en etsande grundfärg, alt. tvätta med citronsyra omedelbart innan grundning. Sedan kam man använda någon ok lackfärg bara. Hammerite har en grund för aluminium, mycket bra. Quote
swedishGT40 Posted February 11 Author Posted February 11 1 timme sedan, Mats Hemmingsson sade: Det tränger in mest via packboxarna. Hur bra det tar med sodablästern beror på hur mycket olja/fett/skit det är. Men det är lite samma med alla medium, det "studsar" på skiten. Avfettar man bra och åtminstone får bort det tjocka så tar sodan bra. Det tar bra på ärj också. Det blir en väldigt fin sidenmatt yta också. Aluminiumoxid ger en grov matt yta. Kan iof vara bra om man ska måla, men om inte så fastnar skiten bättre också! När man ska måla aluminium så bör man ha en etsande grundfärg, alt. tvätta med citronsyra omedelbart innan grundning. Sedan kam man använda någon ok lackfärg bara. Hammerite har en grund för aluminium, mycket bra. Tänkte måla med por15 motorfärg. Ska bita direkt i plåten. O med tanke på hur väl deras övriga färger o produkter funkar så har jag inga tveksamheter att det kommer fungera väl även här. Lite ruff yta är nog att föredra, så därav är aluoxiden bättre. Men vill inte få in något i lådan som kan skada 🥶 Quote
swedishGT40 Posted February 12 Author Posted February 12 Slutförde grenrören idag, roterande borst för o dra rent stålet innan spritning o lack. Quote
Mats Hemmingsson Posted February 14 Posted February 14 Soda fungerar bra om man ska måla också, ytan blir inte lika grov som Aluminiumoxid, men ska man måla Aluminium bör man i vilket fall ha en etsande grund. Ärligt tycker jag att POR 15 är lite överreklamerad. Men jag har aldrig använt den på Aluminium, så där vet jag inte, men jag antar att man måste ha en primer till den också? Quote
swedishGT40 Posted February 15 Author Posted February 15 Börjat dra växelvajrarna och trots spec på böjradie så upplever jag dem VÄLDIGT styva och bångstyriga. Så pass att jag fått ägna hela dagen åt o tänka om förläggningen av dem för att få till det 😕 Bilderna är en tillfällig montering jag fotade, kommer gå en något annan väg när allt är klart. Måste få till fäste bak för att testa funktionen fullt ut, och troligen justera vinklar o längder på armarna till länkaget på lådan. 1 Quote
swedishGT40 Posted February 16 Author Posted February 16 Lyfta bakre huven lite o drog åt, hela 2mm marginal nu. Hoppas öka på det med tätlist under rutan 🤣 Rev ur lådan idag, gick otippat smidigt faktiskt när man har koll på exakt allt som ska bultas loss o vilken ordning 😊 Har mätt fram o tillbaka o det verkar hamna rätt bra med startmotorn på hålbilden i lådan, det enda som gör mig osäker är hur mycket spel det ska finnas mellan drevet och tänderna på startkransen. Har ca 0,5mm just nu (svårt o mäta då jag inte har skjutmått som mäter hela vägen mellan axeln o drevet på startmotorn) Quote
swedishGT40 Posted Sunday at 06:56 PM Author Posted Sunday at 06:56 PM Hittade generella instruktioner som jag får kontrollera när jag karvat ur blocket för att kunna montera startmotorn på adapterplattan 😊 Quote
swedishGT40 Posted Monday at 06:09 PM Author Posted Monday at 06:09 PM Vart är väldigt slipande o nötande för o få in startmotorn. Slutade med att jag fick kapa bort kanten på oljetråget t.om. och ändå vart det bara ett par tiondelar kvar mellan trågpackningen och startmotorn (man ser ljusstrimma om man lyser bakom) Återstår att mäta backlash på det hela sen kan man vara nöjd med att det är klart. Quote
swedishGT40 Posted Tuesday at 03:27 PM Author Posted Tuesday at 03:27 PM Har nu mätt backlashen (spelet mellan kontaktytorna) och der hamnar lite utanför spec 0,9 istället för max 0,5-0,75 som det bär vara. Frågan är hur kritiskt det är? Kan tyvärr inte få den närmre då motorn tar i trågkanten mot blocket nu. Djupet är ca 3mm på pinjongens drev av dom 4,3mm djup som finns tillgängliga i startkransen. Borde vara dugligt djup, men troligen ska den in lite mer egentligen för att minska backlashen. Någon som har koll på om jag kan släppa detta, eller om åtgärd behövs på något magiskt vis? Quote
Christer J Posted Tuesday at 04:46 PM Posted Tuesday at 04:46 PM Det kan finnas bendixdrev med en kugg till som passar startmotorn för att kunna flytta ut startmotorn. Quote
swedishGT40 Posted Tuesday at 06:01 PM Author Posted Tuesday at 06:01 PM Loppat ihop expansionskärlet och bockat till bakstycket för att tillåta rör gå bakom. Nästa steg är o borra för svetsanslutningarna och sen helsvetsa. Den som har ögon observerar nog mina oerhört kassa svetsar... Måste träna en del innan jag går vidare, har svårt o få smältan att vilja dra ihop kanterna på plåtarna, blir hur fint som helst på plana ytor när jag svetsar dom. Quote
swedishGT40 Posted Tuesday at 06:49 PM Author Posted Tuesday at 06:49 PM 2 timmar sedan, Christer J sade: Det kan finnas bendixdrev med en kugg till som passar startmotorn för att kunna flytta ut startmotorn. Intressant. Vad skulle det innebära rent krasst? Bibehålls delningen, bara diameter som ökar med antalet tänder, eller är det olika delning på dreven också? Hittade en som har samma design som den jag har med 1 tand mer och 2mm större diameter, den borde teoretiskt sitta som en smäck. Quote
Christer J Posted Tuesday at 07:17 PM Posted Tuesday at 07:17 PM Diametern ökar. Det var ganska vanligt med olika antal kuggar på "samma" startmotor. Quote
swedishGT40 Posted Tuesday at 07:39 PM Author Posted Tuesday at 07:39 PM (edited) Kikade på en tillverkare som var givmilda med måttsättning och har bra sökmotor. Detta är ersättaren för originalet Bosch 1 006 209 572. https://as-pl.com/sv/p/SD0014 Hittar dock ingen med samma mått och 1 tand till. Så fort jag väljer en till tand till så kan jag få vettig diameter på drevet, men resten av måtten sticker tyvärr. Edited Tuesday at 07:52 PM by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted Wednesday at 05:31 PM Author Posted Wednesday at 05:31 PM (edited) Nu har jag dissikerat startmotorn och mätt fram att OD1 kan vara allt från 46-50mm, OD2 bör vara 2-3mm större än jag har idag (har 25,6 idag, så 27,6-28mm blir bra) 10 tänder, ID1 12mm, L1 ca 58mm. Nedan passar in på dessa kriterier, och vinnaren blir SD0044 som kommer passa ypperligt istället för dagens bendixdrev. Stort tack @Christer J som tipsade om idén 🙂 Fixade lite anslutningar på expansionskärlet också, men ingen behöver kommentera mina svetsar. Vet redan att det blir kattskit. Tills plötsligt när jag fick till halva cirkeln runt lilla anslutningen. Måste vart både månen o stjärnor som stod i rad just då 🤣 Edited Wednesday at 05:34 PM by swedishGT40 Quote
swedishGT40 Posted 23 hours ago Author Posted 23 hours ago Trotsar råden och har tvättat och preppat lådan med pluggar som är dubbelt säkrade med elastisk fog runtom för att studsa bort den ev. Sand som kommer till fel ställen vid blästring. Vore fan om det ens är möjligt o få in något i lådan nu 😝 Quote
swedishGT40 Posted 4 hours ago Author Posted 4 hours ago Blästrad låda och grundad mittenstock. Färdigmålas senare idag, sen måste jag tyvärr invänta alufärgen för att göra klart. Får ta ut uttag för oljetempen så länge i diffkåpan och byta packboxar så man är redo för montage efter alumålningen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.