Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

Insuget monterat o klart. Intressant passform när man kan skjuta det fram o tillbaka minst 5mm.

Lite väl stor frigång i hålen kan jag tycka, men men.

 

IMG_20241012_123508_HDR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, swedishGT40 sade:

Insuget monterat o klart. Intressant passform när man kan skjuta det fram o tillbaka minst 5mm.

Lite väl stor frigång i hålen kan jag tycka, men men.

 

IMG_20241012_123508_HDR.jpg

Svarva en hylsa och sätt på 4 skruvar

Link to comment
Share on other sites

Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot.

Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med.

Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv.

Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊

Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet.

Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas.

 

IMG_20241015_174233_HDR.jpg

IMG_20241015_174323_HDR.jpg

IMG_20241015_174441_HDR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2024-10-15 at 18:05, swedishGT40 sade:

Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot.

Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med.

Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv.

Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊

Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet.

Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas.

 

IMG_20241015_174233_HDR.jpg

IMG_20241015_174323_HDR.jpg

IMG_20241015_174441_HDR.jpg

 

On 2024-10-15 at 18:05, swedishGT40 sade:

Bra tips mildseven. Just i detta fall är montaget redan gjort däremot.

Kikade ner i flänsen för o se när det passade vettigt. Borde funka de med.

Idag har jag slutmonterat spridare, brygga, soppaslang osv.

Även kollat frigång för filter o grenrör (original från mustang) som med lite omvinkling av flänsen ser ut att kunna användas. Det spar mig massvis med jobb 😊

Skulle nog behöva byta till ovalt filter dock, då jag inte vill kapa i delningsplanet.

Ska kika frigång mot ruta också innan beslut tas.

 

IMG_20241015_174233_HDR.jpg

IMG_20241015_174323_HDR.jpg

IMG_20241015_174441_HDR.jpg

Inte 180˚ avgasgrenrör som ger så fint ljud

Link to comment
Share on other sites

Kommer senare, men för att spara tid o göra det enklare(tar ett jävla tag o tillverka bra grenrör) så kör jag dem jag har som första steget.

15 timmar sedan, Mildseven sade:

 

Inte 180˚ avgasgrenrör som ger så fint ljud

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

55 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Tången för o kunna göra iordning tändkablarna kom idag, så nu är tändkablarna på plats.

 

IMG_20241021_180337_HDR.jpg

IMG_20241021_172923_HDR.jpg

Glöm inte att skydda kablarna för värmen sen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2024-10-21 at 20:01, Mildseven sade:

Glöm inte att skydda kablarna för värmen sen

Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆

 

Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med.

Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen.

Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen.

Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd?

Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem.

 

IMG_20241031_173614_HDR.jpg

IMG_20241031_173642_HDR.jpg

IMG_20241031_173659_HDR.jpg

IMG_20241031_173753_HDR.jpg

 

 

Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu.

IMG_20241031_161948_HDR.jpg

IMG_20241031_162007_HDR.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Behövs det tro Per? Aldrig behövt göra det förr, men har å andra sidan inte haft motor med stift mellan avgasportarna heller så 😆

 

Provade ut dämparpaketet för o se om det var möjligt o få plats med.

Det går, men var en del vridande o klurande innan de gick in med nån cm marginal mot karossen.

Ska bygga fästen från sidan på lådan som håller upp paketet sen.

Förresten, någon som har tips på billigt ställe o få grenrör blästrade på inom Västmanland med omnejd?

Behöver få rent dom innan jag kapar upp vid flänsen o vinklar om dem dit jag vill ha dem.

 

IMG_20241031_173614_HDR.jpg

IMG_20241031_173642_HDR.jpg

IMG_20241031_173659_HDR.jpg

IMG_20241031_173753_HDR.jpg

 

 

Pulade även ihop bakre växellådsfästet så jag kan mäta in allt som ska ansluta runt motorn nu.

IMG_20241031_161948_HDR.jpg

IMG_20241031_162007_HDR.jpg

Strålningsvärme 

Link to comment
Share on other sites

59 minuter sedan, tpau sade:

Jag har använt sån här att bygga värmesköldar av, lättjobbat och låg vikt.

https://www.carbuilder.com/products/embossed-aluminium-heat-shield-1000mmx1000mm?_pos=4&_sid=aa0407f16&_ss=r

/T

Jag åkte till returbilen Kungsåra och skruvade bort sådana plåtar för det stiger på typ alla nyare bilar sen är det bara att klippa till i rätt storlek

Edited by Mildseven
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra tips båda två, får kika på det när allt är på plats o funkar 😊

Idag tog bakre avgassystem sin plats.

Gjorde enklare fästen som tillåter lite finjustering av position också.

Nu kan man fixa grenrören o bygga ihop med flex/fläta sista biten för att kompensera för det faktum att det är stumt monterat 😆

 

IMG_20241101_183721_HDR.jpg

IMG_20241101_183728_HDR.jpg

IMG_20241101_183916_HDR.jpg

IMG_20241101_183947_HDR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pulat med härvan för sprutet idag.

Kontakterade om för spridarna så den delen är klar, samt rivit någon enstaka tråd som inte ska användas.

Ska komplettera med 8-10 trådar för separata tändspolar o bestämma placering för interface mot instrumenthärvan.

Kommer behöva komplettera med lite kontakter o annat innan allt är på plats dock.

 

IMG_20241102_180026_HDR.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Syns inte mycket. Men pulat in alla nya trådar i härvan, flyttat can-kontakten och tråcklat igenom allt i genomföringen.

Allt har sin plats nu bakom passagerarstolen o ja väntar på sista kontakterna för o kunna göra iordning härvan i motorrummet.

Var på en visit i Ford museet också, ingen gigantisk upplevelse tyvärr då endast nyaste gtn o mk4 fanns på plats 😕

 

IMG_20241117_173151_HDR.jpg

IMG_20241114_133724_HDR.jpg

IMG_20241114_133703_HDR.jpg

IMG_20241114_133415_HDR.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fixat packning o molterat spjället.

Skulle verkligen behöva få iväg grenrören på blästring dock, men min tidigare kontakt har bytt yrke o jag står handfallen.

Någon som har tips på smidig o kostnadseffektiv kontakt för detta ändamål i Västmanland?

 

IMG_20241122_162811_HDR.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...