Jump to content

GT40 replikabygge med Svensk design


swedishGT40

Recommended Posts

1 timme sedan, Örjan Brattberg sade:

Oberoende av mekanisk eller elektrisk pump få du en cirkulation. Om inte termostaten öppnat så får du ingen värme. Så är det väl på de flesta bilar om de inte är elbilar.

mvh Örjan

Mig veterligen så tar man ut värme till kupén från den inre kretsen i motorn. Detta för att kunna få bort imma så fort som möjligt.

Sen kan man ju undra hur viktigt det är på en sån här bil, man skulle troligen kunna köra som du säger, och acceptera att värmen inte kommer förens termostaten öppnat.

Tåls o tänka på, spara ett rör vore ju bra för utrymmet 🤔

Link to comment
Share on other sites

Känns som framfarten blivit segfart på sistone, men nånting händer det iaf.

Justering för lyktor pågår, återstår en pivotpunkt bara, sen är det i plastning av plåtar för o kunna montera hela rasket.

 

IMG_20210330_203736.jpg

IMG_20210330_203749.jpg

IMG_20210330_203827.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag svarvade jag bättre lämpade låspinnar till mina dörrlås, däremot funderar jag lite hur dom tänkt att den fjädrade kilen ska göra för nytta.

Trodde den fjädrade in i huset för o ge dörren en knuff utåt när man släpper låset, men nej, den rör sig längs med kortsidan av plåten....

 

Någon som har bättre förslag på funktion?

 

IMG_20210331_205215.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Påbörjat bränslepåfyllningsrören.

Flänsen upphettad och formad för o passa ner i locket, och nedstegning av dimension kapad.

Vill få det loppat innan jag fortsätter, blir så pillrigt annars.

 

IMG_20210401_203612.jpg

IMG_20210401_204725.jpg

IMG_20210401_210746.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2021-03-27 at 08:40, swedishGT40 sade:

Mig veterligen så tar man ut värme till kupén från den inre kretsen i motorn. Detta för att kunna få bort imma så fort som möjligt.

Sen kan man ju undra hur viktigt det är på en sån här bil, man skulle troligen kunna köra som du säger, och acceptera att värmen inte kommer förens termostaten öppnat.

Tåls o tänka på, spara ett rör vore ju bra för utrymmet 🤔

I en av mina första bilar av 70-tals modell var det ett hål på ca 3-4 mm (om jag minns rätt) i termostatens tallrik. Jag tror jag haft samma lösning på en av mina båtmotorer (Penta V8 på 5,7 liter) också. Då får man ett litet grundflöde även med stängd termostat. Det fördröjer tiden tills motorn är genomvarm lite, men man får även ganska snabbt lite värme till värmepaketet och det minskar kanske även trycknivån i kylsystemet lite medans termostaten är helt stängd. Så man kan ju prova att borra ett litet hål i termostaten och se hur det funkar. Det är ingen stor kostnad om man inte blir nöjd att skaffa en ny termostat igen utan hål.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-01 at 23:31, Anders Bergner sade:

I en av mina första bilar av 70-tals modell var det ett hål på ca 3-4 mm (om jag minns rätt) i termostatens tallrik. Jag tror jag haft samma lösning på en av mina båtmotorer (Penta V8 på 5,7 liter) också. Då får man ett litet grundflöde även med stängd termostat. Det fördröjer tiden tills motorn är genomvarm lite, men man får även ganska snabbt lite värme till värmepaketet och det minskar kanske även trycknivån i kylsystemet lite medans termostaten är helt stängd. Så man kan ju prova att borra ett litet hål i termostaten och se hur det funkar. Det är ingen stor kostnad om man inte blir nöjd att skaffa en ny termostat igen utan hål.

Har gjort liknande manövrar förut som nödlösningar, funkat ok ibland eller t.om. blivit sämre ibland, så vill nog undvika det.

 

Idag fixades gångjärn iordning och bakre byttes ut mot min nya design som tillåter enklare av/på tagning av huven.

Hämtade också uprightsen från fräsning, nu är det plant o fint så skivorna ligger i centrum av oken för en gångs skull.

Fick hem nya linser till bakljusen också, bara o lägga på hyllan ett tag.

 

IMG_20210406_183813.jpg

IMG_20210406_210423.jpg

IMG_20210406_132906.jpg

IMG_20210406_141520.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu så, gångjärn klara o ett par skärsår i händerna på köpet 😆

Dom tillfälliga skruvfästena är nu borta och rem eller gasdämpare bara kvar för att runda av det.(samma som bak)

 

IMG_20210411_165916.jpg

IMG_20210411_165907.jpg

 

Senare EDIT:

ritat av fläktarna jag köpte och lagt in dem i modellen.
Nu är det fråga om att designa klart fläktkåpan och sen faktiskt skära ut den och bocka till o nita in lite stag i den.

image.png.35634a2efa4b018b967216025954c6e9.png

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Hur tänkte du göra med triangel-hålen? 
Nån form av gummiflärpar eller så? Eller hur ska du se till att luften inte recirkulerar?

För länge sen på jobbet var jag med o konstruerade kylarfläktskåpor, det behövs förvånansvärt lite utrymme mellan kylaren o fläktkåpan.

/T

 

Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, tpau sade:

Hur tänkte du göra med triangel-hålen? 
Nån form av gummiflärpar eller så? Eller hur ska du se till att luften inte recirkulerar?

För länge sen på jobbet var jag med o konstruerade kylarfläktskåpor, det behövs förvånansvärt lite utrymme mellan kylaren o fläktkåpan.

/T

 

Kommer nitas in u balkar för att sätta tätlist mot kylaren runtom fläkten så att fläktarna inte suger genom varandra eller andra felaktiga ställen.

Trianglarna är bara för att öppna upp mer yta för kylaren att trycka luft igenom där fläktarna inte gör nytta, men osäker på om det är en bra idé, eller om det är bättre o låta fläktarna ta hela ytan, även om det ger sämre genomflöde i högfart.

Någon som testat och utvärderat något dylikt?

 

Link to comment
Share on other sites

När fläktarna går suger de över större delen av ytan. Det kan finnas anledning att ha hål som dina trianglar för flöde i fart men då bör de täckas av gummiflärpar som fungerar som backventiler, så när fläkten går sugs de stängda. Kolla på fläktkåpa på lite nyare produktionsbilar så har de ofta den lösningen (vill minnas att Volvo 940 av sen modell och kanske även S/V70 har det till exempel).

Utan flärparna kommer fläktarna mest vispa runt luften, den tar enklaste vägen så då går det inte så mycket luft genom kylaren.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

28 minuter sedan, therealpinto sade:

När fläktarna går suger de över större delen av ytan. Det kan finnas anledning att ha hål som dina trianglar för flöde i fart men då bör de täckas av gummiflärpar som fungerar som backventiler, så när fläkten går sugs de stängda. Kolla på fläktkåpa på lite nyare produktionsbilar så har de ofta den lösningen (vill minnas att Volvo 940 av sen modell och kanske även S/V70 har det till exempel).

Utan flärparna kommer fläktarna mest vispa runt luften, den tar enklaste vägen så då går det inte så mycket luft genom kylaren.

Gustaf

Tanken var att sätta tätlist mot kylarelementet enligt bild för att fläktarna inte ska dra igenom varandra eller andra ställen, men kanske är bättre o "bara" lägga gummiflapps över hålen?
Tänker att det kanske är nackdel med gummit som hindrar luftflöde?

image.png.2f6984e90ae69b261b400aceaa09323c.png

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker (tror) det är bättre med gummiflärpar bakom, då suger fläktarna över hela ytan. Lägg hela kåpan en bit bakom cellpaketet så får du som ett "plenum".

Tanken med gummiflärparna är att det är tillräckligt mjuka för att öppnas av luftflödet med fart.

Jag har byggt så i min bil men inte kunnat kolla vad som händer när man kör. Får kanske rigga GoPro och ta en sväng när bilen går igen 🙂

Det här är ju typiskt sådant man kan utvärdera när bilen är klar också, genom att testa lite olika lösningar.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, therealpinto sade:

Jag tycker (tror) det är bättre med gummiflärpar bakom, då suger fläktarna över hela ytan. Lägg hela kåpan en bit bakom cellpaketet så får du som ett "plenum".

Tanken med gummiflärparna är att det är tillräckligt mjuka för att öppnas av luftflödet med fart.

Jag har byggt så i min bil men inte kunnat kolla vad som händer när man kör. Får kanske rigga GoPro och ta en sväng när bilen går igen 🙂

Det här är ju typiskt sådant man kan utvärdera när bilen är klar också, genom att testa lite olika lösningar.

Gustaf

Har 10mm distans mellan kylare o fläktkåpa i ritningen, men går lätt o öka om man skulle behöva.
Då sätter jag en tätlist snett över kylaren mellan fläktarna då för att inte fläktarna ska suga igenom varandra om bara ena går, sen får det vara bra så.

Link to comment
Share on other sites

Om 10 mm så är svaret ett försiktigt ja. Om man tittar på en OEM installation är det sällan så mycket mer ute i kanterna eller till och med mindre. Däremot så blir det ju mer och mer luft som ska få plats ju närmare fläkten man behöver komma. Har man en liten fläkt på en stor kylare kan det vara lönsamt att ha mer avstånd för att låta luften flöda mer naturligt.

Vi kunde visa  (i vår applikation) i beräkningar att det inte var superviktigt med en konstant area för flödet, dvs att luften som kommer från kanten har kvar sin plats när den väl kommer fram till fläkten. Det går att tulla mycket på den regeln utan att nämnvärt påverka prestanda.

Ibland kan det vara smart att tänka på fläktens job som att skapa en lågtryckszoon innanför fläktkåpan, det är det lågtrycket som driver flöde över kylarpaketet vid låg fart. Som många saker är större bättre, men det finns lite värde i att överoptimera på en parameter.

Om vi funderar på hur mycket öppning som behövs bakom kylaren, typ där fläkten är och eventuella extra hål så kan det vara bra att titta på hur stort hålet i grillen är samt hur stor hålarea som kylaren har (den består ju också av vettenrör och kylflänsar) Jag har svårt att tro att det ska behövas mer än max halva cellpaketets area för att flödesmotståndet genom fläktarna ska vara lägre än genom cellpaketet.

Det beror lite på hur svårmekat det är utt byta och uppdatera senare, men i ett först läge skulle jag inte övertänka fläktkåpan så mycket. Se till att den är hyfsat tät och täcker så mycket av cellpaketet som möjligt samt att den luft som fläktarna spottar ut inte kommer tillbaka in i fläktkåpan eller framför kylaren. 

Sett till kylning i fart så är nog det absolut viktigaste att skapa bra avtätning mellan kylare och karossen så att den luft som trycks in genom grillen går genom kylaren.

/T

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, tpau sade:

Om 10 mm så är svaret ett försiktigt ja. Om man tittar på en OEM installation är det sällan så mycket mer ute i kanterna eller till och med mindre. Däremot så blir det ju mer och mer luft som ska få plats ju närmare fläkten man behöver komma. Har man en liten fläkt på en stor kylare kan det vara lönsamt att ha mer avstånd för att låta luften flöda mer naturligt.

Vi kunde visa  (i vår applikation) i beräkningar att det inte var superviktigt med en konstant area för flödet, dvs att luften som kommer från kanten har kvar sin plats när den väl kommer fram till fläkten. Det går att tulla mycket på den regeln utan att nämnvärt påverka prestanda.

Ibland kan det vara smart att tänka på fläktens job som att skapa en lågtryckszoon innanför fläktkåpan, det är det lågtrycket som driver flöde över kylarpaketet vid låg fart. Som många saker är större bättre, men det finns lite värde i att överoptimera på en parameter.

Om vi funderar på hur mycket öppning som behövs bakom kylaren, typ där fläkten är och eventuella extra hål så kan det vara bra att titta på hur stort hålet i grillen är samt hur stor hålarea som kylaren har (den består ju också av vettenrör och kylflänsar) Jag har svårt att tro att det ska behövas mer än max halva cellpaketets area för att flödesmotståndet genom fläktarna ska vara lägre än genom cellpaketet.

Det beror lite på hur svårmekat det är utt byta och uppdatera senare, men i ett först läge skulle jag inte övertänka fläktkåpan så mycket. Se till att den är hyfsat tät och täcker så mycket av cellpaketet som möjligt samt att den luft som fläktarna spottar ut inte kommer tillbaka in i fläktkåpan eller framför kylaren. 

Sett till kylning i fart så är nog det absolut viktigaste att skapa bra avtätning mellan kylare och karossen så att den luft som trycks in genom grillen går genom kylaren.

/T

Tack för inlägget Torbjörn,
jag började bocka iordning plåten igår (2mm alu var tungt o bocka i den lilla bocken jag har när man tog hela bredden...)
Och dom trianglar jag ritat in kommer vara betydelselöst små i verkligheten (sånt där man lätt lurar sig på i en 3D modell) och därmed kommer dom nog bara utgå helt enkelt.
Däremot ska man nog fundera på om man ska skjuta kylaren framåt lite för mer utrymme mellan cellerna och kåpan.
Är ritat för 10mm idag som sagt, och borde kanske öka på till 20mm för att skapa en bra undertryckszon där.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan du komma till 20 mm utan att offra för mycket annat är det bättre, men som vanligt är det ju ofta en kompromiss. Om du behöver utrymmet ute vid kanterna går det ju alltid att bocka in lite där.

Det går ju också att plocka bort en del av fläktkåpan där den kolliderar med något och antingen täta mot det eller bara gå rakt in mot cellpaketet.

Även att täta av är en sån där sak där lagom är bäst, i en ideal värld är det toktätt i verkligheten är det inte superviktigt.

/T

Link to comment
Share on other sites

Idag bockades kylarplåten klart, och provmonterades. Ska fimpa rent ner mot ramen så kommer jag ner 25mm ca, och tror baneme att fläktarna går fritt från det dubbla luftuttaget trots dom tjockare prestandafläktarna.

 

IMG_20210413_205205.jpg

IMG_20210413_211418.jpg

IMG_20210413_211958.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Hansol sade:

En liten undran , har du inte vänt fläktkåpan åt fel håll ?
Meningen är väl att lådan ska skapa en volym luftkudde runt kylaren ?

Nej då, den är inte klar än.
Ska byggas spalt med U-profiler som nitas i framför kåpan, och tätlister som ligger mot cellpaketet.
Där kommer 20mm luftkudde byggas.

Link to comment
Share on other sites

Här går det segt, men trimmade så att huvscoopet nu går ner och formade o plastade ihop kylkanaler från fronten till hjulhusen. Återstår o trimma till dem o plasta fast i huven efter position bestämts.

Använde en väv denna gång för mer styrka, men den var svårjobbad o försöka forma.

 

IMG_20210419_182415.jpg

IMG_20210419_200954.jpg

IMG_20210419_202705.jpg

IMG_20210419_214810.jpg

Link to comment
Share on other sites

Avslutade bromskylarkanalerna och detta är vyn in i en av dem.

IMG_20210423_073045.jpg

 

Börjat med huvscoopet, det är breddat till önskad bredd och nu igenplastat.

 

Ska bygga förlängda sidor som tätar mot fläktkåpan i nästa etapp.

IMG_20210424_185658.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Blir en liten konstpaus i plastandet för stunden, måste få dit kylaren innan jag kan måtta för sista etappen.
Så istället blir det att pilla med annat som bromskylning. Funderar på att göra sköldar som täcker inre delen likt Lotus, o sen rör o några fästöron mot uprighten bara, enkelt o effektivt hoppas jag.

Brake Cooling Air Ducts V6 GT Uprights -40mm | EliseParts

 

 

EDIT: Skissat på kylsköldar eller vad man ska kalla dem.
Ersättar original bromssköldar och täcker in mot skivan innan bromsytorna till skillnad mot originalen.
Sen får jag forma ett 3" rör och fästa på skivorna för att få in kylluften.

 

image.thumb.png.a5cd8d9d40e7ec2794dbfe2448b76b9b.pngimage.png.bd70b8c11907042b560ff4697bf954fb.png

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Tror jag ändrar layouten på kylarrören (när kylaren väl behagar o dyka upp)
Blir centralt placerade rör istället som svänger av efter kåpan och sprider flödet i större delen av gaveln.
Detta underlättar både håltagning, rördragning samt utformning av huvscoopet.
Rören blir nog ett par 90° böjar istället, då kan jag bredda ut dem ordentligt längs med gaveln.

image.thumb.png.4e2e2a1e3b84967f3e95d7f30026ec2a.png

image.thumb.png.adb5607bef7f8b57c3346c2814fb3762.png

 

 

 

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Knackade iordning embryona till främre kylsköldarna. Vart riktigt bra passform.

Ska fixa en till o sen göra håltagning etc.

Bakre vart mycket mer avancerat än tänkt då bromsbackarna ligger emot en rätt så kraftig förhöjning 🤔

Återstår o se hur jag gör där, kanske blir nån mixlösning.

 

IMG_20210503_202936.jpg

IMG_20210503_202901.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Uppdatering på kylsköldarna. Dom är nu hålborrade och provmonterade. Behövs mindre justering på ena, andra satt perfekt.

Ska montera bromsok o kolla om det behöver göras något för frigången där, annars är det bara o fila till kanten o fixa hål för inkommande slang som ska leda in kylluften.

 

IMG_20210504_122848.jpg

IMG_20210504_131903.jpg

IMG_20210504_151129.jpg

IMG_20210504_151705.jpg

Edited by swedishGT40
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Passformen vart klockren och nu klurar man på kylanslutningen, vart lite för klumpigt med ett enda 75mm rör, så lutar åt två eller tre st 38mm rör istället 🤔

 

IMG_20210505_093047.jpg

IMG_20210505_152105.jpg

 

Fick även första delen av tankflänsarna svetsade så jag kan pussla ihop resten ner till tankarna.

Fick även passa på o se höjden med huven på plats och fälgar i fram för o kolla potentiella problem med bromskylslangarna.

 

IMG_20210505_171824.jpg

IMG_20210505_123533.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

44 minuter sedan, tpau sade:

Coolt, är det enbart hammarformning eller har du använt krymp också?

Har du funderat på ett ovalt inlopp för att få dit 75mm slangen?

/T

Räckte fint med en form att knacka över och hammare.

Har pressat ett 75mm rör ovalt, men tycker ändå det vart klumpigt. Inte den pressade delen, utan den stora anslutningen för slangen och det faktum att en 75mm slang blir väldigt otymplig tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

När jag ser dina 3 uttag för slangar så tänker jag att det kommer bli krångligt med så mycket slang. Jag skulle satsa på en så stor som möjligt och forma ytterdelen oval istället. Du kommer ju få tillräckligt med bekymmer med skav på en slang.

 

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Magnus. Viktorsson sade:

När jag ser dina 3 uttag för slangar så tänker jag att det kommer bli krångligt med så mycket slang. Jag skulle satsa på en så stor som möjligt och forma ytterdelen oval istället. Du kommer ju få tillräckligt med bekymmer med skav på en slang.

 

Tack för input (även tidigare inlägg från andra)

Har kikat på det och skapat en slagmall för att forma röret ovalt med parallella sidor. Därmed får det plats och det blir bara en slang och mindre problem med skavning som Magnus nämner.

Har också fått första delen av tankrören på plats, så nu kan jag pussla rör för tankningen o ge till svetsaren snart.

 

IMG_20210506_122123.jpg

IMG_20210506_090558.jpg

Edited by swedishGT40
Link to comment
Share on other sites

Sidospeglar på plats.

Vred dem lite inåt för att få mer praktisk nytta av dem, återstår o se om det blir slutliga positionen (inte lika snyggt som montering i linje med karossen, men praktiskt)

Startade också med tankpåfyllningsrören idag.

 

IMG_20210507_123259.jpg

IMG_20210507_123404.jpg

IMG_20210507_123408.jpg

IMG_20210510_213958.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Idag vart en lite annorlunda dag i garaget.

Jag städade ur lite grejer som inte hörde hemma där, såg till o få upp lite sortimentshyllor på väggen, satt upp krokar för att hänga hjuldollys på väggen, och driftsatte kompressorn och fick upp slangpaket och verktygen som hör till på väggen.

Helt enkelt en kväll där jag skapade några kvm yta till i garaget och slipper ha lika trångt.

Detta innebär att jag äntligen kan blåsa ut allt glasfiberdamm som skapats under vintern.

 

IMG_20210512_211416.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...