Jump to content

Artos SGT40


Arto

Recommended Posts

Tack!

Gängtapp direkt i glasfibern, det funkar förvånansvärt bra. Man kan/(bör?) även lägga i en droppe polyester i skruvhålet efteråt så mättar man laminatet lite och förstärker. När det härdat en timme eller två, i med en skruv och ur igen så har man en lite starkare gänga när det härdat färdigt. (Det är alltid bra att lägga lite polyester i allt "ändträ" på glasfiberlaminat.) För att förlänga gängan om karossen känns för tunn eller en gänga pajat, bara att slipa lite och bygga upp en lagom bulle med glasfiberspackel på baksidan och upprepa proceduren.

Edited by Arto
förtydligande
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, dmc12Hank sade:

Så fint bygge! Hur löste du dom små fina torx-skruvarna som håller lyktglasen? hur är dom gängade? Jag kommer behöva göra nåt liknande.

Personligen funderar jag om denna skulle funka i glasfiber?

https://tappex.se/produkt/rund-forsankt/m4-ufo-35-alu/

Eller blir det problem om baksidan inte är hundra slät kanske?

 

Såg för övrigt väldigt estetiskt tilltalande ut ditt glasjobb Arto 👍

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Personligen funderar jag om denna skulle funka i glasfiber?

https://tappex.se/produkt/rund-forsankt/m4-ufo-35-alu/

 

Jag har använt mååånga nitmuttrar på mitt bygge, både i glasfiber och annat👍. Dom är kanon men har valt att gänga där jag tror belastningarna tillåter det. Mycket enklare att få placering  och vinklar någotsånär rätt. Det är även lättare att reparera. 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Supersnyggt, gillar verkligen färgkombinationen. Du har inte funderat på en tunn svart  linje på varje sida om de oranga för att få lite mer kontrast? Jag tror det skulle bli ännu snyggare. 

Tack Mats,

Nej det har jag inte klurat på men det hamnar väl kanske i bakhuvudet nu, kanske🙂 Tänker du längs kanten på varje orange fält separat eller? Om inte får du gärna förtydliga var linjerna i så fall skulle läggas om du vill. Jag har ju inte haft som första mål att få den att se så vacker ut som möjligt på det viset men ändå så. Det är ju kul att stripa så länge man inte frångår 60-talskänslan.

Nu fixar väl karossformerna det mesta? Alla GT40 är ofantligt vackra, även dom o-lackade under byggnation som är klädda i polyesterskruden👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag var glasmästaren på besök:banana:

Limning.jpg.388ba10dd905c6bc99b8c97e39d41420.jpg

Framruta.jpg.dc423703acd77defb4223fabab82ab86.jpg

Bakruta.jpg.adac245a6c64750a938e15bd28c2440f.jpg

Väntans tider, nu får det gärna bli sommar om det vill :burnout:

Edited by Arto
  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tackar! Målsnöret består förhoppningsvis mer av den administrativa sorten som bedömningar och dokumentation i ett par omgångar. Sedan kommer det förhoppningsvis ett par välkända artiklar med teckenkombinationer som ska monteras i vardera änden på objektet.

Förutom att vänta på att klistret i rutorna ska torka helt, går jag numera i tron att det enda som återstår är ovanstående. Går allt som det ska så....:eclipsee_steering:

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, dmc12Hank sade:

Grattis till ett strålande bygge! Lite dubbla känslor? ...................

Tack Henrik, Japp du har helt rätt:icon_thumbup:

Kan inte förneka att det "knastrar" i skallen (lite mer än det "normala bakgrundsknastret).  Tänker ändå att den här förhoppningsvis först ska sorteras ut och åkas med en del.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jahaja, då var SFRO-2 avklarad, anmärkning på att plåtluckan i skottet inte satt monterad och en klammer till en bromsslang som jag glömt att dra fast:banana: 

Bromsbeläggen skramlar som f..n vilket man gärna vill bli av med, tänker att försöka hitta någon lösning med fjädrar som trycker på dom ovanifrån. Tips mottages förstås med tacksamhet.

20210501_184358_resize.jpg.01d991b257a1471b9f521fa05703532a.jpg

Det blev ett himla farande, med besiktning i Norrtälje och sedan kör, broms och buller i Västerås men all gick bra. Bullermätaren stannade på 83dB.

20210502_093337_resize.jpg.62036cb7172f7be781419be1426b042a.jpg

 

Somnade gött på kvällen efter en liten förfriskning:23:

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Stort tack till alla för gratulationer och glada tillrop👍 återstår reg-besiktningen som förhoppningsvis är formalia och man kan börja prova och sortera ut allt ordentligt.

Bilen känns väldigt snäll och förutsägbar men har ju inte kört den hårt ännu. Det som förvånade lite var återstyrningen och som inte var vad jag inbillat mig, ändå ligger caster på nästan 6 grader:image018:.  Ska klura lite på en justerbar pitmanarm så man enkelt kan hålla ordning på bump stear om man vill öka caster.

Edited by Arto
förtydligande
Link to comment
Share on other sites

Tack Örjan, tydligen är det så:smile:. Vid besiktningen nämndes 9 grader vilket jag tycker är otroligt mycket men tydligt är att man antagligen behöver öka på. Jag misstänker att det är en del byggare som med mig gärna tar del av dina siffror och upplevelser, har sett i din tråd att du kör Volvo 240 styrväxel (samma som jag) men inget servo. Mer caster tillför att det blir något mer tungstyrt men kanske ändå inte så att det blir någon större nackdel? 

En sak jag sitter och funderar på är om mitt Corsa C el-servo möjligen kan försämra återgången något även om servoverkan ställs på noll? Jag kunde inte känna någon skillnad oavsett inställning på den begränsade provkörning som ännu varit möjlig.  Nu blev det ju trots detta godkänt och enligt utsago inget stort problem då bilen är byggd för "aktiv körning".  Dessutom blev det tummen upp och en del beröm för köregenskaperna bl.a. i samband med provokation. Jag får börja med detta och göra ev. ändringar sedan när man fått köra lite mer.

 

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

29 minuter sedan, Arto sade:

Tack Örjan, tydligen är det så:smile:. Vid besiktningen nämndes 9 grader vilket jag tycker är otroligt mycket men tydligt är att man antagligen behöver öka på. Jag misstänker att det är en del byggare som med mig gärna tar del av dina siffror och upplevelser, har sett i din tråd att du kör Volvo 240 styrväxel (samma som jag) men inget servo. Mer caster tillför att det blir något mer tungstyrt men kanske ändå inte så att det blir någon större nackdel? 

En sak jag sitter och funderar på är om mitt Corsa C el-servo möjligen kan försämra återgången något även om servoverkan ställs på noll? Jag kunde inte känna någon skillnad oavsett inställning på den begränsade provkörning som ännu varit möjlig.  Nu blev det ju trots detta godkänt och enligt utsago inget stort problem då bilen är byggd för "aktiv körning".  Dessutom blev det tummen upp och en del beröm för köregenskaperna bl.a. i samband med provokation. Jag får börja med detta och göra ev. ändringar sedan när man fått köra lite mer.

 

Personligen har jag designat för 7° camber med shims för att justera 2° +/-.
Rätt eller fel återstår att se, men som du säger så kan det bli trögstyrt också.

Link to comment
Share on other sites

Tack Örjan, jag får återkomma när jag kört lite mer.

 

22 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Personligen har jag designat för 7° camber med shims för att justera 2° +/-.............................................

Nu när man har hittat rätt höjd på styrväxeln och gärna vill behålla den tänker jag att pitmanarmen är bästa stället att justera bumpstear.  Ställbarhet på Caster finns det gott om. Det hela är ingen stor fråga för tillfället, vill ut och köra istället,:burnout: Det kan ju hända att man vill passa på att ändra något annat på samma gång, när man sedan ev. börjar skruva....

Edited by Arto
Link to comment
Share on other sites

Typbesiktning och T12BF klart idag, nu är det bara att vänta på skyltarna och sedan ut och fräsa omkring:eclipsee_steering:.

Fick sällskap av ett par goda vänner som fotade och bad mig göra ett visst tecken.

received_975999969920691.jpeg.fa9f5f09be4b0f03b4e413d145c7dc09.jpeg

Det var med hänvisning till farbrorn nedan

received_869933880253347.jpeg.e3e5aade81e63f6af4c944d7c24a9cc7.jpeg

Men så drog jag mig till minnes en annan jag sett

received_166227018762604.jpeg.3ee974fd7d25531f547cd110a2f09d10.jpeg

Fasen så gött

 

 

 

  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

 

Stort tack, ska försöka med det:smile:

15 timmar sedan, heralue sade:

.........rätt tid på året.

Ja, regn rusk och kyla under våren och så helt plötsligt första sommardagen med 20 grader och solsken, helt sagolikt sammanträffande! :cool: Det återstår ju en del vädertätning att göra då jag vill se hur mycket som vill "trilla isär" först.:icon_thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har inte skrivit så mycket då det inte hänt något speciellt. Det blev kanske ca: 150 mil i somras med några mindre småfel, t.ex. att hastighetsmätaren lade av och fick förbättra avluftningen på kylsystemet lite.

Tänkte även tipsa om lite nyårsläsning, det går utmärkt att "stödköpa" Wheels nr. 1 om man är sugen. :wink: Lite kul att man hamnade i just den tidningen med tanke på SFRO´s historia och hur det blev så att vi får hålla på på det här viset. Ett hjärtligt tack till alla er :icon_thumbup:

Gott slut och Gott Nytt År! Snart är det vår!:eclipsee_steering:

1815091324_Wheelsnr12022II.thumb.jpg.c8b3e6c967f887953cf1366b79297c03.jpg

Edited by Arto
  • Like 8
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, swedishGT40 sade:

överhettning 

Inte några problem efter jag fått systemet att lufta ur bättre i expansionskärlet. Vi får se hur det går en varm dag på räserbanan. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...