robertk Posted January 6, 2021 Share Posted January 6, 2021 Det blir grymt bra Arto! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted January 11, 2021 Share Posted January 11, 2021 Så fint bygge! Hur löste du dom små fina torx-skruvarna som håller lyktglasen? hur är dom gängade? Jag kommer behöva göra nåt liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted January 11, 2021 Author Share Posted January 11, 2021 (edited) Tack! Gängtapp direkt i glasfibern, det funkar förvånansvärt bra. Man kan/(bör?) även lägga i en droppe polyester i skruvhålet efteråt så mättar man laminatet lite och förstärker. När det härdat en timme eller två, i med en skruv och ur igen så har man en lite starkare gänga när det härdat färdigt. (Det är alltid bra att lägga lite polyester i allt "ändträ" på glasfiberlaminat.) För att förlänga gängan om karossen känns för tunn eller en gänga pajat, bara att slipa lite och bygga upp en lagom bulle med glasfiberspackel på baksidan och upprepa proceduren. Edited January 11, 2021 by Arto förtydligande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted January 11, 2021 Share Posted January 11, 2021 1 timme sedan, dmc12Hank sade: Så fint bygge! Hur löste du dom små fina torx-skruvarna som håller lyktglasen? hur är dom gängade? Jag kommer behöva göra nåt liknande. Personligen funderar jag om denna skulle funka i glasfiber? https://tappex.se/produkt/rund-forsankt/m4-ufo-35-alu/ Eller blir det problem om baksidan inte är hundra slät kanske? Såg för övrigt väldigt estetiskt tilltalande ut ditt glasjobb Arto 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 Supersnyggt, gillar verkligen färgkombinationen. Du har inte funderat på en tunn svart linje på varje sida om de oranga för att få lite mer kontrast? Jag tror det skulle bli ännu snyggare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted January 12, 2021 Author Share Posted January 12, 2021 (edited) 14 timmar sedan, swedishGT40 sade: Personligen funderar jag om denna skulle funka i glasfiber? https://tappex.se/produkt/rund-forsankt/m4-ufo-35-alu/ Jag har använt mååånga nitmuttrar på mitt bygge, både i glasfiber och annat👍. Dom är kanon men har valt att gänga där jag tror belastningarna tillåter det. Mycket enklare att få placering och vinklar någotsånär rätt. Det är även lättare att reparera. Edited January 12, 2021 by Arto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted January 12, 2021 Author Share Posted January 12, 2021 6 timmar sedan, Mats Karlsson sade: Supersnyggt, gillar verkligen färgkombinationen. Du har inte funderat på en tunn svart linje på varje sida om de oranga för att få lite mer kontrast? Jag tror det skulle bli ännu snyggare. Tack Mats, Nej det har jag inte klurat på men det hamnar väl kanske i bakhuvudet nu, kanske🙂 Tänker du längs kanten på varje orange fält separat eller? Om inte får du gärna förtydliga var linjerna i så fall skulle läggas om du vill. Jag har ju inte haft som första mål att få den att se så vacker ut som möjligt på det viset men ändå så. Det är ju kul att stripa så länge man inte frångår 60-talskänslan. Nu fixar väl karossformerna det mesta? Alla GT40 är ofantligt vackra, även dom o-lackade under byggnation som är klädda i polyesterskruden👍 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 Jag tänkte mig nåt åt detta hållet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted January 12, 2021 Author Share Posted January 12, 2021 Tack för fina bilden Som sagt, lägger det i bakhuvudet så får vi se om det händer något🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 Funderade lite på din "tävlingsnummer " R-2 . Sen trillade polletten. Fiffig 🙂 🙂 🙂 Super finn bygge 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 (edited) Idag var glasmästaren på besök Väntans tider, nu får det gärna bli sommar om det vill Edited March 3, 2021 by Arto 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Allt ter sig nu mer glasklart då Arto , misstänker att målsnöret är extremt nära nu . Blir som sagt hur vackert som helst det där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Blir så j-a fint ! Grattis @Arto ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted March 4, 2021 Author Share Posted March 4, 2021 Tackar! Målsnöret består förhoppningsvis mer av den administrativa sorten som bedömningar och dokumentation i ett par omgångar. Sedan kommer det förhoppningsvis ett par välkända artiklar med teckenkombinationer som ska monteras i vardera änden på objektet. Förutom att vänta på att klistret i rutorna ska torka helt, går jag numera i tron att det enda som återstår är ovanstående. Går allt som det ska så.... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Go @Arto Go!! ...snart är det (på version 1.0) 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted March 7, 2021 Share Posted March 7, 2021 Grattis till ett strålande bygge! Lite dubbla känslor när man börjar bli klar eller? Det är ju resan som är målet. Eller kanske inte riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted March 7, 2021 Author Share Posted March 7, 2021 2 timmar sedan, dmc12Hank sade: Grattis till ett strålande bygge! Lite dubbla känslor? ................... Tack Henrik, Japp du har helt rätt Kan inte förneka att det "knastrar" i skallen (lite mer än det "normala bakgrundsknastret). Tänker ändå att den här förhoppningsvis först ska sorteras ut och åkas med en del. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonka Posted March 8, 2021 Share Posted March 8, 2021 Jag tycker att din luftrenare behöver en ny överdel. 😉 1 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 2, 2021 Author Share Posted May 2, 2021 Jahaja, då var SFRO-2 avklarad, anmärkning på att plåtluckan i skottet inte satt monterad och en klammer till en bromsslang som jag glömt att dra fast Bromsbeläggen skramlar som f..n vilket man gärna vill bli av med, tänker att försöka hitta någon lösning med fjädrar som trycker på dom ovanifrån. Tips mottages förstås med tacksamhet. Det blev ett himla farande, med besiktning i Norrtälje och sedan kör, broms och buller i Västerås men all gick bra. Bullermätaren stannade på 83dB. Somnade gött på kvällen efter en liten förfriskning. 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Stort Grattis och snyggt jobbat Arto 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Kolla om du hittar någon plåt från ett brembo bromskit som kan tänkas passa. Dom brukar sitta o klämma ner på beläggen med pinnarna som mothåll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Härligt @Artooch stort grattis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Helt underbart gött jobbat. Grattis till ett fantastiskt bygge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Iwdal Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Grattis 💪🏻💪🏻💪🏻 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Grattis hälsar Örjan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dmc12Hank Posted May 2, 2021 Share Posted May 2, 2021 Stort grattis! Jag är avundsjuk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted May 3, 2021 Share Posted May 3, 2021 Snyggt jobbat! Grattis!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 3, 2021 Author Share Posted May 3, 2021 (edited) Stort tack till alla för gratulationer och glada tillrop👍 återstår reg-besiktningen som förhoppningsvis är formalia och man kan börja prova och sortera ut allt ordentligt. Bilen känns väldigt snäll och förutsägbar men har ju inte kört den hårt ännu. Det som förvånade lite var återstyrningen och som inte var vad jag inbillat mig, ändå ligger caster på nästan 6 grader. Ska klura lite på en justerbar pitmanarm så man enkelt kan hålla ordning på bump stear om man vill öka caster. Edited May 4, 2021 by Arto förtydligande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Grattis!Skickat från min SM-G986B via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertk Posted May 9, 2021 Share Posted May 9, 2021 Snyggt jobbat och stort grattis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 9, 2021 Share Posted May 9, 2021 När det gäller caster bör du nog tänka dig minst 8 eftersom bilden är lätt fram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 10, 2021 Author Share Posted May 10, 2021 (edited) Tack Örjan, tydligen är det så. Vid besiktningen nämndes 9 grader vilket jag tycker är otroligt mycket men tydligt är att man antagligen behöver öka på. Jag misstänker att det är en del byggare som med mig gärna tar del av dina siffror och upplevelser, har sett i din tråd att du kör Volvo 240 styrväxel (samma som jag) men inget servo. Mer caster tillför att det blir något mer tungstyrt men kanske ändå inte så att det blir någon större nackdel? En sak jag sitter och funderar på är om mitt Corsa C el-servo möjligen kan försämra återgången något även om servoverkan ställs på noll? Jag kunde inte känna någon skillnad oavsett inställning på den begränsade provkörning som ännu varit möjlig. Nu blev det ju trots detta godkänt och enligt utsago inget stort problem då bilen är byggd för "aktiv körning". Dessutom blev det tummen upp och en del beröm för köregenskaperna bl.a. i samband med provokation. Jag får börja med detta och göra ev. ändringar sedan när man fått köra lite mer. Edited May 10, 2021 by Arto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 10, 2021 Share Posted May 10, 2021 29 minuter sedan, Arto sade: Tack Örjan, tydligen är det så. Vid besiktningen nämndes 9 grader vilket jag tycker är otroligt mycket men tydligt är att man antagligen behöver öka på. Jag misstänker att det är en del byggare som med mig gärna tar del av dina siffror och upplevelser, har sett i din tråd att du kör Volvo 240 styrväxel (samma som jag) men inget servo. Mer caster tillför att det blir något mer tungstyrt men kanske ändå inte så att det blir någon större nackdel? En sak jag sitter och funderar på är om mitt Corsa C el-servo möjligen kan försämra återgången något även om servoverkan ställs på noll? Jag kunde inte känna någon skillnad oavsett inställning på den begränsade provkörning som ännu varit möjlig. Nu blev det ju trots detta godkänt och enligt utsago inget stort problem då bilen är byggd för "aktiv körning". Dessutom blev det tummen upp och en del beröm för köregenskaperna bl.a. i samband med provokation. Jag får börja med detta och göra ev. ändringar sedan när man fått köra lite mer. Personligen har jag designat för 7° camber med shims för att justera 2° +/-. Rätt eller fel återstår att se, men som du säger så kan det bli trögstyrt också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 11, 2021 Share Posted May 11, 2021 I parkeringsfart får man ta i lite men annars är det lätt, till och med väl så lätt i högre fart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 11, 2021 Author Share Posted May 11, 2021 (edited) Tack Örjan, jag får återkomma när jag kört lite mer. 22 timmar sedan, swedishGT40 sade: Personligen har jag designat för 7° camber med shims för att justera 2° +/-............................................. Nu när man har hittat rätt höjd på styrväxeln och gärna vill behålla den tänker jag att pitmanarmen är bästa stället att justera bumpstear. Ställbarhet på Caster finns det gott om. Det hela är ingen stor fråga för tillfället, vill ut och köra istället, Det kan ju hända att man vill passa på att ändra något annat på samma gång, när man sedan ev. börjar skruva.... Edited May 11, 2021 by Arto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted May 11, 2021 Share Posted May 11, 2021 Låter som en bra plan Arto, ut o kör nu 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 12, 2021 Author Share Posted May 12, 2021 Typbesiktning och T12BF klart idag, nu är det bara att vänta på skyltarna och sedan ut och fräsa omkring. Fick sällskap av ett par goda vänner som fotade och bad mig göra ett visst tecken. Det var med hänvisning till farbrorn nedan Men så drog jag mig till minnes en annan jag sett Fasen så gött 6 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 12, 2021 Share Posted May 12, 2021 Bra kämpat ! Å rätt tid på året. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 13, 2021 Share Posted May 13, 2021 (edited) Härligt jobbat Arto ! Skön final på ett storartat verk, se nu till att förbruka mycket soppa och däck Edited May 13, 2021 by Hansol 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 13, 2021 Author Share Posted May 13, 2021 Stort tack, ska försöka med det 15 timmar sedan, heralue sade: .........rätt tid på året. Ja, regn rusk och kyla under våren och så helt plötsligt första sommardagen med 20 grader och solsken, helt sagolikt sammanträffande! Det återstår ju en del vädertätning att göra då jag vill se hur mycket som vill "trilla isär" först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 13, 2021 Share Posted May 13, 2021 Stort grattis @Arto kul och det är du så mycket värd! ❤️ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted May 14, 2021 Share Posted May 14, 2021 Grattis Arto Du och bilen är helt fantastiska. Vilket mästerverk. Det ska bli riktigt kul att få sen den in action. Ut och njut nu i sommar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted May 14, 2021 Share Posted May 14, 2021 Grattis, Bra jobbat /Thomas 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted December 28, 2021 Author Share Posted December 28, 2021 (edited) Har inte skrivit så mycket då det inte hänt något speciellt. Det blev kanske ca: 150 mil i somras med några mindre småfel, t.ex. att hastighetsmätaren lade av och fick förbättra avluftningen på kylsystemet lite. Tänkte även tipsa om lite nyårsläsning, det går utmärkt att "stödköpa" Wheels nr. 1 om man är sugen. Lite kul att man hamnade i just den tidningen med tanke på SFRO´s historia och hur det blev så att vi får hålla på på det här viset. Ett hjärtligt tack till alla er Gott slut och Gott Nytt År! Snart är det vår! Edited December 28, 2021 by Arto 8 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted December 28, 2021 Share Posted December 28, 2021 Du upplevde inga problem med överhettning som annars verkar vara relativt vanligt? Låter som ett lyckat bygge med andra ord 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted December 28, 2021 Author Share Posted December 28, 2021 2 timmar sedan, swedishGT40 sade: överhettning Inte några problem efter jag fått systemet att lufta ur bättre i expansionskärlet. Vi får se hur det går en varm dag på räserbanan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts