Nosliwe Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 (edited) Jag har länge funderat på att bygga mig en egen bil från grunden och har nu börjat ta tag i det. Har först ritat upp bilen i inventor för att sedan börja tillverka lite delar pö om pö. Det blir ett Mcsorley 442E chassi. Det är ett av dom större super 7 chassina. Valde det av den anledningen att jag är 187 cm lång. Så vill gärna kunna köra bilen utan att behöva resa på mig för att byta pedal. Tanken är att det ska i en Audi 2.4L V6 i bilen med tillhörande diff och växellåda. I övrigt ska jag försöka tillverka så mycket själv som möjligt. Det som kommer köpas är skärmar, noskon och scuttle. Resten blir i aluminium. Vissa saker ska göras om och vissa saker vet jag inte om jag ska ha eller inte. Bla så ska inte mätarna sitta där dom gör. Kommer inhandla rör till hela ramen om ca 2 veckor. Edited October 8, 2017 by Nosliwe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 Det ser ut som att det kommer att bli spännande att följa. Välkommen! /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted September 11, 2016 Author Share Posted September 11, 2016 (edited) Edited October 8, 2017 by Nosliwe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Gasen tar alltid slut när man har som roligast, så är det bara. Snyggt verkar det bli hur som helst. Lite nyfiken på ratten, ska det handlas in rör till den också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Läckert! Hur får du fram delarna, vattenskärning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted September 11, 2016 Author Share Posted September 11, 2016 (edited) Kommer att bli rör med en platt botten på ratten för mer benutrymme när man ska ner. Edited October 8, 2017 by Nosliwe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Jag jobbar som laser och stans operatör, så det är inte direkt svårt att få fram delar med 10 års inventor erfarenhet. Det är guld värt när man bygger en sjua. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsurban Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Hej och välkommen ner i byggarträsket! Ser redan riktigt spännande och bra ut, blir spännande att följa... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted September 14, 2016 Author Share Posted September 14, 2016 Tack! Kommer väl gå lite halv trögt nu i början då jag har ett till projekt vid sidan av. Min Audi GT coupe 2.2T som jag har byggt på i 5 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted September 16, 2016 Author Share Posted September 16, 2016 (edited) Fixade ett grillgaller i veckan till mig och min far (Vi tänker bygga varsin bil).Dock inte tagit något kort på det, men petade in det i caden lite snabbt och tog tillfället i akt att fixa mig ett emblem till bilen. Alla bilar måste ju ha ett namn och saker som pärlan, diesel doris och bettan passar ju inte direkt in på ett sånt här bygge. Vad är då grunden i ett sånt här bygge? Jo så mycket rövspark som möjigt på så låg vikt som möjligt. Då tyckte jag att Sleipner 442E passade bra och därmed fick Ferraris älskade häst sätta livet till och växa ut 4 extra ben!Ska bara tillverkas det med :) Edited September 16, 2016 by Nosliwe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted September 19, 2016 Author Share Posted September 19, 2016 (edited) Edited October 8, 2017 by Nosliwe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Coolt! Det gäller att börja i rätt ände :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted September 20, 2016 Author Share Posted September 20, 2016 Är väl lite i fel ände ? men har ju inga rör än och kan inte låta bli. Måste slipa klart gt coupen med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted September 28, 2016 Author Share Posted September 28, 2016 Idag har vi Kapat alla rör till bilen. Nu ska man bara fixa ett bra bord med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 2, 2016 Author Share Posted October 2, 2016 Ratten klar för svetsning. Tog även en bild på rör högen. 2 bilar blir en del rör. Tänkte bränna ihop ratten i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Egen ratt, vad fränt! Kunde du bocka kringlan själv eller lämnade du bort det? Bockade du själv får du gärna berätta hur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 4, 2016 Author Share Posted October 4, 2016 (edited) Kringlan är rullbockad i en rullbock för plåt. Visste att det skulle bli lite platt, men det spelar ingen roll då rattar i nya bilar även dom är platta på insidan. Sen är det nedre röret svetsat på den rullbockade delen efter att ha plattats till samma form. Kommer pulverlackas i morgon. Edited October 4, 2016 by Nosliwe 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 4, 2016 Author Share Posted October 4, 2016 (edited) Som ni kanske har sett, så bytte jag namn på bilen och projektet idag. Min skäggagam dog efter 6 år, förra veckan. Så nu fick det bli ett nytt namn och märke på bilen då det andra kändes lite väl mycket plagiat :) och även en bild på emblemet. Skall införskaffas en 3D skrivare någon gång under vintern. Edited October 8, 2017 by Nosliwe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted October 5, 2016 Share Posted October 5, 2016 Som ni kanske har sett, så bytte jag namn på bilen och projektet idag. Min skäggagam dog efter 6 år, förra veckan. Så nu fick det bli ett nytt namn och märke på bilen då det andra kändes lite väl mycket plagiat :) Tråkigt att höra. Ett husdjur är ett husdjur och även en liten reptil lämnar ett tomrum efter sig, det är dock inte alla förunnat att få bli ett eget bilmärke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 5, 2016 Author Share Posted October 5, 2016 Jo tomrum blir det när man gör sig av med terrariet på 100x75x2000cm ? Kände att det blev ett unikt märke iaf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 5, 2016 Share Posted October 5, 2016 Strunta i att köpa en 3D printer. Jag kan printa till dig, så kan du skära till mig :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 5, 2016 Author Share Posted October 5, 2016 Så det tycker du ? jag har nya idéer varje dag. Så tror nog att en egen printer skulle få gå varm var och varannan dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 5, 2016 Share Posted October 5, 2016 Då är vi inte så olika :-) 3D printern går mycket, finns hur mycket som helst att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 5, 2016 Author Share Posted October 5, 2016 Lite lack :DNu ska det bara inhandlas en hud och börja kläs. Någon som vet något lämpligt tunt och HÅRT skum att ha mellan ratt och skinn? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 5, 2016 Share Posted October 5, 2016 Kan denna vara nåt http://www.decathlon.se/grepplinda-syntec-id_8072804.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 5, 2016 Author Share Posted October 5, 2016 Det där såg väldigt bra ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 6, 2016 Author Share Posted October 6, 2016 Lite bar tape på plats. Nu ska det bara på ett tunt lager med hård polyeten som skall slipas till så det blir plant och fint inför skinnet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted October 7, 2016 Share Posted October 7, 2016 Rattillverkningen är ju värd en egen tråd ju, jag sitter som på nålar i väntan på nästa avsnitt. Detta är gravt inspirerande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted October 8, 2016 Author Share Posted October 8, 2016 Kul att du tycker det är intressant, även fast jag inte har börjat svetsa ihop någon ram än :) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Kul att du tycker det är intressant, även fast jag inte har börjat svetsa ihop någon ram än :) Jag har sett massor av bilder på ramar, men hur man bygger egen ratt är nytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted November 5, 2016 Author Share Posted November 5, 2016 (edited) Ja det händer inte så mycket för tillfället med bilbyggandet då vi bygger svets och lackbox i garaget inför bygget. Men vi var iväg igår och hämtade 4st 140 spindlar. Dessa skall blästras och pulverlackas. Sen så ska jag göra klart "finbilen" inför lack innan jag gör något mer avancerat med locosten. Edited November 5, 2016 by Nosliwe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted November 29, 2016 Author Share Posted November 29, 2016 Hämtade en donatorbil i Lördags. A6 2.6 V6 Quattro -95. Plockat ett rådjur i 90, men fortfarande fullt fungerande och i bra skick. Körde hem den som den var. Är ju besiktigad i över ett halvår till :) Som bonus så upptäckte jag att det var xenon i helljusen med som dessutom har överlevt smällen :) Kan man extra utrusta GT coupen lite till. Vi håller fortfarande på med att fixa i ordning rummet vi skall svetsa i, så det händer inte så mycket för tillfället. Upptäckt att det blir tight i motorrummet på höjden iaf. Någon som har en 442E och är sugen på att mäta utrymmet mellan huv och botten av chassit? Motorn är 650mm hög från tråg till toppen av luftintaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 29, 2016 Share Posted November 29, 2016 Det beror ju på hur hög huv du gör. Glöm inte proportionerna. Ramen är ju som den är och tråget bör ju kapas ner i höjd med kuggkransen på svänghjulet ungefär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted November 30, 2016 Author Share Posted November 30, 2016 Jag har gått efter dala7 noskonen. höjden på min huv i caden är ifrån noskonens högsta punkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Jag har samma ramhöjd som McSorley tror jag. 380 mm. Dala 7 nos som är 230 mm hög i bakkanten, scutteln är 270 mm hög på mitten framtill. Längden på min huv är 820 mm. Har en bula ovanför ventilkåpan som är ca 20 mm hög. Total höjd från botten av ramen vid framkanten av ventilkåpan är 635 mm. Remskivan 150 mm bakom center på hjulnqven fram. Onödigt långt bak. Baktungt även utan passagerare trots tankar framför bakaxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 30, 2016 Share Posted November 30, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted November 30, 2016 Author Share Posted November 30, 2016 Med den stigningen kommer det inte vara några problem alls att få i V6an :) Motorn är ju bara 600mm hög, det är med luftintaget den är 650mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted December 8, 2016 Author Share Posted December 8, 2016 Lite närmare en kombinerad svets/lack box. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted December 13, 2016 Author Share Posted December 13, 2016 Beslutat oss för att köra med med bagageluckan i bak på våra locosts, då var det bara hem och snida ihop ett fungerande gångjärn som lyfter ut luckan från karossen innan den vinklar upp den så mycket som går för att inte vara i vägen när man ska lasta i och ur. Även kommit en bra bit på vägen med rummet. Suget efter att börja svetsa ram är enormt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Rätt med bagagelucka :) Har ni sett min? Jag hade planer på ett liknande gångjärn men gjorde det mycket enklare för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted December 14, 2016 Author Share Posted December 14, 2016 Kikade på den typen av lösning först. Liknande på huven på min gt coupe. Men det sväljer en del utrymme. jag laserskär fram delarna till gångjärnen sen när det är dags :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Jag skrotade en IKEA sminkspegel och tog dragspelet från den till min lucka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
treevee72 Posted December 14, 2016 Share Posted December 14, 2016 Lite bar tape på plats. Nu ska det bara på ett tunt lager med hård polyeten som skall slipas till så det blir plant och fint inför skinnet.Hej!Fräck ratt. Samma problem som jag haft att få benutrymme under ratten.Eftersom jag ville ha vintagestuk på min ratt gjorde jag en egen stomme i vattenskuren 6 mm Al med 10 mm centrumoffset (kringlan förskjuten 10 mm uppåt).För mitt 20-talstema passade det bättre med en trådlindad ratt. Till den museala stilen hör att hamprepet kommer från Älvängens Repslagarmusrum. Jag har linoljat det för rätt färg/känsla.P-G Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted December 14, 2016 Author Share Posted December 14, 2016 Fin ratt! Passar fint i en bil med det temat ja. Funderar fortfarande på vad jag kan använda för att få ratten slät och fin. Någon form av polyuretan massa att lägga på runtom och sen slipa slätt vore inte fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted December 17, 2016 Author Share Posted December 17, 2016 Problemet med bakluckan löst. Ska dit en gasdämpare sen bra med när det beger sig. Mer ur vägen än sådär kan man knappt få luckan utan att ta bort den. Laserskär spåret i röret. Redan kollat upp allt och det tar 3 sekunder i skär tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted December 20, 2016 Author Share Posted December 20, 2016 (edited) 2 st "gångjärn" Tillverkade. Behöver givetvis gradas ur lite invändigt och smörjas upp. Men finns ju lite att göra på övriga bilen innan dess Edited December 20, 2016 by Nosliwe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nosliwe Posted January 13, 2017 Author Share Posted January 13, 2017 Farsan blästrade ena 140 spindeln igår, så då passade jag på att rita upp den i caden. Länkarmarna osv är bara inritat lite på måfå för tillfället då jag inte vet vad bredden blir förns bakvagnen är borta från A6an och jag har fått hem alla leder / styrväxel. Är väldigt nära nu att vi kan bygga svetsbord och börja svetsa ramarna :D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Hej ! Läckert bygge, Ni gör det ordentligt bygger till och med ett rum för att bygga bygget i ! tummen upp ! Undrar lite om du har lust att dela med dig av spindelmodellerna gärna i step format eftersom det är det enda jag kan läsa in i VariCAD. Kan byta mot en modell av mitt chassie, ett 442 med en modifierad fram och bakända om du vill. Mvh Kjell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.