Pac Posted April 2, 2018 Share Posted April 2, 2018 (edited) On 2018-03-29 at 17:23, bexander sade: Varför är 400V DC värre än 400V AC? Det är mycket som gör DC betydligt svårare att hantera då man går upp i märkspänning. Medeleffekten på DC är högre än på AC. DC har ingen nollgenomgång. Man MÅSTE tänka på personsäkerheten. Verktyg med isolationsspänning över 1000V samt personlig skyddsutrustning (riktiga isolationsprovade gummihandskar, isolationsprovade skor, ....) är ett måste när man jobbar med inkopplade källor. Ja just det, man har multipla källor i en elbil eftersom det är mer än batteriet som kan generera höga spänningar och strömmar. Att bogsera en elbil är inget man skall ta allt för lätt på... Vidare är momentdragning inte bara "för att det ser proffsigt ut". De elektriska krafterna som bildas i HVJB'n kan skruva ur muttrar vilket resulterar i starkare ljusbågar än i en Svets... Så, det gäller att ha en stor dos med respekt och noggrannhet när man jobbar med så här starka DC-källor. Edited April 2, 2018 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 5, 2018 Share Posted April 5, 2018 @steel Vore kul om du svetsade en sån här som kylarprynad till Elvito :) 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted April 6, 2018 Share Posted April 6, 2018 On 4/2/2018 at 07:43, Pac sade: Det är mycket som gör DC betydligt svårare att hantera då man går upp i märkspänning. Medeleffekten på DC är högre än på AC. DC har ingen nollgenomgång. Man MÅSTE tänka på personsäkerheten. Verktyg med isolationsspänning över 1000V samt personlig skyddsutrustning (riktiga isolationsprovade gummihandskar, isolationsprovade skor, ....) är ett måste när man jobbar med inkopplade källor. Ja just det, man har multipla källor i en elbil eftersom det är mer än batteriet som kan generera höga spänningar och strömmar. Att bogsera en elbil är inget man skall ta allt för lätt på... Vidare är momentdragning inte bara "för att det ser proffsigt ut". De elektriska krafterna som bildas i HVJB'n kan skruva ur muttrar vilket resulterar i starkare ljusbågar än i en Svets... Så, det gäller att ha en stor dos med respekt och noggrannhet när man jobbar med så här starka DC-källor. Lite off topic men... 1. Håller jag inte med om då man normalt anger RMS-värde. Alltså 230Vac som finns i vägguttaget är RMS-värdet vilket motsvarar samma medeleffekt som 230Vdc. 2. DC har ingen nollgenomgång vilket gör det svårare att bryta men det spelar, mig veterligen, ingen roll för isolationen på en kabel utan har betydelse vid val av brytare och kontaktorer. Bra varningar angående personsäkerheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zorce Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 @steel Blev sjukligt sugen när jag läste denna tråd! Så nu har jag reserverat en tesla motor som hämtas i nästa vecka! @LUPUS Din jävel! Detta är ditt fel :P 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 26, 2018 Share Posted June 26, 2018 (edited) 3 timmar sedan, zorce sade: @LUPUS Din jävel! Detta är ditt fel 😛 Glad man kan hjälpa till 😜 Hade de någon mera ? Edited June 26, 2018 by LUPUS 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zorce Posted June 27, 2018 Share Posted June 27, 2018 15 hours ago, LUPUS said: Glad man kan hjälpa till 😜 Hade de någon mera ? Dessvärre inte dessa, och dom hade tyvärr redan sålt av axlar och kablage också så det behöver jag nog leta upp på annat håll... Letar just nu efter lämpliga batteripack och påbörjat lite CAN kod då jag hade tänkt styra invertern den vägen om möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted July 5, 2018 Author Share Posted July 5, 2018 Hej, va kul ! Rekommenderar Damien Maguire för styrkort och diverse annat bra. Även Advantics.fr har grejer. Denna tråd innehåller det mesta som kan behövas. Damien M har " hackat motorn ". Bra alternativ för BMS om du kör Tesla Batteripack. https://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/1967-vw-split-screen-van-ice-177489.html Har ev. en del delar till salu. Har inte landat i mitt fortsatta byggande än. Återkommer. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zorce Posted July 5, 2018 Share Posted July 5, 2018 2 hours ago, steel said: Hej, va kul ! Rekommenderar Damien Maguire för styrkort och diverse annat bra. Även Advantics.fr har grejer. Denna tråd innehåller det mesta som kan behövas. Damien M har " hackat motorn ". Bra alternativ för BMS om du kör Tesla Batteripack. https://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/1967-vw-split-screen-van-ice-177489.html Har ev. en del delar till salu. Har inte landat i mitt fortsatta byggande än. Återkommer. Mvh Pär Härligt! Du får höra av dig om du har passande grejer du inte tänkt använda eller så. Kollat lite på Damien's klipp. Startade precis en byggtråd också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 9, 2018 Author Share Posted December 9, 2018 Hej, då var det dags för Elvito 👍Förbereder för ett mord... Plockade fram Tesla laddaren och HJVB Damien Maguires kort har en charge enable input vilket då passar bra till PCB/BMS:s som labbats med i Fox Relliant batteripacket. Här ser man de tre parallella laddarna på vardera 3kW. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 11, 2018 Author Share Posted December 11, 2018 Hej, har nu grundmålat chassiet med pensel !! Vilket trök. Skulle ha gjort detta utomhus i somras med färgspruta, men det blev aldrig av. Nu är det grejer i vägen samt snö och minusgrader. Bara att bita ihop 😨 Det tog ca: 6 timmar av envetet målande. Ska nu måla 2 ggr med svart metallfärg, skitkul....😠 Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 12, 2018 Author Share Posted December 12, 2018 Hej, ytterligare 6 timmar penselviftande, ett lager svart. Kommer att åka på en arbetskada i handleden. Nu endast 6 timmar kvar med målande..... Mvh Pär 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 13, 2018 Share Posted December 13, 2018 Hej Pär ! Du har inte funderat på en sån där lågtrycksfärgspruta dom ska ju ge väldigt lite färgdamm när man sprutar. Är lite sugen på att köpa en och prova om det stämmer. https://www.biltema.se/bygg/farg/fargsprutor/elektriska-fargsprutor/fargspruta-es-650-2000035286 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 13, 2018 Author Share Posted December 13, 2018 (edited) Hej, det vore som en dröm ! Det är ju färgdammet som är problemet. En sådan och rejäl vädring borde funka. Var inte hutlöst dyr heller. Kanske julklapp av HSB ?? Edit : hittade denna på JULA, ska enligt uppgift avge minimalt med färgdimma : https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/malarverktyg/elektriska-fargsprutor/fargspruta-059079?gclid=CjwKCAiAo8jgBRAVEiwAJUXKqLWGI4yxSXIgjZAX8pXFkCTctr1hV_WQ5bA_FbyhXCUgqdCV9Q85_hoCXd8QAvD_BwE Mvh Pär Edited December 13, 2018 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 13, 2018 Share Posted December 13, 2018 Ooohhhh, måla är det värsta jag vet! Speciellt när det behövs finlir. Måla fönster är inte min grej och jag VET jag måste göra ett par i vår/sommar - känner ångesten redan 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 14, 2018 Author Share Posted December 14, 2018 Hej, samma här Jocke4U ! Tålamodet har prövats både en och två gånger. Samtidigt får man en annan respekt för det arbete man lagt ner när man sitter och pillar med penseln och samtidigt tittar på alla plåtbitar och svetsar man åstadkommit. Men det är som att måla en pinnstol, alltid 2 sidor kvar. Nästan som med fönster... Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 15, 2018 Author Share Posted December 15, 2018 Hej, har idag plockat isär drivknutarna och mätt upp hur långa drivaxlarna ska vara. Har varit i kontakt med Fixit och ska mäta upp längden samt skicka upp knutarna så de kan tillverka nya med Teslas spline i ena änden och Corvette C5 i andra. Högra drivaxeln blev 623mm och vänstra 615mm. Frågan är hur jag mätt...borde kunna beställa 2 st på 619 mm, är ju medelvärdet ?? Nu julbord med jobbet, hua 😎 Mvh Pär 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 15, 2018 Share Posted December 15, 2018 Drivlinan borde ju vara symmetriska så jag röstar på medel värde ( om du svetsat rätt 😗) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 15, 2018 Author Share Posted December 15, 2018 LUPUS, är just det....... Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 15, 2018 Share Posted December 15, 2018 Fixit gör kanon ! Uddeholm Orvar Supreme ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 15, 2018 Author Share Posted December 15, 2018 Snyggt 👍 heralue ! De verkar ha koll. Kör på medelvärdet, LUPUS, man vill ju inte verka oseriös. Klart det ska vara symmetrisk. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 17, 2018 Author Share Posted December 17, 2018 (edited) Hej, färdigmålat med svart undertill, smetade dit lite underredsmassa på utsatta ställen och snyggade till i motorrummet . Har även målat lite smådetaljer och tvättat hjulupphängningarna samt börjat montera framvagn ( inte samma puts som Jörgen... ). Mvh Pär Edited December 17, 2018 by steel Kan ej stava 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 18, 2018 Share Posted December 18, 2018 Ser fint ut ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 19, 2018 Author Share Posted December 19, 2018 Tack, Kjell ! Blir dock lite kladdigt vid penselmålning, men blir ingen putsbil detta. Plockar på med tvättning, målning och montering. Mycket funderingar kring laddning, BMS, skärmar och VCU:er kommer nog fram nått till slut. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 20, 2018 Share Posted December 20, 2018 Är det inte dax att spinna motorn snart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 20, 2018 Author Share Posted December 20, 2018 Hej, jo LUPUS. Ska plocka i batterierna, BMS, laddare samt få drivaxlarna, montera motorn och bakvagn. Sedan ta kontakt med Michal Elias och installera drivrutiner, jävlas ett tag.....sen så 😀👍 Under tiden så tvättar jag rent, lackar och monterar... Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 20, 2018 Share Posted December 20, 2018 Hmmm @steel ....har du inte julstädat garaget? Jag tycker det ser lite dammigt ut 😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 20, 2018 Author Share Posted December 20, 2018 Ja, lite slarvig har jag varit😶 Skyller på för många projekt och massvis med grejer i garaget. Lovar att städa.... Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 21, 2018 Share Posted December 21, 2018 11 timmar sedan, steel sade: Hej, jo LUPUS. Ska plocka i batterierna, BMS, laddare samt få drivaxlarna, montera motorn och bakvagn. Sedan ta kontakt med Michal Elias och installera drivrutiner, jävlas ett tag.....sen så 😀👍 Kan du bevisa det funkar enkelt kanske jag tänker om, går och sneglar på en Leaf drivilina nu men va f.... man kan ju ändra sig igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 21, 2018 Author Share Posted December 21, 2018 LUPUS, du har sån tur att Damien Maguire och Johannes Huebner har fixat till så att de kan köra LEAF:s controller med en liten PCB. Bara att slå till !!! Jag är helt övertygad om att el är rätt väg. Känner inte minsta oro för att inte få igång grejerna, börjar iaf få lite kläm på det. Har hittat ett annat BMS för upp till 24s med externa relän och smart laddare till Elcrossen och Elcrosskarten. Finns även Canbus på den, ska nog lyckas klämma igång TCC laddaren oxå. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 21, 2018 Share Posted December 21, 2018 1 timme sedan, steel sade: LUPUS, du har sån tur att Damien Maguire och Johannes Huebner har fixat till så att de kan köra LEAF:s controller med en liten PCB. Bara att slå till !!! Det som lockar mest är att can framsen för att remote styra är kända , en lite can burk till gaspedal klart ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 25, 2018 Author Share Posted December 25, 2018 Hej, inhandlat en färgspruta på Jula. Blåser varmluft och ska ge minimalt med färgdimma, skeptisk dock. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janke5 Posted December 25, 2018 Share Posted December 25, 2018 Hej, inhandlat en färgspruta på Jula. Blåser varmluft och ska ge minimalt med färgdimma, skeptisk dock. Mvh Pär Hej vad skall du lacka med den?Ska du lacka nåt rött så här i juletider Skickat från min SM-G965F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 25, 2018 Author Share Posted December 25, 2018 Hej, janke5 ! Tänkte testa lite grund och täckfärg på smådelar och stolsunderredet, blir väääldigt tråkigt med pensel.... Ingen rödfärg. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janke5 Posted December 25, 2018 Share Posted December 25, 2018 Hej, janke5 ! Tänkte testa lite grund och täckfärg på smådelar och stolsunderredet, blir väääldigt tråkigt med pensel.... Ingen rödfärg. Mvh PärOk då får vi se snart då.skriv gärna vilka färgsorter som fungerar med den .är ju bra om det är liten färgdimma. Skickat från min SM-G965F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 2, 2019 Author Share Posted January 2, 2019 Ok, janke5, rapporterar så fort jag testat sprutan. Har popnitat fast aluminium plåtarna under batterilådan samt monterat handbromsen. Plockade i första lagret med 5 batterimoduler. Lurar lite om hur många jag ska ha. Planen från början var att stoppa i alla 16 men nu lutar det åt 10 st och ca 250 volt. Ampere finns det tillräckligt. Det ger ca 50 kWh och kanske 250 km range. Då har jag 6 moduler över till annat kul 😀 Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 15, 2019 Share Posted January 15, 2019 Kul uppdateringar som vanligt 🙂 Jag har en Bosch färgspruta av liknande typ. Köpte största modellen eftersom jag hade mycket i huset som skulle målas. Har målar allt från tegelvägg och innertak till foder och lister. Är jättenöjd och den presterar bra. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/malarverktyg/elektriska-fargsprutor/fargspruta-059040/ Men den kräver maskering. Mycket maskering. Mer än man tror... Kanske inte så mycket dimma, men små färgpartiklar flyger rätt långt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 15, 2019 Author Share Posted January 15, 2019 Hej, tack ! Ja den där var lita kraftigare. Ska lacka chassiet till elcrosskarten nån kväll denna vecka (har slipat klart) och ska då testa Julaspruta. Har spänt upp en presenning i fingaraget, får se hur det går..... kanske får torka färgavlagringar i stället för våttorka golvet. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted January 26, 2019 Share Posted January 26, 2019 Hej Har läst igenom detta fantastiska bygge med eldriven drivlina. Har erfarenheter av lithium ion batterier. När det gäller arbetstemperatur skall man hålla dem svala, runt 10-20C för att de skall prestera som bäst. Så kyl dem så mycket det går. ESR i ett samsung INR18650-20R batteri ligger runt 20 mOhm och de har en kapacitet om 2 Ah. Det är en rätt så bra måttstock på en typisk cell för ändamålet. ( används en hel del i truck applikationer här i Sverige ) Likaledes så ökar ESR vid minusgrader, vilket minskar deras kapacitet. Det är inte så farligt då de värms upp snabbt när man lastar dem. Om de blir för varma ökar läckströmmen och man kan råka ut för en värmeutveckling som kan orsaka en kortslutning av batteriet vilket kan utveckla en eldsvåda. Praktiska prover jag sett är inte så farliga i verkligheten, diesel och bensin brinner mer och innehåller mer kalorier per volym!... Vill man ha lång livslängd skall man hålla delta för i och urladdning låg. Ladda dessutom inte för mycket utan ligg på runt 80% kapacitet. Vänliga hälsningar Andreas 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 4, 2019 Author Share Posted February 4, 2019 Tack, Andreas ! Tack även för tips !! @EUSSVEN Väntar på fortfarande på drivaxlarna, tror snart att det är dags att ringa och efterlysa dem. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 21, 2019 Author Share Posted February 21, 2019 Hej, kort uppdatering, hon är flitig... Tycker jag ser trött ut, hmmmm Mvh Pär 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janke5 Posted February 21, 2019 Share Posted February 21, 2019 30 minuter sedan, steel sade: Hej, kort uppdatering, hon är flitig... Tycker jag ser trött ut, hmmmm Mvh Pär Kul att du filmar o lägger ut!hur många timmar sover du ? 2 eller? haha.spännande och intressant att följa dina byggen.ser fram emot nästa . Hade bra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 21, 2019 Author Share Posted February 21, 2019 (edited) Tack, janke5 ! Kul att det uppskattas och det att förhoppningsvis inspirerar !! Sover som en bäbis 8 timmar/natt....kanske måste sova mer Får nog dra ner på löpträningen. Mvh Pär Edited February 21, 2019 by steel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EUSSVEN Posted March 6, 2019 Share Posted March 6, 2019 Roligt med en filmsnutt! Vill bara revidera lite angående batterier jag skrev om tidigare, skall man lagra dem så ligg på 60% av uppladdning. Där sker minst kemisk nedbrytning. Kanske blir mer vanligt i framtiden med eldrivlina, det är min personliga långsiktiga plan i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 6, 2019 Author Share Posted March 6, 2019 Tack, @EUSSVEN ! Ska mäta vad modulerna har för spänning. Är helt övertygad om att eldrivlina är framtiden. Såg idag att Damien Maguire lagt upp styrkort för Prius gen 3 controller på github 👍 Har idag packat upp drivaxlarna från Fixit. Vilka skönheter. Ska bara avsluta min vikthets på Snöcrossen, sen så.... Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 16, 2019 Author Share Posted May 16, 2019 Hej, har nu iaf fått ihop drivaxlarna. Mvh Pär 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 21, 2019 Author Share Posted May 21, 2019 Hej, styrkort på plats i controllern och motorn på plats i Elvito : Mvh Pär 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 27, 2019 Author Share Posted May 27, 2019 Hej, bakvagn monterad. Drivaxlarna passade 👍 Mvh Pär 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 28, 2019 Share Posted May 28, 2019 nu vill vi se snurrande hjul på lyft ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 28, 2019 Author Share Posted May 28, 2019 Hej, ja hoppas detsamma ! Mycket orientering nu bara, hårdträning inför Veteran SM 🏃 Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 30, 2019 Share Posted May 30, 2019 Pär, jag tycker du är lite långsam. För dessa två tog det ju bara 3 minuter att konvertera till en elVWBuss ;) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.