British_Engineering Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 Som rubriken låter, varför endast åka fin sjua på helgen eller till Ringen..? Kanske min tokigaste ide hittills...:-) Jag hittade ett delvis avstannat bygge i en lada och har nu satt fart för att färdigställa den innan delarna till mitt andra bygge (GBS Zero)kommer. Det blir MK Indy med Zetec Blacktop och donator delar från en sen Sierra Cosworth. Kör på med ombonad inredning, , framruta, värme, Smiths instrument och lite mjuka goa stolar. Kommer att ytbehandla ram och aluminiumpaneler med POR15 svart färg. Tanken är att jag skall kunna åka Sjua till jobbet även på vintern om andan faller på. Kommer att försöka använda mina GSXR750 spjällhus (diam 42mm) och ett enkelt insug ihop med ett VEMS sprut. Grenrör och avgassystem från MK Sportscars (får väl åka och hämta delarna själv i England denna gång...) Bränsletank, expansionstank, batterihållare och catchtank tar jag från Alloyfabrications. Blir nog en Raceline våtsump anpassad för startmotorn på MT75 lådan. Bilder kommer att läggas upp löpande. //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeJ Posted April 12, 2015 Share Posted April 12, 2015 En förstklassig idé! Självklart skall en sjua användas så fort tillfälle ges. Dagar med vackert väder kommer jag att nyttja min som pendlar bil. Mycket roligare att köra till jobbet med den än med V50:in :banana: Väntar nu på bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 (edited) Stolar inköpta!! Hittade dem på Delar / Säljes sidan. Köpte två Zetec Blacktop:ar i förra veckan som nu skall fixas till. En skall direkt i bilen och den andre skall portas och masseras efter alla konstens regler. Otroligt vad prisvärt det är med delar till ett sånt här bygge. Köpte exempelvis en helt komplett Zetec Blacktop från en Ford Focus, komptestat med GARANTI 1år, 18000mil för 2900:- inkl moms. Är inte det prisvärt så säg!! Lagt en beställning på Raceline sump, ARP bultar och lite annat smått och gott. Funderar på om jag skall tillverka eget insug till mina GSX-r spjällhus eller beställda från Bogg Brothers eller Danst i England. Nu ska jag beställa färg från Malmmotor så att jag kan måla motor, växellåda och differential. Lagt en jättebeställning på MK Sportscars. Ska bli intressant att se om jag kommer att få några delar... //M Edited April 17, 2015 by British_Engineering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Det finns väl ett standard insug till någon Zetec modell som brukar användas till GSX-R spjällhusen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted April 18, 2015 Share Posted April 18, 2015 Det finns väl ett standard insug till någon Zetec modell som brukar användas till GSX-R spjällhusen? Nu kanske jag svamlar, men jag vill minnas att jag läst att Duratec-insuget funkar, dvs det som satt på ST170-Focusen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 18, 2015 Share Posted April 18, 2015 Så var det. Tänk nu på att ST170 motorn är en Zetec och inte en Duratec som Ford kallade den. Dvs en riktig Duratecs insug passar inte då det är en helt annan motorkonstruktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
24-Seven Posted April 18, 2015 Share Posted April 18, 2015 Ett vanligt Weber-insug passar till dina GSX-r spjällhus om du fick med flänsarna som sitter bultade i cylindern på hojjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 18, 2015 Share Posted April 18, 2015 Tänk nu på att ST170 motorn är en Zetec och inte en Duratec som Ford kallade den. Dvs en riktig Duratecs insug passar inte då det är en helt annan motorkonstruktion. Ford... :doh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 18, 2015 Share Posted April 18, 2015 http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=c20xe+cams&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR3.TRC2.A0.H0.Xzetec+inlet+manifold.TRS0&_nkw=zetec+inlet+manifold&_sacat=0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted April 18, 2015 Share Posted April 18, 2015 Jag har en grenrör från Mk om du är intresserad . Ha det bra Sorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted April 19, 2015 Author Share Posted April 19, 2015 Fick tyvärr inte med flänsen mot topplocket på spjällhusen. Lutar åt att köpa ST170 insuget och ansluta spjällhusen via något egen konstruerat (spacingen passar inte riktigt..) Nu är bägge motorerna rengjorda och den som skall i först är målad. Några förslag på generator installation (generator + fäste) som passar i en MK Indy.? Utgår från att std generator i konsol bara är att glömma... //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Kolla kit spares, de har konsoler /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 http://www.retro-ford.co.uk/shop/content/zetec-alternator-kit-black-top-z022 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 Nu händer det lite saker! Fick Raceline sump och ARP bultarna i veckan. Köpte tändstift och oljefilter. Ny sumppackning hämtas imorgon. På söndag skall motorn få nya bultar och Raceline sumpen monterad. Backar från tidigare ideer om VEMS insprut och eget insug, utan går på ett komplett paket med OMEX nyutvecklade egna spjällhus med kabelstam och OMEX 600 ECU. Ibland får bristen av tid fälla avgörandet...:-) //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 Stolarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 Raceline sump och ARP bultar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 Ni som kör Zetec Blacktop och MT75, använder ni en sk "sandwich plate" eller kör ni utan..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 15, 2015 Author Share Posted May 15, 2015 Sugen på att börja med lite billigare fälgar innan man provat ut bilen ordentligt. Vad tror ni om dessa? 750:-/stPrisvärda eller bara billiga...:-) //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 16, 2015 Share Posted May 16, 2015 Fälgar är ju svårt att "slita" så jag brukar ligga och vaka på blocket, alltid dyker det upp något. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 16, 2015 Author Share Posted May 16, 2015 Nu fick jag tummen ur och beställde färg på Malmmotors!! Aluminiumfärg beställd för att få ordning på MT75 växellåda och diffklump. Svart rostgrundfärg och topplack till bättringar/modifieringar av ramen. Inte helt "Locost" men förhoppningsvis bra produkter OCH suverän service och köpråd av Björn på Malmmotors. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 19, 2015 Author Share Posted May 19, 2015 Var nere och hälsade på Sorin i Malmö och köpte grenrör, ljuddämpare, kyl och lite annat. Grymt imponerad av hans Westfield bygge. Snyggt!! Nu skall det målas ram, växellåda och diffklump för färgen från Malm Motors kommer imorgon. //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Kul att träffas Mikael . Lycka till med dina projekt . Har du vägen förbi nån gång bara slå en signal så vi kan sparka lite däck :) Ha det gött Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 Nu har jag rengjort och lackerat min MT75 växellåda med tillhörande delar. Är otroligt imponerad över POR 15 färgen!! Den täcker jättebra, är dryg OCH verkar knappt kunna rinna.... Ta en titt själva! Imorgon skall jag plocka ut diffen och lacka den också. //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 Och en bild till.... //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Snyggt! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 23, 2015 Author Share Posted May 23, 2015 Tack!! Otroligt vilken skillnad det blir med att gå över och fräscha upp delarna!! Diffen fick sig en behandling idag. Först en ordentlig rengöring, sedan stål och mässingsborstning, sedan lacknafta och sedan POR 15 aluminiumfärg i två lager. //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Snyggt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted May 30, 2015 Author Share Posted May 30, 2015 Igår kom paket från Kitspares! Delar till Zetec/MT75 drivlinan. Quickshift, urtrampningslager och förlängd "kopplingsarmspinne". Nästa leverans blir från RetroFord, MK Sportscars och Car Builder Solutions. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Igår kom paket från Kitspares! Delar till Zetec/MT75 drivlinan. Quickshift, urtrampningslager och förlängd "kopplingsarmspinne". Nästa leverans blir från RetroFord, MK Sportscars och Car Builder Solutions. Det är alltid lika roligt att få paket kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted June 2, 2015 Author Share Posted June 2, 2015 Dags att svetsa in en ny båge,. Var ingen större vän av den gamla MK Indy bågen av modell dubbla Cobra bågar, Har konstruerat fram en ny båge i 3D CAD i samma stil som Caterham har men har lite svårt att bestämma mig för hur hög den skall var. Behöver er hjälp!!! Om man tar ett mått från infästningsplanet mot resten av ramen (infästningsplattor/rörändarna) och till ovansidan av det bakre horisontella röret som i mitt fall är 45x2mm. Hur höga är era bågar..? MK Indy original var två sk Cobra bågar och de var 400mm höga. Jag bifogar bilder på min båge som är okapad från Svets o Smide i Gunnerstorp, den är 437mm hög. Jag siktar på att kapa ned den och komma så nära originalet Caterham som möjligt. Har någon möjligen mätt på en Caterham...? Gissar på mellan 370-400mm. Eller GBS Zero..? Tacksam för er hjälp. Tänkte kapa och svetsa färdigt ramen på torsdag i denna veckan. Stort tack på förhand!! //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 2, 2015 Share Posted June 2, 2015 Se till att du har lite luft mellan hjälmen och en tänkt linje från bågens överkant till det övre ramröret framme i nosen ( 60 mm på min). Gott att har detta om man skulle hamna med fel sida upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted June 2, 2015 Author Share Posted June 2, 2015 Tack för rådet Fredrik!! Jag har fått ett par referensmått och kontrollerar att höjden ger lite luft ovanför hjälmen. Återkommer med vilken höjd det blev. //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted June 4, 2015 Author Share Posted June 4, 2015 Att få paket är alltid kul... Hårda paket brukar vara extra roliga... Och när de dessutom kommer från England och innehåller efterlängtade bildelar till mitt bygge är lyckan TOTAL!!!! Paket från RetroFord kom idag innehållande: - Omex spjällhuskit med insug och Pipercross luftfilter - RetroFord 40A Zetec Motorsport generatorkit - Spigotlager till MT75 lådan (nu har jag alla delarna för att sätta ihop motor och låda...) - Omex600 ecu med färdig kabelstam anpassad till Zetec (RetroFrord variant med rätt längd på kablar till givare etc..) - Div packningar till motorn. Dessutom så säger MK Sportcars i England att de skickat mina delar. Underbart!! (om det stämmer...) Go kväll!!! //M 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 De öronen man låser fast filtret med hur högt är det mittersta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted June 7, 2015 Author Share Posted June 7, 2015 Så fick man äntligen ett par timmar i verkstaden!! Efter lite provande fram och tillbaka med höjd på bågen så valde jag att ha den ca 400mm över infästningsplanet. Lutade den även svagt framåt. Nu väntar lite motormekande och provmontering av motor/växellåda. Sedan slutsvetsning och lackering av ramen. //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted June 9, 2015 Author Share Posted June 9, 2015 Idag kom ett paket från Europaspares! Jag gillar analoga runda mätare så det får bli Smiths Telemetrix för hela slanten. Kör på 80mm till hastighet och varvtal, och 52mm för oljetryck, oljetemp, vattentemp, tankvolym och voltmätare. Kör på de mindre 16mm varningslamporna och de klassiska rektangulära knapparna för defroster, dimljus bak, vindrutetorkare etc... Ska bli kul att ta en hel vecka i sommar och bara skruva med bilen.Hoppas kunna putta in minst 50-60h på den veckan och komma ganska långt. I helgen skall ramen svetsas färdigt och motor och växellådan skruvas ihop. Fortsättning följer, //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted June 14, 2015 Author Share Posted June 14, 2015 Det blev en riktigt bra söndag i garaget! Började med att montera ARP bultarna i vevstakarna. Försänkte hålen något i vevstaks-överfallen och smorde in med ARP fettet på både gängor och ovanytan mot bultskallen. Drog först in dem lite lagom och sedan 34Nm. Hoppas att det skall bli bra. Sedan monterade jag Raceline-sumpen. Duttade i några korta strängar packningssilikon (Ford original..) i övergångarna från blocket både fram och bak. Borde täta ordentligt nu. Därefter så dressade jag MT75 lådan med Quick-shifter, nytt urtrampningslager, "spigot" lager och den förlängda "pinnen" från Kitspares. Tog och gjorde en ritning på "pinnen" om någon vill tillverka en egen i framtiden. Giftet mellan motor och växellåda gick mycket smidigare än väntat och det verkar som att min startmotor (från DOHC Sierra med MT75) kommer att passa. Vad tror ni..? Har originalsvänghjul och koppling från Zetec Blacktop (Ford Focus -99) Sedan avslutade jag dagen med att helsvetsa ramen och rostskydda utvalda delar med Eastwood Rust Protector. Kommer att lackera ramen med Eastwood´s svarta ramfärg. Nu blir det några veckors paus i mekandet för semester med familjen, men sedan hoppas jag på att kunna färdigställa bygget til SFRO 1 i sommar. Ha det gott, //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted June 15, 2015 Author Share Posted June 15, 2015 Idag kom det ett paket från ARF, Alloy Racing Fabrications i England. Efterlängtad bränsletank, kyl och lite annat. Beställde dubbelt av de små tankarna så det blir en till bygge #2, GBS Zero med start i höst. //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Fina grejer. Är det skvalp-plåtar i den där bränsletanken ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted June 16, 2015 Author Share Posted June 16, 2015 Hej Tabac, Det finns både ett par skvalpplåtar i den och sedan bad jag dem lägga till en liten nedsänkt kopp "Catch tank" på ca 0,5l under den vanliga tanken, som ska samla bränslet och där bränsleröret sitter ansluten. Valde en specialtank med lite extra volym, ska vara strax över 30liter för lite längre sträcka mellan tankstoppen...:-) //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Fick just tracking nummer och preliminär leveransdag (30/6) från MK Sportscars. Hoppas att alla delarna är med och i gott skick. Framruta, motorfäste och en massa annat. Håll tummarna med mig att det är rätt delar. //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
British_Engineering Posted January 10, 2016 Author Share Posted January 10, 2016 Efter ett halvårs paus innehållande husrenovering/nybyggnation av tvåbilsgarage är jag nu igång så smått igen. Lite tröttare och MYCKET fattigare... Hur som helst, jagar fortfarande de sista delarna från min stora beställning från MK Sportscars i England. Nu återstår endast vindrutan (glaset). ALLT annat har kommit. Om jag kan rekommendera andra att beställa delar eller kit från MK Sportscars...... NEJ!!! Gör det inte!!! Inte för allt smör i Småland....:-) Fick framblinkers till mina bilar i denna veckan. Blev Caterham inspirerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 10, 2016 Share Posted January 10, 2016 Beställde delar från MK i måndags. Skickades i torsdags. Vet inte om de skärp sig eller det fortfarande är roulette att beställa från dem. Vi får se om jag får delarna och om de är rätt senare i veckan. De svarade på mail flera gånger på söndagskvällen och det ger en viss förhoppning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.