Jump to content

24-Seven

Forumdeltagare
  • Posts

    99
  • Joined

  • Last visited

Reputation

1 Neutral

About 24-Seven

  • Birthday 05/07/1980

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Götet

Profile Fields

  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

5,056 profile views
  1. Som jag förstått det kan man använda en manuell låda från Toyota Supra, men det verkar inte vara helt bolt on. En Automat kan helt klart fungera i en sportbil men då krävs det nog att den är av nyare modell med lite snabbare växlingar och smartare styrning. Alternativet är ju stt använda dig av en ombyggd äldre jänkelåda. Frågan är hur bra Lexusens 3-stegade (tror den är 3-stegad på de tidigare modellerna) låda upplevs i en betydligt lättare bil? Det går nog åt mycket lim om man skall printa ut i 10x10cm klossar :) Tror jag har tillgång till både A0 plotter och vattenskär på jobbet så det borde gå att skära ut både skum och plywood relativt enkelt.
  2. Har inte funderat så mycket på Mercedes men man kanske borde Läsa på lite mer där. Tack för tipset!
  3. Lite roligt är det allt :) samtidigt som England under lång tid har ansetts vara lite av ett U-land vad gäller kvalité och passform på bilar har nästan samtliga F1-team sin utvecklingsavdelning i England. Om vi pratar "High End Engineering" är dom nog ganska duktiga. dock håller deras uppfattning av "good enough" generellt betydligt lägre standard än vad man kan önska sig.
  4. Inte tråkigt att ovetandes få med en racemotor på köpet! Synd att du aldrig fick möjlighet att använda den själv. Tyvärr har de engleska bilar vi haft i familjen genom åren, mitt Westfieldbygge och övrig kontakt med engelska företag inom motorsport satt sina spår. Så djupa att jag flera gånger svurit att aldrig köpa något från England igen. På Ebay fungerar det ok men i övrigt är min erfarenhet att det oftast är skitgrejer med dålig passform/kvalité och värdelös kundservice när man handlar något engelsktillverkat... Blir nog amerikanskt, tyskt eller japanskt (italienskt om budgeten hade varit större). Måste nog surfa runt lite på V8church! Tack för tipset!
  5. Härligt att projektet är vid liv! Låter som läckra linjer om den liknar SLS:en. Har själv precis börjat skissa och planera. Har även haft ett inledande samtal med SFRO för att få lite vägledning vilket var givande. Intressant med att bygga fräs för att fräsa fram karossen i delar! Tänkte nog köra kapade plywood-profiler i skikt, men har inte hunnit fundera så mycket på detta ännu. Hur tänte du göra med växellådan? Skall du använda Automaten eller konvertera till någon annan manuell låda?
  6. Har pratat med SFRO nu och förutsatt att man inte använder sig av en 650hk Corvette ZR1 motor så verkar det vara lite mer öppet med effektkraven än tidigare. Förslaget om att man skall ta bort effekt/vikt gränsen verkar vara 1-2 år bort innan det blir veklighet (förutsatt att ingen sätter sig på tvären). Baserat på detta tror jag att Chevrolet LS1 är ett svårslaget alternativ, tyvärr lite dyr när man bor i Sverige...
  7. Den motorn ser onekligen trevlig ut! Antar att den inte är helt lätt att få tag i dock.
  8. Ett vanligt Weber-insug passar till dina GSX-r spjällhus om du fick med flänsarna som sitter bultade i cylindern på hojjen.
  9. Pär! Ditt bygge är det bästa super 7:aktiga bygge jag sett på länge! Utan att ha tittat i din tråd har jag senaste dagarna fantiserat om en Lite större Sjua med v8 och Donkervoort-look (inklusive tak). Helrätt stuk!!! Hade du inte bott så långt bort hade jag gärna kommit och sparkat däck för att få inspiration. Har du några CAD-ritningar på ramen som du vill dela med dig av? (kommer inte kopiera rakt av men kan vara intressant att titta på) Mvh/Martin
  10. Tycker också det verkar ganska vanligt med Lexus v8 "swap" dock inte i närheten av hur vanligt det verkar vara att hinka i en LSx... Jag har inga historiska betänkligheter, vill dock denna gång bygga med rolig drivlina. Skulle även kunna vara kul att bygga med S50b32 (BMW M3) toyota 1-jz (Supra), nissan rb 25/26 (skyline) eller annan i6/v6 med lite pulver. Dessa motorer är dock dyrare, förmodligen ännu svårare att regga med och i vissa fall tyngre då de ej är hel-alu. Tankarna går just nu åt McSorley 442 ram, V8, breda däck, med lite Donkervoort-look-plast inklusive tak och dörrar.
  11. Tack för mer info, verkar vara en motor innan -98 man vill ha då dessa bland annat saknar vanos. Vill minnas att jag såg någon Svensk Pantera med BMW V8 4,0 på Youtube som enligt uppgift har lättat svänghjul samt individuella spjällhus och som låter underbart. Man kanske skulle använda en BMW 540 eller 535 som donator? :)
  12. Tack för tipset! Läste något om namninsamling för borttagen effektgräns på SFRO:s hemsida, det hade varit ett drömscenario. Om budgeten tillåter är i så fall en LSx given! Får ringa han som besiktigade vår Westfield och höra mig för.
  13. Tack Jens! BMW:s V8:or borde kanske vara det självklara valet om man ser till utbud/pris och kvalité. Anledningen att dessa inte varit överst på min lista är rent subjektiv. jag har helt enkelt aldrig hört en M60/62 som låtit pigg utan mods. Det är en kanon-motor, men i mina öron är upplevelsen av att varva denna motor stor, tung roterande massa. Kan mycket väl vara att jag inte hört en bil med "rätt" avgassystem, borde kanske titta lite mer på denna motor igen. Det som talar för BMW är som sagt utbudet av motorer, kompatibla lådor m.m Visst var det något med nicasil/alusil beläggningen i cylinderloppen som var känsligt på dessa motorer?
  14. Ulwe, hur går det med planerna? Börjar också bli sugen på att bygga nytt, denna gång med rolig motor... Tidiga 1-UZ FE verkar vara en bra kombination av ljud/effekt/enkelhet/hållbarhet/ekonomi och ligger i övre gränslandet för vad som går att besiktiga (250hk).
×
×
  • Create New...