Jump to content

Super V8


steel

Recommended Posts

...siktar på under 1 ton. Bak kommer det inte bli problem med värme

:D Nja, den sortens värme var det inte jag pratade om, den sliter bara däcken och ökar inte greppet... ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag förstod det Pac ! Kunde inte låta bli att skoja till det :rolleyes:

Har nu breddat skärmar. Fram 65 mm:

attachicon.gifPICT4175.JPG

Och bak 55 mm :

attachicon.gifPICT4173.JPG

Samt en del specialanpassningar, Detta har frestat på mitt tålamod, undslapp mig en och annan ramsa :angry: . Vet inte vad det är med plast, men det irriterar sinnet.

Observera luddet på handskarna, bara det.....

attachicon.gifPICT4178.JPG

Mvh Pär

Hej. Angående översta bilden. Där ser man övre länkarm med länkarmsaxel.

Jag funderar på en sak där.

Bulten som sitter från utsidan på länkarms-bussningen och går igenom bussningen--

Är det en bult med utvändig gänga som går in i ett hål med invändig gänga---

Eller har den bulten en invändig gänga som gängas på en axel med utvändig gänga ??

Det verkar vara samma sort av länkarm och länkarmsaxel som de använder i Camaro-Cupen.

Link to comment
Share on other sites

Tabac, det är en genomgående axel som har grövre bussningar på ena sidan som man låser med brickor, se bilder. Corvette C4 orginal.

attachicon.gifPICT3986.JPG

attachicon.gifPICT3988.JPG

Mvh Pär

Aha. Då förstår jag bättre. Själva länkarms-axeln ser ut som grovsmide. På minner om Volvo 140-serien.

Men på Camaro-Cup bilarna ser det annorlunda ut. Där ser man tydligt att det sitter en skruv från utsidan--

med sexkant-nyckeltag i skruvskallen. Där denna skruv ser ut att gå rakt igenom bussningen.

Link to comment
Share on other sites

Fränt bygge! Detta skall följas? kör själv en udda skapelse som var tänkt att bli en super 7 med BMW komponenter. Ångrade mig mitt i bygget och byggde med V8 istället. Karossen blev en T23 med klädda sidor över motorn . Påminner lite om en 7:a, blev klar för tävling 2005 och besiktad 2008. Ridderstolpe hjälpte till med besiktningar och goda råd. Vansinnigt roligt med vridet från en V8. Trots 3:31 i bakaxel och 30" höga däck så accar den 60ft på 1,46 Sek och 92km/h... Kan man ha roligare än så? den är byggd för att svänga med, inviduell hjulupphängning, bilen väger ca 850kg och har ca 50/50 viktfördelning.

Lycka till med ditt bygge! Mvh Johan

post-43576-0-36300200-1459107440_thumb.jpg

post-43576-0-86554900-1459107475_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

:thumbsup: :thumbsup: Det var en häftig skapelse Johan ! Motor och fyra hjul, vilken prestanda !!

Ser verkligen fram emot att vrida på nyckeln och göra första provrepan på min egen kärra.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Pac ! Gjorde denna beräkning tidigare:

Bakhjul: 27,5 kg / st X 2
Framhjul : 22,8 kg / st X 2
Framvagn inkl coilovers, bromsar och bult: 27,2 kg / st X 2
Bakvagn dito + spacers 113,8 kg
Chassie ej komplett saknas några plåtar 165 kg
Motor låda 291 kg
Batteri 26 kg
Tank, soppa 76 kg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totalt så långt 826,8 kg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Pac ! Gjorde denna beräkning tidigare:

Bakhjul: 27,5 kg / st X 2

Framhjul : 22,8 kg / st X 2

Framvagn inkl coilovers, bromsar och bult: 27,2 kg / st X 2

Bakvagn dito + spacers 113,8 kg

Chassie ej komplett saknas några plåtar 165 kg

Motor låda 291 kg

Batteri 26 kg

Tank, soppa 76 kg

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Totalt så långt 826,8 kg

Mvh Pär

Batteri 26Kg. ?? Är det lastbils-batteri eller vad ?? Eller ska du köra utan generator ?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tabac : 26 kg batteriet är bortbantat !

Pac : det på kärran väger 165 kg enligt senaste vägningen. Alldeles för tungt, men väldigt starkt :huh:

Mvh Pär

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Följer din tråd - det känns härligt att du har satsat på gångbart. Varför satsa på något som inte är utprovat. Corvetter har blivit en dussinvara, det gäller C4 och C5. Härligt att ha lämnat sierra och scorpio. Det finns något nyare och bättre

Link to comment
Share on other sites

Snyggt !

Smyger oxå omkring i garaget , fredags mys.

Acdc på stereon så högt man måste ha öronproppar , en pilsner och lite konstruktions lösningar att klura på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, smyger vidare i garaget. Gör rent, byter till nytt och fräscht och monterar.

Bakaxel.

post-3428-0-34981000-1465064675_thumb.jpg

Bromsarna fram och bak. Borrade och slitsade skivor och nya belägg.

post-3428-0-99887900-1465064658_thumb.jpg

post-3428-0-71520400-1465064665_thumb.jpg

post-3428-0-03773000-1465064682_thumb.jpg

Styraxel monterad.

post-3428-0-02798900-1465064652_thumb.jpg

Och till slut lillmotorn.....

post-3428-0-06365800-1465064689_thumb.jpg

Mvh Pär

Lupus: morsan klagade på ljudnivån på gården så numera kör jag med kåpor med bluetooth..... håret står rakt ut.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej, är nu äntligen på plats i verkstaden. Har varit alldeles för mycket på jobbet, tränat för mycket inför Ultravasan 90 km vilken jag sprang i augusti.  Fortsatt med orientering under hösten. Snickrat på huset, osv pust ! Men nu ska bilen igång ?

Börjat med elen. Kör med Megasquirt Ms3 v3 med expanderkort. Rensat lite kabelhärva och kliat mig i huvudet. 

Även beställt däck. 

Mvh Pär 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Pac , det där var fränt. Enda stället att få plats med en turbo på 7:an är rakt upp genom huven ☺?

Mallar, klippa, skära och tejpa.20170116_133843.jpg

Valsning runt lämpligt rör. I detta fallet ett rostfritt sådant som blev över efter jag fodrat skorstenen. 

20170117_175717.jpg

20170116_133444.jpg

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Börjar bli påklädd. Testade funktionen på bakljus och lite annat.  Gick inte åt så många säkringar......20170118_200833.jpg

Biltema trailerbakljus. E11 godkända, mao ska vara ok.

20170118_172002.jpg

Nån som vet om AN slang med kopplingar håller för servostyrning  ??

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pac, alltid som roligast när man känner igen sig själv ?

Gnetar vidare. Byggde om bränsle systemet. Använde först Fords orginal bränsletrycksregulator utan retur. Men den såg skum ut när jag plockade isär den så nu sitter det Volvo 960:s vacumstyrda 3 bar btr med retur i stället. 

Fixade slangar till servostyrning och kylare.

Lekt plåtslagare. Fortsatt med huv.20170124_171719.jpg

Klätt piskställningen. 20170124_110159.jpg

20170124_110141.jpg

Tänkte från början jag skulle plasta någon frän nos / grill men nu gjorde jag en variant i aluminium i stället. Inte riktigt nöjd. Sonen tyckte den var " robotlik ". Får göra om detta när tid finnes. Ska besiktas först.20170124_174926.jpg

20170124_171847.jpg

20170124_171753.jpg

Ser bättre ut i verkligheten dock.

Mvh Pär 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fortsatt med plåtslageri. Nu får spjällhus och filter plats under / genom huven.

Nu är det bara behållaren för hydrauliska kopplingen och givaren för bränsletryck som inte får plats.20170125_193958.jpg20170125_193941.jpg

Måste kanske tillverka en regnhuv. Frisk luft får motorn iaf.

Mvh Pär 

Edited by steel
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Splittern du har i nederkant på nosen kan bli ett problem, bes gillar inte att det sticker ut på det sättet ,prata med din sfro kille men tippar på att han säger detsamma.

Är ju perfekt att klippa fotleder på gående annars :tongue:

 

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har troligen helt rätt. Har själv haft mina funderingar kring den. Röret som håller splittern är bara svetsat i överkant, går att bryta loss. Får nog göra det.

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Tuggar vidare med allt plock. Fick dit oljecatchtank, slangar till oljefiltret, gängade dit lufttemp givaren, lås till huv, brandvägg i huven, luftnipplar till tomgångsmotorn och vevhusvent osv. osv.

Börjar bli trångt.20170130_164021.jpg

Huv lås. 

20170130_200446.jpg

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Har fortsatt med inkoppling av piskställningen. Satte en släpvagnskoppling så att det enkelt  går att plocka bort hela härligheten.20170201_200444.thumb.jpg.f4692bd3849c8bdd0862420d243064da.jpg

Även kopplat dit tut tut, 2 st.20170201_200456.thumb.jpg.ab6fd917a236d46c82ee4eb6d0d74592.jpg

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Häftigt bygge!

Ser att du har ett RP Glasfiber märke på bilen. Kolla på deras hemsida under Volvo 940/960 på huv och bagagelucka, så ser du min gamla bil som modell :)

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en liten tankegroda med framblinkerserna. Hade kopplat plus mot jordblecket. Gick ett gäng säkringar.... MEN, då kom läppen fram till användning. Nästan synd att ta bort den.20170205_110345.thumb.jpg.ee00f0b2859a45813b1e15bd958343e7.jpg

Och sedan bara händer det ??? Inte en sladd kvar att koppla in ?Lamdasonden med mätare och signal till ECU var den sista. Allt som kan är testat och klart.20170205_110925.thumb.jpg.7cd613438c21658e5e9db66b55e2c487.jpg

Börjar tom vänja mig med grillen. Nu ska bromsreducering bak kopplas in samt ordna med behållaren för hydrauliska kopplingen så att den inte sticker upp genom huven. 

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

? Jocke4U,  det kommer ?

Plastburken ska fram senare. 

Fick dit bromsreducering och burk till hydrauliska kopplingen under huven. 20170206_182010.thumb.jpg.ab1c680863b7b1684f0f74745ef05a42.jpg

20170206_182020.thumb.jpg.a74c4afd86beeb25abf6699146726e3e.jpg

Lock till elröra och säkringar. 20170206_182003.thumb.jpg.9af0a3d1cf0672c21388e78f1ccf184a.jpg

Sista plåtarna till kardantunnel. Har nu bara en liten plåt kvar på hela bygget ( tror jag ).20170206_182039.thumb.jpg.3aacb413fc689034b8890f6e7e3d8dc5.jpg

Mvh Pär 

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Bytte hjul igen med Lambon pga ny inriktning där. Har glömt bort hur bred den blir☺20170214_185002.thumb.jpg.fdc8b0393fa0dbfb11ad03f607b92a28.jpg

Satte dit skärmarna fram, de passade som ett smäck. Bak däremot måste de breddas en gång till med 60 mm ?

Nu är det definitivt kört med 400 mm från utsida....

Monterade värmeskydd vid ljuddämparen. 20170214_181140.thumb.jpg.8905a39807a0336844680fec71e23a28.jpg

Har försökt vänja mig med fronten, går inte......får kapa till en plyfa,  köpa en burk med byggskum och dra igång med designandet. 

Mvh Pär 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...