Pac Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 ...siktar på under 1 ton. Bak kommer det inte bli problem med värme :D Nja, den sortens värme var det inte jag pratade om, den sliter bara däcken och ökar inte greppet... ;) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Jag förstod det Pac ! Kunde inte låta bli att skoja till det :rolleyes: Har nu breddat skärmar. Fram 65 mm: PICT4175.JPG Och bak 55 mm : PICT4173.JPG Samt en del specialanpassningar, Detta har frestat på mitt tålamod, undslapp mig en och annan ramsa :angry: . Vet inte vad det är med plast, men det irriterar sinnet. Observera luddet på handskarna, bara det..... PICT4178.JPG Mvh Pär Hej. Angående översta bilden. Där ser man övre länkarm med länkarmsaxel. Jag funderar på en sak där. Bulten som sitter från utsidan på länkarms-bussningen och går igenom bussningen-- Är det en bult med utvändig gänga som går in i ett hål med invändig gänga--- Eller har den bulten en invändig gänga som gängas på en axel med utvändig gänga ?? Det verkar vara samma sort av länkarm och länkarmsaxel som de använder i Camaro-Cupen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 21, 2016 Author Share Posted March 21, 2016 Tabac, det är en genomgående axel som har grövre bussningar på ena sidan som man låser med brickor, se bilder. Corvette C4 orginal. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 Tabac, det är en genomgående axel som har grövre bussningar på ena sidan som man låser med brickor, se bilder. Corvette C4 orginal. PICT3986.JPG PICT3988.JPG Mvh Pär Aha. Då förstår jag bättre. Själva länkarms-axeln ser ut som grovsmide. På minner om Volvo 140-serien. Men på Camaro-Cup bilarna ser det annorlunda ut. Där ser man tydligt att det sitter en skruv från utsidan-- med sexkant-nyckeltag i skruvskallen. Där denna skruv ser ut att gå rakt igenom bussningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Karlsson Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 Fränt bygge! Detta skall följas? kör själv en udda skapelse som var tänkt att bli en super 7 med BMW komponenter. Ångrade mig mitt i bygget och byggde med V8 istället. Karossen blev en T23 med klädda sidor över motorn . Påminner lite om en 7:a, blev klar för tävling 2005 och besiktad 2008. Ridderstolpe hjälpte till med besiktningar och goda råd. Vansinnigt roligt med vridet från en V8. Trots 3:31 i bakaxel och 30" höga däck så accar den 60ft på 1,46 Sek och 92km/h... Kan man ha roligare än så? den är byggd för att svänga med, inviduell hjulupphängning, bilen väger ca 850kg och har ca 50/50 viktfördelning. Lycka till med ditt bygge! Mvh Johan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 kanon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 27, 2016 Share Posted March 27, 2016 Frän Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted March 29, 2016 Author Share Posted March 29, 2016 :thumbsup: :thumbsup: Det var en häftig skapelse Johan ! Motor och fyra hjul, vilken prestanda !! Ser verkligen fram emot att vrida på nyckeln och göra första provrepan på min egen kärra. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 3, 2016 Share Posted April 3, 2016 Vad väger hela härligheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 4, 2016 Author Share Posted April 4, 2016 Pac ! Gjorde denna beräkning tidigare: Bakhjul: 27,5 kg / st X 2 Framhjul : 22,8 kg / st X 2Framvagn inkl coilovers, bromsar och bult: 27,2 kg / st X 2Bakvagn dito + spacers 113,8 kgChassie ej komplett saknas några plåtar 165 kgMotor låda 291 kgBatteri 26 kgTank, soppa 76 kg-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Totalt så långt 826,8 kg Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Pac ! Gjorde denna beräkning tidigare: Bakhjul: 27,5 kg / st X 2 Framhjul : 22,8 kg / st X 2 Framvagn inkl coilovers, bromsar och bult: 27,2 kg / st X 2 Bakvagn dito + spacers 113,8 kg Chassie ej komplett saknas några plåtar 165 kg Motor låda 291 kg Batteri 26 kg Tank, soppa 76 kg ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Totalt så långt 826,8 kg Mvh Pär Batteri 26Kg. ?? Är det lastbils-batteri eller vad ?? Eller ska du köra utan generator ?? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 4, 2016 Share Posted April 4, 2016 Chassie ej komplett saknas några plåtar 165 kg OK, så det du har på kärran. väger det 165 kilo eller vad väger det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted April 4, 2016 Author Share Posted April 4, 2016 Tabac : 26 kg batteriet är bortbantat ! Pac : det på kärran väger 165 kg enligt senaste vägningen. Alldeles för tungt, men väldigt starkt :huh: Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 5, 2016 Share Posted April 5, 2016 :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Följer din tråd - det känns härligt att du har satsat på gångbart. Varför satsa på något som inte är utprovat. Corvetter har blivit en dussinvara, det gäller C4 och C5. Härligt att ha lämnat sierra och scorpio. Det finns något nyare och bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 20, 2016 Author Share Posted May 20, 2016 Tack, Kengren ! Och inte behöver man vara rädd att det ska gå sönder heller :thumbsup: Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 20, 2016 Share Posted May 20, 2016 Snyggt ! Smyger oxå omkring i garaget , fredags mys. Acdc på stereon så högt man måste ha öronproppar , en pilsner och lite konstruktions lösningar att klura på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted June 4, 2016 Author Share Posted June 4, 2016 Hej, smyger vidare i garaget. Gör rent, byter till nytt och fräscht och monterar. Bakaxel. Bromsarna fram och bak. Borrade och slitsade skivor och nya belägg. Styraxel monterad. Och till slut lillmotorn..... Mvh Pär Lupus: morsan klagade på ljudnivån på gården så numera kör jag med kåpor med bluetooth..... håret står rakt ut. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted December 20, 2016 Author Share Posted December 20, 2016 Hej, är nu äntligen på plats i verkstaden. Har varit alldeles för mycket på jobbet, tränat för mycket inför Ultravasan 90 km vilken jag sprang i augusti. Fortsatt med orientering under hösten. Snickrat på huset, osv pust ! Men nu ska bilen igång ? Börjat med elen. Kör med Megasquirt Ms3 v3 med expanderkort. Rensat lite kabelhärva och kliat mig i huvudet. Även beställt däck. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
family guy Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Jag tycker det ser slarvigt ut med olika färger på kablarna, försök att få det enhetligt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 13, 2017 Author Share Posted January 13, 2017 Ha, ha?Ok, ska skärpa mig. Använder iaf träplatta ( inte ekfaner ) som jag skruvar boxarna på. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 15, 2017 Author Share Posted January 15, 2017 Elen nu klar till 90 %. Snickrade ihop en instrumentbräda. Satte dit hjulen. Väldigt låg i verkligheten. ☺ Mvh Pär 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 Seven på steroider ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 Gu va snyggt, och då menar jag både bil och garage! Jag måste börja bygga nu...........man blir så sugen...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 16, 2017 Author Share Posted January 16, 2017 Lupus: Japp full av amerikanska steroider ? Ulwe: Tack, bara att dra igång, största uppförsbacken är innan man börjat. Sedan går det av bara farten ☺ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Öh? Skall det inte vara turbo på v8-or nuförtiden? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 17, 2017 Author Share Posted January 17, 2017 Pac , det där var fränt. Enda stället att få plats med en turbo på 7:an är rakt upp genom huven ☺? Mallar, klippa, skära och tejpa. Valsning runt lämpligt rör. I detta fallet ett rostfritt sådant som blev över efter jag fodrat skorstenen. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 18, 2017 Author Share Posted January 18, 2017 Börjar bli påklädd. Testade funktionen på bakljus och lite annat. Gick inte åt så många säkringar...... Biltema trailerbakljus. E11 godkända, mao ska vara ok. Nån som vet om AN slang med kopplingar håller för servostyrning ?? Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 22, 2017 Share Posted January 22, 2017 On 2017-01-18 at 21:49, steel sade: Gick inte åt så många säkringar...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 22, 2017 Author Share Posted January 22, 2017 ☺Pac, det var vänstra blink indikatorlampan som det var kortslutning i. Och som sagt det gick åt några säkringar innan det var uppspårat. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 23, 2017 Share Posted January 23, 2017 (edited) Jag kände igen mig så väl i din beskrivning, Det var därför jag log. Edited January 23, 2017 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 24, 2017 Author Share Posted January 24, 2017 Pac, alltid som roligast när man känner igen sig själv ? Gnetar vidare. Byggde om bränsle systemet. Använde först Fords orginal bränsletrycksregulator utan retur. Men den såg skum ut när jag plockade isär den så nu sitter det Volvo 960:s vacumstyrda 3 bar btr med retur i stället. Fixade slangar till servostyrning och kylare. Lekt plåtslagare. Fortsatt med huv. Klätt piskställningen. Tänkte från början jag skulle plasta någon frän nos / grill men nu gjorde jag en variant i aluminium i stället. Inte riktigt nöjd. Sonen tyckte den var " robotlik ". Får göra om detta när tid finnes. Ska besiktas först. Ser bättre ut i verkligheten dock. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 25, 2017 Author Share Posted January 25, 2017 (edited) Fortsatt med plåtslageri. Nu får spjällhus och filter plats under / genom huven. Nu är det bara behållaren för hydrauliska kopplingen och givaren för bränsletryck som inte får plats. Måste kanske tillverka en regnhuv. Frisk luft får motorn iaf. Mvh Pär Edited January 25, 2017 by steel 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Splittern du har i nederkant på nosen kan bli ett problem, bes gillar inte att det sticker ut på det sättet ,prata med din sfro kille men tippar på att han säger detsamma. Är ju perfekt att klippa fotleder på gående annars Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 26, 2017 Author Share Posted January 26, 2017 Ja, du har troligen helt rätt. Har själv haft mina funderingar kring den. Röret som håller splittern är bara svetsat i överkant, går att bryta loss. Får nog göra det. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 30, 2017 Author Share Posted January 30, 2017 Tuggar vidare med allt plock. Fick dit oljecatchtank, slangar till oljefiltret, gängade dit lufttemp givaren, lås till huv, brandvägg i huven, luftnipplar till tomgångsmotorn och vevhusvent osv. osv. Börjar bli trångt. Huv lås. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted January 31, 2017 Author Share Posted January 31, 2017 (edited) Fått dit avgassystem samt lamdasond. Blev lite ventilationshål. Började koppla elen till piskställningen. Mvh Pär Edited January 31, 2017 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 1, 2017 Author Share Posted February 1, 2017 Har fortsatt med inkoppling av piskställningen. Satte en släpvagnskoppling så att det enkelt går att plocka bort hela härligheten. Även kopplat dit tut tut, 2 st. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted February 1, 2017 Share Posted February 1, 2017 Häftigt bygge! Ser att du har ett RP Glasfiber märke på bilen. Kolla på deras hemsida under Volvo 940/960 på huv och bagagelucka, så ser du min gamla bil som modell :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 2, 2017 Author Share Posted February 2, 2017 Jari, vilken pärla ! Röda gt-stolar och allt ? Idag förpackat kablar i plastfodral och massor med eltejp. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 6, 2017 Author Share Posted February 6, 2017 Gjorde en liten tankegroda med framblinkerserna. Hade kopplat plus mot jordblecket. Gick ett gäng säkringar.... MEN, då kom läppen fram till användning. Nästan synd att ta bort den. Och sedan bara händer det ??? Inte en sladd kvar att koppla in ?Lamdasonden med mätare och signal till ECU var den sista. Allt som kan är testat och klart. Börjar tom vänja mig med grillen. Nu ska bromsreducering bak kopplas in samt ordna med behållaren för hydrauliska kopplingen så att den inte sticker upp genom huven. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 On 2017-01-18 at 21:49, steel sade: Gillar stuket riktigt mycket men jag har lite svårt att vänja mig vid "noskonen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 6, 2017 Author Share Posted February 6, 2017 (edited) ? Jocke4U, det kommer ? Plastburken ska fram senare. Fick dit bromsreducering och burk till hydrauliska kopplingen under huven. Lock till elröra och säkringar. Sista plåtarna till kardantunnel. Har nu bara en liten plåt kvar på hela bygget ( tror jag ). Mvh Pär Edited February 6, 2017 by steel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Helt otroligt tempo du har och dessutom med kvalitet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 8, 2017 Author Share Posted February 8, 2017 Tack, Jocke4U ☺ Har en egenhet att jag blir ganska intensiv med det som ligger framför näsan. Mvh Pär 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 8, 2017 Share Posted February 8, 2017 Fy sjutton vilken häftig superkraft! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted February 9, 2017 Share Posted February 9, 2017 Klarar baklysena max 400 mm in ???? Fräckt bygge ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 10, 2017 Author Share Posted February 10, 2017 Tack, Heralue! 400 mm vete tusan .... Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted February 14, 2017 Author Share Posted February 14, 2017 Bytte hjul igen med Lambon pga ny inriktning där. Har glömt bort hur bred den blir☺ Satte dit skärmarna fram, de passade som ett smäck. Bak däremot måste de breddas en gång till med 60 mm ? Nu är det definitivt kört med 400 mm från utsida.... Monterade värmeskydd vid ljuddämparen. Har försökt vänja mig med fronten, går inte......får kapa till en plyfa, köpa en burk med byggskum och dra igång med designandet. Mvh Pär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted February 14, 2017 Share Posted February 14, 2017 Ett reservhjul och några strålkastare ovanpå buren så har du en riktig " Mad Max" style på den :) :) :) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts