Jump to content

Super V8


steel

Recommended Posts

Nytt projekt, kanske inte riktigt sammanfaller med grundtanken med Super Seven men varför inte.

Började bygga på min andra Cobra men tröttnade igen. Två orsaker, blir väldigt dyrt och bygger man en Cobra bör den se ut som en Cobra mao ingen handlingsfrihet. Sålde rasket.

Sugen på V8 och Corvette axlarna är fina grejor. Bygger ett lite kraftigare chassie med huvudram av 40x80x3 sedan 40x40x2 och trianguleringar och lite annat av 30x30x2 och 25x25x2. Ska även ha båge av 42x3 rör. ( Lätt ) Vikten är som ni förstår

inte av central betydelse.

Har bara motorn hemma. Axlarna på väg över Atlanten och sist jag ringde Kapten hade han just passerat Island.

Motorn en Ford SOCH 4,6 l Modular är VÄLDIGT stor:

post-3428-0-72493900-1417727092_thumb.jpg

Tremec T3650 5 vxllåda.

post-3428-0-98011200-1417727099_thumb.jpg

Började svetsa chassie, Tight Fit. Skissade lite på CADen för grundmått men enklare att måtta på plats.

post-3428-0-53182900-1417727103_thumb.jpg

post-3428-0-44141400-1417727108_thumb.jpg

post-3428-0-07575400-1417727112_thumb.jpg

post-3428-0-12642900-1417727115_thumb.jpg

post-3428-0-40746600-1417727118_thumb.jpg

Vilket Klappträ på FÅÅRRD satte olje filtret här, rakt i vägen för styraxeln !

post-3428-0-90348300-1417727123_thumb.jpg

Enda jag är rädd för nu är att nästa bygge blir en sexhjuling.........

Link to comment
Share on other sites

--- Enda jag är rädd för nu är att nästa bygge blir en sexhjuling......... ----

Finns redan! Satsa på minst åttahjuling med drivande boggi både bak och fram.

Link to comment
Share on other sites

Vad spännande, det kan alltså bli nästan vad som helst? Ska det bli likte en sjua eller söker du inspiration nån annanstans?

Ska följa tråden med stort intresse och ser fram mot en rapport när axlarna passerar Doggers bankar.

Link to comment
Share on other sites

Den här skall jag följa med stort intresse! Hemlisar själv ett tag till, i alla fall tills det finns byggda bitar, men jag är nånstans mellan denna och en sjua i tanken..

Link to comment
Share on other sites

8 hjuling finns redan det med, Argo liten skogsmaskin, måste till fler axlar.

Axly, intressant. Hoppas du får inspiration. Har letat efter lämplig kaross men ramlar hela tiden tillbaka på Sjua pga enkelheten och friheten.

Inspiration kommer f.n. från den här :

post-3428-0-57452100-1417811470_thumb.jpg

Kommer att lyfta upp karosslinjen ( för att få plats med motorn ) utan att höja bågen så den blir lite stabbigare. Kommer dessutom att trycka ut den lite bakåt för att få plats med STOR tank och STORT batteri. I värsta fall får jag släpa fram den beryktade minröjarbukplåten.

Klappträ är ett väldigt bra uttryck laugh.gif väldigt enkelt att förstå att det inte är speciellt bra. Motorn dominerar, satte dit stolarna idag och de såg bra fjuttiga ut. Men det blir bättre när chassiet byggs upp.

Kapten trycker bara på upptaget, förstår inte min iver, vet inte vart han befinner sig.

Ville ha en modern V8 med potential. LS är uteslutet då minsta effekten i Sverige med alublock är 325 hkr. Förvisso är detta gjutjärn med , ville egentligen ha fatt på en tidig 4,6 SOCH med 140-160 kW men det blev den här

efter diskussion med SFRO. Men sedan att det förb. filtret satt där, får jag ju skylla mig själv över. Åker f.ö. 350 Freeride. Får ta en dosborr.

Micklade med båge idag, har alltid velat att huvudbågen ska gå ända ner till botten, nu gör den det.

post-3428-0-76405800-1417812734_thumb.jpg

post-3428-0-37648100-1417812738_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

En Donk minsann, sämre inspiration kan man ju absolut ha, och om det är åt det hållet du går åt är du nog faktiskt närmare en klassisk sjua än mig, fast ändå inte, och åt andra hållet ;)

Det kryptiska åsido, inspiration lär jag absolut få! Riktigt kul att se bilderna då min klump sitter kvar i donatorn fortfarande. Man får ju lite perspektiv!

Link to comment
Share on other sites

Doggers Bankar passerade smile.gif

Axly, hoppas denna skiss ger dig ytterligare inspiration:

Super V8 ps.pdf

Ca mått 1100 mm hög, 1900 mm bred och 3300 mm lång. Funderar på att kladda ihop nån plugg till bakdelen och gjuta själv.

80 liters tank och kylare beställda. Svetsat lite mer på chassiet. Bilder kommer senare.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Ujj vad rå.. Den tackar jag för!

Även om man aldrig så klart för sig hur det skall vara så är andras tankar det överlägset bästa för att sätta igång hjärnan och bli lite självkritisk ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack, bara på med lite Sabaton, Corroded och Sparzanza i hörlurarna, sedan ger tempot sig själv laugh.gif Designen kommer från min feminina sida.

Fick tag på Kapten idag, han hade navigerat fel !!! Var i Holland med båten. Kommer att tulla in axlarna den 3:e januari i Göteborgs hamn. Hmm...nästan abstinens. Hm....

Hm... Pär

Link to comment
Share on other sites

Härligt tempo Pär! :thumbsup:

post-3428-0-62207700-1418580277_thumb.jpg

Hur mycket anti-dive blir det av det där?

...visst finns det oljefilterförflyttare ??

Javisst finns det sådana. Jag har en på min Opel-spis, C20XE. Tror den passar på alla GM. Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Hej, Pac ! Det där med antidive hade jag en del funderingar kring. Infästningen är C4 orginal och surfar man runt lite ser man att de flesta conversions de gör i USA med C4 hjulupphängningar i äldre bilar använder de orginal infästning likt den jag har, lite lätt lutad bakåt.

Läste någonstans att GMs ingenjörer arbetat i flera år med C4 :ans hjulupphängningar för att de skulle bli optimala. Tittar man på Kulles Cobrachassi, som använder C4:ans hjulupphängningar, där har han rätat upp övre a-armen så den ligger vågrät.

Hittade dock ingen information varför han/man gör så, valde därför att gå på orginal.

Finemang, hittade oljefilterflyttare smile.gif beställt !

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Vagnsdynamik är ett jättesvårt ämne, jag försöker lära mig lite mer om det här och dina anti-dive-vinklar är ruskigt intressant! :P

Nu skall jag vara väldigt försiktig Pär eftersom jag har väldigt stor respekt för dig och dina byggen. Så som C4'an beter sig förstår jag att du vill ha så mycket intakt av den som möjligt men jag förstår inte riktigt hur GM's anti-dive-vinklar hänger ihop med din bil? :icon_oops:

Anti-dive som GM utvecklat för C4'an har att göra med viktfördelning, hjulbas, egenresonanser i hjulupphängningar, med mera med mera... I och med att du ändrar det mesta av de dynamiska egenskaperna i ditt bygge borde väl även anti-dive-vinklarna förändras?

Link to comment
Share on other sites

Pac, du har helt klart en väldigt stor poäng i vad du skriver om att det blir en helt annan fordonsdynamik i mitt bygge jämfört med C4:an. Jag har inte grävt ner mig i denna frågeställning förutom det jag skrivit i första svaret. Kanske dags att göra det nu innan allt är helsvetsat, sedan är motståndet att ändra på något avsevärt högre smile.gif. Hur mycket har du lärt dig unsure.gif ???

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Har du kikat på cobrabyggare? Min svåger bygger cobra på c4 och (detta är hörsägen och så som jag kommer ihåg att det sades) så var anti-diven lika bra att räta upp på de byggena.

Nu säger jag inte att du bara skall göra det, men om andra funderat över det så hade jag nog kikat vidare själv då du kommer få en avsevärt mycket lättare vagn, och cobror kall tydligen finnas några med samma upphängning.

Link to comment
Share on other sites

Axly, motorn är bara 730 mm bred vid kåporna smile.gif

SFRO , Ridderstolpe , var här på besök idag och inspekterade bygget. Mycket trevligt ! Fick tips på hur jag skulle fortsätta men i det stora hela tyckte han att det såg bra ut. Vi kommer att besikta bilen som sportbil (20 kw/ 100 kg !!) iom att det är C4 hjulupphängningar och rejält triangulerat/dimensionerat. Måste ha katalysatorer och värmepaket samt uppfylla avgasnormerna.

193 kW ger då ca 965 kg. Motor 227 kg+låda 60 kg+ tank 80 lit ca 75 kg+ batteri 15 kg+ förare 75 kg = 452 kg = 513 kg kvar att fylla upp, inte omöjligt tom utan minröjarplåt.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Uj, coolt med 20kW/100kg! stort grattis på den, det lär ju göra det lite enklare.

"bara" 730 mm, tjenahej.. Tror sjutton att den ser bamsig ut! Håller mig på 77 cm bredd ink. headers och alla tillbehör (typ 55 mellan kåporna) men så har jag ju en stenåldersspis utan effekt också.

Går in och kikar på detta monstret flera gånger om dagen, och med ditt tokiga tempo är det ju inte ofta det saknas nytt innehåll :thumbsup:/>

Edited by Axly
Link to comment
Share on other sites

Pac, du har helt klart en väldigt stor poäng i vad du skriver om att det blir en helt annan fordonsdynamik i mitt bygge jämfört med C4:an. Jag har inte grävt ner mig i denna frågeställning förutom det jag skrivit i första svaret. Kanske dags att göra det nu innan allt är helsvetsat, sedan är motståndet att ändra på något avsevärt högre smile.gif. Hur mycket har du lärt dig unsure.gif ???

Mvh Pär

Ja, det var kanske inte så mycket att lära "här och nu!", men det kommer säkert. Jag har inte bråttom. :)

Link to comment
Share on other sites

Aj då, Pac ! Trodde jag skulle få enkla och tydliga instruktioner av dig om hur jag skulle fästa övre a-armen laugh.gif Vi får plugga på.

Axly, den här fasen av byggandet är absolut den roligaste när saker och ting ramlar på plats, du får kavla upp ärmarna och dra igång.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

...du får kavla upp ärmarna och dra igång.

Har några avgörande, icke bilrelaterade saker som behöver falla på plats först :P Roar mig med att läsa här och inspireras så länge

...Forumet har funktioner...

fusk! ;) brukar hålla ikonerna utgråade så jag vet att inget missats, men tack! bra funktion

Link to comment
Share on other sites

Har krånglat med pedalstället idag. Sänkt ner infästningarna och stagat upp. Bromsen blev bra. Däremot är kopplingen lite svår då man inte vet vilken hävarm det är orginal. Har provat mig fram och förlängt hävarmen bit för bit och kortat pedalen

motsvarande. Tror jag hittat en medelväg med pedalrörelse kontra benmuskler. Riktigt hur det blir vet man ju inte förrän provkörning. Tror jag får göra ett skruvbart fäste ifall att det måste byggas om. Borde begärt att pedalstället skulle följa med motorn.

post-3428-0-32745300-1418933014_thumb.jpg

post-3428-0-27816300-1418933021_thumb.jpg

Brutus kommer att hamna i Halmstad som det verkar.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Aj då, Pac ! Trodde jag skulle få enkla och tydliga instruktioner av dig om hur jag skulle fästa övre a-armen laugh.gif Vi får plugga på.

Alright, då missförstod jag dig.

Om jag hade velat återskapa C4'ans chassiebeteende hade jag anpassat antisquat- & antidive-vinklarna efter min hjulbas. Men min personliga känsla är att jag nog heller velat att min bil skulle bete sig som en sjua och inte en C4'a så jag hade nog tagit bort antisquat och lagt lite antidive. Och nu kommer vi till problemet. Jag kan inte säga på rakarm hur mycket antidive jag skulle byggt in eftersom att det finns finfina chassien med antidive och precis lika fina utan. Jag har däremot aldrig sett lätta bilar med antidive förut, därav mitt intresse för din chassievinklar.

Så jag ser inte att det finns "rätt" och "fel" angående antidive utan som vanligt handlar det om "att ta igen på gungorna det man förlorar på karusellerna"...

Link to comment
Share on other sites

Jaha, så här ser det ut på C4:an. Säger inte mig någonting ?

Mvh Pär

Alla de här måtten definierar hävstängerna som skapar antidive i fram/bakvagn. Som du ser är de relaterade till CG(center of gravity=tyngdpunkt) och hjulbasen. Jag misstänker att din hjulbas och din tyngdpunkt inte ligger på samma ställe som en orginal C4'a? Om du ändrar tyngdpunkten och/eller hjulbasen så kommer inte vinklarna i C4'ans chassie att stämma. Du kommer därmed att få *helt andra* antidive-egenskaper än C4'an om du plankar C4'ans vinklar rakt av.

Eftersom C4'an verkar ha 115% antidive(är det fram eller bak?) är det det du skall sikta på om du vill "klona" C4'an. Så det är bara till att ta fram tumstocken och mäta vilken hjulbas du får samt gissa hur högt över marken din tyngdpunkt hamnar(mitt tips, kanske någon tum över vevaxelhöjd?). När du väl gjort det så skall du ändra vinkeln på övre bärarmen framvagnen så att du får lika mycket antidive som C4an och bak vete sjutton vilken av bärarmarna du skall ändra på, övre eller undre eller kanske bägge?

Så, det du altså skall sikta på för att klona C4'an är att klona egenskaperna som hjulupphängningarna ger och inte C4'an "vinklar" allt detta på grund av att du bygger en bil som väger ungefär hälften av en C4'a och med en helt annan hjulbas och tyngdpunkt. "Vinklarna" kommer att ge sig självt när du placerar ut rollcentra och antidive punkterna i förhållande till din egen hjulbas och tyngdpunkt på samma sätt som C4'an har dem.

Det blev mycket text denna gången och nu när jag läser ser jag att det inte är helt enkelt att följa, men jag hoppas att det åtminstone visar på "klonings-problematiken" och inte förvillar för mycket... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Hjubasen på mitt chassie är ca 80 mm kortare än C4:ans. Dessutom är motorn ca 150 mm längre bak, i förhållande till framaxeln, samt någon mm längre ner mot backen. Uppskattat om man tittar på bilderna och jämför borde då inte både antidive och antisquat mildras något i mitt chassie ? NEJ , FEL !!!

Mvh Pär

Hittade detta:

:Anti and pro dive can soften the suspension over bumps..or make it harsher...look below for the reason (where I talk about quadrants). Also anti or pro dive always cause a caster change over suspension travel. Using a lot of anti dive is done indeed to keep the car from nose diving while using soft springs.The anti dive calculation is done by extrapolating lines through the cross shafts to the intersection point, then going from the tire contact point through this intersection point all the way to the back axle and comparing this height to the cg height. For a simplification you can view it as quadrants. If your intersection point is above ground to the rear of the front wheels you have anti dive, same for in front of the car below ground. In the other 2 quadrants it's pro dive. If the intersection is at ground level you have 0% anti dive, same as parallel shafts with no caster change.Parallel shafts have a disadvantage in the field of obstruction collision, if you ride over a bump you want the suspension to move backwards so it softens out the bump. If you have pro dive through an intersection point in front of the car the suspension moves against the obstruction, making it a lot harsher. Parallel shafts don't do anything, they don't dampen not increase this. I would prefer the 1st, a little anti dive to smoothen out this, not having too much caster gain and the involved influence on the camber curve (more caster gain -> effective kingpin height is shortened reducing the camber change, if you have the intersection point in front of the car caster is reduced, although this is not a common geometry....let's ignore it for that reason)What do you want? Stiff springs or something a bit more comfortable? I'd stick with at least some anti dive, maybe 5% or so, not much more because of the caster effect. However, this is complex stuff and ride height, wheel diameter, center of gravity..it all has an influence. you will need some real accurate measurements to be able to do the calculations to a degree of accuracy to have any meaning. I would advise to stick with the stock C4 mounting relations.

The mustang II front end, I know a lot of people use it but for a high speed car...it would not be my choice because of the short control arms and other short comings all resulting in a reduced high speed stability. The corvette engineers didn't use those long lower control arms for nothing, or the caster setup..and so on. They really did know what they were doing. The C4 front suspension is a fine suspension as is. If there's an area that can use some improving there it's the rear suspension, pre 87 jacking probs (too high roll center) and you can improve the toe control on it.

Fick svar från Kulle att det finns Cobror med orginal infästning och utan. Han använder det inte på sin för att han tycker inte det behövs. Caster ändras vid infjädring med orginal. Kan inte svara vad som är bäst. Vi tackar dock för svar !! Tack smile.gif

Mvh Pär

Mitt första antagande att vinklarna mildras är fel, det blir tvärt om. Återkommer med beräkningar.

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, enligt beräkningar har jag 9,9 graders Antidive, jämfört med 10,2 grader på C2:an. Det var konstigt, men då har jag inte verklig rideheight utan bara uppskattad på ritning. Hmmmm

Mvh Pär

AntiSquat var ju inte lika enkelt, Dvs upp eller ner rörelse i chassiet vid acceleration. ..........Hmm. Får repetera gymnasiematten.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej, börjar nu få lite kläm på anti dive. Sökte på " anti dive race cars " och tydligen finns det fördelar med det och egentligen inga nackdelar varför man bygger in justeringsmöjligheter i chassina pga av det.

1. Vid inbromsning förskjuter man inte vikt framåt,( bilen niger vid inbromsning till kurvor).

2. Man kan köra med mjukare fjädring, pga av ovanstående, mao bättre väghållning.

Som jag förstår det brukar vinkeln ligga mellan 3-5 grader beroende på hur kurvig banorna är. Mer kurvig bana, mer anti dive.

Enda nackdelen, som det verkar, är om banan är ojämn (guppig) vid inbromsningen, då kan anti dive " låsa " fjädringen och man kan få sämre väggrepp.

Att C4:an har så mycket som 10,2 graders anti dive måste bero på att den är väldigt framtung.

Ska beräkna mitt Center of Gravity på chassiet och filura lite. Tror jag ska satsa på ca 5 % Anti Dive.

Mvh Pär

Tack Pac ! För att du styrde in mig i detta geometriska träsk notworthy.gif

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Antisquat var väl inte heller populärt hos SFRO enligt boken, eller var det bara en rekommendation att 4 länken skulle vara parallell och med lika långa stag?

Hursom, du har ju fått okej av Gustaf och han bedömer ju köregenskaperna som viktigare som tur är.

Link to comment
Share on other sites

Att C4:an har så mycket som 10,2 graders anti dive måste bero på att den är väldigt framtung.

Antigen det eller så vill de kompensera för väldigt mjukt ställd fjädring.

Ska beräkna mitt Center of Gravity på chassiet och filura lite. Tror jag ska satsa på ca 5 % Anti Dive.

Det är avsevärt mycket mindre än vad C4'an har men jag tror att du är på helt rätt väg. frågan är bara hur du skall få balans mellan fram och bakvagn, samma på bägge eller kanske låta bakvagnen vara någon procent mindre aggresiv i sin sättning för att uppnå harmoni?

Tack för att du delar med dig så frikostigt av dina tankar och ideér runt det här området. Du har heöt rätt i att det är ett "träsk" och man bör ha tungan rätt i munnen när man navigererar det för att bilen inte skall bli totalt okörbar.( Kan det vara därför SFRO avråder..???)

Anyhow, God Jul på dig Steel och alla andra också såklart. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack det samma Pac !

Ja, detta är sannerligen inte lätt. Det finns väl en anledning till att det flockas ingenjörer runt tävlingsbilarna i depåerna. Läste att Mattias Ekström i DTM hade en ram av parametrar gällande chassie inställningar att hålla sig inom fastställda av Audi:s chassiekonstruktörer. Det var inte förrens i slutet av säsongen han tilläts att gå utanför dessa och då kom även resultaten. Mao det är inte alltid som teori och praktik stämmer överens.

Tycker att ju mer man läser ju mer osäker blir man. Mitt chassie skiljer sig inte väsentligt från C4:ans, lite lättare och lite lägre tungdpunkt. Viktfördelningen är även den relativt lika. Det bästa är kanske att utgå från det som är känt och sedan bygga in möjligheter för justeringar.

Får suga på detta under helgerna, har kommit till den punkt i byggandet där jag måste ha axlarna för att fortsätta.

Ska byta lysrör i verkstaden, skulle ha gjort det för länge sedan, får göra det i stället.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Har du kikat på cobrabyggare? Min svåger bygger cobra på c4 och (detta är hörsägen och så som jag kommer ihåg att det sades) så var anti-diven lika bra att räta upp på de byggena.

Nu säger jag inte att du bara skall göra det, men om andra funderat över det så hade jag nog kikat vidare själv då du kommer få en avsevärt mycket lättare vagn, och cobror kall tydligen finnas några med samma upphängning.

Det är jag som är svågern som bygger Cobra, den senaste infon jag har är att du struntar helt i antidive. Montera övre bärarmen helt horisontell sett från sidan. Sedan byter du plats på höger och vänster övre bärarm, den är vinklad ute vid spindelleden så det blir bättre så. Du kommer se det när du monterar dom.

Jag återkommer om jag kan vaska fram mer info om bakvagnen. Vilken årsmodell har du på hjulupphängningarna? Det gjordes ju förändringar under åren, infästningar för undre bärarm bak samt toestaget bak.

Edit: Hmm detta blev visst mitt första inlägg på forumet.

Edited by klingan75
Link to comment
Share on other sites

Det är jag som är svågern som bygger Cobra, den senaste infon jag har är att du struntar helt i antidive.

Det här är riktigt intressant! Varför har du valt att göra så?
Link to comment
Share on other sites

Hej, Svågern smile.gif Kul med Cobrabygge. Har du nån tråd på crocs ? Är det ett Autofabchassie, kolla Kulles svar.

Mina axlar är av senare årsmodeller -88 - 96, t.o.m dana 44 .

Detta med antidive och antisquat är ett otroligt intressant ämne och det kräver som Pac skriver att man har tungan rätt i mun. Är inne på att man ändå måste utgå från det kända, svårt att negligera GM:s mångåriga utvecklig av C4:an, och försöka interpolera det in i mitt chassie. Vilket egentligen var Pac:s utgångspunkt när vi började denna diskussion.

Har läst om att man ska skifta övre bärarmen och tack för att du bekräftar det. Är nog mycket riktigt att man inte behöver antidive i Cobror och märker man som lekman skillnaden mellan 0,2 eller 4 graders antidive ?

MEN vore det inte trevligt för sakens skull att optimera chassiet och LÄRA sig hur det fungerar. Får man då på köpet ett bättre fordon är det ju toppen.

Ser med spänning fram emot ifall du kan hitta något matnyttigt om bakvagnen.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Borra flera sepparata hål du kan skruva bärarmsfästet i?

Gör du dem lite i sicksack kan du få tätare, skulle kunna kombineras med för brett bärarmsfäste så tar du caster skillanderna med distanser där?

Om man ändå har lösa bärarmsfästen går det ju att göra några olika för att ge justering via byte av fäste.

Om du efter mycket körning och justering känner att du vill ha hål mitt emellan, använd svetsen...

En annan ide är ett lite längre bärarmsfäste med flera hål för att fästa i, lite som man brukar har för stagen tilll en stel bakaxel?

/T

Link to comment
Share on other sites

Caster ger camber-gain i kurvorna så det enda som stoppar *Excesser!!!" i caster är att du skall orka vrida på ratten. Caster ger en "följsam" bil, skapar stabilitet, återstyrning och "mycket ratt-känsla". Jag tycker inte att tex 10 grader caster är "för mycket" på våra lätta bilar.

Vad har C4'an för caster normalt och vad har spindlarna för King pin inclination(KPI)?

Kommer du att ha styrservo?

Link to comment
Share on other sites

tpau, ja det troligaste är lösa fästen för bärarmarna. Men törs man fastställa, som Pac föreslår 10 graders caster, kan man eventuellt ha avlånga hål för 5-10 graders antidive och sedan nån låsning eller neutrallänges bult alt stift som man har som vridcentra....hmm får skissa i caden.

Pac ska googla fram uppgifterna.

Den filmen var ju väldigt rolig att se, kanske blir bra det här laugh.gif

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Det fanns ändå lite matnyttigt i bygget på filmen.

- De pressar ner ett "rensat C4-chassie" till ca 1050 kg => I princip består det av samma grejor som ditt förutom själva chassiet? Så din vikt borde hamna däromkring, kanske 100-150 kilo mindre mot bakgrund av att du har byggt flera byggen och vet hur du spar vikt?

- Den var väldigt "lätt i röven", de spann flera gånger med den... Med den viktfördelningen de hade var orginalfjädrarna för mjuka, framför allt fram.

- De använde orginalbromsar men med andra skivor och belägg, funktionellt men tungt.

Det var det jag lyckades plocka ur filmen, vad har jag missat? :)

... kanske blir bra det här laugh.gif

Det självklart att det blir! :)

Nej, nu skall jag ner i garaget och montera led-lysrör, "varde ljus!" :D

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Bra då blir du "upplyst ".

Även jag monterar led lysrör smile.gif halva energikosntaden !!!

Ett helt rent C4 chassie, bara skelettet, väger ca 360lbs eller ca 163 kg. I filmen skär de bort en del plåt men svetsar en helbur samt en del krimskrams. I mitt chassie är buren integrerad i konstruktionen. Har köpt en traversvåg på Biltema, som tål 300 kg, ska bli väldigt intressant att väga när allt är svetsat. Din gissning Pac på 100 -150 kg mindre vikt totalt är nog inte helt fel.

Caster 5-7 grader positiv

Camber fram /bak , 0-3 grader neg, beronde på om väg ( 0 ) eller bana ( 3 ).

Toe fram 0 , bak 1/8 " neg

KPI 19 grader

Kända vikter so far:

IRS bak 178 lbs Dana 44 7-9 lbs mer ca 84kg.

Motor 227 kg

Låda 60 kg

Batteri 26 kg

Tank/soppa 76 kg

____________________

473 kg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...