Jump to content

Saab7a med gener från flyget


Recommended Posts

Hejsan alla!

Tänkte jag skulle dela med mig av mitt och min fars bygge vi håller på med! Det vi bygger är en Dala7 med Saab motor. Bygget är flyg inspirerat med lite småsaker här och där. Och tanken med bygget är en rolig liten leksak i ett ”strictly business” stuk.

Huvud ingredienserna i denna sak kommer vara:

Chassi: Dala7

Motor: Saab llt, som senare kommer att bli heltids alkoholist.

Växellåda: Opel R25-28

Koppling: Saab Viggen eller liknande.

Bromsar fram: Toyota supra mk3 skivor med Porsche ok

Bakaxel: Volvo 1031 lamelldiff med elektrisk låsning

Bromsar bak. Saab 9-5 Aero skivor med Porsche ok

Vi har jobbat lite på denna bil ett tag så första inlägget kommer vara av modell större.

Allt började med att vi köpte ett färdigsvetsat dala7 chassi. Med coilovers, och div plast detaljer

91F7cur.jpg

Har sedan tidigare haft en förkärlek för saab motorn och hur lättrimmad denna motor är. Så det var det självklara valet för oss.

pYgy1bG.jpg

Efter en helg av mycket huvud kliande så hade vi måttat in motorn och växellådans placering och det var dags att tillverka lite motorfästen. Då ingen av oss är expert i CAD så gjorde vi en mall i papp och lät en lokal firma skära ut dem i deras vattenskärare. Motorfästena svetsades och motorn hamna på plats.

MA4cNUS.jpgayRqBbe.jpg

Sedan var det dags för stol och pedalstället att monteras. Valet av stol föll på Tilletts B6 stol och pedalstället är Willwoods hängande.

dUzUW4p.jpg

Efter detta så gav vi oss på det som hitintills har varit det absolut svårast. Framvagnen och allt vad den innebär. Har ännu inte riktigt fått till den då de övre bärarmarna är för korta. Så vid max utjustering så har jag en camber på ca: 3 grader och vad jag har läst mig till så ska det ligga runt 1 grad?

3DjNP1V.jpg

Efter många timmar funderande så lessnade vi lite på att bara stå och kolla på en framvagn. Så började pilla med lite annat.

Till och börja med så svetsade vi om insuget så att spjällhuset nu mera pekar framåt.

DvDPNZw.jpg

Med insuget omsvetsat så kunde gaspedal och gasstång fabrikeras och monteras.

14gmLpX.jpg

Sedan har även en växel- och handbromsspak fabrikerats av lite gamla flygdelar.

lxEPPG2l.jpgEhjO6gB.jpg

Efter detta vad det dags för att bygga lite tank och batteri fästen. Och för det så behövs det ju en tank. Så efter litte måttande så lämnades tanken bort för svetsning. Den är gjord i rostfritt och rymmer ca: 27 liter. Tanklocket är ett äkte universal tanklock från flyget och är byggt för klara mach 1+ samt förberätt för snabbtankning ifall det nu behövs (måste bara hitta en bensinmack som har rätt förutsättningar för det...).

NEB8dbP.jpgDi0T7Nv.jpg

Nu det senaste dagarna så har även instrument panel börjat ta form samt att tank och batterifästet nu är klart.

EKny8ng.jpg

Såg att bilderna blev rätt så stora, hoppas inte detta gör allt för mycket

Mvh

Henrik

Edited by Henriksvantesson
Link to comment
Share on other sites

Coolt bygge, kommer flyga fram :prop:/>

Tur att det inte är bara jag som har problem med framvagnen.

Gillar ditt bygge, kommer att följa det. Det är bra storlek på bilderna, fortsätt med den storleken

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit. Kul bygge, du och farsan verkar kunna hantera verktygen.

Gillar när man använder saker till annat än vad de är tänkte till från början. :thumbsup:

Angående bromsar är Volvos 4-kolvsok från turbomodellen inte dumma.

Antar att ni har 140-spindlar och då passar de med lite modifikation.

Jag har 240 ventilerade skivor, 4-kolvsok, biltema-belägg (ska bytas...) och gjorde bromsprov i måndags.

9,1 m/s² på första försöket med kalla däck och inte riktigt justerad bromsbalans. 8,0 är gränsen.

Skulle lätt komma över 10 med lite justering enligt besiktningsmannen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kul att ni tycker att bygget verkar intressant!

Ska iväg senare idag och köpa bakaxel. Blir en volvo axel med elektiskt diff. Någon som testa detta på en 7a?

Angående bromsar är Volvos 4-kolvsok från turbomodellen inte dumma.

Antar att ni har 140-spindlar och då passar de med lite modifikation.

Jag har 240 ventilerade skivor, 4-kolvsok, biltema-belägg (ska bytas...) och gjorde bromsprov i måndags.

Okej! jag har funderat lite ang. vilka bromsar jag ska använda. Jag har ett par 2 kolvsok från volvo (740?). Det vekar som dom passar om man gör en adapterplatta till infästningen. Har haft ögonen öppna efter volvos turbo ok men inte hittat några ännu. Ingen som har ett par dem vill bli av med? :)/>

Mvh

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Skall man vara riktigt petig med retardationsvärden så behöver man inte 8m/s2 utan kravet är betydligt lägre enligt 41 kap bromssystem för amatörbyggda bilar i VVFS 2003:22.

VVFS 2003:22 41. kap

22 § Färdbroms skall vara så konstruerad att retardationen uppgår till minst 5,0 m/s2 då bilen, lastad till totalvikt, brom-sas från 80 km/h till stillastående. Vid bromsningen skall bilen ha frikopplad motor och hjulbromsarna vara kalla. Re-tardationen skall, vid utnyttjande av högst halva tillgängliga pedalvägen uppnås vid en pedalkraft av högst 490 N.

Om de i färdbromssystemet ingående komponenterna till-hör ett bromssystem vars konstruktiva prestanda är kända och dessa bedöms vara tillräckliga skall det anses som om kraven i denna paragraf är uppfyllda.

23 § Färdbroms skall, såväl när bilen är olastad som när den är lastad till totalvikt, på jämn vägbana med goda friktions-förhållanden medge bromsning utan låsning av något hjul vid retardationer upp till 6,0 m/s2.

Däremot är det bra ju bättre retardationen är men kraven är 5 repektive 6m/s2

Link to comment
Share on other sites

Är det 140-spindlar behöver ni bara fräsa av lite på anliggningsytan på oken.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23346945

Japp det har jag! Oj verkar som jag gjort jobbet att hitta bromsok svårare än vad det egentligen var tack så mycket!

Hur löser ni spärren på handbromsspaken?

Vi slaktade en gammal handbroms från en golf och tog själva spärrplattan ifrån den. Bortsett från det är det hemmagjort. Handbromsspaken är både självlåsande som en traditionell handbroms men kan med en spak ändras till ett "sport" läge där man manuellt måste låsa den igenom att själv lyfta på låsspärren för att den ska låsa. Kan om ni vill ordna en närbild på själva handbroms spaken där man mera tydligt ser hur den fungerar.

Mvh

Henrik

Edited by Henriksvantesson
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej igen!

Har hänt lite mera i verkstaden sedan senaste uppdateringen!

Har bytt bort 140 spindlarna mot ett par 740 spindlar vilket löste vårat camber problem.

Vi hade dock kvar problemet med att styraxeln tog i bärarmen vid fullt rattutslag och utfjädring. Detta har vi nu löst genom att svetsa om bärarmarna. Så nu är det fysiskt omöjligt att dem ska krocka med varandra.

rvoNVC9.jpg

Iom det nya bärarmarna så fick vi flytta styrväxeln ännu en gång. Fästet blev en combo av förstärkning av det nya bärarmsfästet och fäste för styrväxeln.

TEfxpi9.jpg

Efter styrväxeln position var bestämd så var det dags för att "koppla in ratten med hjulen".

v6Qdscr.jpgjUDPYJ6.jpg

kS5qErf.jpgM1awH2e.jpg

För att sedan får lite mera markfrigång så har vi nu satt kapen i oljetråget och plockat bort ca 80mm. (Så nu skruvar inte oljepluggen ur sig när man flyttar bilen..)

För att inte förlora allt för mycket oljevolym så byggde vi ut oljetråget. Så volymen är ungefär den samma som innan.

zNI9ztn.jpg54JXYGq.jpg

Det var allt för denna gången!

Mvh!

Edited by Henriksvantesson
Link to comment
Share on other sites

Gött jobbat grabbar ,fortsätt så :thumbsup:/>

En undran ,740 spindlar ,är det mcpersson orginal ? om det är det så kommer nog sfro ha synpunkter på

den nedre leden då man inte får använda sådan led när stötdämparenFjäderkraften går genom den undre länkarmen, risk

för separation på leden.

Mvh Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hejsan allihopa!

Här kommer en lite sen uppdatering.

Det har hänt en del med bygget. Var ju trotts allt ett tag sedan jag uppdaterade denna tråd!

Så här kommer en jätte uppdatering med massor med bilder!

Då framvagnen förhoppningsvis kan betraktas som nästan klar så var det dags för lite kylarbygge/kylarfäste.

Vi började med att göra en kylare samt intercooler av lite gammal kartong!

VryyXkQl.jpg

När alla mått var klara så skissade jag ihop en liten skiss i paint och lät Winnerracing i kina tillverka den åt mig. Mycket smidiga att ha o göra med + att man får en skräddarsydd kylare för "små pengar".

MQ86hQWl.jpg9Z0IGjSl.jpg

bXDyfDSl.jpg

Sedan var det ungefär påsk och Bilsportsmässan var på elmia. Där hade Finess bra erbjudande på deras burar. Detta var ett plus då jag ändå tänkt köpa en och fick den nu till ett mindre pris :D. Efter vi tagit massa mått så beställde jag en.

Huvudbågen visste jag att den skulle passa. Det jag inte var säker på var hur den främre bågen skulle passa.

3IgFfqMl.jpgXs7UyxMl.jpg

Antingen var det lite tur eller så hade jag mätt och ritat bra i skissen jag gav dem. men passa gjorde den iaf.

Säkte huvudbågen lite efter första monteringen. Detta för att undvika "hockeymåls" effekten. Jag får dock fortfarande plats med hjälmen på och dryga dm upp till huvudbågen.

Den främre bågen monterades lågt för att få en frän attityd på buren/bilen.

fDmqiPVl.jpgvCLjw64l.jpg

0uXcuprl.jpg

Passade även på att använda ett av rören till avluftningen till tanken. Bockade ett hydraulrör och förde det upp och ner i en av bakåtsträvarna

B4gydWdl.jpgDoICmUEl.jpg

Fick äntligen beställt en intercooler och tryckrör.

Lite bilder på när det är svetsat och klart.

0xIHAJXl.jpg6LhD3Ovl.jpg

Märkte nu att jag missat helt att fota min fina kardan. Besällde en av Spalding i Göteborg.

Dock så kan ni se den på denna bild tillsammans med bränslerören. Mer om bränslesystemet längre ner.

jdzQAd6l.jpg

Efter jag monterade buren så fick jag tänka om lite med instrument brädan. Hade först tänkt att montera den bakifrån men detta var inte möjligt då buren begränsade detta. Efter en massa timmar av slipande och passande så monteras den nu ifrån förarbrunnen.

bHY9BvDl.jpg

Har sedan gjort hål för alla instrument, div lampor och strömbrytare.

McSgD1El.jpgH3yAlHhl.jpg

lXy8Eodl.jpg

Bränslesystemet består utav hydraulrör för matning och retur. Sedan är det E85 vänliga stålomspunna slangar från hydraoscand.

Under rören i kupén så kommer bromsröret till bakbromsarna gå samt batterikablar och div el till baklampor,bakaxeln mm. Ni ser även lite av torpedväggen som vi har börjat på.

CKuO15Gl.jpgx2wkww3l.jpg

mHobgbvl.jpgByjZTJ0l.jpg

Har nu under julledigheterna även fått byggt ett avgasrör.

ZPJs8TOl.jpgXdCbu0pl.jpg

7hpeR58l.jpg

(modell stuprör. Känns det som iaf.) Dock så menar dem ju på att, saab motorn vill ha 3" över 300hk!?! Vi får väll se hur tyst den blir.

fzKMgdel.jpg

(Har även bytt grenrör och turbo.)

Har även byggt en deffuser bak. Om det kommer fungera som den är tänkt vet jag inte men. Det ser ju lite fränt ut iaf :)

dfRfT0Gl.jpg

Ungefär så här långt har vi kommit än så länge. Bifogar även lite bilder på hur den ser ut nu när allt är monterat. Observera att jag även bytt fälgar. Dock så är de kanske lite breda fram (10"). Men de tar inte i bärarmarna fram så dem lär ju fungera att åka och köpa glass med. :)

5NliSiml.jpgDz2Lkj5l.jpg

Näste steg är att montera bromsar, dra bromsrör, fixa fäste för bälte o slutsvetsa ramen sen räknar jag med att den borde vara klar för SFRO 1. :D

Har en liten fråga.

Vart köpte ni era baklampor/blinkers/framlampor?

Till baklamporna är ute efter något i denna stil med dessa hella lampor.

VKvq42Ll.jpg

.

Edited by Henriksvantesson
Link to comment
Share on other sites

När jag shoppade var det delvis utplockat men de hade forfarande gott om dem på centrallagret så värt att fråga om det också.

Okej, får se vad dem säger! :)

Fränt bygge! :thumbsup:/>/>

Tack tack!:)

Ska se till o bli lite bättre på att uppdatera tråden också :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ju mkt trevligt ut, såg på din bränslepumps arrangemang och såg inga filter kanske svårt att se på fotot men efter mina 5 säsonger nu med filter både på sug och trycksidan så håller pumpen bra , förstörde 2 st pumpar när jag inte hade filter på sugsidan (finns ju alltid lite skräp kvar i tanken).

Motorn klarar sig med 2 " rör upp till ca 260-70 hk sen räcker det med 2,5", ska du över 350 hk så bör man nog ha störreprop.gif

Ska du leda avgasröret bak och ut under bakdelen? eller avslutar du nu med en krök där det sitter? tror att med den lilla diametern på dämparen så kan det bli svårt med ljudet även med turbosad.gif

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har tänkt att göra om röret efter pumpen och montera ett filter där. Har lite platsbrist innan pumpen, men letar efter ett litet filter som kanske kan få plats innan också, men har inte hittat något ännu.

okej, men då är det inte helt galet ändå. :thumbsup:/>

Ang. avgasröret är det inte 100% klart ännu. Tanker föra ut det på sidan med en krök. Ang. ljudnivån så tänkte jag starta med det jag har. Låter det på tok för högt så har jag plats för ett större ljudämpare längre fram.

Kul att du tycker om den. Ditt bygge är mycket fint det med! :)/>

Link to comment
Share on other sites

Är ju mest downpipen som behöver vara lite grov. Vad har du för turbo nu?

Kolla biltemas lampor:

Har en mitsubishi Evo 8 turbo. Denna är Motroterande vilket gör grenrörs installationen mera kompakt. :)

Låter som att jag får ta en tur på stan och kolla in lite lampor. Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Liten uppdatering!

2015 verkar lovande har fått skuvat en del och bilbygget går framåt!

Både downpipen och avgasröret har blivit helsvetsat.

Y8l3vkgl.jpgmO5qd6Jl.jpg

Oljekylaren har blivit monterad och fästen byggda. Denna kommer få kylluft matad ovanifrån genom ett scoop från sidan och kommer tömma den varma luften bakåt/neråt via ett utsläppsscoop för att skydda den från stenskott.

hOrM7Uhl.jpg

Har även beställt lite smågodis från USA men mer om det senare!

Ha det fint :)

/Henke

Link to comment
Share on other sites

Ser jättebra ut thumbsup.gif

En grej som jag missade på mitt bygge var att ha styrstången justerbar i både höjd och sidled, när man torrsitter

under byggtiden så blir det inte alltid rätt prop.gif och det får jag nu lida för med lite merjobb för att ändra.

Under säsongerna som man kör så "ändrar" man sig lite hur man vill sitta och man kanske tom byter stol och pedalställ

(som jag gjort) och då blir det lättare om man har justermån.

Fortsätt med ditt fina byggen och mer bilder racesmile.gif

Din lösning för oljekylet funderar jag på att kopiera då jag kan behöva en liten större oljemängd, hur mkt rymmer ditt kyl tro?

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Ser jättebra ut thumbsup.gif

En grej som jag missade på mitt bygge var att ha styrstången justerbar i både höjd och sidled, när man torrsitter

under byggtiden så blir det inte alltid rätt prop.gif och det får jag nu lida för med lite merjobb för att ändra.

Under säsongerna som man kör så "ändrar" man sig lite hur man vill sitta och man kanske tom byter stol och pedalställ

(som jag gjort) och då blir det lättare om man har justermån.

Fortsätt med ditt fina byggen och mer bilder racesmile.gif

Din lösning för oljekylet funderar jag på att kopiera då jag kan behöva en liten större oljemängd, hur mkt rymmer ditt kyl tro?

Jörgen

Hej Jörgen! Kul att du gillar bilen :thumbsup: :)

Jag funderade på att göra den rörlig. Men kom inte på något bra sett då det är jäkligt trångt bakom instrumentet och ner mot bena. Har du det rörligt eller har du helt enkelt byggt om det vid behov? :)

Hur mycket olja kylaren rymmer vet jag inte, det är dock en 19 raders från J-spec. Oljekylare. Sedan till kommer det lite mera volym i rör och så. Tanken med denna montering är att inte oljan skall rinna tillbaka ner i oljetråget, utan stanna kvar i oljekylen. Vilket i teorin skall spara på lagerna vid uppstart. Då oljetrycket bör komma snabbare. :)

Om man sedan inte vill bygga en egen tratt så såg jag att det fanns och köpa i plast. Dock så behövde jag en vinkel på inloppsröret och byggde då en egen :)

Edited by Henriksvantesson
Link to comment
Share on other sites

Oljekyl, samma ide där att lägga den i nivå med sumpen för att öka volymen lite och att det inte

ska rinna tillbaka.

Styrstång,

Nu har jag gjort hålen lite avlånga så att jag kan flytta den upp ner +- 15mm ca, sidledes har jag inte gjort än men skulle behöva

flytta den ca 20mm höger, vi får se när detta görs laugh.gif

Det räcker ju om du kan göra den lite justerbar vid infästningen ,säg kanske +-10mm för ute vid ratten så blir det oftast mer.

Men du kanske har bättre koll än vad jag hade på vilken stol jag skulle använda redan ifrån början prop.gif

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Okej, Men då får du lossa skruvarna o flytta det manuellt upp/ner? :)

Det känns som något jag får ändra ifall det behövs. Men det får bli ett framtida projekt efter lite körtid. :) vem vet jag kanske har lyckats hitta den perfekta rattpositionen redan nu :prop:

Edited by Henriksvantesson
Link to comment
Share on other sites

Yes, lossa skruv och flytta.

Nu när man vill flytta om lite i sidled så är det problem, ångrar att jag inte tänkte på detta då jag byggde för det

är så lite merjobb under byggfasen att göra detta än senare,,men alla får göra som dom vill prop.gif

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

hmm, ska försöka klura ut någon bra lösning för att ev. kunna få den lite justerbar.:) Att göra hålen ovala löser ju bara problemet med kunna justera styraxeln i sidled.

Fortsättning följer...

Håller på att rita upp lite adaptrar till bromsoken. Dessa tänkte jag få frästa i aluminium. Men fråga är ifall det är lämpligt med aluminium eller om man ska köra på stål.

Ifall aluminium vilken kvalitet kan vara lämplig då? :)

Så här är tanken att de ska se ut:

Fram: Den är ca: 18x30mm som smalast och 57x30/57mm som tjockast

TdcvN8Dl.jpg

Bak: Den är 22x33mm som smalast och 35x33mm som tjockast

Sbre9ePl.jpg

Edited by Henriksvantesson
Link to comment
Share on other sites

Alla adaptersatser som säljs typ willwod är ju alu och så länge det är av karaktären fyrkantig metallklump så känns det ganska safe.

På den främre adaptern käns det som att du för in ett böjmoment på den vänstra sidan, dvs inte så snyggt kraftflöde.

Men jag är lite dålig på hur mycket last vi faktsikt pratar om, dvs om din adapter är så gravt överdimmensionerad att ett lite knasigt kraftflöde inte spelar någon roll...

Om du känner dig lite bekväm med mekanik skulle ju ett enkelt överslag vara vilket bromsande moment som krävs för att orsaka en retardation på 1g

Om du tar allt moment på ett hjul så får du ju viss säkerhetfaktor.

Den kraft du får vid bromsokshållarens radie ger ju ett litet hum om hur mycket din adapter ska hålla för.

Dvs är det tio kg eller tio ton.

/T

Link to comment
Share on other sites

Jag är pappaledig och behöver lite hjängympa så jag räknade lite, hoppas att du inte tar illa vid dig.

Inte direkt anteckningar som skulle gillas på en mekaniktenta men håll till godo.

Uppe till vänster ser du ett hjul där bromsokets bromsande moment behöver vara samma som däckets bromsande moment (ekv 1)

Samt att den bromsande kraften på hjulet är bilens massa gånger önskad broms acceleration.

När vi bearbetar algebran lite landar vi i att kraften på förbandet till bromsoket är

Fb = m * a * Rd/Rb

Där

m = bilens massa

a = önskad bromsacceleration

Rd = däckets rullradie

Rb = bromsokets inföstningsradie till navet

Med mina hittepåsiffror landade vi på strax under två ton

Det är att relatera till att de flesta standardbilsbromsok sitter på två stycken M8 skruv som har en skjuvhålfasthet på ca 1,3 ton styck

(jag har mina konstruktionshandböcker nedplockade i en låda iom att jag inte arbetar så den styrkan ör hämtad från nätet)

Nere i högra hörnet ser du en gissning på vilken. Böjande radie du skulle kunna ha, jag gissade på 40 mm för att det var en rund och fin siffra.

Med den siffran utsätts konsolen för ett böjmoment i häradet 720 Nm

Sen funderade jag lite på ett hålf prov till din konsol, det vore ju snyggt om man kan könna efter att den håller hemma i garaget

Enklaste sättet är nog om du kan få på en stor skiftnyckel med en förlängning ut till en meters hävarm och därefter stå på den utan att konsolen flexar, så är den stark nog.

Minskar du hävarmen minskar du böjmomentet.

En halvering av hävarmen halverar det böjande momentet.

Fundera och räkna lite vill du resonera mer så gör jag gärna det

/T

post-3791-0-00549600-1424688471_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Missade att svara om material val.

Det är klart du ska tillverka dessa prylar av alu.

Ska du göra motsvarande av stål sä börja med att svetsa ett ämne av ca 5 mm plåt och rör och sen finbearbeta ytorna för passform.

Nuvarande konstuktion blir onödigt tung i stål.

Jag är inte tokbra på vilka alu legeringar som är slagsega så jag vill inte ge en rekommendationtill framadapterna.

Men till bakbiten så kommer godtycklig alu i höga ändan av 60 eller 70 serien att funka utmärkt så l änge den är härdad typ T6

/T

Link to comment
Share on other sites

Tack för inputen :notworthy:/> Vi hade en diskussion om just detta när vi ritade upp den, det var just därför vi undra om material val. Men vi bestämde och låta tillverka dem så får vi kolla/känna på det när det är klart. Dem ingående komponenterna gjorde det svårt att konstruera den på något annat sätt. Framtiden får visa om det blir bra :prop:/>

Ha det så bra!

Link to comment
Share on other sites

De bromsok med M8 (flytande ok) Där tar inte M8 skruvarna upp bromskraften. De håller oket i läge och klotsarna tar kraften mot okhållaren som brukar sitta med M10-M12

Link to comment
Share on other sites

De bromsok med M8 (flytande ok) Där tar inte M8 skruvarna upp bromskraften. De håller oket i läge och klotsarna tar kraften mot okhållaren som brukar sitta med M10-M12

Håller helt riktigt med Thomas. Kraften tas upp av M12 skruvarna. Och dom M8 skruvarna som bara håler oket på plats i hållaren brukar dessutom vara 10.9 eller 12.9 i tex Girlingoken som har den konstruktionen. Ingen sätter väl bromsoket med M8 skruvar hoppas jag?

Link to comment
Share on other sites

Hopsan, tankevurpa.

Kom bara ihåg att jag brukar använda 13 mm nyckel för att byta klossar.

Med de siffror jag kom fram till känns en storlek större vettigare trodde mest att missmachen va för att jag räknade lite våldsamt...

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan allesammans!

Här kommer en liten uppdatering.

Har fortsatt i oljekylar hörnan och fått till rör och slang. Så länge det håller tätt så är det klart! :racesmile: Men det märker vi när uppstart sker!

pp6FShKl.jpg7380zqdl.jpg

Har även börjat måtta in lite generatorfäste och som tur var så passade generator jag hade perfekt i saabs orginal fäste. :)

VtVKviYl.jpg

Har även börjat lite på en ny gaspedal med det får ni se nästa gång :prop:

En fråga hur stor remskiva har ni på era generatorer?

//Henke

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

God dag allesammans! :)

Som lovat kommer nu lite bilder på den nya gaspedalen!

Detta är vol. 3 och förhoppningsvis den sista.

Den är gjord i aluminium tillsammans med lite länkage från SAAB 340. (Man kan ju inte snåla med de gamla flygprylarna) :banana:

i43Otcxl.jpgHuPXbeSl.jpg

Fick även gjort en kardanfångare nu över påsken. Räcker det med en fram eller ska man ha en bak också?

0SOCcCol.jpg

Ha det så fint

Henke

Link to comment
Share on other sites

Angående generatorremskiva. Min Denso generator har max varvtal 16000 rpm och den startar laddning vid 2500 rpm.

Försök hitta specifikationen för din generator och räkna ut vilken diameter som remskivan bör ha.

Link to comment
Share on other sites

Fick även gjort en kardanfångare nu över påsken. Räcker det med en fram eller ska man ha en bak också?

Du behöver sannolikt en i bak också, sen är väl detta något man kan se som "det vill man nog ha" och gärna så tajt som möjligt. Ens överkropp sitter ju inte långt ifrån bakre knuten och en vispande kardan är nog rätt elak.

Vad du måste ha konsulteras dock bäst med din SFRO-man

Link to comment
Share on other sites

Ja det var lite så jag tänkte också. Jag menar går den av där bak så lär ju den lilla stumpen slår rätt fint rakt in i stolen..

Blir att göra en till. Hur tjockt material har ni byggt fångarna av? Den fram gjorde jag av 4 mm plåt.

//Henke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...