Jump to content

Leaderboard

  1. steel

    steel

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      8

    • Posts

      1,399


  2. Göran Nilsson

    Göran Nilsson

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      7

    • Posts

      818


  3. swedishGT40

    swedishGT40

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      7

    • Posts

      1,708


  4. BeLo

    BeLo

    Locost Sverige medlemsklubb


    • Points

      6

    • Posts

      732


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/26/2025 in Posts

  1. Rutor i och för första gången test tur med fullladdat batteri ( hankat runt på 20% förut ) Känns som jag hitta några hästar till , vet inte hur Leaf motorn reducerar när volten sjunker men effekten höll i bättre nu.🤔 Men måste nog skaffa andra däck , begagnade kinekulle r888or har ju en viss bestående snedslitning ( höger varv och kvarnen) . Gäller hålla i ratten när vägen är spårig inga sånna tendenser förra året .
    6 points
  2. Provpassning med lånad kaross! Hjulen verkan hamn på skapligt rätt ställen och får plats innanför skärmkanterna, även om det är tight. Fälgarna är bara tillfälliga med 13" fram och 15" bak. Original var det 13" runt om men betydligt mer gummi bak enligt de bilder jag sett. Detta får bli en sista uppdatering innan mekande i garaget ersätts av segelbåtsfixande och åkande med sommarfordonen. Ha en riktigt skön sommar!
    6 points
  3. Slipat, slipat och slipat är vad jag gjort sista tiden. Men har även limmat fästen i framhuven Backspeglarna är på plats, inga högkvalitativa grejer precis upptäckte jag. Dessutom var jag inte nöjd med armen mellan spegel och karossen, som tur var hade jag rör i rätt dimension så att jag kunde tillverka nya. Nu ska jag vila tummarna efter allt slipande 👍
    5 points
  4. Motor på plats. Som vanligt lite mer pyssel än förväntat. Hade god marginal till chassiekonstruktionen för själva motorn men inte för orginal motorfästen. Fick flytta lite rör och massera lite på fästena innan allt kom på plats. Inte blev det bättre av en rejäl mancold, gick nog bara på halvfart i både kropp och hjärna😬 Mvh Pär
    4 points
  5. Testade av lite el idag, primärt kupé och ytterbelysning. Har inte testat torkarmotor eller handbroms än då dom inte är inkopplade. Resten fungerade finfint sånär som ena sidoblinkersen där lamphållaren inte verkar lira riktigt med lampan. Funkar finfint på andra sidan där det sitter annat fabrikat, så får se över o byta troligen. Hittade en felaktig funktion som har med tändlåset och huvudreläet att göra, så får plocka ur instrumentpanelen och se om jag la något fel eller tänkte galet. Nu drar tändningen reläet oavsett läge, så fel är det iaf 😊 Fick hem o slutförde remskivan idag också. Den är monterad och jag kan nu kontrollera nivån mot generator och ac innan jag fixar in löprulle och längre rem.
    3 points
  6. Är snart klar med chassiet, sugen på att sprätta loss det från jiggen och få det på hjul. Svesat till 75 %. Men får bärja mig tills motorfästen, pedalställ och ratt är på plats. Det kan ju trots allt röra lite på sig. Mvh Pär
    3 points
  7. Glad i hågen i tron att kylsystemet var så när som klart så brände jag dit fästöron för expansionskärlet och stängde huven, eller? Nej... Den går inte igen längre, för att expansionskärlets hals slår i huven! 😭 Bara o ta tag i skiten, skära av övre plåten, vinkla om o ändra placering på halsen o svetsa ihop allt igen samt täthetskolla igen o fixa några små blommor... 4 timmar senare är det dock klart och inget av det jag tänkte göra idag vart gjort 😅 Tänkte beställa hem an8 svetsstos med plugg som innehar o-ring samt ta upp servicelucka under kylrören/handbromsvågen så man kan justera handbromsen samt dränera systemet enkelt.
    2 points
  8. Ja, att få det integrerat snyggt är givetvis en utmaning, men det är väl därför vi bygger bilar, för att komma på lösningar. 😂 Om jag googlat rätt ska DRL ha en E4 märkning på glaset(inte i ringen), kan det stämma? Jag tänkte isf försöka hitta original från en Wrangler, helst från skroten. Den borde väl ha rätt märkning?
    2 points
  9. 2 points
  10. Efter några år av uppehåll av byggande så kör jag igång en tråd igen. Den förra 7uliusS7 bara går och går, så något blev rätt med den. En helt scratchbyggd bil efter egna idéer och med målet att vara bekymmersfri och praktisk. Körd till och från ett antal trackdays, med undantag från den första träffen på Kinnekulle några veckor efter det enskilda godkännandet, och tre dagar i rad i Finland på Botniaring och Kemora. Efter det efter en dag på Gelleråsen. Körde totalt 7 trackdays från den 7e juli första året. Den består av en helt egen ram, en Saabmotor, Omegalåda, 1041 bakaxel och 210 liter bagageutrymme, vilket jag tror är helt unikt i en 7a. Allt på bilden får plats .. Den bilen sålde jag efter 1500 mil 2018, men köpte tillbaka den i somras efter sex år av saknad. Nu är den precis som den var när jag sålde den. Nu är det ett 200 kilo lättare bygge på gång. SFRO1 gjordes för tre veckor sedan. Nu är ramen målad och återmontering pågår. Receptet är som följer MNR Vortx RT+ ram, vilket innebär att man får göra om en del saker. Jag har lagt till en del rör i kardantunneln som helt saknade diagonala rör, ett par extra rör ner mot motorfästen och fick kapa bort hela styrväxelfästet för att jag kortat styrväxeln för att få till bumpsteer. Jag har också gjort baljor till golvet för att få ner stolarna och sänkt bågen. Zetec 2,0 helt ny motor. Tilton tvåskivig koppling på ett Turbosport 2,7 kilos svänghjul. Link Monsoon insprutning och GSXR spjällhus. Eget insug. Wilwood ok, bromsvåg och 260 mm skivor. CuNi bromsrör och lite Hydroscand slangar ut till oken. GF kaross som kommer att folieras pärlemovit. Sierra viscodiff Och typ 9 låda 13x6½ och 8 tums MB racing tredelade med magnesiumnav och aluminium banor. Avon ZZR 185 och 215/55R13 Återkommer med.uppdateringar Hälsningar Christer J
    2 points
  11. Fick hem avtappningen till kylsystemet idag, den svetsades in o det vart tätt o bra. Monterade ihop allt och började fylla. Tog inte många sekunder innan det började läcka från en klammer... Flyttade lite på den o fortsatte o fylla. Nu läcker det vid en annan klammer... Samma procedur igen o jag kan fortsätta fylla. Föregående klammer börjar läcka igen. Alltså v*fan!!! Släpper klammern o det läcker i ungefär samma takt som med klammern på. Med andra ord är fjäderklammern helt j*vla värdelös! 🤬🤬🤬 Skruvade på en vanlig klammer som jag hade innan jag bytte, tätt direkt. Så nu skiter jag i plasticeringen av slangarna o kommer tappa ur systemet, o byta ut alla fjäderklammer mot vanliga som håller tätt, slutdiskuterat om den saken 😝 Måste dock roa mig med o ta upp serviceluckan innan jag kan tömma systemet 🤣😆
    1 point
  12. Håller med dig Göran, vinkelslip och svets, underbara verktyg !
    1 point
  13. Hjälper min kompis att sälja sin super seven. Dax Rush med R1 motor inreggad 2009 som amatörbyggd samt med t12bf. Är byggd av Autofab som deras demobil och har haft 6 ägare. Tidig Yamaha R1 motor med förgasare ca 140-150 hk, paddel växling. Dubbla a-armar med Gaz coilovers sierra bromsar fram, bak de Dion axel med Gaz coilovers och sierra bromsar. Compomotive cxr 13" med Kumo v70a r-däck (215/50r13 soft fram, 235/45r13" medium) knappt inkörda. Vikt ca 500kg. Riktigt rolig och smått farlig att köra Pris: 145000kr Fler och bättre bilder kommer... Hör av er... Bild 1: Som bilen ser ut nu. Bild 2-4: Bilen med 17” hjul.
    1 point
  14. Sådant här tycker jag är roligt att göra, plåt, rör, svets, borra, det är annat än att slipa 😀
    1 point
  15. Idag dök en lite mindre generator upp på posten. Den gamla väger 10,5kg inkl fäste och spännare och den nya väger 3,4kg utan fäste så blir väl minst 6kg lättare. Skickat från min iPhone med Tapatalk
    1 point
  16. Lite småpill idag, drog klart tryckluften för lyftsystemet och monterade främre krängningshämmaren också. Hade besök av Klubbson dessutom, alltid trevligt och vi siktar båda på reggning o körbara bilar till sommaren 😁
    1 point
  17. Blev lite återmontering i helgen, halvvägs ungefär [emoji869] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    1 point
  18. Som smör... Nu står knixen bak vid växellådan på tur och sedan skall jag få över rörelserna till andra sidan lådan... 🙂 20250323_121229.mp4
    1 point
  19. Äntligen lite tid i garaget igen! Gjorde en liten tankevurpa med lagringen av växelspaken så delarna fick en runda till i fräsen. Nu finns det plats för axiallager och allt lirar finfint. Det ser också ut att funka på plats i bilen med och om jag justerar upp infästningarna något så blir det nog perfekt! Nästa steg blir att fästa nederdelen av spaken med ett stag i ramen så att hela arrangemanget glider i längsled när man drar i växelspaken.
    1 point
  20. Det är väldigt tillfredsställande att montera delar som är färdiga även om de senare ska demonteras inför lackering av ramen. Jag limmade ihop strålkastarhuset och lackerade dem, det blir rätt bra även om de inte är i kolfiber. Jag passade samtidigt att lackera ”korvarna” som sitter på de vertikal ytterdelarna på vingen fram. Så passade jag in de plana skivorna jag tidigare gjöt på ramsidan, många hål på rätt plats, länkarmsinfästningarns, styrstag, stötdtång till fjädring och bromslang.
    1 point
  21. Det rullar på så sakteliga och efter lite väntan på material, något omtag och det sedvanliga offret till skrotlådan så är nu växellänkaget på gång. Lite finlir till så är väl växelspaken klar i alla fall.
    1 point
  22. Fått lite gjort i veckan, fixat kablage till sprutet, gjort en batterilåda och dragit matarkablar till start å generator, tillverkat tankrör, lite vacum prylar mm, avslutade med att göra en grundmapp och efter det sedvanliga stöket med triggerfel så vart det en snabb provstart utan headers.... 481272391_28722461697399604_8060513333683150273_n.mp4
    1 point
  23. Vilket fabrikat skall man välja om man inte tar willwood och då inom samma prisklass? Och detta är då på en Mk Indy med zetec turbo motor.Kom med lite input tack
    1 point
  24. Viktigt att kontrollera hur stort utbudet av belägg är till oken man väljer och prislappen på dem. Beläggen är oftast viktigare än fabrikatet på bromsoket. Kanske inte lika viktigt för en ren gatbil eller om man bara ska prova på bana enstaka gånger, men värt att fundera på.
    1 point
  25. Kucklat lite med att få till något vettigt med remdragningen, inte det lättaste att få till, men tror jag har en lösning nu, vart ett extra löphjul och en annan 120ah BMW generator. monterat på taksektionen och testmonterat dach med instrument...
    1 point
  26. Bilen hemma efter SFRO 2 och reg besiktning så nu är det bara att vänta på nummerplåtarna. Ställt in bilen för vintern.
    1 point
  27. Usch, nu har det börjat snurra tankar om en 4-hjulsdriven bubbla. Bakre elmotorn från en Mitsubishi Outlander, en fram och en bak. Golf 1 har ju nästan samma spårvidd fram så det skulle gå att använda bärarmar, spindlar och styrväxel från en sådan. Enklast är nog en helt ny bottenplatta. Kanske likt Lupus gjorde i sin El-saab.
    1 point
×
×
  • Create New...