Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

Snyggt bagage :)

Håller med föregående talare att det inte känns rätt med generatorn monterad i chassit trots att motorn är stumt monterad. Det lär bli vissa rörelser ändå så min känsla är att det är bättre att generatorn följer motorns rörelse, speciellt nu när du ha en sån fin liten sak :) Jag satte min justering i överkant (en stålbricka med svetsad bult med muttrar för justering, har funkat kanon. Ingen stor justeringsmån så man får svära lite innan remmen är på ... :)

Link to comment
Share on other sites

Tackar alla för berömmet om bagaget :) Det var faktiskt en av de saker jag saknade mest förra säsongen tro det eller ej. Eftersom jag körde till jobbet nästan varje dag fick man ha väskan med lunchlådan i passagerarsätet. Nu blir det även lätt att ha med sig lånehjälm. Och kanske lite verktyg.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak jag inte är nöjd med är styrutslaget. Måste ratta friskt i tighta kurvor. Så jag funderade på en billig lösning.

Har sett att man kan köpa kortare styrarmar till vissa race-spindlar.

Volvo 140 är kanske inte rejs, men att flytta infästningen för styrleden är min idé.

Tydligen ska Ackerman ändras av kortare styrarmar, men jag känner inte honom.

Min tanke är att klämma styrarmen med M12-bultar och två bitar 6x35 mm plattjärn. Byta styrleden mot ett länklager som monteras på ena bulten samt stor bricka så inte ev. brustet länklager kan hoppa av.

Plus låsa konstruktionen med en bult i originalhålet.

Tankar och funderingar?

styrarm.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Det lär nog gå bra, men SFRO lär inte tycka om det. På Corvette C3 är det dubbla "hål" för styrstagen, de yttre är för manuell styrning och de yttre för servostyrning. Går det inte att borra ett "nytt" hål på styrstaget och "flytta in" styrstagen?

Kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Ackerman blir väldigt mycket sämre med den lösningen. Det skulle bli bättre om du monterar leden i den yttre bulten. Men jag undrar om du inte borde ha en till fast punkt, tex i okfästet eller nedre spindelleden också? Tänk en linje från styrleden, genom KPI och den ska träffa mitten på bakaxeln. Det är en grund till Ackerman. 140 spindeln är avsedd för en längre bil och dålig redan från början för våra bilar. Jag har tänkt i liknande banor men har tänkt att montera en större platta för att finna den bästa placeringen av leden just på grund av styrutslag och Ackerman. Rulla i spårsnö är ett bra sätt att se om det plogar fel. Det känns väldigt fel att veta att hjulen bara spårar rätt när man kör rakt fram.

Link to comment
Share on other sites

Det lär nog gå bra, men SFRO lär inte tycka om det. På Corvette C3 är det dubbla "hål" för styrstagen, de yttre är för manuell styrning och de yttre för servostyrning. Går det inte att borra ett "nytt" hål på styrstaget och "flytta in" styrstagen?

Kenneth

Christer Adell har flyttat in sina hål. Ser svetsat ut på hans spindlar.

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att det blir bättre ackerman med min idé.

Vattenpasset pekar på mitten av bakaxeln. Toe in är rätt.

Till centrum på undre kulleden (ungefär kpi) är det 19 mm.

Den gröna förlängningen av vattenpasset går faktiskt mitt på styrleden (ser inte så ut p.g.a. kameravinkeln).

Till centrum på en tänkt bult (röd ring) är det 13 mm.

Så nu har jag 19 mm fel och med nya lösningen 6 mm fel.

styrarm01_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Gjorde en aluminiumlist (blå på bilden) som går runt hela öppningen på bagageutrymmet. Hittade en passande gummilist på Swedol.

Aluminiumlisten ska limmas dit när jag gjutit bagageluckan. Måste veta tjockleken så listen hamnar rätt. Dock är gummilisten väldigt förlåtande.

bagage08_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Erland från Topplocksverkstaden ringde igår och sa att min topp var färdig.

Hans dom var: "Den var ju inte bra, och toppackningen har gått"

Han fick ta 0,4 mm för att få bort porer som var runt några kanaler.

Så jag antar att jag hittat anledningen till att den lekte rökmaskin ibland.

Link to comment
Share on other sites

Ska flytta min kylare som satt nästan intill motorblocket innan. Kommer samtidigt flytta IC:n.

Vilken bör sitta längst fram och få mest kalluft? IC:n eller kylaren?

Tror inte det spelar mig någon roll rörmokerimässigt. Allt måste ändå göras om.

Link to comment
Share on other sites

Nej, detta är en Truetrac köpt via Jegs. Samma som bakaxeldelar.se säljer (912A588). Nu i efterhand skulle jag kanske köpt där istället.

La min beställning och betalade till Jegs 28 oktober. Första diffen tappades bort av FedEx i USA någonstans.

Den ekononomiska vinningen efter tull och moms blev ca en tusenlapp. Inte fy skam i och för sig. Och jag har ju inte missat körning direkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Funderade och tänkte lite mer igår angående flytt av styrled. Christer var inne på att fästa något i undre spindelleden också, och så får det bli.

Plattjärnet är 6x35 mm och jag tror ratten slits ur händerna innan det går av.

Länklagret är det bästa McGill Motorsports har. Det heter Ultra High Performance och har teflon och kevlar någonstans i sig, måste ju vara bra :)

Ska montera en stor bricka under länklagret så det inte kan hoppa av om det brister.

Länklagret sitter exakt mitt emellan originalhålet och undre spindelled, men det går ju att borra fler hål om det blir för trögt.

Ska bara göra stopp på styrväxeln också.

styrning03_640.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Att montera en sådan var bland det första jag gjorde och den har fungerat kanon bra tror det är 1,5:1 jag har och det resulterade i ungefär 1,8 fult utslag.

Hade dock en upplevelse av att det var lite glappig i styrningen men det visade sig vara jag som glömt att dra en av knutarna eller om skruven lossat men vad vet jag.

Man vinner ju även på att man genom att fästa den på rätt ställe och kraftigt så behöver man inte ha något stödlager.

Hade det där emot varit idag så kanske jag lagt pengen på en kortad växel istället.

Inte för att jag är missnöjt men det fins väl kanske en anledning om varför flertalet av dom kortade växlarna ligger på 2,2 till 2,4 varv fullt utslag. Kan ju ha med kör känslan att göra.

Link to comment
Share on other sites

Väntar på bilder på den. Min KL Racing intercooler väger 7 kilo. Provade att kapa av gavlarna för att någon påstod att dom var tunga, men cellpaketet är riktigt tungt.. så det ramlade ner i skrotlådan, och jag orkar nog inte lyfta upp det och svetsa ihop det igen..

Link to comment
Share on other sites

Ser ju trevligt ut det där, var köpte du den? Det är stor skillnad mot min KL intercooler, den är ju uppbyggd av aluminium profiler i cellpaketet, inte konstigt att den väger bly!

Bakåtriktade anslutningar på den där, så passar den perfekt i min bil.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Då har du s.k. bar and plate. Betydligt tyngre, men tåligare mot stenskott och ska kyla något bättre. Vissa hävdar dock att tube and fin kyler bättre, så jag vet inte.

Här köpte jag:

http://www.ebay.com/itm/2-5-Inlet-Outlet-Universal-Turbo-Intercooler-18x11x3-Mirage-lancer-Esclipse-/181310293264?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2a36ef8510

De verkar inte ha med anslutning bakåt, men du är ju händig med tig-svetsen :)

Hittade med anslutningarna uppåt: http://www.ebay.com/itm/TUBE-AND-FIN-16-5-x-11-x-2-5-TOP-MOUNT-CUSTOM-JDM-ALUMINUM-INTERCOOLER-MAZDA-/130829751187?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item1e760f9393&vxp=mtr

Kan inte garantera att det är samma dock.

Link to comment
Share on other sites

Vägde lite saker igår, kan dela med mig om någon är intresserad.

Komplett Volvo 140-spindel inkl. lager och allt: 5,0 kg

240 bromsok inkl. belägg: 5,1 kg

240 ventilerad skiva: 5,9 kg

20 mm spacer från Manton: 0,84 kg

Fälg Rial Nogaro 17x9" med 255/40R17 Federal RSR: 23,1 kg

Fälg Rial Nogaro 17x8" med 215/45R17: 19,3 kg

Link to comment
Share on other sites

Vill bara dubbelkolla så jag tänker rätt.

Vattnet trycks in i motorblocket vid 3:an.

Vattnet går ut vid 1:an, genom turbon och in i anslutningen på toppens kortsida (2).

Vattnet går också ut vid 2:an, antingen till kylaren eller via "returledning" från 2 till vattenpumpen.

Till toppens kortsida är även expansionskärlet anslutet.

Om mina antaganden stämmer kan jag väl likaväl ansluta vattnet från turbon till returledningen mellan 2:an och 3:an?

Går ju till samma utrymme i toppen.

vattenriktning.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Vattnet till turbon tas ifrån vpumpen (9000) ut från turbo till 2 på toppen.

post-43-0-19421800-1392334582_thumb.jpg

Här kan du se på min bil att vatten ut från turbon går ut under och till

höger upp till toppen.

In syns inte men den tas ifrån vpumpen och kommer in mittemot utgången,

en sak som är mkt viktig (fick reda på detta av motordiagnos killarna på saab)

är att diametern på utgående ska vara ca 15-20% större för när motorn stängs av

så får man en självcirkulation i turbon ,genom nån fysikalisk lag :prop:/>/> , om inte så får

man en sk hotspot och kan därmed skada lagret i snurran.

På bilden så syns även olja in som kommer ovanifrån och rinner ut undertill, grovt rör,

in i blocket.

post-43-0-67518200-1392335055_thumb.jpg

Här kanske du kan hitta mitt expansionskärl, fungerar hur bra som helst :thumbsup:/>/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...