Jump to content

Jaguar D-type med V8


Recommended Posts

Hej!
Jag har tidigare byggt en Seven med Opel GSI fyra som jag kör med varje sommar.
Nu har bygglusten kommit tillbaka och jag ska bygga en bil med Jaguar D-type kaross har jag tänkt mig.
Efter mycket funderande över motorval, tänkte mig först en 3.0 liters Volvosexa men har nu införskaffat mig en
chevy 305 som har suttit i en åttitals Camaro. Växellådan är en TH700.
Karossen är från Tribute i England. Som jag köpte förra vintern av en kille i Falun.
Impulsköpte framvagn och bakvagn från en Mazda Rx8 förra veckan. 
vet inte än om det var överilat eller om jag kan använda diffen därifrån.
Jag undrar om det är nån där ute som vet mycket om utväxlingar?
TH700 lådan har dom här utväxlingarna:
TH700-R4    1:an 3.06    2:an 1.62    3:an 1.00    Fyran: 0.70
Diffen från Rx8:an har 4.44 i utväxling, har jag läst mig till.
Det verkar inte finnas så många varianter på utväxlingar till den diffen, 
men det finns 3.9 till Rx7 som ska passa enligt lite snabbt googlande.
Vet inte om det är så mycket bättre.


Jag testade att lägga in det i en räknesnurra på nätet (se bild).

Är det okej med dom utväxlingarna eller är det helt okörbart?
Vore tacksam för svar.

 

Skärmavbild 2019-11-10 kl. 13.32.39.png

Link to post
Share on other sites
  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dags att börja bygga framvagn. Skickat från min iPhone med Tapatalk

Håller på med styrningen. Jag tror att jag får ihop det. Herregud va trångt det är överallt. Har plastat huven också så nu är det flipfront som gäller.

Tänk på att slipa ut kanterna ordentligt där du kapat. 

Posted Images

Det är ju en sportbil du bygger, klart du ska ha en kort slutväxel!

Om jag läser din graf rätt kommer du varva ca 2500 varv i motorvägsfart, hade det varit en fyra hade det ansetts vara ganska låga varv. Dessutom verkar det som om du  på fullgas alltid kommer ligga mitt i motorns efektpuckel och typ inte hamna under 175hk, så det borde ju skjutsa på gött även med den relativt modesta effekten i en 305a.

Rx8 anses ju dessutom ha en mycket trevlig kördynamik.

Jag tycker att det verkar som ett mycket coolt projekt!

Hur mycket inredning o sånt siktar du på? 
Siktar du på att använda hela subframe eller bara armarna?

Balkram eller fackverk?

/T

 

Edited by tpau
Link to post
Share on other sites

Det låter ju bra att utväxlingen inte är uppåt väggarna. Skönt att höra. Helst skulle jag vilja ha en manuell femma då har den ungefär samma utväxling på femman som TH700.

Kanske letar reda på en sån. Vet inte hur avancerat det är att byta till manuell och tpi sprutet. Men det kanske nån här vet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Inredningen blir väl ganska spartansk, antingen bara alu och popnitar eller så blir det mattor och vinyl och lite mer inredd. Jag tänker mig att ha kvar subframen bak hyfsat intakt integrerad med balkram, kryssförstärkningar och lite fackverk kanske. Det är väldigt många leder och stag i bakvagnen så det blir mycket jobb att ersätta subframen tror jag.

Fram tror jag att jag försöker ha kvar subframen också i viss mån.

Men jag har inte riktigt hunnit kolla ordentligt på grejerna än.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Sen har du väl lockupfunktion i den lådan, vi har det på våran 305 700låda, lockup på 2,3 och 4:an och varvet sjunker lite till.

På vår låda har vi satt lockup funktionen på en vippbrytare i panelen för vi drog husvagn ofta med den, enkelt att göra en omkoppling vid kontakten nere vid lådan.

 

Edited by Jörgen
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
On 2019-11-11 at 09:46, dmc12Hank sade:

Hur funkar lockupen? jag har ingen riktig koll på det.

när du ligger på en växel med konstant fart och inte accar så slirar det lite grand men då kopplas lockupen in och låser  växeln.

Ibland vill man inte att lockupen ska gå in och ur hela tiden ,särskilt när man drar husvagn .

På 700 lådan så bör man köra på 3;an vid släpdragning då kraften då går rakt igenom stocken som dom säger ,för då slirar det inte lika lätt.

Lockupen minskar  rpm lite vid varje växel och då förstår man att lådan slirar lite hela tiden utan denna funktion.

Har själv råkat ut för att vi inte märkte att lådan slirade lite väl mkt med tungt släp på högsta växeln och efter 5 mil så kokade lådan med följd att helrenovering krävdes av lådan, 11000kr, så 3-:an även utan lockup funkar bra.

Sen är det är ju praktiskt om du ligger på högsta växel och lockupen sänker varvtalet ca2-300rpm till.

Edited by Jörgen
Link to post
Share on other sites

Har placerat ut dom stora komponenterna. Behöver hämta karossen i Hälsingland. Så jag ser hur allt lirar ihop. Misstänker att jag måste bredda karossen eller kapa drivaxlar och flytta in hjulupphängningarna. Båda alternativen känns jobbiga. :)


9b359c8076abc89c4affb0c0f5dc1a49.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Bygget går lite trögt för tillfället. Mest planering. Funderar på fälgar. Finns en del snygga American racing Torque thrust fälgar. Dom finns mest i ET 0 och Mazda har ET 50. Kanske lite för stor skillnad. Får kolla hur mycket scrubradien blir. 05d2a117cd287b70995fa1966e3fc77d.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Ja, de är snygga men att gå från ET50 till ET0 ökar ju scrub med 50 mm om man inte ändrar fler saker samtidigt, så det brukar inte vara så bra - man riskerar att tappa bort det som är bra med framvagnen.

Mustang 2005-2010 finns med en originalfälg av liknande typ, där borde ET vara runt 40-45 i alla fall. 

 

IMG_3899.jpg

D-Type hade oftast plåtfälgar original men det kanske inte är stuket du är ute efter...

Gustaf

Link to post
Share on other sites

D-type hade ju aluminiumfälgar. Finns många som gör liknande fälgar och jag har svårt att se varför man inte skulle välja något sådant, se: 

http://www.racemettleltd.co.uk/wheel.html

Finns massor med tillverkare. Om man skulle vilja gå billigt eller åtminstone ha ett par byggfälgar så har Weller wheels(stålfälgar) halva priset med kod just nu på deras motorsport och formula fordfälgar som kan upplevas som liknande, se: 

https://wellerwheels.com/collections/sale

Link to post
Share on other sites

Jag är medveten om hur originalfälgarna ser ut. Det finns Dunlop stickers som man kan köpa så det ser ut precis som originalet. Men dom är ju inte så roliga tycker jag. Ser ut som lackade plåtfälgar. Eftersom jag inte har den stora vingen bak så kommer det inte bli en exakt replika av D-type. Därför känner jag mig rätt fri att göra lite som jag vill. Jag tänker inte heller slänga på Jaguar märken. Jag ser det mer som en AC Cobra med annan kaross ungefär.

4a7c518b55839f0f7693da586c820822.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Men tack för input! Ska kolla på länkarna och Mustangfälgarna. Jag tror att D-type hade 16 tums hjul men Rx8 har 17 eller 18 tum. Jag siktar på 17 tummare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Härligt bygge, ser fram emot att följa tråden 
Om någon i Sverige har en sån kaross till salu så ring mig
Lycka till!

Tack. Jag hittade modellen på http://www.tributeautomotive.co.uk sen såg jag just den modellen på blocket.
En kille i Falun som tänkte slänga på den karossen på en Triumph Herald ram men tydligen så va man tvungen att kapa rätt mycket i ramen så han tröttnade. Han hade köpt den från England. Så jag hade tur.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to post
Share on other sites

f1c97995b0119509d39d1172369af36e.jpg
Har byggt arbetsbord och ska snart köpa lite rör. Tänkte handla från Bromma rör. Känns som jag har kommit igång!

Den här tråden kommer att gå långsamt tror jag. Ursäkta för det. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Är det nån som har koll på hur långt det är emellan lederna på Escort styrväxel? Jag kommer inte ihåg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Läste nånstans att det är 715 mellan kullederna på Sierrans styrväxel. Nån som kan bekräfta det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Jag har köpt ram-material på Ståldepån i Spånga och Bromma Stål.

18 meter 100x50x4

18 meter 50x50x3

18 meter 25x25x3

2 meter 60x60x4

Vi får väl se hur långt det räcker. :)

 

Har öven köpt en styrväxel från en Sierra här på forumet.

 

Jag tänker skita i subframen fram och bygga eget. Blir lite snyggare men förmodligen inte lättare.

 

Så nu ska jag mäta upp framvagnen och börja kapa lite rör. Lite lågt på energifronten men det blir lite bättre när det känns som vår ute.

 

Återkommer.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

479c2d0254d4ddc08e12fe7ae6c83483.jpg Det går sjukt långsamt men håller på att få ihop framvagnen. Det är mycket att hålla koll på, krängningshämmare, styrväxel och kryssbalkar så inget är i vägen för varann. Jag har kapat balkar med bågfil så jag mäter gärna två gånger så det inte blir fel :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Cool! Jobbigt att sälja sin egen skapelse. Men å andra sidan så kan man köpa nåt annat skoj för pengarna. 

C936737E-1BE7-4C36-B9BE-7DC22345772E.jpeg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

7ef6cbb6bcbd98e82ceca5e725e86086.jpg
297ac3ee164a8ccfcc26ce44ec954504.jpg
Nån som vet om en kardan från Corvette -87 5,7 Automat passar min Th700 låda? Jag har en kardan från Mazda rx8 då ja skulle egentligen bara behöva delen med splines på. Kanske finns nån annan kardan som passar bättre. Den på bilden ser ut som alu. Skulle vara bättre med stål då jag måste svetsa ihop den med Mazda änden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

fb0837f1429cf0a024c663804d9bfbce.jpg

Har äntligen hämtat ner karossen och det är bara att bryta ihop och komma igen.

Det blir mycket kapa och plasta om inser jag.
Fast jag hade tagit skitmycket mått så är det nåt helt annat när den är på plats.

Måste bredda den ganska mycket och förmodligen plasta igen huven och göra flipfront av den istället.
Förlänga huven lite. Flytta fram motorn och sänka den nån cm.

Man vill ju ha motorn så långt bak det går men man måste ju kunna lyfta ur den också.

Va skönt det hade varit om den hade passat direkt.

Nån som har vana att bredda plastkarosser. Hur går man bäst tillväga? Jag tänker mig att bredda hela skiten från mitten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Jeeezus, det är långt in i torpedväggen, det. Utnyttja det som en feature a la Bugatti 35, fäll in fördelaren i instrumentbrädan så kan man ändra tändförställningen on the fly!! Övre röret vid framvagnen verkar stoppa urmontering också?

Kämpa på!

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Tack för förslaget. Jag kommer att flytta fram motorn och kapa röret och göra en böj på det så att det går framför motorn har jag tänkt. Men om det inte blir tillräckligt så kanske jag bultar fast det som du säger så man kan lyfta motorn.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...