Jump to content

Min Westfield Seven


jonasw

Recommended Posts

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Jag har schimsat tryckplattan med 1mm brickor, när den nu slirade så provade jag att plocka bort dom helt men även om jag spännde upp vajern max så fick jag inte kopplingen att frikoppla. Tänkte prova stoppa dit brickor på 0,5mm men frågar här först om det finns några andra tankar. Har 1,8 svänghjul och tryckplatta och jag tror lamellen är från sierra

Link to comment
Share on other sites

Jag använde ett icke svarvat svänghjul samt begagnad tryckplatta och begagnad lamell på V8an. Lite över tomgång så slirade den. Efter att ha svarvat svänghjulet, ny lamell, ny tryckplatta och nytt urtrampningslager så slirar inget längre. Borde gjort detta från början för då hade jag sluppit ett urlyft och ett ilyft av motor och växellåda.

Link to comment
Share on other sites

Kopplingen funkade bra tills motorn började gå riktigt bra. Vid 4000 sticker varvet snappt till 6000. Men det funkar inte utan schims, antar att lamellen är lite för tjock, har lyft ur och i motorn några gånger nu så det börjar gå snabbt :angry: Om det inte funkar med tunna shims så får det bli en svarvning

Link to comment
Share on other sites

hur mycket frigång är det under tryckplattan när bultarna är släppta.

man kan mäta när tryckplattan ger mest press med en hydraulpress

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sådär, nu har jag bytt till rätt lamell och en ny tryckplatta. Passade på att svarva av några kilo på svänghjulet :)

Har gjort några 0-100 repor och det funkar bra (4,6 sek)

post-3170-0-44175700-1345230664_thumb.jpg

Har också monterat ett raceline tråg för att öka oljevolymen,(tur jag lättade svänghjulet..)

post-3170-0-61348200-1345230798_thumb.jpg

Beställde från raceline i tisdags och sa att det var bråttom då jag tänkte testa sviestad på måndag. Leverans i morse :notworthy:

Edited by jonasw
Link to comment
Share on other sites

Första bankörningen på 4:a hjul, kul! Hängde med riktikt bra och lyckades även med en liten piruett :) Men min LSD diff verkar inte funka nått vidare, spann på inner hjulet varje gång jag gick ner på 2:an i de skarpare kurvorna, fick köra på trean istället.. Hur testar men funktionen på en LSD?

Edited by jonasw
Link to comment
Share on other sites

Första bankörningen på 4:a hjul, kul! Hängde med riktikt bra och lyckades även med en liten piruett :) Men min LSD diff verkar inte funka nått vidare, spann på inner hjulet varje gång jag gick ner på 2:an i de skarpare kurvorna, fick köra på trean istället.. Hur testar men funktionen på en LSD?

Antar att du har en original viscodiff.

Viscodiffen har en tendens att släppa. Min släppte när den blev varm och det gör tydligen din också.

Du har ju redan testat funktionen och och kommit fram till att den är för klen för bankörning.

Har hört med andra som inte haft minsta problem med viscodiff, men det kan ju vara olika hur man upplever funktionen så det ska man ta med en nypa salt.

En riktig diffbroms är att föredra, men det kostar flis.

Link to comment
Share on other sites

Man kan mäta momentet som viskodiffen bromsar med för att konstatera om den är sliten. Men en standard Sierra viskodiff bromsar för lite för att klara att överföra moment om ett hjul är i luften.

Det finns ju egentligen två sätt att åtgärda saken, antingen så fixar man "grundfelet" som är att innerhjulet tappar marktryck, eller så stoppar man i en diffbroms som överför moment även med ett hjul i luften (eller nästan i luften).

Det är ju i så fall en ramplamelldiff som gäller (Gripper, ZF, Tran-X-i-konkurs etc.), och det är som sagt inte billigt.

För att hålla hjulen i marken kan man kolla på lite andra saker. Till att börja med ska man se till att bakhjulen kan fjädra ut ordentligt (normalt sett minst cirka 60 mm utfjädring från ride height). Man kan testa att öka krängstyvheten fram också, med viss risk för understyrning.

En mellanlösning är att skaffa sig en renoverad och "uppspänd" viskodiff, den kan orka hålla emot om man inte har så mycket effekt och om det bara vill spinna litegrann.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Nej den spinner inte lite grann utan rejält (trodde först det var kopplingen igen) Ska prova att justera fjädring, den var rejält mjuk nu så den behöver ses över. Sen skulle det vara intressant med en uppsänd diff, vart hittar man sådana?

Link to comment
Share on other sites

Det finns en firma i England, Gearboxman, som fixar det. Jag fick min renoverad av dem.

Jag tror att MAXX Tuning i Sverige också kan ordna det.

Min diff tajtades upp ordentligt men den släppte fortfarande på innerhjulet i tajta kurvor. Fast det gör även Quaifediffen jag bytte till senare, så grundorsaken är ju att chassit inte fungerar som det ska (än).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det finns en firma i England, Gearboxman, som fixar det. Jag fick min renoverad av dem.

Jag tror att MAXX Tuning i Sverige också kan ordna det.

Min diff tajtades upp ordentligt men den släppte fortfarande på innerhjulet i tajta kurvor. Fast det gör även Quaifediffen jag bytte till senare, så grundorsaken är ju att chassit inte fungerar som det ska (än).

/Gustaf

Supertack för den infon!! Blir att skicka iväg diffen när jag ska uppgradera resten av bilen i vinter

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har du koll på polariteten på VVT-solenoiden?

Jag har försökt få fram info om det med inte lyckats.

He

Jag ställde den frågan till omex och fick följande svar:

Yes connect the red/yellow wire straight to the solenoid, when active this will be the solenoid earth so you will have to give it a 12v supply, I believe it doesn’t matter which way they go.

Han verkar inte tvärsäker så man kanske ska kolla med någon ford expert. Jag har ställt in min att slå på vid 2000 rpm och det funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Börjat lite med nya motorn, roligt :)

post-3170-0-02627100-1354348899_thumb.jpg

Svetsade en motorställning

post-3170-0-75330100-1354348855_thumb.jpg

Vet någon på vilka Sierra modeller det satt öppna diffar med 3,92 i utv? Det var väl inget kunden valde utan det måste ju varit vissa modeller som levererades med sådana?

Link to comment
Share on other sites

Enligt en tabell på Westfield club Sweden finns denna: 85GG 4006 DC - AXLE ASY-RR LWHD & B 3.92 Sierra/Granada/Scorpio typ 2, den ska enligt tabellen sitta på Sierra från 87-93. Men jag tror jag behåller min orginal 3,92:1 LSD diff och byter ut visco paketet mot en Quaife. Hade annars tänkt att sälja den komplett.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, men som sagt bara i 4x4 DOHC såvitt jag vet. Det är i alla fall bara där jag hittat den utväxlingen. Jag fick göra precis som du när jag byggde ihop min Quaifediff, en klump från 4x4 DOHC med viskodiff (så jag har en viskoenhet "över").

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Står inte still med uppgraderingar men mesta tiden går åt att få tag på rätt grejor..

Lite blankt har det blivit iallafall

post-3170-0-43020800-1358008940_thumb.jpg

post-3170-0-91453200-1358008974_thumb.jpg

Imorgon blir det garageträff, ska bli kul att höra alla planer

Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka för den lilla titten i ditt garage i helgen. Alltid inspirerande och kul att titta på andras bilar. Nu ska det bli lite mer fart i mitt garage också.

Christer J.

Tack själv. Jag fick äntligen tummen ur och röjde upp i min elhärva :icon_oops: Det kan ju hända ett fler elproffs kommer förbi..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

post-3170-0-67914100-1360403907_thumb.jpg

Äntligen kan man börja skruva ihop motorn. Beställde delarna av TG racing i början av oktober, väntade och väntade, han sa hela tiden att det var på G :banghead:/>/> . Avbeställde efter nyår och köpte delarna själv i Florida och hade dom hemma på två veckor inkl lite strul i tullen :thumbsup:/>/> .

Har mätt upp stakarna och ska mäta in spelet i vevstakslagren. Har ni tips på något mer att tänka på vid monteringen?

Edited by jonasw
Link to comment
Share on other sites

Menar du KL racing? Tips att tänka på det beror lite på hur hemma du är på det innan.

Men Mät kolvringsspelet (för sug eller överladdat) sätt inte ringgapen ovanför varandra kolvbultslåsen med öppning upp eller nerpekat.

Smörj in allt noga med motorolja. På lagren brukar jag ta STP utblandat med motorolja. Sedan är det rätt moment med en bra momentnyckel eller sträckmätare där man mäter skruvens längd. före o efter dragning.

kolvarna på rätt håll.Kolla gärna på uppsticket på kolvarna vid blockplanet så det inte blir överraskning där. Fyll oljapumpen och filtret med olja när du sätter ihop så suger den upp oljan snabbare vid start.

Link to comment
Share on other sites

Menar du KL racing? Tips att tänka på det beror lite på hur hemma du är på det innan.

Men Mät kolvringsspelet (för sug eller överladdat) sätt inte ringgapen ovanför varandra kolvbultslåsen med öppning upp eller nerpekat.

Smörj in allt noga med motorolja. På lagren brukar jag ta STP utblandat med motorolja. Sedan är det rätt moment med en bra momentnyckel eller sträckmätare där man mäter skruvens längd. före o efter dragning.

kolvarna på rätt håll.Kolla gärna på uppsticket på kolvarna vid blockplanet så det inte blir överraskning där. Fyll oljapumpen och filtret med olja när du sätter ihop så suger den upp oljan snabbare vid start.

Menade TG Racing :thumbsdown:

Tack för tipsen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter strul med fräsning av blocket så ska jag bestämma mig för tjocklek på toppackning. Har kontrollmätt head cc och kan räkna fram kompet. Hur högt vågar man ligga. Ska i första hand köra bana och det blir inte många mil på vägen. Ska använda arp toppbultar och har smidda stakar med arp. Vad råder ni?

Link to comment
Share on other sites

Det beror på kamaxlarna också. överlapp m.m. Snälla kammar tål inte lika mycket C/R som de vildare med mkt overlap. Motorn spikar lättast på lägre varv och är kompet för högt och hög fyllnadsgrad där så spikar det. Kammar med mer overlap ger inte så hög kompression/fyllnadsgrad på lägra varv

Link to comment
Share on other sites

Jag kör 12,3:1 på min Audi motor, men håller mig till E85 än så länge. Har pratat med två personer som båda mappar bilar på rullande landsväg och båda ansåg att det borde fungera med 98 på min bil. Nu är inte motorkaraktären så att man ligger och fiskör på varvtal under 2000 i heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte mig ett komp på ca 11,8:1, ska räkna på det när jag får tillbaka blocket på torsdag, sen ska jag beställa lämplig packning.

Har fått ihop diffen med Quife LSD. (Har nu en komplett diff 7" 3,62:1 med visko LSD till salu..)

post-3170-0-38049200-1362518526_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nylackad ventilkåpa och lite kolfiber :prop:/>/> , var tvungen att lägga på den i väntan på min toppackning. Insuget med plastade och upprätade kanaler

post-3170-0-71968400-1363427303_thumb.jpg

Har gjort nya fästen till några spännrullar

post-3170-0-57468600-1363427618_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger lite efter med trådarna här men sitter och läser ikapp, så här kommer ett

Grattis till godkänd sfro1, sfro2 och besiktning! ;)

Kul motor, vad är det för orginaleffekt på st170?

Kommer du till Kinnekulle?

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger lite efter med trådarna här men sitter och läser ikapp, så här kommer ett

Grattis till godkänd sfro1, sfro2 och besiktning! ;)/>

Kul motor, vad är det för orginaleffekt på st170?

Kommer du till Kinnekulle?

Tack! St170 har 170hk, hoppas på lite över 200 i min. Ska köra en del bana i sommar och jag hoppas Kinnekulle passar i semesterkalendern :) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...